Silnější kurz koruny elektroniku nezlevní

Novým nákupem ředí staré zásoby. Cenu více ovlivňují samotní výrobci.
Silnější kurz koruny k euru či dolaru je již v současných cenách elektroniky započítaný a další výraznější zlevnění se nedá očekávat. Konečnou cenu podle obchodníků ovlivňuje více faktorů. V meziročním srovnání si česká měna vůči americké polepšila o pětinu, když aktuální kurz se blíží k hranici 20 korun za dolar (nyní je zhruba 20,40 Kč/USD). K euru je koruna na téměř pětiletém rekordu (asi 25,38 Kč/EUR).

Internetový obchod Kasa.cz většinu dražšího zboží, u kterého by vznikl výrazný rozdíl v ceně při nákupu v dolarech, nakupuje v eurech. „Změna kurzu za tak dlouhé období je ale v podstatě neviditelná vzhledem k tomu, že se novým nákupem ředí staré zásoby. Ke změně ceny tak nedochází skokově, ale postupně. Cílem je mít příznivé ceny bez ohledu na vývoj kurzu,“ uvedl produktový manažer Kasa.cz Petr Štursa.

„Nepozorujeme žádné dopady. Cenu více ovlivňují samotní výrobci tím, že přicházejí neustále s inovacemi a technologicky mnohem vyspělejšími produkty. Následně pochopitelně zlevňují starší modely,“ dodala Patricie Šedivá z Alza.cz.

Internetový obchod CZC.cz zboží přeceňuje každý den podle aktuálního vývoje nákupní ceny od výrobců a kurzu. „Zpevňování koruny tedy promítáme směrem k zákazníkovi již nyní,“ řekl obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

Podle řetězce s elektronikou a domácími spotřebiči Expert Elektro kurzové změny nemají ale dopad pouze na samotnou cenu zboží, ale i na některé ze vstupních položek. „Třeba u dopravy může být nastavený paušální poplatek a se změnou kurzu to může firmu vyjít levněji nebo naopak dráž,“ uvedla vedoucí marketingu řetězce Zuzana Adámková s tím, že kurz koruny tak ovlivňuje snížení cen elektro zboží jen částečně. Vliv na ceny mají také výprodeje a další podobné prodejní akce.

Prodej spotřební elektroniky v Česku loni od ledna do září klesl o jedno procento na 6,4 miliardy korun. Prodej mobilních telefonů a dalších telekomunikačních zařízení naopak stoupl o 7,2 procenta na 12,8 miliardy korun. Trh s malými domácími spotřebiči vyskočil o 11 procent, uvedla v listopadu ve svém pravidelném průzkumu společnost GfK Temax.

Exit mobile version