• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Chcete ve firmě ušetřit, chybí vám lidé? Přicházejí technologie P2P

ITBiz.cz
9. 3. 2018
| Články

Firmy zbytečně ztrácejí mnoho času i peněz při obchodním styku se svými dodavateli. Brzdí je neefektivní vyřizování objednávek a faktur, stejně jako nedostatek vhodných zaměstnanců. „Firmy potřebují mít pod kontrolou, co, kdy a za kolik nakupují. To vše řeší technologie, především takzvaný P2P koncept,“ říká Petr Marc, obchodní konzultant společnosti Canon z divize Business and Information Services, která poskytuje nové metody pro zpracování faktur a outsourcing obchodních procesů.

Co si má člověk pod pojmem P2P vlastně představit?

P2P je zkratka z anglického “Procure-to-Pay” nebo “Purchase-to-Pay”. Je to způsob, jak efektivně ve firmě řídit proces od zadání požadavku na nákup, přes nákupní objednávku, příjemku a došlou fakturu až po platbu. S tím se pojí celá řada souvisejících agend jako je například správa dodavatelů, nákupních rozpočtů nebo katalogů položek.

To zní dost komplikovaně. Proč by se vůbec firmy měly o proces P2P v současnosti zajímat?

Petr Marc, Canon Business Information Services

Petr Marc, Canon Business Information Services

Nemusí to být komplikované a není to ani záležitost poslední doby. Firmy se o takové pojetí nákupu zajímají od nástupu informačních technologií do podnikové sféry – možná už 30 let. Láká je především vyšší efektivita a produktivita celého procesu. Hledají cesty, jak některé činnosti automatizovat, aby je tolik časově nezatěžovaly. Dnes je to potřeba ještě víc. Každý ví, jak to vypadá na pracovním trhu a kam se posouvají mzdy. Dvojnásob tak platí, že čím více času jakýmkoliv procesem strávíte, tím je dražší. Neefektivita firmu brzdí a znevýhodňuje proti konkurenci. Naši klienti si to uvědomují a chtějí odhalovat problémy a předcházet jim. Potřebují mít pod kontrolou, za co utrácejí. Vědět co, kdy a za kolik nakupují.

Můžete ukázat na nějaký konkrétní případ, kdy firmy nejsou efektivní?

Představte si třeba situaci, kdy vám polovina všech dodavatelských faktur chodí v papírové formě. To znamená, že někdo musí každou fakturu vzít, zkontrolovat proti nákupní objednávce, přepsat ji do systému a nesmí při tom udělat chybu. Pak tu máme tradiční schvalovací kolečko – v lepším případě elektronické, v horším s papírovou košilkou… Celá tahle záležitost vás stojí opravdu hodně času, a tedy i peněz. Proč schvalovat fakturu, která je nakupována podle rozpočtu a předem schválené objednávky? Vzniká tu zbytečně mnoho prostoru pro chybovost, zdržování a další neduhy.

Jaké jsou další možnosti pro zlepšení chodu běžné firmy?

Je to především prevence vzniku různých druhů chyb, procesních pochybení či zdržení, které mají finanční dopad – dodavatel zašle fakturu dvakrát nebo ji zaměstnanec dvakrát zaplatí, nebo ji uhradí v jiné měně. Každé takové vykolejení z běžného rytmu firemních procesů může ve výsledku přinést citelné ztráty. A právě automatické propojení toho, co faktuře předchází a toho, co po jejím přijetí následuje, dává možnost vznik takových situací minimalizovat nebo je snadno odhalit a řešit.

Co tedy firmám navrhujete?

Pomáháme jim více propojovat jednotlivé procesy, automatizovat, kontrolovat, a vždycky individuálně vymýšlíme, jak věci dělat ještě lépe. V případě papírových dokumentů je zde například prostor pro nasazení technologie OCR (Optical Character Recognition). Firmy mohou ušetřit spoustu času díky digitalizaci tištěných textů, jejich automatické vyhodnocení a kontrole podle určitých pravidel, a nakonec i zavedení do účetního systému.

Jak taková automatická kontrola digitalizovaných dokumentů funguje?

Elektronická faktura například obsahuje referenci na nákupní objednávku. Systém sám pohlídá, že hodnota faktury i její měna odpovídá objednávce, nebo že dodavatel figuruje v seznamu schválených dodavatelů. Možnosti jsou tady ale mnohem širší, vždy celý proces nastavujeme přesně dle zvyklostí a potřeb zákazníka. Kontroly mohou být čistě datové nebo logické – třeba formát, kód měny či kalkulace DPH. Řadu dalších kontrol je možné provádět na základě pravidel založených na datech, která získáme z propojených procesů a databází.

Jaké má zkušenosti se zaváděním tohoto konceptu v Česku?

Liší se to firma od firmy. Obecně lze ale říct, že donedávna nás relativně nízká cena lidské práce spolu s absencí tlaku státní správy netlačily nová řešení nasazovat v takové míře, jaká je běžná třeba v severských státech nebo v západní Evropě. Dnes je ten zájem mnohem větší i díky tomu, jak historicky nízká nezaměstnanost mění trh práce. Když se ale vrátím k příkladu elektronické fakturace a správy dat, tak v této oblasti pořád silně pokulháváme nejen za severskými státy, ale například i za Jižní Amerikou.

Co musí firma udělat, když chce P2P začít uplatňovat?

V první řadě je dobré si říct, kde se aktuálně nachází a kde je tedy její prostor ke zlepšení. Naplnění konceptu P2P je pak věcí procesních změn a změn v informačních technologiích, které společnost využívá. Ty se přitom dají dělat ve stávajícím IT, typicky v podnikových ERP systémech, nebo je možné zapojit nějakou nadstavbu – specializovaný software pro P2P, OCR a další. Firma může také přistoupit k tomu, že si celý proces nebo jeho část nakoupí jako službu na klíč.

Jak to myslíte, nakoupit si proces jako službu na klíč?

Někdy není úplně efektivní pořizovat komplexní novou technologii, nakupovat konzultační práce potřebné pro její nasazení či vzdělávat vlastní lidí k tomu, aby ji mohli obsluhovat. Prostě může být jednodušší a výhodnější říct: tuto část procesu si zajistím od dodavatele. Například, že všechny papírové i elektronické faktury přesměruji na poskytovatele služby a od něj budu chtít jen konsolidovaná data, tedy hlavičku a řádky faktur. Je však možné jít ještě dál a přenést na dodavatele službu ve formě aplikace konkrétních pravidel – výpočty DPH, kontroly duplicit či doplnění dat ze záznamu dodavatele. Stačí k tomu poskytnout čísla objednávek, seznam dodavatelů a dál se už není třeba o nic starat.

Pro koho je takové řešení vhodné?

Určitě jsou to středně velké a velké firmy, i když závisí především na počtu provedených transakcí. Při zpracování faktur takový projekt může začít dávat smysl při počtu od 25 tisíc ročně.

Dá se podobný model použít i v jiných oblastech než jsou faktury?

Určitě. Firmy takto nakupují i jiné činnosti – zajištění podatelny, správu klientské dokumentace, digitalizaci smluv, archivů personálních složek a další. Důležité je, že dodavatel zajistí technologii, proces i pracovníky. Zákazníka zajímá výstup, výkon a dodržení takzvaného SLA.

Co to znamená?

Service Level Agreement, znamená garance kvality a výkonnosti. Nabízíme tedy outsourcing celého procesu. V tom tkví hlavní rozdíl oproti nákupu cloudového softwarového řešení, které poskytuje výhradně technologii. V případě SLA si může zákazník sám stanovit, jak rychle má zpracování svěřených agend proběhnout, může měřit a vyhodnocovat výkon zpracování, a mít na to navázány ceny.

Můžete jmenovat některá konkrétní odvětví nebo firmy, které tyto služby využívají?

Pomáháme klientům z více než 28 zemí Evropy komplexně zpracovávat jejich faktury. Příkladem je třeba mezinárodní logistická společnost DBSchenker, která díky službám pražského Canon Delivery Centra zkrátila dobu zpracování faktur na polovinu. Mezi další klienty centra patří například společnosti Hertz, CBRE, Innogy, DXC Technologies, Allianz CZ či Unicredit Leasing.

Více informací o tématu zpracování faktur naleznete na webových stránkách společnosti Canon.

Rubriky: ByznysČeské ITHardwarePodnikový softwareTechnologie

Související příspěvky

Nebojte se hlásit na seniornější pozice, radí IT pracovní portál
Zprávičky

Umělá inteligence z Matfyzu vytváří srozumitelné právní texty

29. 6. 2025
Poslanecká sněmovna schválila nový režim zaměstnaneckých akcií
Zprávičky

Poslanecká sněmovna schválila nový režim zaměstnaneckých akcií

27. 6. 2025
Panasonic Toughbook ukazuje, jak technologie podporují pracovníky v terénu
Tiskové zprávy

Panasonic Toughbook ukazuje, jak technologie podporují pracovníky v terénu

27. 6. 2025
Zprávičky

Šéf britské centrální banky zpochybnil potřebu digitální libry pro lidi

27. 6. 2025

Zprávičky

Nebojte se hlásit na seniornější pozice, radí IT pracovní portál

Umělá inteligence z Matfyzu vytváří srozumitelné právní texty

Pavel Houser
29. 6. 2025

Po více než dvou letech příprav představili výzkumníci Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy spolu s

Poslanecká sněmovna schválila nový režim zaměstnaneckých akcií

Poslanecká sněmovna schválila nový režim zaměstnaneckých akcií

Redakce
27. 6. 2025

Poslanecká sněmovna dnes ve třetím čtení schválila dlouho očekávaný návrh zákona, který zavádí režim

Šéf britské centrální banky zpochybnil potřebu digitální libry pro lidi

ČTK
27. 6. 2025

Guvernér britské centrální banky Andrew Bailey zpochybnil potřebu digitální libry pro spotřebitele. Je tak

ČR by díky koordinovaně zaváděné AI mohla zvýšit HDP o 250 miliard

ČTK
27. 6. 2025

Česko by mohlo díky koordinovanému zavádění umělé inteligence zvýšit své HDP zhruba o 250

Datová centra v roce 2024: umělá inteligence a problém kapacity

Prezident podepsal nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost

ČTK
27. 6. 2025

Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o

Kryptoměny a jejich ekonomika

Rusko o více než rok odsouvá spuštění projektu digitálního rublu

ČTK
27. 6. 2025

Rusko odsouvá spuštění projektu digitálního rublu o více než rok. Centrální dnes oznámila, že

Vodafone a Nokia v běžném provozu otestovali technologii 25G PON

Vodafone a Nokia v běžném provozu otestovali technologii 25G PON

Redakce
26. 6. 2025

Vodafone v pražské PLAYzone Areně provedl první živé demo připojení technologií 25G PON v České republice,

Elektronické náramky hlídaly v prvním roce provozu 183 lidí, hlavně domácí vězně

ČTK
26. 6. 2025

Elektronické náramky hlídaly za první rok fungování nového monitorovacího systému celkem 183 lidí. Aktuálně

Tiskové zprávy

Huawei: nové funkce IDS pro digitální transformaci distribučních sítí

Huawei a oboroví partneři dosáhli konsenzu u mobilních sítích založených na AI

Sněmovna schválila nový zákon o správě informací o stavbách

Panasonic Toughbook ukazuje, jak technologie podporují pracovníky v terénu

QNAP uvádí na trh 8portový switch QSW-1000 Full 2,5GbE Multi-Gig

Lenovo na český trh uvádí Chromebook Plus (14″, 10) s novou generací hybridní AI

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Vodafone otestoval Nokia 25G PON
Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

E-Commerce

Line-up

Netmonitor

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Strojek z Antikythéry: Ctrl-Alt-Del se používalo už před 2 tisíci roky?
  • Atomy uhlíku v nás opustily Mléčnou dráhu
  • Mise SOVA-S vybrána jako jeden z nejlepších projektů v ESA Scout

RSS AbcLinuxu RSS

  • Ministerstvo průmyslu a obchodu propaguje Microsoft
  • Jste český ISP? Vyplněním krátkého dotazníku můžete pomoci nasměrovat vývoj nové generace routerů Turris Omnia
  • Hospodaření společnosti Canonical za rok 2024

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.