Prusa Research loni zvýšila tržby o 92 % na 1,136 miliardy

Kolem 80 % tiskáren prodá Průša ve formě stavebnic.
Výrobce 3D tiskáren Prusa Research loni zvýšil tržby o 92 procent na 1,136 miliardy korun. Firma majitele Josefa Průši loni prodala téměř 60.000 tiskáren, což je desetina celosvětového trhu. Společnost to uvedla v tiskové zprávě, hospodářský výsledek nesdělila. Prusa Research byla založena v roce 2012 a nyní zaměstnává 433 lidí.

Tiskárny Josefa Průši jsou open-source, což znamená, že veškerá jejich dokumentace je k dispozici volně a zdarma na internetu a na jejich vývoji se tak podílí i komunita tiskařů z celého světa. Kolem 80 procent tiskáren prodá Průša ve formě stavebnic, které si zákazníci sestaví až doma.

„Rád nad tím přemýšlím tak, že pomáháme vychovávat novou generaci makerů a kutilů, kteří rozumí principu fungování věcí, které si kupují, umí si je sami opravit a kreativně využít. Věřím, že i náš růst ukazuje, že DIY (udělej si sám) hnutí neumírá, ale naopak se mu daří lépe než kdykoliv předtím,“ uvedl Průša.

Prusa Research byla agenturou Deloitte v loňském roce vyhlášena nejrychleji rostoucí technologickou firmou ve střední Evropě. Její obrat byl ještě v roce 2014 jen 3,5 milionu Kč. Prusa Research tak roste výrazně rychleji než celosvětový trh se stolními 3D tiskárnami. Ten v roce 2018 zaznamenal meziroční nárůst o 11,7 procenta na celkových 744,9 milionu USD.

„Když jsme před pár lety začínali, nedokázal jsem si ani představit, že dosáhneme něčeho podobného. Začínal jsem jen se svým bratrem Michalem balením 3D tiskáren v malém sklepě, nikdy jsme neměli žádného investora a dodnes dodáváme všechny tiskárny zákazníkům napřímo, bez distributorů,“ dodal Průša.

Mezi stolní 3D tiskárny patří nejen tiskárny založené na technologii FFF (tisknou pomocí tavení plastové struny, tzv. filamentu), kam patří celosvětově oceňovaná Original Prusa i3 MK3S, ale i tiskárny s technologií SLA (tisknou z fotocitlivé pryskyřice). Do této oblasti vstoupila Prusa Research loni oznámením modelu Original Prusa SL1, jehož první kusy odešly zákazníkům v březnu 2019.

Další růst si firma slibuje i od vlastní výroby filamentů. Takzvaný Prusament je od zahájení prodeje v loňském roce prakticky neustále vyprodán a i v této oblasti Prusa Research plánuje dosáhnout významného podílu na světovém trhu.

Exit mobile version