Obrat českého herního průmyslu loni stoupl o desetinu na zhruba 6 mld. Kč

Obrat českého herního průmyslu se v minulém roce zvýšil o desetinu na téměř šest miliard korun. Na Slovensku se příjmy vývojářských firem zvýšily podobným tempem na 80 milionů eur, tedy asi dvě miliardy korun. Vyplývá to z údajů herních asociací. Dnes je to 20 let od zahájení prodeje úspěšné české hry Mafia.

O české videohry je obrovský zájem v cizině, až 95 procent zákazníků, kteří si je loni pořídili, pocházelo ze zahraničí. Vzhledem k velikosti České republiky se tuzemský herní průmysl řadí podle dostupných údajů na špičku v regionu střední a východní Evropy. Nejdražší české hry vyjdou na stovky milionů korun. V Česku působí více než 100 herních studií a v oboru pracuje přes 2000 lidí. Dvě pětiny tvoří programátoři a grafici. V Praze sídlí více než polovina studií.

Prodej her v minulém roce ovlivnila pandemie koronaviru. Letos hlásí největší tuzemský prodejce JRC nárůst prodejů krabic s hrami o 50,6 procenta.“Minulý rok pokulhával kvůli covidu, kdy kamenné prodejny zůstaly pouze jako výdejny na určitou dobu s tím, že on-line prodej pro nás nebyl plnohodnotnou náhradou za klasický prodej v retailu. Dalším faktorem jsou tituly vydané v první polovině minulého roku. Ačkoliv vycházely velmi kvalitní tituly jako Retrunal, Ratchet & Clank: Rift Apart nebo It Takes Two, tak ne všechny z nich měly masivní zásah mezi hráče, jako tituly z letoška,“ řekl marketingový specialista firmy Petr Kratochvíl.

Loni i letos žebříček nejprodávanějších her kombinuje novinky se stálicemi jako například GTA V, FIFA a NHL nebo Minecraft. První příčku si aktuálně drží titul Horizon: Forbidden West, druhá je letošní FIFA a třetí Gran Turismo 7.

„V naší krajině se stále daří tuzemským projektům nebo hrám s českou stopou, například Polda 7, který nemůže těžit z kombinace platforem, si i tak vedl velice dobře a byl jednou z nejprodávanějších her v období svého vydání,“ uvedl Kratochvíl. Mafia Trilogy, soubor tří dílů hry Mafia, kdy první díl je kompletně přepracovanou verzí včetně dabingu, se podle něj drží neustále buď v nejprodávanější desítce nebo těsně pod ní za všechny uplynulé měsíce.

Prodej prvního dílu hry Mafia začal 27. srpna 2002. Hra se stala jedním z nejúspěšnějších titulů českého původu. U jejího zrodu stál známý vývojář Daniel Vávra, který proslul i řadou dalších projektů. Mafia vznikla pod jeho vedením ve firmě Illusion Softwork a akční hry se prodalo přes dva miliony kopií. Hráče zaujala kvalitním příběhem připomínajícím legendárního Kmotra, dabingem i propracovaným prostředím.

Exit mobile version