Příjmy ze streamování hudby v USA překonaly příjmy ze stahování

Zájem o streamování hudby ve Spojených státech překonal zájem o digitální stahování a stal se zde hlavním zdrojem příjmů pro hudební průmysl. Vyplývá to z údajů Amerického svazu nahrávacího průmyslu (RIAA), který zveřejnil na svých internetových stránkách list Financial Times. Spojené státy jsou největším trhem pro hudební průmysl.
Příjmy firem poskytujících streamování hudby, jako Spotify, Apple Music a Pandora, loni stouply o 29 procent na 2,41 miliardy USD (58,2 miliardy Kč). Na celkových příjmech odvětví se podílely 34,3 procenty. Je to vůbec poprvé, kdy příjmy ze streamování překonaly hranici dvou miliard USD.

Loni tak skončila vláda digitálního stahování hudby, která trvala deset let. Příjmy z digitálního stahování již několik let klesají a loni se snížily o deset procent na 2,3 miliardy USD. Na celkových příjmech se podílely 34 procenty.

Snížil se také prodej hudebních nosičů, a to o deset procent na dvě miliardy dolarů, což bylo 28,8 procenta celkových příjmů. Silný rok zaznamenal prodej vinylových desek, jejichž prodej stoupl o 32 procent na 416 milionů USD, což byl nejvyšší údaj od roku 1988. Prodej CD však klesl o 17 procent.

„Hudební průmysl je nyní digitálním podnikáním, více než 70 procent jeho příjmů pochází ze široké škály digitálních platforem a formátů. Podílem příjmů z těchto digitálních formátů překonává jakýkoli jiný kreativní průmysl,“ uvedl předseda a generální ředitel RIAA Cary Sherman.

Protože se streamování stává dominantním formátem digitální hudební spotřeby, je předplatné největší a nejrychleji rostoucí částí trhu. Počet předplatitelů těchto služeb loni stoupl o 40 procent na 10,8 milionu a příjmy od nich poprvé překonaly více než jednu miliardu dolarů.

Jednou z předních služeb nabízejících streamování hudby je Spotify. Tato služba měla loni po celém světě 28 milionů předplatitelů. Apple Music za šest měsíců od svého červnového spuštění překonal hranici deseti milionů předplatitelů.

Přesun ke streamování hudby však také vyvolává napětí mezi umělci a hudebními společnostmi. Některé velké hvězdy, jako Taylor Swiftová nebo Adele, neposkytly některým službám své nahrávky.

„Spotřeba hudby raketově roste, ale příjmy pro tvůrce s tím nedrží krok,“ dodává Sherman. Dodal, že služby na vyžádání podporované reklamou, jako Youtube, zažily loni více než dvojnásobný růst zájmu, růst příjmů však činil jen 31 procent. To je podle něj důvod, proč mnoho lidí z hudební branže má pocit, že se některé technologické giganty obohacují na úkor těch, kteří hudbu vytvářejí.

Streamování, neboli streaming, je technologie umožňující nepřerušený přenos multimediálních materiálů mezi zdrojem a koncovým uživatelem, kdy uživatel nemusí čekat dlouho na stažení velkého souboru před jeho spuštěním. Obrazová nebo hudební nahrávka je přenášena v nepřetržitém proudu a je možné začít přehrávat ty části, které již byly přeneseny. Může probíhat v reálném čase, což je případ internetových televizí nebo rádií vysílajících na internetu, kdy je obsah dostupný pouze v okamžiku vysílání. Nebo může být na požádání, kdy je nahrávka uložena dlouhodobě na serveru a je dostupná na žádost uživatele.

Exit mobile version