Trh s audioknihami roste, letos možná dosáhne 130 milionů Kč

Jen mírně roste podíl audioknih stahovaných proti těm, které si lidé kupují na fyzických nosičích.
Asociace vydavatelů audioknih (AVA) očekává meziroční nárůst objemu trhu na přibližně 130 milionů korun. Proti roku 2016 by to znamenalo nárůst asi o 16 procent. Na dotaz ČTK to řekla předsedkyně asociace Kateřina Konopásková. Jen mírně podle ní roste podíl audioknih stahovaných proti těm, které si lidé kupují na fyzických nosičích, oproti loňských 28 procentům vzroste tento podíl podle ní letos maximálně o pět procent.

Zakládajících členů asociace bylo v roce 2014 sedm, letos vzrostl na 15. Sdružuje největší vydavatele audioknih. Šestileté působení na českém trhu dnes oslaví Audiotéka, největší český elektronický obchod s audioknihami, které už nabídlo produkty od 170 vydavatelů.

Největší podíl na trhu, dohromady víc než tříčtvrtinový, mají Radioservis Supraphon a Tympanum. K dispozici mají posluchači tisíce titulů. Jen Audiotéka nabídla za dobu svého působení 3482 audioknih, 56 jich vyšlo pod značkou Audiotéka. Audiotéka má přes 222.000 registrovaných uživatelů a distribuovala přes sedm milionů hodin mluveného slova, sdělila ČTK Alžběta Vorlová z Audiotéky. Nejdelší audioknihou je Přemyslovská epopej s 6332 minutami.

Rozmach audioknih způsobila v posledních letech možnost digitálního prodeje. Podle Svazu knihkupců a nakladatelů ještě v roce 2011 byl v Česku digitální prodej blízko nule, v roce 2012 se přiblížil deseti procentům. Předloni tvořil čtvrtinu celkového objemu. Trend směřuje k vyššímu podílu stahování. U klasických vydavatelů jako je Supraphon a Radioservis jsou stále v převaze CD, u vydavatelů orientujících se na současnou literaturu dobrodružného a detektivního žánru, kde je publikum mladší, je někdy poměr vyrovnaný a u některých titulů dokonce vítězí digitální prodej.

V případě Audiotéky počet zakoupených audioknih, které uživatelé nakoupili přes e-shop a aplikace, za poslední rok činil 140.000, což je o 30 procent více než v předchozím roce. Audiotéka také uvádí, že jen za poslední rok v její nabídce přibylo přes 500 audioknih. „Mezi nimiž jsou i časopisy, které Audiotéka začala na českém trhu prodávat jako první – k poslechu jsou časopisy Forbes, Reportér a Respekt,“ uvedla Vorlová.

Exit mobile version