• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Aktuálně o startupech: Zdarma, nebo platit? Nebo freemium?

Petr Švec
6. 5. 2010
| Články
Startup

Klíčovým aspektem každého produktu a každé služby je cena. Pokud bude firemní cenová politika nastavena příliš vysoko, nemusí se sebelepší produkt dočkat rozšíření. Stejně jako bude-li nastavena příliš nízko, nemusí příjmy pokrývat náklady na vývoj a distribuci produktu a ten tak pravděpodobně velmi rychle skončí. Najít optimální cenovou úroveň je obtížné a obvykle se jedná o běh na dlouhou trať. Jako velmi zajímavý a potencionálně slibný trend se pak v této oblasti ukazuje cenový model freemium, který kombinuje dva zdánlivé protipóly, tedy bezplatné a placené služby. Byl to právě model freemium, který v posledních letech stál u vzniku a rozvoje mnoha technologických firem z celého světa.

Problematika ceny se v zásadě dá zredukovat na dva extrémní modely. Na jedné straně tak můžeme mít služby a produkty, které jsou placené, a na druhé ty, které jsou poskytovány zdarma. Oba přístupy mají bezesporu něco do sebe a oba mohou vést k úspěchu. Pro ilustraci se podívejme na dvě z nejúspěšnějších technologických firem současnosti, Google a Microsoft. Zatímco Microsoft si od počátku za své produkty nechal od začátku dobře zaplatit, Googlu do své dnešní podoby vyrost díky bezplatnému poskytovanému nejrůznějších služeb. Google je ovšem trochu extrémním případem, neboť firma v podstatě zdarma poskytuje vše od internetového vyhledávání, přes analytické nástroje až po software, operační systémy a služby založené na cloudu. Jak je ovšem vidno, oba modely mohou vést k úspěchu.

Freemium

Jak bezplatné, tak i zpoplatněné služby mají bezesporu něco do sebe. Výhodou placených služeb je především to, že uživatel má legální argument, kterým může argumentovat při potížích s pořízeným produktem, nebo službou. Jinými slovy, placený model pro firmy představuje větší motivaci reagovat na podněty a připomínky uživatelů a produkt dále zlepšovat. To v případě bezplatných služeb v naprosté většině případů sice platí také, rozhodně to ale nemusí být pravidlem. Na druhou stranou jejich nespornou výhodou je právě jejich bezplatnost.

Každý z obou způsobů cenové politiky je navíc poplatný své době. Zatímco v letech, kdy Microsoft představil svůj první operační systém, byla představa bezplatných produktů a služeb mírně řečeno bizardní, v posledních letech jsou to právě bezplatné služby, které se rozmáhají v největší míře. Příkladem posledních let budiž úspěšné internetové portály Facebook, LinkedIn a Twitter, nebo internetové prohlížeče Chrome a Opera, či operační systém Android.

Patří budoucnost freemiu?

Zajímavým novým trendem cenové politiky je takzvaný model freemium. Freemium, složenina anglických slov „free“ (zdarma) a „premium“ (příplatkový), je v zásadě kombinace obou protichůdných přístupů, tedy poskytování služby současně v bezplatné i placené podobě. Jak je možné propojit tyto dva naprosto odlišné modely? Základem je služba, která je poskytována zcela zdarma, a která má potenciál oslovit nové uživatele. Základní bezplatná verze je i do budoucna zachována, souběžně s ní je ale následně představena prémiová verze, která obsahuje některá vylepšení, nové funkce, nebo více možností.

Služby založené na principu freemium mohou mít v zásadě dvě podoby. Tou první může být poskytování „odlehčené“ (tedy funkčně omezené) verze produktu s tím, že za další součásti si zákazník bude muset připlatit. Druhou možností je nabízet službu sice v plném rozsahu, ale s časovým omezením. Ať už se jedná o první, nebo druhý případ, smyslem modelu freemium je za minimální náklady nalákat co největší počet uživatelů a věřit, že se jim produkt zalíbí. Spokojení uživatelé pak budou více motivováni produkt používat i po skončení zkušební doby, a spíš si tedy připlatí za nadstandardní služby.

To, že se v případě freemium jedná o funkční model, dokazují případy desítek společností z celého světa. Ať už se jedná o sociální síť LinkedIn, nedávno spuštěné prémiové služby Twitteru, nebo nejrůznější možná placená vylepšení v oblíbených „sociálních“ hrách, jako je FarmVille, nebo MafiaWars společnosti Zynga.

Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Nejen freemium, ale i další

Kromě freemium samozřejmě existují desítky dalších způsobů, jak lze na provoz služby vydělat. Pravděpodobně nejlákavějším způsobem je službu „obohatit“ o reklamní bannery a tento prostor pak prodávat. Problémem je, že uživatelé jsou ke klasické bannerové reklamě stále neutrálnější, což vede k její menší efektivitě, a tím i nižší ceně. Navíc reklamními bannery nelze osadit každý produkt, protože její využití předpokládá, že sledovat, co se děje na monitoru. Například osazení streamu internetového rádia nějakým tím bannerem je sice dobré, ziskový ale takový záměr asi příliš nebude. Každopádně tak, či onak, reklama v některé ze svých mnoha forem, představuje velmi oblíbený a efektivní způsob financování.

Další možností, jak generovat příjem, je dobrovolné dárcovství. Jedná se o koncept poměrně málo rozšířený, a to předně proto, že je to zdroj značně nespolehlivý. Na druhou stranu i na pouhém dárcovství se dá vybudovat a dlouhodobě rozvíjet nejen produkt samotný, ale i celá firma. Živým důkazem toho je česká technologická společnost Alwil Software, tvůrce celosvětově populárního bezplatného antiviru avast!. Podle Eduarda Kučery, ředitele a spoluzakladatele firmy, na další vývoj produktu přispěje až 45% všech jeho uživatelů.

Cenová politika je jedním z nejdůležitějších aspektů podnikání a měl by jí být přikládán zvláště vysoký význam. Jak už bylo naznačeno v úvodu, její špatné nastavení může i velmi dobrý produkt velmi rychle „zrušit“ dříve, než se bude mít šanci rozvinout a prosadit. Finanční model freemium představuje velmi zajímavý nápad, díky kterému lze rychle a jednoduše získat velký počet uživatelů a zároveň na provozu služby i vydělávat. To, že se jedná o koncept, který má budoucnost, dokazuje i množství významných internetových portálů, které na něj v minulosti přešly.

Rubriky: ByznysHardwareInternet

Související příspěvky

Zprávičky

Německá policie vyřadila z provozu obří prodejnu drog na darknetu

17. 6. 2025
750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Čínská společnosti Tencent zvažuje koupi jihokorejského vývojáře Nexon

14. 6. 2025
Dell Technologies uvádí novou generaci serverů PowerEdge, které pomohou firmám s nasazením AI
Články

Dell Technologies uvádí novou generaci serverů PowerEdge, které pomohou firmám s nasazením AI

13. 6. 2025
Zprávičky

OpenAI chce podle médií peníze od investorů ze Saúdské Arábie, Indie a emirátů

13. 6. 2025

Zprávičky

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Hackerská skupina zaútočila na banku íránských revolučních gard

ČTK
17. 6. 2025

Kybernetický útok dnes omezil provoz banky Sepah íránských revolučních gard. Systémy banky jsou spojené

HP Dimension s Google Beam posouvají virtuální spolupráci na vyšší úroveň

HP Dimension s Google Beam posouvají virtuální spolupráci na vyšší úroveň

Pavel Houser
17. 6. 2025

Společnost HP Inc. na veletrhu InfoComm 2025 představila HP Dimension with Google Beam (dříve

Vodafone pokryl sítí 5G část pražského metra

Policie odložila případ zakázek pražského magistrátu pro Operátora ICT

ČTK
17. 6. 2025

Policie odložila případ zakázek pražského magistrátu pro jím vlastněnou firmu Operátor ICT (OICT). ČTK

Německá policie vyřadila z provozu obří prodejnu drog na darknetu

ČTK
17. 6. 2025

Německá policie vyřadila z provozu velkou platformu na takzvaném darknetu, na které se prodávaly

Operátoři loni zvýšili investice o 3,5 miliardy na 23 miliard korun

ČTK
16. 6. 2025

Telekomunikační firmy investovaly v loňském roce celkem 23 miliard korun, což je o 3,5

AI snižuje důležitost formálního vzdělání, říká studie PwC

ČTK
15. 6. 2025

Zavádění umělé inteligence (AI) na pracoviště výrazně zvyšuje produktivitu zaměstnanců i tržby firem. V

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Čínská společnosti Tencent zvažuje koupi jihokorejského vývojáře Nexon

ČTK
14. 6. 2025

Čínský internetový gigant Tencent Holdings zvažuje možnost nákupu jihokorejského vývojáře her Nexon. Tencent hledá

Nvidia a Perplexity AI plánují evropské modely AI, zapojí se také Slovensko

ČTK
13. 6. 2025

Americký výrobce vyspělých polovodičů Nvidia a a start-up Perplexity AI uzavřely partnerství pro vytvoření

Tiskové zprávy

ELLIOT: Vlajková iniciativa pro vývoj otevřených multimodálních základních modelů pro robustní umělou inteligenci v reálném světě

Novinky v Acronis Cyber Protect Cloud: přímé zálohování a archivace e-mailů v Microsoft 365

Česko si drží v některých oblastech digitalizace vedoucí postavení, v těch dosud problematických se výrazně zlepšuje

O2 zavádí do své sítě samostatné 5G jádro (5G stand alone)

AI agenti místo „noreply“ v nové platformě Salesforce

AI vyžaduje kontext i ve veřejné správě

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Diverzifikace portfolia

Ranking stránek, PR, PageRank, S-rank

T602

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Trojrozměrný čas: nový pohled na vznik elektrického náboje
  • Mýval se bude šířit i na další území
  • Nová role známého genu: CDK12 je nezbytný pro zrání vajíček a plodnost

RSS AbcLinuxu RSS

  • X.Org X server 21.1.17 a Xwayland 24.1.7 řeší 6 bezpečnostních chyb
  • KDE Plasma 6.4
  • UN Open Source Week 2025

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.