Cloud – realita versus „realita“

Ján Ferjo, 05. srpen 2016 13:00 0 komentářů
Cloud – realita versus „realita“

Cloud se pomalu stává realitou v každodenním životě IT a řešení postavené nad touto technologií se už udomácňují i na českém trhu. Na druhé straně je okolo těchto řešení, jež můžeme stále považovat za poměrně mladá, množství informací, které s realitou nemají mnoho společného.

Na základě zkušeností společnosti con4PAS s implementací těchto projektů jak v České republice, tak i v zahraničí, se v tomto článku zaměříme na několik skutečností, které jsou veřejně publikované, a postavíme je vůči každodenní realitě reálného projektu. Pojďme se spolu podívat na některé z nich.

Cloud představuje kompletní změnu vašeho byznysu

Na základě zkušeností nabytých z už uskutečněných projektů lze říci, že cloud není nic jiného než stejný software, jako při instalaci on-premise (tj. u zákazníka). V případě cloudového řešení jde o „kus“ kódu, aplikace, která je na rozdíl od tradičních aplikací umístěna mimo prostředí zákazníka. I pro cloud stále platí, že pokud společnost nemá definovanou strategii a cíle, cloud jí nepomůže. Cloud totiž pomůže až ve chvíli, když jako společnost víme, co chceme, a potřebujeme tuto vizi transformovat do řešení, které ji podpoří a bude podpůrným nástrojem v oblasti obchodu, marketingu, nebo například řízení lidských zdrojů. Na základě uvedených skutečností lze jinak považovat vyjádření o změně byznysu ve spojení s cloudem za pouhý mýtus.

Dnes koupíte, zítra používáte?

Představa, že společnost zakoupí řešení a začne ho používat od „následujícího dne“, je značně vzdálená realitě. Základní důvody, které vedou k tomuto tvrzení, jsou postaveny na následujících skutečnostech:

  • Integrace – každý doposud uskutečněný projekt společností con4PAS vyžadoval integraci na již existující systémy u zákazníka. Aby implementace CRM systému dávala smysl, vyžaduje totiž integraci na ERP, ve kterém jsou uložena data o zákaznících, produktech, pohledávkách, fakturách atd. Jde totiž o data potřebná pro každodenní obchodní rutinu.

  • Procesy – přestože se každé průmyslové odvětví vyznačuje určitou měrou abstrakce procesů, které jsou přenositelné, každá společnost má nezanedbatelné množství odchylek, které musí nasazované řešení zohlednit.

Realita cloudového řešení projektů tedy ve světle těchto faktů odsunuje vyjádření ohledně „dnes koupíte, zítra používáte“ do říše mýtů.

Cloud je jednoduchý a žádné know-how není potřeba – zvládne to každý

Toto vyjádření může být chápáno dvojím způsobem.

V případě, že jde jen o koncové uživatele, zkušenosti toto tvrzení potvrzují. Je pravdou, že doba výuky používání cloudových řešení pro koncové uživatele v průměru klesne ze čtyř dnů na jeden (opět zkušenost z projektů uskutečněných společností con4PAS), a tímto toto zkrácení představuje pozitivní dopad na celkovou investici spojenou s pořízením daného cloud řešení.

Druhý pohled je však implementační. V tomto případě jsou zkušenosti zcela opačné. Cloudová řešení vyžadují z podstaty své koncepce o mnoho větší know-how na straně implementačního partnera, jehož rolí v projektu není řešení pouze „dodat“, ale na rozdíl od nasazení on-premise se posouvá výrazně do roviny business consultingu. Příčinou této poměrně zásadní změny je totiž celková koncepce cloudového řešení, která přináší určité limity ve volnosti customizace (zákaznických úprav) řešení samotného.

Cloud je nezávislý na vašem IT – může fungovat izolovaně

Z pohledu technického je toto tvrzení pravdivé. Z pohledu procesního a hlavně obchodního je použití izolovaného řešení možné v minimálním počtu případů. Všechny projekty uskutečněné společností con4PAS, jakožto i diskuze s potenciálními zákazníky, zahrnují poměrně značnou míru integrace, která je považována za samozřejmost.

Investice do cloudového řešení je nižší oproti investici do řešení on-premise

Při zvažování investice do cloudového řešení je třeba zvažovat všechny vstupní parametry zahrnující jak licence, tak obnovu hardwaru každých tři až pět let, softwarovou i hardwarovou podporu, rozvoj řešení, školení atd. Nezanedbatelným vstupním faktorem by měl být faktor rozšiřování řešení (upgrade). Velká část řešení on-premise poskytuje v rozsahu podpory jednotlivá rozšíření, obvykle s definovanou periodou (ročně, půlročně). Tato rozšíření vyžadují u komplexních podnikových řešení dodatečnou investici v podobě implementačního projektu, jehož rozsah jak finanční, tak časový, závisí na požadovaném procesním rozsahu. Na rozdíl od řešení on-premise, cloudová řešení poskytují ze své IT podstaty tato rozšíření podstatně flexibilněji, a to jak v oblasti frekvence (zpravidla kvartálně), tak v oblasti investice (procesní rozsah je přístupný zákazníkovi ihned, bez nutnosti dodatečné investice do nasazení).

Zahrnutím všech zmiňovaných parametrů spolu s některými parametry, které jsou specifické (např. licenční smlouvy a jejich flexibilita), vychází cloudové řešení pro business case zpravidla pozitivně.

Na základě výše zmiňovaných skutečností je možné konstatovat, že okolo cloudových řešení je ještě stále mnoho tvrzení, až mýtů, které přetrvávají. Na druhé straně, koncepce cloudu má svá neoddiskutovatelná pozitiva, která jsou kvantifikovatelná. Správná volba jak řešení, tak implementačního partnera, je v tomto případě klíčová.

Ing. Ján Ferjo pracuje ve společnosti con4PAS jako Business Development Director, řešením CRM se věnuje od roku 2004 a poslední 3 roky jeho tým implementuje řešení SAP cloud jak v České republice, tak v zahraničí.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Kradená auta: Další úkol pro bezpečnostní kamery

Pavel Houser , 16. srpen 2017 06:30
Pavel Houser

Bezpečnostní kamery, které hledají ukradená vozidla nebo mají za úkol vozidlo jednoznačně identifiko...

Více






Kalendář

24. 08. Webinář Synology - DSM 6.1 - Virtual Machine Manager
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

Lenovo ve ztrátě, k zisku se má vrátit do 2 let

ČTK , 19. srpen 2017 10:12

Firma nevylučuje zdražení svých výrobků, aby udržela ziskové marže....

Více 0 komentářů

Generální ředitel Infosysu nečekaně rezignoval

ČTK , 19. srpen 2017 09:30

Od doby, co Sikka nastoupil do čela firmy, akcie stouply o více než pětinu....

Více 0 komentářů

Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně

ČTK , 18. srpen 2017 13:00

Jednání Applu údajně nebylo v rozporu s legislativou Irska ani Evropské unie....

Více 5 komentářů

Starší zprávičky

Ericsson zvažuje, že propustí až 25 000 zaměstnanců

ČTK , 18. srpen 2017 09:00

Švédská firma se v poslední době potýká se slábnoucí poptávkou ze strany telekomunikačních operátorů...

Více 0 komentářů

Alibaba téměř zdvojnásobila zisk, růst tržeb překonal odhady

ČTK , 18. srpen 2017 08:00

Alibaba, která patří k nejhodnotnějším firmám v Asii, profituje z rostoucích on-line nákupů čínských...

Více 0 komentářů

Telekomunikační úřad se chystá regulovat mobilní trh

ČTK , 17. srpen 2017 14:34

Přetrvává velký rozdíl mezi vyššími cenami pro domácnosti a nižšími cenami pro firmy, který dosahuje...

Více 0 komentářů

ShadowPad: malware v produktech NetSarang pro správu serverů

Pavel Houser , 17. srpen 2017 13:43

Útočníci schovali backdoor ShadowPad v softwaru využívaném stovkami světových společností včetně ban...

Více 0 komentářů