Matt Asay: Monopol Googlu je jen chiméra

Ředitel Googlu Eric Schmidt nedávno vypovídal před americkým Senátem v
kauze antimonopolního řízení. Matt Asay je přesvědčen, že reálně ale v
tomto případě o žádný monopol nejde.

Google logo

Asay, jehož názory zde již byly několikrát tlumočeny, je bývalým COO
Ubuntu/Canonical a komentátorem The Register, který se specializuje
především na věci související s open source. Co tedy soudí o Googlu?

Ať už je podíl Google 60 a něco % (různá čísla comStore vs. Net
MarketShare atd.), platí podle Asaye námitka Googlu, že konkurence je
stále vzdálená pouhé jedno kliknutí. Navíc podíl Googlu v internetovém
vyhledávání už několik let ve skutečnosti klesá.
Takové tvrzení samozřejmě vyžaduje vysvětlení.

Není to tak, že by
Googlu ukrajovaly podíl Bing nebo Yahoo, ale spíše specializované
vyhledávače: Expedia, Travelocity (cestování), Yelp (restaurace),
Wikipedia, obchodní servery typu Amazon a eBay, samozřejmě pak též
Facebook a Twitter, ale i různé aplikace pro mobilní uživatele.
Zhruba tohle tvrdil v americkém Senátu i Eric Smith. Je pochopitelné,
že se jedná o obvyklou taktiku, kdy se firma čelící antimonopolnímu
řízení snaží trh definovat co nejširším způsobem, aby mohla říct, že
žádný monopol nemá.

Nicméně, jak soudí Asay, v případě Googlu je to
nejen vytáčka, ale i prostě pravda. Google podle něj opravdu ztrácí a
konec konců právě proto utrácí ze svého zisku obrovské částky, aby mu
konkurence (především sociální sítě) zcela nepřerostla přes hlavu.
Asay uvádí, že administrativa bývá v podobných případech pomalá.
Antimonopolní řízení s Microsoftem také probíhalo v okamžiku, kdy
příslušný monopol byl už na ústupu.

Zdroj: The Register

Exit mobile version