O2 loni zastavila pokles výnosů, zvýšila čistý zisk o 45 procent

Společnost O2 loni zvýšila konsolidovaný čistý zisk o 45 procent na 5,1 miliardy korun. Výnosy navzdory celkovému poklesu na evropském telekomunikačním trhu zůstaly na předloňské úrovni 37,4 miliardy korun. Hlavními růstovými oblastmi byla mobilní data, internetová televize O2 TV a podnikání na Slovensku. Představenstvo chce navrhnout dividendu 16 korun na akcii. Společnost to dnes oznámila v tiskové zprávě. Výsledky byly mírně nad očekáváním trhu.
Firma po sedmi letech zastavila pokles výnosů. Konsolidovaná data obsahují výsledky dceřiných společností včetně O2 Slovakia. Výsledky za celé období jsou naopak očištěny o hospodaření společnosti CETIN, která se loni v červnu od O2 oddělila. CETIN výsledky nezveřejňuje.

„Rok 2015 byl pro naši společnost přelomový. Jako první na světě jsme dobrovolně přistoupili k oddělení fixní a mobilní infrastruktury a po sedmi měsících samostatného fungování můžeme potvrdit, že předpoklady a výhody, které jsme identifikovali v rámci analýz, byly správné,“ uvedl generální ředitel O2 Tomáš Budník.

Výnosy byly podle analytika J&T banky Milana Vaníčka v souladu s očekáváním trhu, zisk byl asi o pět procent vyšší. „O2 dnes ještě oznámilo, že faktické spuštění zpětného odkupu akcií bude zahájeno 28. ledna. Jen připomínáme, že společnost hodlá odkoupit v první tranši maximálně čtyři procenta kapitálu do dvou let,“ dodal. Výsledky O2 za poslední loňské čtvrtletí podle Ondřeje Koňáka z Patria Finance pozitivně ovlivnil pokračující pokles provozních nákladů a růst mobilních dat.

„Jako určité zklamání vnímáme návrh dividendy ve výši 16 Kč na akcii. Odhady na trhu počítaly ještě před výsledky s dividendou až 17 Kč za akcii. Navržená výše dividendy nicméně představuje 105 procent nekonsolidovaného čistého zisku, což je v souladu s cílem společnosti vyplatit 90 až 110 nekonsolidovaného čistého zisku akcionářům,“ podotkla analytička skupiny Roklen Lenka Dvořáková.

V segmentu pevných linek meziročně poklesly provozní výnosy o čtyři procenta na 11,7 miliardy Kč. Ve čtvrtém čtvrtletí však meziročně vzrostly o 4,5 procenta. Provozní výnosy v mobilním segmentu zaznamenaly nárůst o 0,2 procenta na 19,2 miliardy Kč. Zatímco mobilní výnosy v korporátním segmentu nadále klesaly kvůli konkurenčním tlakům, výnosy v segmentu rezidentních zákazníků smluvních služeb po celý rok rostly. Hlavním důvodem byla vyšší průměrná útrata a významný nárůst výnosů z mobilních dat. Podle ekonomů klesají výnosy ve firemním segmentu na celém trhu. Firmy šetří na zaměstnancích, nechávají jim pouze volání, ale omezují jim data.

„Pokračujeme v transformaci nového O2, což v letech 2015 a 2016 vyžaduje zvýšené investice. Přesto jsme v roce 2015 vygenerovali meziročně o 31 procent více hotovosti. Plánujeme vyplácet atraktivní dividendu, za rok 2015 zamýšlíme navrhnout dividendu na úrovni 16 Kč na akcii. V lednu také znovu spustíme zpětný odkup akcií jako další formu odměny pro naše akcionáře,“ dodal finanční ředitel Tomáš Kouřil.

Celkový počet mobilních zákazníků klesl o tři procenta na 4,896 milionu. Smluvní služby využívá 3,237 milionu zákazníků, což je meziroční pokles o dvě procenta. V oblasti předplacených služeb došlo k meziročnímu poklesu o 6,5 procenta. Průměrný měsíční výnos na zákazníka (ARPU) zůstal na 287 Kč, ve čtvrtém čtvrtletí ale stoupl na 290 Kč. Podíl chytrých telefonů v síti stoupl na 48,5 procenta.

S rostoucí dostupností vysokorychlostního mobilního internetu i nárůstem zájmu o nové technologie se zvyšuje poptávka po mobilním internetu, který na konci roku 2015 používalo již 1,6 milionu zákazníků, tedy meziročně o 17 procent více. Datový provoz v mobilní síti tak meziročně stoupl o 64 procent, výnosy z mobilních dat o deset procent.

Pevný internet od O2 využívalo ke konci roku 795.000 zákazníků, což je téměř stejně jako koncem roku 2014. Počet uživatelů televize O2 TV se zvýšil o desetinu na 202.000.

Celkové výnosy společnosti O2 Slovakia se loni zvýšily o devět procent na 245 milionů eur. Provozní zisk EBITDA vzrostl meziročně o 23 procent na 86,6 milionu eur a celkový počet zákazníků se zvýšil o sedm procent na 1,8 milionu. Podíl výnosů slovenské dceřiné společnosti na celkových výnosech O2 vzrostl ze 16 na téměř 18 procent.

Majoritním vlastníkem O2 je s téměř 85 procenty investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

Exit mobile version