Nejhodnotnější značkou je opět Google, těsně za ním je Apple

Největší zastoupení v první desítce mají technologické firmy a maloobchodní společnosti.
Nejhodnotnější značkou světa letos zůstává Google a druhé místo patří opět firmě Apple, i když rozdíl mezi oběma se za poslední rok výrazně zmenšil. Na třetí místo se dostal Amazon, který předstihl softwarovou společnost Microsoft. Vyplývá to z žebříčku BrandZTop 100, který sestavuje reklamní agentura WPP a poradenská firma MilwardBrown.

Google zvýšil hodnotu své značky proti loňsku o 23 procent na 302,1 miliardy dolarů (6,8 bilionu Kč), Apple o 29 procent na 300,6 miliardy a Amazon se za rok zhodnotil o 49 procent na 208 miliard dolarů.

Největší zastoupení v první desítce mají technologické firmy a maloobchodní společnosti. Právě maloobchod byl loni nejrychleji rostoucím odvětvím s nárůstem o 35 procent, následuje pojišťovnictví s 34 procenty a technologie s 28 procenty.

Mezi deseti nejvíce rostoucími obory jsou i automobilky, které s nástupem elektrického pohonu a autonomní mobility těží z těsné spolupráce s technologickými firmami. Celkově zvýšily svou hodnotu o sedm procent. Nejhodnotnější automobilovou značkou zůstává vedoucí světový propagátor hybridních pohonů Toyota s hodnotou 30 miliard dolarů.

„Letos jsme zaznamenali vůbec největší růst hodnoty značek způsobený růstem ve všech kategoriích. Jak noví, tak i stávající hráči sklízejí odměnu za statečnost a přijetí dlouhodobé strategie budování značky,“ uvedl David Roth z WPP. Rostoucí užívání technologií pracujících s daty, umělou inteligencí či rozšířenou realitou spolu s kreativním marketingovým přístupem umožňují mnoha značkám hlouběji porozumět spotřebitelům a poskytnout jim personalizovaný obsah.

V žebříčku se nově objevilo osm značek, mezi nimi například přepravní aplikace Uber nebo výrobce sportovního vybavení Adidas. Celková hodnota stovky nejcennějších značek světa se letos zvýšila o rekordních 21 procent na 4,4 bilionu dolarů.

Žebříček BrandZ Top 10 nejhodnotnějších značek světa 2018

Pořadí 2018 Značka Kategorie Hodnota značky 2018 (v miliardách USD) Změna v hodnotě značky Pořadí 2017
1 Google technologie 302,063 23,00 % 1
2 Apple technologie 300,595 28,00 % 2
3 Amazon obchod 207,594 49,00 % 4
4 Microsoft technologie 200,987 40,00 % 3
5 Tencent technologie 178,99 65,00 % 8
6 Facebook technologie 162,106 25,00 % 5
7 Visa platby 145,611 31,00 % 7
8 McDonald’s restaurace 126,044 29,00 % 10
9 Alibaba obchod 113,401 92,00 % 14
10 AT&T telekomunikace 106,698 -7,00 % 6

Zdroj: BrandZTop 100

Exit mobile version