Útoky na klienty českých bank způsobily škody za více než 1,3 miliardy Kč

V roce 2023 zaznamenaly banky 69 685 napadených klientů s celkovou škodou 1,35 miliardy korun. Průměrná výše škody na jednoho klienta tak dosáhla 19 357 Kč. Bankám se daří zvyšovat efektivitu nástrojů využívaných pro odhalování podvodů. Díky tomu zachráněné částky výrazně převyšují celkovou škodu způsobenou e‑šmejdy. Nejvyšší zachráněná částka na klienta za historii sledování kyberpodvodů je 13 milionů korun. Česká bankovní asociace aktivně bojuje proti e‑šmejdům a již druhým rokem organizovala edukační kampaň #nePINdej! Doposud si interaktivní vzdělávací Kybertest, který je klíčovým prvkem kampaně, vyzkoušelo 315 tisíc lidí s průměrným skóre 74 %.

Kyberbezpečnost je pro banky klíčová. Proto investují značné prostředky do vývoje pokročilých technologií a realizují rozsáhlé osvětové programy. Tyto strategické kroky vedou ke snižování škod způsobených kybernetickými útoky na klienty. Zatímco v první polovině roku byla průměrná škoda na klienta necelých 22 tisíc korun, ve druhém pololetí to bylo již 19 tisíc korun.

„Tento pokles je výsledkem efektivních kontrolních procesů bank. Moderní technologie, do kterých banky investují významnou část svých rozpočtů, umožňují rychle identifikovat a zastavit podezřelé transakce dříve, než mohou způsobit výraznější škody,“ uvádí Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace, a zároveň dodává: „Odpovědnost není jen na bankách, ale především na klientech samotných, kteří se díky neznalosti stávají snadným terčem pro e‑šmejdy. Proto Česká bankovní asociace ve spolupráci s dalšími partnery zorganizovala koncem loňského roku již druhý ročník rozsáhlé vzdělávací kampaně #nepINdej! jejímž cílem bylo oslovit co nejvíce lidí a upozornit je na nebezpečí v online prostředí.“

Její slova potvrzuje i Ondřej Penc z odboru Prevence Policie České republiky: „V posledních letech jsme svědky bezprecedentního nárůstu online kriminality. Útoky e‑šmejdů jsou stále sofistikovanější, využívají nové metody a je stále těžší rozeznat, že se jedná o kyberpodvod. Proto je edukace a osvěta v této oblasti zásadní. I z tohoto důvodu jsme se zapojili do projektu České bankovní asociace #nePINdej! Zároveň jsme v loňském roce uskutečnili po celé ČR přes 4300 přednášek a besed na téma prevence kyberkriminality a oslovili tak zhruba 200 tisíc osob.“

Podle statistik Policie ČR byl loňský nárůst kyberpodvodů zatím nejmenší od roku 2017. V loňském roce evidovala Policie ČR 19 592 nahlášených případů, což v porovnání s rokem 2022 představuje 5,5% nárůst. Významně se ale zvýšila důmyslnost a sofistikovanost kyberpodvodů. „Stále vynalézavější jsou podvodníci na sociálních sítích, kde je velmi snadné najít oběť. Mezi jeden z nejzávažnějších typů podvodů nadále patří podvodné navolávání, tzv. vishing. Je o to nebezpečnější, že e‑šmejdi dokážou nejen věrně napodobit i telefonní číslo instituce, za kterou se vydávají, ale s využitím umělé inteligence i hlas a podobu toho, za koho se vydávají. Je tak stále těžší rozeznat podvodný telefonát od toho pravého. Proto je edukace v této oblasti tak zásadní,“ říká Ondřej Penc z odboru Prevence Policie České republiky.

Exit mobile version