Útok Evropské komise na firmy Amazon a Facebook nedává smysl

Evropská komise (EK) svým rozhodnutím ke sporu s americkými technologickými giganty Amazon a Facebook ukázala, že nestojí na straně spotřebitelů. Ve svém komentáři to napsal Martin Peers z amerického webu The Information. Pozastavuje se například i nad tím, proč komisi vadí způsob, jakým tyto firmy upravují bezplatné využívání svých služeb. Zanechává to podle něj dojem, že komise jen chrání ostatní firmy, aby se při snaze konkurovat těmto americkým společnostem příliš nenadřely.

„Urovnání sporu se společností Amazon, které zahrnuje ustanovení, která by mohla snížit efektivitu služby Prime, navazuje na případ, který komise v pondělí nastínila v souvislosti se službou Facebook Marketplace od společnosti Meta Platforms. V tomto případě se zdá, že evropští antimonopolní byrokraté jsou odhodláni podkopat jedinou skutečně užitečnou službu na sociální síti – to vše proto, že ztěžuje život konkurenčním službám pro inzerci,“ napsal Peers.

Lidé používají službu Facebook Marketplace k levnému prodeji použitého nábytku a podobných věcí. Její používání nic nestojí, což znamená, že není hlavní součástí podnikání Facebooku. Mezi uživateli je však oblíbená. Součástí stížnosti EK je, že Meta svazuje Marketplace se svou sociální sítí. „Uživatelé Facebooku mají automaticky přístup na Facebook Marketplace, ať chtějí, nebo ne,“ uvedla komise ve svém sdělení o námitkách. „Lze pochopit, že regulační orgány mají námitky proti takovému svazování, kdy například dominantní společnost nutí spotřebitele, aby si koupili produkt, který nechtějí, aby získali produkt, který chtějí. Ale Facebook i Marketplace jsou bezplatné služby. Stížnost EK nedává smysl,“ oponuje komentátor.

Pokud jde o urovnání se společností Amazon, ta souhlasila s tím, že obchodníci, kteří prodávají pod její značkou Prime, budou moci využívat jakoukoli doručovací službu, místo aby je Amazon omezoval pouze na svou vlastní. Když americká senátorka Amy Klobucharová na začátku letošního roku navrhla tuto myšlenku jako součást zákona o velkých technologických společnostech, Amazon argumentoval tím, že původně se snažil prodejcům umožnit, aby využívali jiné doručovací služby. Pak ale zjistil, že v takovém případě nejsou prodejci schopni dodržet časové lhůty, které zákazníci služby Prime očekávají.

Odmítavý postoj Amazonu je podle Peerse věrohodný. „Proč by společnost utrácela peníze za budování vlastních logistických sítí, když by tuto práci mohli stejně dobře odvést jiní dodavatelé? Problém s urovnáním sporu v Evropské unii spočívá v tom, že pokud doručovací služby, které nejsou součástí Amazonu, doručí výrobek zákazníkovi pozdě, utrpí tím obchodník, zákazník i značka Prime,“ argumentuje komentátor.

„Evropská antimonopolní policie zapomíná na to, že velké technologické společnosti si dokážou své podnikání pokazit samy, na to nepotřebují byrokraty,“ poznamenal Peers. „Amazon na svou webovou stránku nacpal tolik reklam, že výsledky vyhledávání jsou teď často nepoužitelné. Totéž platí pro vyhledávání na Googlu,“ dodal.

Facebook ve skutečnosti uškodil službě Marketplace tím, že umožnil, aby se na webu výrazně zvýšil počet podvodníků, dodává komentátor a pokládá si otázku, proč si Evropská komise nestěžovala třeba právě na toto. „Pokud regulační orgány ještě chvíli počkají, tyto firmy ztratí podíl na trhu samy od sebe, pokud se tak už neděje. Není nutné, aby Evropané tento proces urychlovali, zvláště pokud tím zároveň škodí spotřebitelům,“ uzavírá Peers.

Exit mobile version