margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

ERP pro prodej měřicí techniky

HAI, 21. duben 2015 17:04 0 komentářů
ERP pro prodej měřicí techniky

Má systém ERP smysl i pro malou firmu, která se zabývá prodejem měřicí techniky? A v čem by jí mohl při její činnosti pomoci? Co by zde měli či mohli v ERP evidovat a kolik času reálně zabere vkládání údajů do systému? Na to jsme se zeptali Ing. Lukáše Ontla, vedoucího analytického centra HELIOS Orange ve společnosti Asseco Solutions, a.s.

Odpovědět na tuto otázku jednoduše a jednoznačně není bohužel možné. Obecně lze přínos ERP systému posuzovat tím, jaké úspory či příležitosti uživateli přinese. Tím není primárně míněno finanční hledisko, ale je to otázka efektivity či produktivity práce, konkurenčních výhod, rychlosti, dostupnosti a transparentnosti dat, apod. Velikost firmy není v tomto směru jediným směrodatným parametrem, ačkoli úměra velikosti firmy a přínosu ERP neexistuje.

Dovolím si trochu teorie. Obecně rozlišujeme dva „typy“ podnikových řešení (aplikací). Prvním je účetní, respektive ekonomický systém. Toto řešení je orientováno primárně na podporu aktivit ve společnosti, které patří mezi základní, tedy řeší se v každé standardní společnosti bez ohledu na její velikost, a nebo aktivity upravené legislativou. Jde tedy například o fakturaci, skladové hospodářství, vedení účetnictví, výpočet mezd, apod. Tyto účetní programy si pořizují společnosti právě z důvodů splnění zákonných povinností vůči státní správě, ale také proto, že tyto programy výrazně ulehčují základní evidence, dohledatelnost, apod. Uživatel zde však neočekává přidané hodnoty ve smyslu podpory řízení - organizace práce, controlling, či podporu specializovaných vertikál, typu výroba, spedice, zemědělství, apod. Z logiky věci plyne, že tento typ aplikací vyhledávají menší společnosti počínaje fyzickými osobami.

Právě pro společnosti, které od podnikového řešení očekávají určitou „manažerskou“ podporu, jsou určena tzv. ERP řešení, o nichž se zmiňujete ve svém dotazu. Zkratka ERP je odvozena od názvu Enterprise Resource Planning (plánování podnikových zdrojů), což reprezentuje komplexní systémy pokrývající všechny procesy ve společnosti s důrazem na manažerské výstupy poskytující podklady pro rozhodnutí operativního i strategického charakteru.

A nyní ke konkrétní situaci ve vaší společnosti. Během své dosavadní praxe jsem potkal řadu malých společnostní, které svým způsobem organizace práce, sběru dat z trhu (zákazníci, konkurence), analýzou dat, apod. dalece převyšovaly společnosti větší, ať už z hlediska obratu či počtu zaměstnanců.

Na první pohled lze konstatovat, že šest zaměstnanců není příliš. Avšak neznám detailně jejich náplň práce, hodnotící systém, tvorbu vaší cenotvorby, konkurenční prostředí, způsob komunikace s vašimi distributory a řadu dalších aspektů, které ovlivňují výsledky vaší společnosti a které je tedy nutné brát do úvahy. Má rada bude proto znít, abyste se zamyslel, co vám na současné práci nevyhovuje, co brání růstu obratu, resp. zisků, produktivity či efektivity práce, či která administrativa zatěžuje vás, či vaše zaměstnance. Je pro vás aktuální téma řízení nákladů, je to znalost konkurence, nebo detailní analýza aktivit vašich obchodníků?

Odpověď na otázku, kolik času zabere vkládání dat do systému v praxi lze postavit tak, že právě tolik, kolik je pro vás účelné. Uživatelé by obecně měli zadávat do systému data, které jsou potřebná pro další využití. Informace bez „konzumenta“ jsou čistá ztráta času. Pokud jsou tyto informace pro vás důležité, pak není prostor diskutovat, zda ano či ne. Prostě je pořizovat musíte. A ERP je nástroj, jehož prostřednictvím lze toto vše realizovat efektivně. Jistě - papír či excel může být z pohledu pořizovače dat také dostačující, ale nikoliv již z pohledu toho, kdo data následně zpracovává - analyzuje-vyhodnocuje a na jejich základě činí rozhodnutí.

Přejdeme-li od globálních úvah k vyššímu detailu, lze předpokládat, že pro společnost vašeho typu bude klíčovým CRM, tedy Customer relationship management (Řízení vztahů se zákazníky).

Jedná se o sub-část každého moderního ERP (ale často je dnes součástí účetního programu či je dodáván samostatně), která se zabývá orientací na zákazníka, resp. obecně obchodního partnera (tedy i dodavatele). CRM je dnes klíčové pro většinu obchodně či službově orientovaných společností, přičemž jejich velikost je téměř nepodstatná. Zjednodušeně lze říci, že CRM představuje databázi evidující informace o obchodních parterech a aktivitách, které s nimi souvisí (tedy aktivity vašich obchodníků), umožňující identifikovat, předvídat či analyzovat jejich potřeby, přání, zvyklosti. Jedná se tedy o systém, umožňující řízení celého obchodního cyklu, koordinaci či sdílení aktivit a informací a podporující následnou péči o zákazníka.

Mé doporučení by tedy v závěru znělo následovně: Zmapujte neefektivní činnosti, zanalyzujte, které jsou pro vás klíčové a potřebné. Dále si učiňte úvahu, jaký přínos pro vás bude reprezentovat dostupnost těchto informací, jaký dopad na produktivitu práce by měla minimalizace neefektivních činností či jakou konkurenční výhodu by výše uvedené pro vás mohlo představovat. Úměrně tomuto přínosu posuzujte investici do podnikového řešení. Osobně bych doporučoval začít právě u CRM a s tím souvisejícím controllingem.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 1 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů