Seznam.cz spustil novou službu, půjde vyhledávat v obsahu videí

Seznam.cz se po vzoru Google pokouší pronikat do hloubkových oblastí webu, na které tradiční fulltext nestačí, po vyhledávání v mapách a obrázcích spouští betaverzi vyhledávání ve videích.

Vyhledávání ve videích podle Seznamu

Služba primárně cílí na česká videa a hledání v češtině. Celý proces je sice plně algoritmizován, ale na výsledcích se hodně podepíše také kooperace s poskytovateli videoobsahu, to přináší zejména nové příležitosti pro nejrůznější SEO experty. Ostrá verze služby, která bude obsahovat pokročilé funkce kontextového vyhledávání, by měla být spuštěna začátkem roku 2012, ta současná je zatím spíše takovým intuitivnějším hledáním videí jako takových.

„Službu jsme chtěli zachovat jednoduchou a podobnou vyhledávání v obrázcích. Obě služby se totiž mohou vzájemně doplňovat. Největší naše výhoda je ale hledání v češtině,“ *vysvětluje Marek Gizela, manažer produktového týmu fultextového hledaní, Seznam.cz. *„Pro službu jsme hledali dodavatele ve výběrovém řízení. Na začátku letošního roku se o spolupráci s námi na tomto projektu ucházel Yandex, Bing, Picsearch a AOL. Nejlépe našim náročným požadavkům – ohledně technologie i schopnosti zacházet s češtinou – vyhověl ruský Yandex, se kterým hledání ve videích nyní dále vyvíjíme,“ dodává Gizela

Služba dnes nabízí několik základních funkcí: řazení výsledků podle relevance, data zveřejnění, podle délky videa a videa vyhovující rodičovskému filtru. Na hlavní stránce služby hledání ve videích se zobrazují dotazy, o které je v daný týden největší zájem. Takže hlavní stránka slouží jako jakési vodítko o nejzajímavějším videoobsahu z českého internetu v daný týden.

„Projekt hledání ve videích pro Seznam.cz byl pro nás výzvou, protože jsme s češtinou zatím nepracovali. Seznam.cz měl navíc vysoké nároky na kvalitu hledání i jeho výsledky,“ říká Andrey Yaroshevsky, projektový manažer hledání ve videích ruské internetové jedničky Yandex. „Společně se nám podařilo vytvořit zatím jedno z nejrelevantnějších hledání ve světě, a to ještě před spuštěním do ostrého provozu. Uživatelé Seznamu mohou procházet česká i zahraniční videa v databázi, která je v současné době jednou z největších dostupných. Jsme opravdu rádi, že můžeme s českým Seznamem spolupracovat,“ doplňuje Yaroshevsky.

Ne zrovna nevýznamnou vlastností nové služby hledání ve videích je přímá spolupráce s poskytovateli videoobsahu. Ti mohou využít XML, mRSS nebo Open Graph Protocolu, aby uživatelům hledání předali více informací o nalezeném souboru. Mimo jiné na základě těchto dat může Seznam.cz vytvářet speciální filtry. Relevanci výsledků pak pomáhají vylepšovat sami uživatelé tím, že službu používají. Zdokonalují tak její neustále se učící algoritmus. Jedná se tak o unikátní projekt, který zapojuje práci robota, který videa indexuje, data samotných poskytovatelů i skutečné potřeby uživatelů.

Exit mobile version