YouTube má již přes miliardu uživatelů měsíčně

Jinými slovy, každý druhý uživatel Internetu častěji než jednou za měsíc tento server navštěvuje. Kdyby byl populární videoserver regulérní zemí, ležel by co do počtu obyvatel hned za Čínou a Indií.

V kombinaci s dominantním vyhledávačem představuje dříve silně prodělečný videoserver čím dál zajímavější inzertní platformu, s počtem zobrazených videí totiž adekvátně roste také prostor pro zobrazení kontextových reklam. Google bohužel nezveřejňuje, jak velkou část reklamních příjmů platforma tvoří, víme, ale že na domácí půdě, kde je online videoreklama dost populární, ovládá firma 15 % trhu s internetovou reklamou (na druhé a třetím místě se nachází Facebook a Yahoo).

Portál YouTube spustili v únoru 2005 tři zaměstnanci PayPalu. V době, kdy ještě nebyl broadband úplnou samozřejmostí a digitální videobsah byl spojován spíše s pirátskými P2P sítěmi, budil projekt spíše nedůvěru. Dvě miliardy shlédnutých videí za jediný den, 35 hodin nových videí každou minutu či velmi brzká akvizice Googlem za astronomickou částku však dávají spíše zapravdu prvotnímu vizionářství autorů.

Služba byla spuštěna jako úložiště malých flashových videí v rozlišení 320 x 240 v Sorenson H.263 kodeku, v letech 2008 a 2010 došlo k navýšení kvality nejprve přidáním HD rozlišení 720p a přechodem na kodek H.264. Dnes je nejvyšší možné rozlišení Youtube videí 1080p, experimentálně se zde ale nachází i několik videí ve formátu 4K. Většina videí je ovšem dostupná pouze ve formátu 720p s typickým bitrate 3 Mbps.

Exit mobile version