Cloud – realita versus „realita“

Ján Ferjo, 05. srpen 2016 13:00 0 komentářů
Cloud – realita versus „realita“

Cloud se pomalu stává realitou v každodenním životě IT a řešení postavené nad touto technologií se už udomácňují i na českém trhu. Na druhé straně je okolo těchto řešení, jež můžeme stále považovat za poměrně mladá, množství informací, které s realitou nemají mnoho společného.

Na základě zkušeností společnosti con4PAS s implementací těchto projektů jak v České republice, tak i v zahraničí, se v tomto článku zaměříme na několik skutečností, které jsou veřejně publikované, a postavíme je vůči každodenní realitě reálného projektu. Pojďme se spolu podívat na některé z nich.

Cloud představuje kompletní změnu vašeho byznysu

Na základě zkušeností nabytých z už uskutečněných projektů lze říci, že cloud není nic jiného než stejný software, jako při instalaci on-premise (tj. u zákazníka). V případě cloudového řešení jde o „kus“ kódu, aplikace, která je na rozdíl od tradičních aplikací umístěna mimo prostředí zákazníka. I pro cloud stále platí, že pokud společnost nemá definovanou strategii a cíle, cloud jí nepomůže. Cloud totiž pomůže až ve chvíli, když jako společnost víme, co chceme, a potřebujeme tuto vizi transformovat do řešení, které ji podpoří a bude podpůrným nástrojem v oblasti obchodu, marketingu, nebo například řízení lidských zdrojů. Na základě uvedených skutečností lze jinak považovat vyjádření o změně byznysu ve spojení s cloudem za pouhý mýtus.

Dnes koupíte, zítra používáte?

Představa, že společnost zakoupí řešení a začne ho používat od „následujícího dne“, je značně vzdálená realitě. Základní důvody, které vedou k tomuto tvrzení, jsou postaveny na následujících skutečnostech:

  • Integrace – každý doposud uskutečněný projekt společností con4PAS vyžadoval integraci na již existující systémy u zákazníka. Aby implementace CRM systému dávala smysl, vyžaduje totiž integraci na ERP, ve kterém jsou uložena data o zákaznících, produktech, pohledávkách, fakturách atd. Jde totiž o data potřebná pro každodenní obchodní rutinu.

  • Procesy – přestože se každé průmyslové odvětví vyznačuje určitou měrou abstrakce procesů, které jsou přenositelné, každá společnost má nezanedbatelné množství odchylek, které musí nasazované řešení zohlednit.

Realita cloudového řešení projektů tedy ve světle těchto faktů odsunuje vyjádření ohledně „dnes koupíte, zítra používáte“ do říše mýtů.

Cloud je jednoduchý a žádné know-how není potřeba – zvládne to každý

Toto vyjádření může být chápáno dvojím způsobem.

V případě, že jde jen o koncové uživatele, zkušenosti toto tvrzení potvrzují. Je pravdou, že doba výuky používání cloudových řešení pro koncové uživatele v průměru klesne ze čtyř dnů na jeden (opět zkušenost z projektů uskutečněných společností con4PAS), a tímto toto zkrácení představuje pozitivní dopad na celkovou investici spojenou s pořízením daného cloud řešení.

Druhý pohled je však implementační. V tomto případě jsou zkušenosti zcela opačné. Cloudová řešení vyžadují z podstaty své koncepce o mnoho větší know-how na straně implementačního partnera, jehož rolí v projektu není řešení pouze „dodat“, ale na rozdíl od nasazení on-premise se posouvá výrazně do roviny business consultingu. Příčinou této poměrně zásadní změny je totiž celková koncepce cloudového řešení, která přináší určité limity ve volnosti customizace (zákaznických úprav) řešení samotného.

Cloud je nezávislý na vašem IT – může fungovat izolovaně

Z pohledu technického je toto tvrzení pravdivé. Z pohledu procesního a hlavně obchodního je použití izolovaného řešení možné v minimálním počtu případů. Všechny projekty uskutečněné společností con4PAS, jakožto i diskuze s potenciálními zákazníky, zahrnují poměrně značnou míru integrace, která je považována za samozřejmost.

Investice do cloudového řešení je nižší oproti investici do řešení on-premise

Při zvažování investice do cloudového řešení je třeba zvažovat všechny vstupní parametry zahrnující jak licence, tak obnovu hardwaru každých tři až pět let, softwarovou i hardwarovou podporu, rozvoj řešení, školení atd. Nezanedbatelným vstupním faktorem by měl být faktor rozšiřování řešení (upgrade). Velká část řešení on-premise poskytuje v rozsahu podpory jednotlivá rozšíření, obvykle s definovanou periodou (ročně, půlročně). Tato rozšíření vyžadují u komplexních podnikových řešení dodatečnou investici v podobě implementačního projektu, jehož rozsah jak finanční, tak časový, závisí na požadovaném procesním rozsahu. Na rozdíl od řešení on-premise, cloudová řešení poskytují ze své IT podstaty tato rozšíření podstatně flexibilněji, a to jak v oblasti frekvence (zpravidla kvartálně), tak v oblasti investice (procesní rozsah je přístupný zákazníkovi ihned, bez nutnosti dodatečné investice do nasazení).

Zahrnutím všech zmiňovaných parametrů spolu s některými parametry, které jsou specifické (např. licenční smlouvy a jejich flexibilita), vychází cloudové řešení pro business case zpravidla pozitivně.

Na základě výše zmiňovaných skutečností je možné konstatovat, že okolo cloudových řešení je ještě stále mnoho tvrzení, až mýtů, které přetrvávají. Na druhé straně, koncepce cloudu má svá neoddiskutovatelná pozitiva, která jsou kvantifikovatelná. Správná volba jak řešení, tak implementačního partnera, je v tomto případě klíčová.

Ing. Ján Ferjo pracuje ve společnosti con4PAS jako Business Development Director, řešením CRM se věnuje od roku 2004 a poslední 3 roky jeho tým implementuje řešení SAP cloud jak v České republice, tak v zahraničí.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů