Datacentra ČRa – kvalita a bezpečnost

Richard Jan Voigts, 28. červenec 2015 11:30 0 komentářů
Datacentra ČRa – kvalita a bezpečnost

České Radiokomunikace otevřely v červenci 2015 nový sál svého datacentra v Praze pod Žižkovskou věží, v pořadí už třetí. Proč se tak stalo, jaké služby a komu ČRa poskytují, jsme se ptali Petra Sichrovského, CCO v ČRa.

Hovoříte o cloudu, cloud přitom neznamená jednu serverovnu, ale více geograficky rozmístěných datacenter, viz Amazon, Google apod. Jak jste na tom vy v ČRa? Kolik datacenter máte?

V ČRa především striktně rozdělujeme cloudové prostředí a datacentra. Datacentra jednak nabízíme komerčně v podobě služeb server housingu, jednak samostatné „privátní“ sály v rámci datových center využíváme pro cloudové prostředí. V současné době máme čtyři datová centra. Dvě jsou v Praze a další dvě v regionech, zejména na Moravě, přičemž máme ve fázi projektové rozpracovanosti více datových center. Jakmile se objeví konkrétní potřeba, budou osazena technologiemi a spuštěna. Máme je v téměř všech významných městech v České republice. Ve dvou konkrétních datacentrech máme cloudovou infrastrukturu, a sice v Praze na Žižkově a na Strahově. Na rozdíl od citovaných světových značek se chceme stavět do pozice jako silná lokální služba, a to zejména z pohledu bezpečnostních garancí na data.

Petr Sichrovský | CCO České Radiokomunikace

Na jaký stupeň bezpečnosti máte svá datacentra postavena – Tier 2 až Tier 4, a na jaký skutečně certifikována? Kdo je navrhoval a kdo certifikoval? Máte certifikaci od Uptime Institute?

Naše datové centrum v Praze na Žižkově splňuje parametry Tier 3 podle klasifikace Uptime Institutu, a navíc z 60 hodnotících kritérií Uptime Institutem pro Tier 4 jich splňujeme 44. Zákazníkům tedy nabízíme Tier 3, který máme certifikovaným auditorem Uptime Institutu potvrzený. V komplexní rovině však nesplňuje klasifikaci Tier 4 žádné komerční datové centrum v ČR a u Tier 3 jde pouze o dvě komerční datacentrana v ČR disponující certifikací ovšem jenom na projektovou dokumentaci stavby.

Které zákaznické segmenty jsou pro datacentra ČRa zajímavé a vytipované?

Naše datové centrum je postaveno na principu kvality a bezpečnosti. Chceme být otevřeni všem typů zákazníků, kteří kladou na tyto dva atributy důraz. Máme zákazníky jak z IT společností, tak ze státních organizací. Stejně tak máme zákazníky z velkých renomovaných nadnárodních společností, ale i z řad SMB zákazníků, kteří mají konkrétní potřeby a kladou důraz právě na kvalitu a bezpečnost. Jsme otevřeni všem zákazníkům. V našem portfoliu máme zákazníky ze všech těchto skupin.

Jaké služby v datacentrech ČRa poskytujete – hosting, IaaS, PaaS, SaaS, poskytování obsahu?

České Radiokomunikace jsou primárně infrastrukturní organizací. Datová centra, která máme komerčně otevřena, poskytují služby cloud computingu, server housingu a jim podobné. V rovině cloudové infrastruktury se proto logicky orientujeme zejména na poskytování infrastruktury jako služby – IaaS (Infrastructure as a Service). Dále máme díky našemu historickému působení na mediálním trhu specifický vztah a znalosti i z této oblasti, takže pro některé zákazníky máme postaveny aplikace až do roviny SaaS. Jde o speciální produkty, které se zaměřují na OTT, což jsou služby propojující svět internetu a televize (Hbb TV, encoding, CDN, media storage), streamování videa a obecně na zpracování videoobsahu. Nicméně plošně nabízíme všem zákazníkům zejména služby IaaS.

Jak nové zákazníky získáváte? Co obvykle požadují, čeho se ohledně cloudu nejvíce obávají?

Naše zkušenost se zákazníky je taková, že cloud považují za realitu, na rozdíl od situace před nějakými pěti lety, to se o cloudu hodně mluvilo, ale málo dělalo. V ČRa jsme si nechali zpracovat nezávislý průzkum mezi 130 organizacemi s obratem přes 50 milionů korun a s více než 45 zaměstnanci, který nám říká, že už dnes jich používá cloud více než 40 %, a ze zbytku jich dalších 21 % o cloudu uvažuje. To je dnešní realita, cloud již počáteční obavy překonal, někteří jdou do cloudu dříve, někteří o něm stále ještě jen uvažují. U zákazníků shledáváme jako jedno z hlavních kritérií právě bezpečnost a garance, zda jsou jejich data uložena v České republice, případně do jaké míry jsou pod kontrolou. Právě tím je ČRa oslovuje a daří se nám to.

Jak se prezentujete na trhu, respektive jak o sobě dáváte marketingově na trhu vědět?

Věřím, že nejspolehlivějším marketingovým nástrojem je spokojený zákazník. Nicméně cloud stále ještě potřebuje nějakou evangelizaci, protože přetrvávají obavy a nejasnosti, co tento pojem přináší. Na trhu je velké množství společností, které o cloudu hovoří, přestože to nemusí být zcela pravdou. Role evangelizace je proto z naší strany hodně důležitá. Nevnímáme ji jako zviditelnění ČRa, ale spíše jako nutný krok, aby zákazníci poznali, co vlastně cloud je a jaké výhody jim přináší, ale také jaká s sebou nesou jednotlivé formy nasazení IT případná rizika. Například IT v cloudu je mnohdy bezpečnější, než když si je organizace nasadí přímo u sebe.

Které technologie máte nasazeny? Mají někteří zákazníci specifické požadavky na některé platformy?

Naše současné cloudové prostředí je postaveno na technologii VCE – VMware, Cisco a EMC. Vedle toho připravujeme prostředí Media Infrastructure Cloudu, který je postaven na HP, Juniperu a OpenStacku. Co se týče server housingu, zde je zcela na zákazníkovi, co si v ČRa do svých racků osadí.

Využíváte také některou vyšší funkcionalitu procesorů Intel, jako například Intel TXT, která umožňuje zabezpečit server již od úrovně samotného hardwaru a dále umožňuje například lokalizaci dat a případně jejich řízenou migraci za podmínky, že neopustí vyhrazené území například mezi dat mezi geograficky rozptýleními lokalitami. Díky tomu je tak zákazníkům možno garantovat, že data neopustí například Českou republiku nebo Evropu?

Garance tohoto typu, že data neopustí definovanou lokalitu, řešíme v jiných vrstvách architektury, než na úrovni procesorů. Naše služba je postavena na garanci bezpečnosti a jsme schopni zákazníkovi auditovatelným způsobem garantovat, že jeho data neopustí Českou republiku, že neopustí dané datové centrum, případně že jsou na daném disku a nikde jinde. Toto řešíme v rámci celé architektury.

Jak vnímáte účast v asociacích nebo různých programech výrobců serverů? Jste v nějaké?

České Radiokomunikace neprovozují pouze cloud, nicméně máme vlastní velmi robustní architekturu pro další části byznysových aplikací a služeb, které nabízíme zákazníkům a servery máme od více různých výrobců. S výrobci serverů diskutujeme, a to poměrně často. Řešíme s nimi jejich trendy modernizací a trendy v odvětví, abychom se udržovali v tomto ohledu na technologické špičce. V žádné asociaci výrobců serverů ale v současné době nejsme.

Takže pro každý nový typ služby děláte nové výběrové řízení?

V podstatě ano, samozřejmě koncepčně. Jednotlivé služby mají každá svůj směr rozvoje a svoji architekturu, skrze kterou nabízí své specifické vlastnosti. V těchto vlastnostech chceme být nejlepší, a to současně s ohledem na ekonomiku. Potřebujeme tedy současné trendy chápat a využívat jich, abychom zákazníkům neustále nabízeli to nejlepší – a to za těch nejlepších podmínek.

Zmiňoval jste OpenStack. Jak se to doplňuje s VMwarem a co od jeho využití očekáváte?

OpenStack je pro nás dnes důležitou platformou, se kterou vstupujeme do internetového světa médií, ke kterému máme z historických souvislostí blízko. Představuje základní infrastrukturu celé naší rodiny Media Cloudu, kam spadají služby jako zpracování videí, jejich poskytování, CDN a další. Všechny tyto služby jsou výkonově velmi náročné a využijí speciálních vlastností OpenStacku, jako je škálování, otevřenost platformy či snadná integrace s dalšími systémy. VMware pro nás je a stále bude jedničkou pro veškeré Business IT, jeho role je díky spolehlivosti a kompatibilitě se širokou škálou dalších služeb neoddiskutovatelná.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Virtuální realitou proti strachu ze smrti

Pavel Houser , 18. červenec 2017 07:00
Pavel Houser

Lidé, kteří reportují „zážitky blízké smrti“, pak mnohdy mají ze smrti menší strach. Nedalo by se to...

Více






Kalendář

27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

28 % organizací po celém světě bylo v červnu postiženo malvertisingovou kampaní RoughTed

Pavel Houser , 28. červenec 2017 10:00

RoughTed byl velmi nebezpečný už koncem května a během června dosáhl zatím svého maxima. ...

Více 0 komentářů

Samsung díky čipům a obrazovkám vykázal rekordní zisk

ČTK , 28. červenec 2017 09:00

Samsung ve čtvrtletí překonal ve výrobě čipů Intel a stal se největším výrobcem čipů na světě....

Více 0 komentářů

Foxconn postaví v USA továrnu za 10 miliard dolarů

ČTK , 28. červenec 2017 08:00

Foxconn je mimo jiné hlavním dodavatelem Applu, výrobní závody má i v ČR....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Pozornost věnovaná e-mailům se zvyšuje

ITBiz.cz , 27. červenec 2017 13:30

Průměrný čas strávený čtením e-mailu se mezi lety 2011-16 zvýšil o 7 %. V průběhu 6 let, mezi roky 2...

Více 0 komentářů

Zisk Facebooku prudce stoupl

ČTK , 27. červenec 2017 10:30

Celkové příjmy společnosti se zvýšily o téměř 45 % na 9,32 miliardy dolarů....

Více 0 komentářů

Luxusní značky zřejmě budou moci zabránit internetovému prodeji

ČTK , 27. červenec 2017 10:00

Deset let trvající bitva luxusních značek o ochranu jejich image se zřejmě přiblížila ke svému konci...

Více 0 komentářů

Šéf Applu prý slíbil Trumpovi, že postaví v USA tři velké továrny

ČTK , 27. červenec 2017 09:00

Výstavba tří závodů by byla pro Apple nebývalým rozhodnutím. Firma teď vlastní pouze jednu továrnu, ...

Více 0 komentářů