Výsledky Oracle: Zisk lepší obratu

Ve 2. čtvrtletí svého fiskálního roku 2012 Oracle zaznamenal horší než
očekávané výsledky. Trochu potíž je, jak vlastně úspěšnost podnikání
měřit, Wall Street byl však zklamán.

Sídlo společnosti Oracle

Kvartál, který skončil 30. listopadu, přinesl Oraclu obrat 8,79
miliard dolarů. Meziroční růst o 2 % byl mnohem horší než 5-9 %, které
finanční ředitelka a prezidentka společnosti Safra Catz předpovídala
před 3 měsíci. Jenže meziročně vzrostl současně zisk o solidních 17 %
na 2,19 miliard dolarů.

Již předcházející výsledky ukazovaly, že Oracle se po pohlcení Sunu
soustředí právě na zisk, takže z tohoto hlediska by vývoj obratu
nemusel být brán jako žádná katastrofa. Pokles prodeje hardwaru byl
jistěže ne cíl sám o sobě, ale důsledek snahy o konsolidaci
produktových řad Sunu a zvýšení marže.

To se také daří (provozní marže
měla meziročně vzrůst až o 45 %). Nicméně zrovna 14% pokles prodeje
systémů Sparc T4 a clusterů Exadata/Exalogic musí být pro Oracle dost
nepříjemný; očekávaný meziroční pokles tržeb zde byl 5 % a po
technické stránce mají tyto systémy dobrou pověst.

Akcie Oracle na oznámené výsledky reagovaly poklesem, a to až o 10 %.
Safra Catz tvrdí, že za poklesem obratu je především opatrnost na
straně firem a státních institucí (údržba stávajících systémů vynáší,
ale do nových projektů se zákazníkům moc nechce), krize v eurozóně,
šetření na všech frontách a vůbec nejistá ekonomická situace; vývoj
cen akcií zčásti nezáleží na samotných firmách, ale na „náladě“ burz,
vývoji krize eura, dluhové krize atd. Catz taktéž uvádí, že CRM a ERP
systémy od Oraclu se prodávaly velmi dobře, ale z řady důvodů se
podstatná část zakázek realizuje tak, že účetně spadnou až do
následujícího kvartálu (tj. pro Oracle Q3 2012). I tak ale např.
prodej CRM systémů měl zaznamenat nárůst meziročně až o 20 %, nezdá se
tedy, že by zákazníci houfně přecházeli např. na cloudové CRM
Salesforce.com.

Pro další čtvrtletí Oracle opatrně předpokládá meziroční vzestup obratu o 2-5 %.

Exit mobile version