margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

CRM: Koncentrace trhu a přebujelé sady

Pavel Houser , 02. duben 2015 11:45 0 komentářů
CRM: Koncentrace trhu a přebujelé sady

Analytická firma Forrester Research hodnotí ve své studii situaci na trhu CRM pro střední a větší společnosti. Výsledek je poněkud paradoxní: vývoj trhu příliš nekopíruje potřeby zákazníků. Studie The Forrester Wave dokumentuje, jak na trhu řešení pro řízení vztahů se zákazníky probíhá konsolidace.

Rozhodující pozici si dále posilují Salesforce, SAP, Oracle (především Oracle Siebel) a Microsoft, když ve středně velkých podnicích dominují Saleforce a Microsoft, ve velkých pak SAP, Oracle a Microsoft. U menších firem se uplatňují také Infor a NetSuite. Zákazníci by ale často lépe využili specializovaná řešení menších dodavatelů. Proč se tak neděje?

V první řadě je tu problém „zaškrtávání políček“. Prezentace dodavatelů ve výběrových řízeních stejně jako přehledy v odborných médiích u podnikového softwaru mají často podobu tabulek, kde se vyplňuje, zda dané řešení nabízí určitou funkci. Funkcionalita je často definována dost vágně, ve smyslu „podpora pro sociální sítě“ nebo „podpora pro e-mailový marketing“. O faktické použitelnosti takový dotazník zase tolik nevypovídá, především ale příslušná logika vede dodavatele k tomu, aby řešení nafukovali. Výsledkem je, že systémy jsou přebujelé, funkce se různě násobí.

Řada firem by lépe využila štíhlejší a specializované systémy, pocházející od specializovaných menších dodavatelů, ti ale mají menší šance se prosadit. Jednou z jejich možnou strategií je přijít s nějakou speciální funkcí; pokud zaujme, menší dodavatel bývá třeba koupen větší, konkurence funkcionalitu doplní a namísto štíhlejšího řešení naopak ta ostatní zase o něco nabobtnají. Stírá se i rozdíl v základní technologii, prakticky všichni totiž nabízejí cloud i řešení on-promise (na vlastní infrastruktuře). Řešení poskytované formou služby deklaruje každý, takže i zde odlišnost jednotlivých dodavatelů mizí, alespoň při prezentaci a v data sheetu. Na rozdíl od ERP se moc nezdůrazňuje ani hledisko odvětví, jako by finanční instituce a výrobní firmy potřebovaly pro kontakt se zákazníky totéž.

Forrester soudí, že nic nesvědčí pro změnu trendu, výběrová řízení prostě podporují „zaškrtávací přístup“ a dominance hlavních dodavatelů na trhu bude pokračovat. Dablované funkce nebo funkce, které zákazník nepotřebuje, přitom nejsou přínosem, ba může to být i naopak. Způsob, jak se řešení CRM prodávají a hodnotí, ale specializovaným a štíhlým řešením prostě nepřeje. Kdo vůbec ví, že vůbec existuje nabídka firem eGain, Astute či Kana, které Forrester výslovně zmiňuje ve své analýze? Kdo ví, že řešení CRM nabízí i Adobe?

Paradoxně mají při volbě CRM více na výběr menší firmy. Velcí dodavatelé totiž tento segment, alespoň dočasně, když jde dobře jejich hlavní byznys, poněkud ignorují, například nemají aktuální cenově konkurenceschopnou nabídku, čímž zbývá prostor pro další hráče i lokální firmy. Už dlouho ale žádný nový hráč nevstoupil na mezi ty největší; pravděpodobnější scénář je, že menší perspektivní firma bude koupena.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
21. 03.

24. 03.
Amper
23. 03. Cloud computing v praxi
RSS 

Zprávičky

Prodej mobilů v ČR loni klesl o pět procent

ČTK , 22. březen 2017 16:14

Prodej mobilních telefonů v Česku loni klesl o pět procent, uvedla analytická firma GfK. Podle infor...

Více 0 komentářů

Nařízení EU usnadní uplatnění práva být zapomenut, ale s omezením

ČTK , 22. březen 2017 15:01

Nárok na vymazání osobních údajů, který od konce května příštího roku přinesou nová pravidla EU pro ...

Více 0 komentářů

Na trh přicházejí GFI OneConnect a OneGuard

Pavel Houser , 22. březen 2017 09:30

Nová řešení ochrany firemních sítí a e-mailové infrastruktury . ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Kritická chyba v přepínačích Cisco

Pavel Houser , 22. březen 2017 09:00

Více než 300 typů přepínačů Cisco včetně 264 přepínačů Catalyst obsahují kritickou zranitelnost....

Více 0 komentářů

USA a Británie zakázaly pasažérům některých aerolinek elektroniku

ČTK , 22. březen 2017 08:45

Americké úřady zakázaly pasažérům devíti leteckých společností převážně z muslimských zemí brát do l...

Více 1 komentářů

České Radiokomunikace pokrývají svou sítí IoT další města

Pavel Houser , 22. březen 2017 08:30

CRA hledají partnery pro poskytování IoT služeb. Do rozvoje této oblasti plánují v průběhu roku inve...

Více 0 komentářů

Epidemie negativity: Češi jsou druhým nejvíce kverulantským národem

ITBiz.cz , 22. březen 2017 08:00

České podniky jsou v sevření epidemie negativity. Průzkum společnosti Sharp odhalil, že přes dvě tře...

Více 0 komentářů