Projekt v Praze: Mají chytré lavičky smysl?

Podle kritiků jsou lavičky s wi-fi připojením a nabíječkami zbytečným utrácením.
„Chytré“ lavičky s nabíječkami na telefony a wi-fi připojením, které Praha testuje v ulicích, mohou mít smysl, ovšem ne za příliš velkou cenu testovaných prototypů. V rozhovoru s ČTK to dnes řekl Michal Fišer, ředitel městské firmy Operátor ICT (OICT), která má zkušební provoz na starosti. Město dva roky testovalo deset laviček a zaplatilo za ně téměř dva miliony korun. Při zakoupení většího množství by byla cena nižší, dodal ředitel. OICT se podle něj pokoušel jednat s firmou JCDecaux, která ve městě provozuje část mobiliáře, o jeho modernizaci, ale bezvýsledně.

Společnost podle ředitele odevzdala magistrátu zprávu, kde hodnotí jednotlivé typy laviček. „Ukázalo se, že to byly všechno prototypy, že neměly provedení proti vandalům, takže po krátké době provozu byly některé lavičky rozebrané lidmi. Na druhou stranu ty, které vydržely první útoky, jsou často využívané, i pokud jde o připojení k internetu,“ uvedl s tím, že přes wi-fi některých laviček se připojilo i několik tisíc lidí měsíčně.

Dodal, že zkušební provoz hodnotí pozitivně, i když je jasné, že není možné, aby jich Praha koupila stovky za ceny testovaných kusů. „Ale pokud se trh přizpůsobí a nabídne nějakou rozumnou cenu, tak nám to pak dává smysl,“ řekl.

Projekt v minulosti vzbudil kritiku, podle řady lidí jsou lavičky s wi-fi připojením a nabíječkami na telefony, které mohou vyjít i na stovky tisíc, zbytečným utrácením. Fišer vysvětlil, že OICT se sice soustředí zejména na efektivní využívání dat, dopravu a energetické úspory, ale i chytrý mobiliář může být pro Pražany přínosem. „Pořád si myslím, že tyto lavičky jsou na vhodných místech, například náměstích, zajímavým doplňkem,“ řekl.

Město před časem uspořádalo designovou soutěž na podobu nových laviček, které by měly postupně nahradit ty stávající. Velká soutěž se připravuje i na přístřešky pro MHD, které nyní z velké části provozuje společnost JCDecaux na základě smlouvy z roku 1994, podle mnohých nevýhodné. K možnosti do mobiliáře investovat se podle OICT francouzská firma nestavěla příliš vstřícně. „My jsme s nimi několikrát měli schůzky, kde jsme se bavili o tom, jak by bylo možné městský mobiliář udělat chytřejším. Bavili jsme se třeba o nabíječkách pro auta či elektrokoloběžky a elektrokola. Ale nikdy jsme nebyli schopni se v debatách nikam posunout,“ řekl Fišer.

Exit mobile version