ERP pro prodej měřicí techniky

HAI, 21. duben 2015 17:04 0 komentářů
ERP pro prodej měřicí techniky

Má systém ERP smysl i pro malou firmu, která se zabývá prodejem měřicí techniky? A v čem by jí mohl při její činnosti pomoci? Co by zde měli či mohli v ERP evidovat a kolik času reálně zabere vkládání údajů do systému? Na to jsme se zeptali Ing. Lukáše Ontla, vedoucího analytického centra HELIOS Orange ve společnosti Asseco Solutions, a.s.

Odpovědět na tuto otázku jednoduše a jednoznačně není bohužel možné. Obecně lze přínos ERP systému posuzovat tím, jaké úspory či příležitosti uživateli přinese. Tím není primárně míněno finanční hledisko, ale je to otázka efektivity či produktivity práce, konkurenčních výhod, rychlosti, dostupnosti a transparentnosti dat, apod. Velikost firmy není v tomto směru jediným směrodatným parametrem, ačkoli úměra velikosti firmy a přínosu ERP neexistuje.

Dovolím si trochu teorie. Obecně rozlišujeme dva „typy“ podnikových řešení (aplikací). Prvním je účetní, respektive ekonomický systém. Toto řešení je orientováno primárně na podporu aktivit ve společnosti, které patří mezi základní, tedy řeší se v každé standardní společnosti bez ohledu na její velikost, a nebo aktivity upravené legislativou. Jde tedy například o fakturaci, skladové hospodářství, vedení účetnictví, výpočet mezd, apod. Tyto účetní programy si pořizují společnosti právě z důvodů splnění zákonných povinností vůči státní správě, ale také proto, že tyto programy výrazně ulehčují základní evidence, dohledatelnost, apod. Uživatel zde však neočekává přidané hodnoty ve smyslu podpory řízení - organizace práce, controlling, či podporu specializovaných vertikál, typu výroba, spedice, zemědělství, apod. Z logiky věci plyne, že tento typ aplikací vyhledávají menší společnosti počínaje fyzickými osobami.

Právě pro společnosti, které od podnikového řešení očekávají určitou „manažerskou“ podporu, jsou určena tzv. ERP řešení, o nichž se zmiňujete ve svém dotazu. Zkratka ERP je odvozena od názvu Enterprise Resource Planning (plánování podnikových zdrojů), což reprezentuje komplexní systémy pokrývající všechny procesy ve společnosti s důrazem na manažerské výstupy poskytující podklady pro rozhodnutí operativního i strategického charakteru.

A nyní ke konkrétní situaci ve vaší společnosti. Během své dosavadní praxe jsem potkal řadu malých společnostní, které svým způsobem organizace práce, sběru dat z trhu (zákazníci, konkurence), analýzou dat, apod. dalece převyšovaly společnosti větší, ať už z hlediska obratu či počtu zaměstnanců.

Na první pohled lze konstatovat, že šest zaměstnanců není příliš. Avšak neznám detailně jejich náplň práce, hodnotící systém, tvorbu vaší cenotvorby, konkurenční prostředí, způsob komunikace s vašimi distributory a řadu dalších aspektů, které ovlivňují výsledky vaší společnosti a které je tedy nutné brát do úvahy. Má rada bude proto znít, abyste se zamyslel, co vám na současné práci nevyhovuje, co brání růstu obratu, resp. zisků, produktivity či efektivity práce, či která administrativa zatěžuje vás, či vaše zaměstnance. Je pro vás aktuální téma řízení nákladů, je to znalost konkurence, nebo detailní analýza aktivit vašich obchodníků?

Odpověď na otázku, kolik času zabere vkládání dat do systému v praxi lze postavit tak, že právě tolik, kolik je pro vás účelné. Uživatelé by obecně měli zadávat do systému data, které jsou potřebná pro další využití. Informace bez „konzumenta“ jsou čistá ztráta času. Pokud jsou tyto informace pro vás důležité, pak není prostor diskutovat, zda ano či ne. Prostě je pořizovat musíte. A ERP je nástroj, jehož prostřednictvím lze toto vše realizovat efektivně. Jistě - papír či excel může být z pohledu pořizovače dat také dostačující, ale nikoliv již z pohledu toho, kdo data následně zpracovává - analyzuje-vyhodnocuje a na jejich základě činí rozhodnutí.

Přejdeme-li od globálních úvah k vyššímu detailu, lze předpokládat, že pro společnost vašeho typu bude klíčovým CRM, tedy Customer relationship management (Řízení vztahů se zákazníky).

Jedná se o sub-část každého moderního ERP (ale často je dnes součástí účetního programu či je dodáván samostatně), která se zabývá orientací na zákazníka, resp. obecně obchodního partnera (tedy i dodavatele). CRM je dnes klíčové pro většinu obchodně či službově orientovaných společností, přičemž jejich velikost je téměř nepodstatná. Zjednodušeně lze říci, že CRM představuje databázi evidující informace o obchodních parterech a aktivitách, které s nimi souvisí (tedy aktivity vašich obchodníků), umožňující identifikovat, předvídat či analyzovat jejich potřeby, přání, zvyklosti. Jedná se tedy o systém, umožňující řízení celého obchodního cyklu, koordinaci či sdílení aktivit a informací a podporující následnou péči o zákazníka.

Mé doporučení by tedy v závěru znělo následovně: Zmapujte neefektivní činnosti, zanalyzujte, které jsou pro vás klíčové a potřebné. Dále si učiňte úvahu, jaký přínos pro vás bude reprezentovat dostupnost těchto informací, jaký dopad na produktivitu práce by měla minimalizace neefektivních činností či jakou konkurenční výhodu by výše uvedené pro vás mohlo představovat. Úměrně tomuto přínosu posuzujte investici do podnikového řešení. Osobně bych doporučoval začít právě u CRM a s tím souvisejícím controllingem.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Jak probíhá adopce cloudu

Pavel Houser , 16. únor 2018 09:45
Pavel Houser

Cloud už neznamená jen SaaS, jenže… K dispozici je řada analýz i prognóz, které dokládají, jak se po...

Více








RSS 

Zprávičky

Na mobilní kongres do Barcelony přijede 2300 firem

ČTK , 25. únor 2018 16:33

Již vpředvečer veletrhu se očekává oznámení nové vlajkové lodi Samsungu, telefonu S9....

Více 0 komentářů

V ČR rostl prodej elektroniky i kancelářské techniky

Pavel Houser , 25. únor 2018 09:00

Nejvíc průměrná cena rostla u tabletů a notebooků. Prodalo se víc inkoustových tiskáren, méně lasero...

Více 0 komentářů

Pokles prodeje smartphonů potvrzuje i Gartner

ČTK , 24. únor 2018 12:04

Meziroční nárůst čtvrtletního prodeje zaznamenaly v rámci první pětky pouze Huawei a Xiaomi....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Broadcom snížil nabídku na rivala Qualcomm na 117 miliard dolarů

ČTK , 23. únor 2018 10:00

Převzetí Qualcommu by bylo největší akvizicí v historii technologického sektoru....

Více 0 komentářů

T-Mobile měl úspěšný rok

Pavel Houser , 23. únor 2018 09:00

T-Mobile oznámil finanční výsledky za rok 2017. Celkové tržby z mobilních a pevných služeb včetně pr...

Více 0 komentářů

NÚKIB loni řešil méně hlášení o kybernetických incidentech

ČTK , 23. únor 2018 08:00

Na podzim NÚKIB musel řešit i útok na weby, na kterých se zobrazovaly aktuální volební výsledky....

Více 0 komentářů

Hackeři zneužili cloudový systém Tesly k těžbě kryptoměn

ČTK , 22. únor 2018 10:00

Průnik se odehrál přes konzoli systému Kubernetes pro optimalizaci cloudových aplikací. ...

Více 0 komentářů