ERP pro prodej měřicí techniky

HAI, 21. duben 2015 17:04 0 komentářů
ERP pro prodej měřicí techniky

Má systém ERP smysl i pro malou firmu, která se zabývá prodejem měřicí techniky? A v čem by jí mohl při její činnosti pomoci? Co by zde měli či mohli v ERP evidovat a kolik času reálně zabere vkládání údajů do systému? Na to jsme se zeptali Ing. Lukáše Ontla, vedoucího analytického centra HELIOS Orange ve společnosti Asseco Solutions, a.s.

Odpovědět na tuto otázku jednoduše a jednoznačně není bohužel možné. Obecně lze přínos ERP systému posuzovat tím, jaké úspory či příležitosti uživateli přinese. Tím není primárně míněno finanční hledisko, ale je to otázka efektivity či produktivity práce, konkurenčních výhod, rychlosti, dostupnosti a transparentnosti dat, apod. Velikost firmy není v tomto směru jediným směrodatným parametrem, ačkoli úměra velikosti firmy a přínosu ERP neexistuje.

Dovolím si trochu teorie. Obecně rozlišujeme dva „typy“ podnikových řešení (aplikací). Prvním je účetní, respektive ekonomický systém. Toto řešení je orientováno primárně na podporu aktivit ve společnosti, které patří mezi základní, tedy řeší se v každé standardní společnosti bez ohledu na její velikost, a nebo aktivity upravené legislativou. Jde tedy například o fakturaci, skladové hospodářství, vedení účetnictví, výpočet mezd, apod. Tyto účetní programy si pořizují společnosti právě z důvodů splnění zákonných povinností vůči státní správě, ale také proto, že tyto programy výrazně ulehčují základní evidence, dohledatelnost, apod. Uživatel zde však neočekává přidané hodnoty ve smyslu podpory řízení - organizace práce, controlling, či podporu specializovaných vertikál, typu výroba, spedice, zemědělství, apod. Z logiky věci plyne, že tento typ aplikací vyhledávají menší společnosti počínaje fyzickými osobami.

Právě pro společnosti, které od podnikového řešení očekávají určitou „manažerskou“ podporu, jsou určena tzv. ERP řešení, o nichž se zmiňujete ve svém dotazu. Zkratka ERP je odvozena od názvu Enterprise Resource Planning (plánování podnikových zdrojů), což reprezentuje komplexní systémy pokrývající všechny procesy ve společnosti s důrazem na manažerské výstupy poskytující podklady pro rozhodnutí operativního i strategického charakteru.

A nyní ke konkrétní situaci ve vaší společnosti. Během své dosavadní praxe jsem potkal řadu malých společnostní, které svým způsobem organizace práce, sběru dat z trhu (zákazníci, konkurence), analýzou dat, apod. dalece převyšovaly společnosti větší, ať už z hlediska obratu či počtu zaměstnanců.

Na první pohled lze konstatovat, že šest zaměstnanců není příliš. Avšak neznám detailně jejich náplň práce, hodnotící systém, tvorbu vaší cenotvorby, konkurenční prostředí, způsob komunikace s vašimi distributory a řadu dalších aspektů, které ovlivňují výsledky vaší společnosti a které je tedy nutné brát do úvahy. Má rada bude proto znít, abyste se zamyslel, co vám na současné práci nevyhovuje, co brání růstu obratu, resp. zisků, produktivity či efektivity práce, či která administrativa zatěžuje vás, či vaše zaměstnance. Je pro vás aktuální téma řízení nákladů, je to znalost konkurence, nebo detailní analýza aktivit vašich obchodníků?

Odpověď na otázku, kolik času zabere vkládání dat do systému v praxi lze postavit tak, že právě tolik, kolik je pro vás účelné. Uživatelé by obecně měli zadávat do systému data, které jsou potřebná pro další využití. Informace bez „konzumenta“ jsou čistá ztráta času. Pokud jsou tyto informace pro vás důležité, pak není prostor diskutovat, zda ano či ne. Prostě je pořizovat musíte. A ERP je nástroj, jehož prostřednictvím lze toto vše realizovat efektivně. Jistě - papír či excel může být z pohledu pořizovače dat také dostačující, ale nikoliv již z pohledu toho, kdo data následně zpracovává - analyzuje-vyhodnocuje a na jejich základě činí rozhodnutí.

Přejdeme-li od globálních úvah k vyššímu detailu, lze předpokládat, že pro společnost vašeho typu bude klíčovým CRM, tedy Customer relationship management (Řízení vztahů se zákazníky).

Jedná se o sub-část každého moderního ERP (ale často je dnes součástí účetního programu či je dodáván samostatně), která se zabývá orientací na zákazníka, resp. obecně obchodního partnera (tedy i dodavatele). CRM je dnes klíčové pro většinu obchodně či službově orientovaných společností, přičemž jejich velikost je téměř nepodstatná. Zjednodušeně lze říci, že CRM představuje databázi evidující informace o obchodních parterech a aktivitách, které s nimi souvisí (tedy aktivity vašich obchodníků), umožňující identifikovat, předvídat či analyzovat jejich potřeby, přání, zvyklosti. Jedná se tedy o systém, umožňující řízení celého obchodního cyklu, koordinaci či sdílení aktivit a informací a podporující následnou péči o zákazníka.

Mé doporučení by tedy v závěru znělo následovně: Zmapujte neefektivní činnosti, zanalyzujte, které jsou pro vás klíčové a potřebné. Dále si učiňte úvahu, jaký přínos pro vás bude reprezentovat dostupnost těchto informací, jaký dopad na produktivitu práce by měla minimalizace neefektivních činností či jakou konkurenční výhodu by výše uvedené pro vás mohlo představovat. Úměrně tomuto přínosu posuzujte investici do podnikového řešení. Osobně bych doporučoval začít právě u CRM a s tím souvisejícím controllingem.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Deset minut s Einsteinem

Richard Jan Voigts , 18. listopad 2017 10:45
Richard Jan Voigts

Při návštěvě Švýcarska jsme strávili den na Eidgenoessiche Technische Hochschule Zurich – Swiss Fede...

Více







RSS 

Zprávičky

Soud potvrdil přípustnost vydání Nikulina do USA kvůli hackerství

ČTK , 24. listopad 2017 13:55

USA Nikulina viní z devíti různých skutků z let 2012 až 2013, mimo jiné z útoku na síť Linkedin.

...

Více 0 komentářů

Nařízení GDPR mohlo být připraveno lépe

ČTK , 24. listopad 2017 11:08

Na 56 % evropských firem si je vědomo nových povinností, které vyplývají z nařízení EU o ochraně oso...

Více 0 komentářů

Čínská Watertek chce prý koupit švédskou Fingerprint Cards

ČTK , 24. listopad 2017 09:00

K zákazníkům švédského výrobce biometrických senzorů patří přední čínští producenti chytrých telefon...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

IBM rozšiřuje Watson Data Platform

Pavel Houser , 24. listopad 2017 08:00

K novým službám patří např. katalogizování a čištění dat, které vývojářům a datovým výzkumníkům mají...

Více 0 komentářů

V zóně u Žatce by mohlo stát datové centrum za 15 miliard

ČTK , 23. listopad 2017 12:26

V průmyslové zóně Triangle u Žatce může vzniknout datové centrum pro společnosti a instituce z celé ...

Více 0 komentářů

ÚOHS schválil změnu vlastníka většiny v AutoContu

ČTK , 23. listopad 2017 09:00

Spojení AutoContu a KKCG nemá mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže...

Více 0 komentářů

Česká hra o atentátu na Heydricha se dostala do světové distribuce Steam

ČTK , 23. listopad 2017 08:30

Do distribuce českou hru dostali hlasováním sami hráči....

Více 0 komentářů