Tržby internetových lékáren v ČR stouply v pololetí o polovinu

Ještě strmější růst zaznamenalo Slovensko.

Tržby internetových lékáren v Česku za volně prodejné léky a produkty pro zdravotní péči stouply v prvním pololetí meziročně o polovinu na 1,46 miliardy korun. Rekordní nárůst způsobil, že na ně připadalo 13 procent trhu s těmito výrobky v ČR. Vyplývá to z dat, které ČTK poskytla analytická společnost IQVIA. Důvodem podle ní byly dopady pandemie koronaviru.

Ještě strmější růst podle dat firmy zaznamenalo Slovensko, kde tržby v internetových lékárnách vzrostly v pololetí meziročně o 68 procent na 17 milionů eur (461 milionů korun). Celkový podíl internetových prodejů na trhu je tam ale menší a činí šest procent.

Prodeje internetových lékáren v Česku podle IQVIA rostou soustavně od poloviny roku 2017, pandemie covidu-19 pak růst výrazně zrychlila. Firma uvedla, že v půlce března prodeje internetových lékáren vzrostly v ČR o více než dvojnásobně ve srovnáním se stejným obdobím v loni.

Následně sice podle ní propadly prodeje ve chvíli, kdy počet nakažených koronavirem začal před prázdninami klesat, i přesto však během léta prodeje internetových lékáren zůstaly vysoko nad úrovní minulého roku a nyní opět výrazně stoupají. Například v polovině září byly prodeje volně prodejných léků a spotřebních produktů pro zdravotní péči v českých on-line lékárnách o 52 procent vyšší než v roce 2019, uvedla IQVIA.

„Částečné snížení on-line prodejů volně prodejných léků po ustálení pandemické situace v České republice lze vysvětlit především tím, že se spotřebitelé předzásobili během prvních týdnů pandemie covid-19. Nicméně také méně cestování nebo dodržování rozestupů vede ke snížení šíření ostatních nemocí a celkově nižší spotřebě řady produktů,“ řekl generální ředitel IQVIA pro ČR a SR Martin Šlégl.

České internetové lékárny podle IQVIA nejčastěji prodávají vitamíny, minerály a nutriční suplementy, léky na bolest, kojeneckou výživu, kosmetické produkty pro ženy, léky na nachlazení, rýmu a kašel a produkty v kategorii dýchací cesty. „Čeští spotřebitelé nakupují on-line převážně produkty preventivního charakteru, které užívají pravidelně. U produktů, jež jsou využívány pro okamžitou úlevu, drtivá většina zákazníků zamíří do tradiční lékárny,“ uvedl specialista na inovace IQVIA Ondřej Sýkora.

V kategorii volně prodejných léků a spotřebních produktů pro zdravotní péči se mezi výrobce s nejvyššími prodeji v internetových lékárnách v ČR podle IQVIA řadí Nestlé, L’Oréal, Danone, Simply You a Sanofi. Nejvyšší nárůst on-line prodejů proti minulému roku podle firmy zaznamenaly produkty společností Sanofi, L’Oréal a privátní značka lékárenského řetězce Dr.Max.

Analytici IQVIA míní, že do budoucna lze očekávat další růst prodejů internetových lékáren v ČR. Tempo růstu však podle nich může do velké míry záviset na vývoji pandemie covid-19 a také případném povolení prodeje léků na předpis on-line. „Většina velkých internetových lékáren je připravena na on-line prodej léků na předpis, nicméně vývoj legislativního procesu zůstává v tomto směru otevřený,“ dodal Šlégl.

IQVIA je poskytovatelem pokročilých analytických služeb, technologických řešení a smluvních výzkumných služeb ve zdravotnictví. Po světě má přibližně 67.000 zaměstnanců. První tři případy covidu-19 se v Česku prokázaly 1. března.

Exit mobile version