margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Budoucnost leží podle IBM v datech

Richard Jan Voigts , 17. květen 2016 08:00 0 komentářů
Budoucnost leží podle IBM v datech

Tradiční nástroje business intelligence fungují tak, že dopředu musíte vědět, jakou informaci či report chcete z BI získat. Naproti tomu analytický nástroj Watson Analytics od společnosti IBM umí data sám prozkoumat a uživateli sám nabídne zajímavé informace skryté v datech. IBM tím hodlá „zlidštit“ a zpřístupnit analytiku širšímu okruhu pracovníků ve všech organizacích, nejen úzké skupince analytiků, tvrdí Jindřich Kasal, manažer divize IBM Analytics pro Česko a Slovensko. IBM dokonce poskytuje bezplatnou verzi Watson Analytics v cloudu.

V čem vidíte budoucnost byznysu?

Budoucnost každé firmy závisí na schopnosti generovat zisk a dlouhodobě růst. Toho můžete dosahovat efektivnějším řízením nákladů, optimalizací marže na produktech, udržením talentovaných zaměstnanců, lepší znalostí trhu a potřeb zákazníků. Přežijí pouze ty firmy, které budou schopny rychle odhalit, kde mají prostor ke zlepšení.

Budoucnost tedy vidím v práci s daty. Před 20 lety byla jen část byznysu digitalizována, zbytek se odehrával na papíře. Dnes už je digitalizováno téměř vše, každá interakce se zákazníkem zanechává v podnikových systémech nějakou datovou stopu. Další informace poskytují sociální sítě, veřejné registry, zajímavá data nabízí k prodeji i telekomunikační operátoři. Pro budoucnost nových firem začínajících v retailu nebo e-commerce je právě proto stěžejní práce s daty, která jim umožnují dělat efektivní rozhodnutí.

Jak se k možnosti analyzovat data stavíte v IBM?

Je to pro nás samozřejmě velká příležitost. IBM má v práci s daty dlouhou historii. IBM v rámci projektu Systém R v sedmdesátých letech položila základy relačních databází, jak je dnes známe. Další investice směřovaly do business intelligence (Cognos) a prediktivní analytiky (SPSS) a s nimi v IBM vznikla divize Business Analytics.

S tím, jak roste počet firem, které mají k dispozici zajímavá data, rozšiřuje se i počet lidí, kteří mají zájem sami s daty pracovat. V IBM chceme nabídnout řešení prediktivní analytiky nejen pro experty, ale pro mnohem širší skupinu běžných uživatelů, kteří dnes takové úlohy řeší v Excelu. IBM Watson Analytics je právě takový nástroj, který už není určen jen expertům, nýbrž i lidem, kteří rozumějí podstatě svého byznysu, zároveň však nemají odborné znalosti datové analýzy za použití nástrojů datamining jako je SPSS nebo stále oblíbenější „R“.

Liší se ale Watson Analytics od tradičních BI nástrojů?

Watson Analytics primárně nechápeme jako BI, nebo chcete-li, reportingový nástroj. Stavíme jej do pozice jako doplněk například k Cognosu, případně konkurenčním BI nástrojům. Představte si, že máte nějaký soubor (XLS nebo CSV), s nímž potřebujete pracovat. Ať už v marketingu, nebo v oddělení péče o zákazníky, v call-centru, finančním oddělení apod. Na jednu stranu sice dobře rozumíte svým datům, na druhou stranu však nejste odborníkem na analytiku.

Největším přínosem Watson Analytics právě je, že rozpozná struktury a vztahy ve vámi nahraných datech, a na jejich základě navrhne typické otázky, z nichž si poté můžete vybrat ty, které jsou pro vás relevantní. Mimo to Watson Analytics naplňuje koncept IBM Watson – tedy vést konverzaci s člověkem.

V tomto nástroji využíváme vlastnosti „NLP“ (Natural Language Processing), kdy uživatel může volným textem napsat dotaz a systém sám navrhne nejvhodnějsí výstup. Například: „Jak se vyvíjejí prodeje podle regionu a produktu?“


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 1 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů