Sociální sítě v podniku: Splasklá bublina ESN

Podnikové sociální sítě zase bojují o přízeň uživatelů. Organizace do nich investovaly, ale očekávané efekty se povětšinou nedostavily. Počáteční optimismus vystřídalo ochlazení zájmu.
Podnikovým sociálním sítím (ESN) předvídali oboroví analytici velmi perspektivní budoucnost. Globální obrat tohoto tržního segmentu vloni překonal hodnotu 1,5 miliardy dolarů a ještě tři roky by podle informací IDC měl vykazovat dvouciferné nárůsty.

Zhruba dvě třetiny tržeb připadají na obě Ameriky, třetina na region EMEA. Asijské firmy podnikové sociální sítě zjevně neoslovují a nebudou oslovovat. Jejich podíl na celkovém obratu činí konstantních 4,3 procenta.

Zchlazený optimismus

Letos se ale objevilo hned několik zpráv menších analytických firem, které někdejší optimismus řádně zchladily. Podnikové sociální sítě ESN mají podle informací The Gabriel Consulting Group své nejlepší roky za sebou. Počet hráčů v segmentu se nezvyšuje a ti stávající – Cisco, Microsoft, Slacker, Jive, IBM – výrazně zvolnili v tempu inovací. Celé téma podnikových sociálních sítí nazývají analytici bublinou, která již splaskla.

A velké šance nedávají ani vstupu Facebooku do tohoto segmentu. Na druhou stranu uznávají, že pro něj to bude skutečně jen vedlejší produkt, který by mohl nabídnout hned několik konkurenčních výhod (řeč je o Facebook&work).

Chudák administrátor

Větší problém ale zjistili analytici společnosti Altimeter Group. Podle výsledků její loňské studie podnikové sociální sítě zaměstnanci moc nevyužívají, ani když je mají k dispozici. Daří se ještě platformám pro spolupráci (IBM Notes, Jive, Sharepoint), méně sociálním sítím (Chatter, Connections, Socialcast, Yammer) a ještě méně komunitním fórům (Jive, Lithium, Telligent).

Ve všech třech kategoriích platí, že je v rámci podniku intenzivně nevyužívá většina zaměstnanců. Na otázku, kdo byl aktivní na podnikové sociální síti minulý týden, nejčastěji padla jediná odpověď: její administrátor. Ostatní pro svou účast na podnikové síti neměli dostatek času a hlavně v ní neviděli žádný přínos. Počáteční entuziasmus se totiž v naprosté většině oslovených organizací rychle vytratil.

Podnikové sociální sítě zatím nejsou příliš populární (Zdroj: HBR. org)

Manažeři musejí jít příkladem

Podle Charlene Li, výkonné ředitelky společnosti Altimeter Group, se promarněné investice mohou ještě zhodnotit, pokud podnikové sociální sítě budou v prvé řadě využívat vedoucí manažeři, a pokud zaměstnancům nabídnou užitečné informace. Nasazené technologie jsou podle jejího mínění v podstatě podružné, důležitá je organizační a kulturní změna.

Exit mobile version