Slovenská telekomunikační společnost Slovak Telekom je povinna zaplatit ve své zemi pokutu za zneužívání dominantního postavení na trhu, i když podobnou pokutu již dostala od Evropské komise (EK). Rozhodl o tom dnes Soudní dvůr Evropské unie, podle něhož nejsou potrestané prohřešky stejné. Přední telekomunikační operátor zmíněnou pokutu na Slovensku sice uhradil už v roce 2017, v případu ale podal kasační stížnost ke slovenskému nejvyššímu soudu.
Brusel dal v roce 2014 slovenské telekomunikační firmě a její mateřské společnosti Deutsche Telekom za více než pětileté zneužívání tržní pozice pokutu 38,8 milionu eur (přes miliardu Kč). Komise dospěla k závěru, že Slovak Telekom svým konkurentům odmítl poskytovat přístup k účastnickému vedení a snažil se je likvidovat nízkými cenami.
Slovenský antimonopolní úřad firmě přitom už v roce 2009 nařídil zaplatit téměř 17,5 milionu eur za cílené snižování cen. Společnost se proto obrátila na slovenské soudy s tím, že podle unijního práva by neměla platit stejnou pokutu v Bruselu i v Bratislavě. Nejvyšší soud na Slovensku vznesl kvůli případu dotaz k unijní justici.
Soudci v Lucemburku dnes konstatovali, že orgány jednotlivých zemí sice nemohou vést antimonopolní řízení ve chvíli, kdy jej ve stejné věci zahájila komise, v případě slovenské firmy však podle nich jde o dvě různé věci.
Zatímco komise zahájila řízení kvůli aktivitám firmy na trhu služeb velkoobchodního širokopásmového přístupu, řízení na Slovensku se týkalo jejího působení na velkoobchodních a maloobchodních trzích telefonních služeb a služeb úzkopásmového přístupu k internetu prostřednictvím vytáčení.
Podle verdiktu se proto „jeví, že předmětem řízení vedených komisí a slovenským orgánem pro hospodářskou soutěž vůči společnosti Slovak Telekom byla údajná zneužití dominantního postavení této společnosti na odlišných výrobkových trzích“. Pokuta na Slovensku byla proto podle unijního soudu oprávněná.
Soudy na Slovensku se pokutou vůči společnosti Slovak Telekom zabývají už více než deset let. Bratislavský krajský soud nejprve v roce 2012 zrušil rozhodnutí slovenského antimonopolního úřadu o pokutě, nejvyšší soud ale o dva roky později odvolání úřadu vyhověl. Případ se tak vrátil ke krajskému soudu, který pak v roce 2017 v novém řízení uložení pokuty telekomunikační firmě potvrdil. Firma pokutu následně podle své výroční zprávy uhradila. V případu ale podala kasační stížnost, kterou se zabývá nejvyšší soud.