margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

ERP pro prodej měřicí techniky

HAI, 21. duben 2015 17:04 0 komentářů
ERP pro prodej měřicí techniky

Má systém ERP smysl i pro malou firmu, která se zabývá prodejem měřicí techniky? A v čem by jí mohl při její činnosti pomoci? Co by zde měli či mohli v ERP evidovat a kolik času reálně zabere vkládání údajů do systému? Na to jsme se zeptali Ing. Lukáše Ontla, vedoucího analytického centra HELIOS Orange ve společnosti Asseco Solutions, a.s.

Odpovědět na tuto otázku jednoduše a jednoznačně není bohužel možné. Obecně lze přínos ERP systému posuzovat tím, jaké úspory či příležitosti uživateli přinese. Tím není primárně míněno finanční hledisko, ale je to otázka efektivity či produktivity práce, konkurenčních výhod, rychlosti, dostupnosti a transparentnosti dat, apod. Velikost firmy není v tomto směru jediným směrodatným parametrem, ačkoli úměra velikosti firmy a přínosu ERP neexistuje.

Dovolím si trochu teorie. Obecně rozlišujeme dva „typy“ podnikových řešení (aplikací). Prvním je účetní, respektive ekonomický systém. Toto řešení je orientováno primárně na podporu aktivit ve společnosti, které patří mezi základní, tedy řeší se v každé standardní společnosti bez ohledu na její velikost, a nebo aktivity upravené legislativou. Jde tedy například o fakturaci, skladové hospodářství, vedení účetnictví, výpočet mezd, apod. Tyto účetní programy si pořizují společnosti právě z důvodů splnění zákonných povinností vůči státní správě, ale také proto, že tyto programy výrazně ulehčují základní evidence, dohledatelnost, apod. Uživatel zde však neočekává přidané hodnoty ve smyslu podpory řízení - organizace práce, controlling, či podporu specializovaných vertikál, typu výroba, spedice, zemědělství, apod. Z logiky věci plyne, že tento typ aplikací vyhledávají menší společnosti počínaje fyzickými osobami.

Právě pro společnosti, které od podnikového řešení očekávají určitou „manažerskou“ podporu, jsou určena tzv. ERP řešení, o nichž se zmiňujete ve svém dotazu. Zkratka ERP je odvozena od názvu Enterprise Resource Planning (plánování podnikových zdrojů), což reprezentuje komplexní systémy pokrývající všechny procesy ve společnosti s důrazem na manažerské výstupy poskytující podklady pro rozhodnutí operativního i strategického charakteru.

A nyní ke konkrétní situaci ve vaší společnosti. Během své dosavadní praxe jsem potkal řadu malých společnostní, které svým způsobem organizace práce, sběru dat z trhu (zákazníci, konkurence), analýzou dat, apod. dalece převyšovaly společnosti větší, ať už z hlediska obratu či počtu zaměstnanců.

Na první pohled lze konstatovat, že šest zaměstnanců není příliš. Avšak neznám detailně jejich náplň práce, hodnotící systém, tvorbu vaší cenotvorby, konkurenční prostředí, způsob komunikace s vašimi distributory a řadu dalších aspektů, které ovlivňují výsledky vaší společnosti a které je tedy nutné brát do úvahy. Má rada bude proto znít, abyste se zamyslel, co vám na současné práci nevyhovuje, co brání růstu obratu, resp. zisků, produktivity či efektivity práce, či která administrativa zatěžuje vás, či vaše zaměstnance. Je pro vás aktuální téma řízení nákladů, je to znalost konkurence, nebo detailní analýza aktivit vašich obchodníků?

Odpověď na otázku, kolik času zabere vkládání dat do systému v praxi lze postavit tak, že právě tolik, kolik je pro vás účelné. Uživatelé by obecně měli zadávat do systému data, které jsou potřebná pro další využití. Informace bez „konzumenta“ jsou čistá ztráta času. Pokud jsou tyto informace pro vás důležité, pak není prostor diskutovat, zda ano či ne. Prostě je pořizovat musíte. A ERP je nástroj, jehož prostřednictvím lze toto vše realizovat efektivně. Jistě - papír či excel může být z pohledu pořizovače dat také dostačující, ale nikoliv již z pohledu toho, kdo data následně zpracovává - analyzuje-vyhodnocuje a na jejich základě činí rozhodnutí.

Přejdeme-li od globálních úvah k vyššímu detailu, lze předpokládat, že pro společnost vašeho typu bude klíčovým CRM, tedy Customer relationship management (Řízení vztahů se zákazníky).

Jedná se o sub-část každého moderního ERP (ale často je dnes součástí účetního programu či je dodáván samostatně), která se zabývá orientací na zákazníka, resp. obecně obchodního partnera (tedy i dodavatele). CRM je dnes klíčové pro většinu obchodně či službově orientovaných společností, přičemž jejich velikost je téměř nepodstatná. Zjednodušeně lze říci, že CRM představuje databázi evidující informace o obchodních parterech a aktivitách, které s nimi souvisí (tedy aktivity vašich obchodníků), umožňující identifikovat, předvídat či analyzovat jejich potřeby, přání, zvyklosti. Jedná se tedy o systém, umožňující řízení celého obchodního cyklu, koordinaci či sdílení aktivit a informací a podporující následnou péči o zákazníka.

Mé doporučení by tedy v závěru znělo následovně: Zmapujte neefektivní činnosti, zanalyzujte, které jsou pro vás klíčové a potřebné. Dále si učiňte úvahu, jaký přínos pro vás bude reprezentovat dostupnost těchto informací, jaký dopad na produktivitu práce by měla minimalizace neefektivních činností či jakou konkurenční výhodu by výše uvedené pro vás mohlo představovat. Úměrně tomuto přínosu posuzujte investici do podnikového řešení. Osobně bych doporučoval začít právě u CRM a s tím souvisejícím controllingem.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 1 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Starší zprávičky

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 1 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů