Cloud – realita versus „realita“

Ján Ferjo, 05. srpen 2016 13:00 0 komentářů
Cloud – realita versus „realita“

Cloud se pomalu stává realitou v každodenním životě IT a řešení postavené nad touto technologií se už udomácňují i na českém trhu. Na druhé straně je okolo těchto řešení, jež můžeme stále považovat za poměrně mladá, množství informací, které s realitou nemají mnoho společného.

Na základě zkušeností společnosti con4PAS s implementací těchto projektů jak v České republice, tak i v zahraničí, se v tomto článku zaměříme na několik skutečností, které jsou veřejně publikované, a postavíme je vůči každodenní realitě reálného projektu. Pojďme se spolu podívat na některé z nich.

Cloud představuje kompletní změnu vašeho byznysu

Na základě zkušeností nabytých z už uskutečněných projektů lze říci, že cloud není nic jiného než stejný software, jako při instalaci on-premise (tj. u zákazníka). V případě cloudového řešení jde o „kus“ kódu, aplikace, která je na rozdíl od tradičních aplikací umístěna mimo prostředí zákazníka. I pro cloud stále platí, že pokud společnost nemá definovanou strategii a cíle, cloud jí nepomůže. Cloud totiž pomůže až ve chvíli, když jako společnost víme, co chceme, a potřebujeme tuto vizi transformovat do řešení, které ji podpoří a bude podpůrným nástrojem v oblasti obchodu, marketingu, nebo například řízení lidských zdrojů. Na základě uvedených skutečností lze jinak považovat vyjádření o změně byznysu ve spojení s cloudem za pouhý mýtus.

Dnes koupíte, zítra používáte?

Představa, že společnost zakoupí řešení a začne ho používat od „následujícího dne“, je značně vzdálená realitě. Základní důvody, které vedou k tomuto tvrzení, jsou postaveny na následujících skutečnostech:

  • Integrace – každý doposud uskutečněný projekt společností con4PAS vyžadoval integraci na již existující systémy u zákazníka. Aby implementace CRM systému dávala smysl, vyžaduje totiž integraci na ERP, ve kterém jsou uložena data o zákaznících, produktech, pohledávkách, fakturách atd. Jde totiž o data potřebná pro každodenní obchodní rutinu.

  • Procesy – přestože se každé průmyslové odvětví vyznačuje určitou měrou abstrakce procesů, které jsou přenositelné, každá společnost má nezanedbatelné množství odchylek, které musí nasazované řešení zohlednit.

Realita cloudového řešení projektů tedy ve světle těchto faktů odsunuje vyjádření ohledně „dnes koupíte, zítra používáte“ do říše mýtů.

Cloud je jednoduchý a žádné know-how není potřeba – zvládne to každý

Toto vyjádření může být chápáno dvojím způsobem.

V případě, že jde jen o koncové uživatele, zkušenosti toto tvrzení potvrzují. Je pravdou, že doba výuky používání cloudových řešení pro koncové uživatele v průměru klesne ze čtyř dnů na jeden (opět zkušenost z projektů uskutečněných společností con4PAS), a tímto toto zkrácení představuje pozitivní dopad na celkovou investici spojenou s pořízením daného cloud řešení.

Druhý pohled je však implementační. V tomto případě jsou zkušenosti zcela opačné. Cloudová řešení vyžadují z podstaty své koncepce o mnoho větší know-how na straně implementačního partnera, jehož rolí v projektu není řešení pouze „dodat“, ale na rozdíl od nasazení on-premise se posouvá výrazně do roviny business consultingu. Příčinou této poměrně zásadní změny je totiž celková koncepce cloudového řešení, která přináší určité limity ve volnosti customizace (zákaznických úprav) řešení samotného.

Cloud je nezávislý na vašem IT – může fungovat izolovaně

Z pohledu technického je toto tvrzení pravdivé. Z pohledu procesního a hlavně obchodního je použití izolovaného řešení možné v minimálním počtu případů. Všechny projekty uskutečněné společností con4PAS, jakožto i diskuze s potenciálními zákazníky, zahrnují poměrně značnou míru integrace, která je považována za samozřejmost.

Investice do cloudového řešení je nižší oproti investici do řešení on-premise

Při zvažování investice do cloudového řešení je třeba zvažovat všechny vstupní parametry zahrnující jak licence, tak obnovu hardwaru každých tři až pět let, softwarovou i hardwarovou podporu, rozvoj řešení, školení atd. Nezanedbatelným vstupním faktorem by měl být faktor rozšiřování řešení (upgrade). Velká část řešení on-premise poskytuje v rozsahu podpory jednotlivá rozšíření, obvykle s definovanou periodou (ročně, půlročně). Tato rozšíření vyžadují u komplexních podnikových řešení dodatečnou investici v podobě implementačního projektu, jehož rozsah jak finanční, tak časový, závisí na požadovaném procesním rozsahu. Na rozdíl od řešení on-premise, cloudová řešení poskytují ze své IT podstaty tato rozšíření podstatně flexibilněji, a to jak v oblasti frekvence (zpravidla kvartálně), tak v oblasti investice (procesní rozsah je přístupný zákazníkovi ihned, bez nutnosti dodatečné investice do nasazení).

Zahrnutím všech zmiňovaných parametrů spolu s některými parametry, které jsou specifické (např. licenční smlouvy a jejich flexibilita), vychází cloudové řešení pro business case zpravidla pozitivně.

Na základě výše zmiňovaných skutečností je možné konstatovat, že okolo cloudových řešení je ještě stále mnoho tvrzení, až mýtů, které přetrvávají. Na druhé straně, koncepce cloudu má svá neoddiskutovatelná pozitiva, která jsou kvantifikovatelná. Správná volba jak řešení, tak implementačního partnera, je v tomto případě klíčová.

Ing. Ján Ferjo pracuje ve společnosti con4PAS jako Business Development Director, řešením CRM se věnuje od roku 2004 a poslední 3 roky jeho tým implementuje řešení SAP cloud jak v České republice, tak v zahraničí.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Skutečně software pohltí svět?

Pavel Houser , 22. duben 2017 14:00
Pavel Houser

Výrok, podle něhož má software pojídat svět, jako první použil (zřejmě) Marc Andreessen v roce 2011 ...

Více





RSS 

Zprávičky

O2 zvýšila do března čistý zisk o tři procenta na 1,29 miliardy

ČTK , 30. duben 2017 12:00

Operátor O2 zvýšil v prvním čtvrtletí zisk o tři procenta na 1,29 miliardy korun. Konsolidované výno...

Více 0 komentářů

Amazon za čtvrtletí zvýšil tržby i zisk

ČTK , 30. duben 2017 09:00

Čtvrtletní zisk a tržby amerického internetového obchodu Amazon překonaly očekávání. Zisk v prvním k...

Více 0 komentářů

Nintendo hlásí prudký růst tržeb, pomohla nová konzole Switch

ČTK , 29. duben 2017 16:00

Čtvrtletní tržby japonského výrobce videoher Nintendo se díky silné poptávce po nové herní konzoli S...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Turecko na internetu zablokovalo přístup k Wikipedii

ČTK , 29. duben 2017 13:49

Turecko zablokovalo přístup k Wikipedii - volně přístupné encyklopedii na internetu. Důvodem je obsa...

Více 0 komentářů

Čtvrtletní zisk Microsoftu dík cloudovým službám vzrostl o 28 pct

ČTK , 29. duben 2017 10:00

Čistý zisk amerického softwarového gigantu Microsoft ve třetím čtvrtletí finančního roku meziročně s...

Více 0 komentářů

Čtvrtletní zisk a tržby majitele Googlu výrazně vzrostly

ČTK , 28. duben 2017 15:00

Čistý zisk americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového gigantu Google, v prvním ...

Více 0 komentářů

Bývalí manažeři Olympusu mají zaplatit miliardy za účetní podvod

ČTK , 28. duben 2017 14:00

Skupina bývalých vedoucích pracovníků japonské společnosti Olympus musí firmě zaplatit odškodné 58,8...

Více 0 komentářů