Google: jak si stojí české firmy na Internetu

ITbiz.cz, 15. březen 2013 11:00 0 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Internet, Byznys
Google: jak si stojí české firmy na Internetu

Český Google vydal ve spolupráci s agenturou Millward Brown a Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR druhou studii o využívání internetových technologií českými firmami a podnikateli, studie s názvem České firmy na internetové vlně navazuje na „Zemi internetovou“, co se za dva roky změnilo?

Google chce aby firmy více inzerovaly, ty ale mají často strach z nízké efektivity

 Jaké reklamní kanály firmy preferují (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)
Jaké reklamní kanály firmy preferují (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)
Využití Internetu a online nástrojů v podnikání firem se v Česku podle průzkumu dostává do další fáze. Poté, co firmy překonaly počáteční strach z Internetu a online prezentace, začínají si pomalu uvědomovat i možnosti online reklamy. Přestože čtvrtina firem by do ní chtěla investovat i více, ti, co ji nevyužívají, mají obavy, že je drahá, neefektivní a příliš komplikovaná. Samotný Google chce tyto obavy překonat prostřednictvím sítě expertů specializovaných na MaSP a také vzděláváním, včetně nového webu www.navlneinternetu.cz ve spolupráci s AMSP. Dnešním dnem spouští také novou zjednodušenou reklamní službu pod názvem AdWords Express.

Internet je silnou zbraní hlavně pro SMB se zaměřením na prodej

 Kdo se neobejde bez pravidelné reklamy (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)
Kdo se neobejde bez pravidelné reklamy (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)

Fakt, že Česko je Zemí internetovou, je důležitý i pro segment malých a středních podniků. Podle studie BCG Internet vytváří pro cenově sensitivní české spotřebitele atraktivní alternativu k drahým nákupům a malému výběru, který je k dispozici v kamenných obchodech. Stačí vzít v potaz, že více než tři čtvrtiny nakupujících Čechů (76%) dělají před nákupem průzkum na Internetu a celá třetina online nakupuje.

Více než čtyři z deseti nákupů v českém kamenném obchodě jsou údajně ovlivněny Internetem (zdroj: consumerbarometer.eu). Na základě studie „České firmy na internetové vlně” [PDF] je možné konstatovat, že české firmy se ve využívání Internetu a online nástrojů posunuly do dalšího stádia. 60% firem je online prostřednictvím vlastních webových stránek. Ty jsou zatím také číslem jedna z hlediska míry další investice do jejich vylepšení a lepšího využití.

I přesto se zatím firmy jen zřídka věnují zlepšení samotné dohledatelnosti webu, a to buď pomocí reklamy ve vyhledávání (28%) nebo prostřednictvím SEO (search engine optimization 7%). Jenom málo z nich má e-shop nebo využívá reklamu na sociálních sítích (méně než 10%). Zejména firmy do 10 zaměstnanců zatím pořád sázejí na tradiční offline formáty jako letáky, místní outdoor nebo reklamu v tisku.

„Víme, že firmy zájem mají, ale chybí jim hlavně čas na to, aby - pro ně zatím velmi složitý svět online marketingu - probádaly samy. Určitě potřebují pomocnou ruku od komerčních společností a odborníků na českém trhu,” říká Eva Svobodová, ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, která s podnikateli a firmami dlouhodobě spolupracuje, a dodává: „Ve spolupráci s Googlem navazujeme na realizované vzdělávací projekty a podnikatelům a firmám dáváme k dispozici webovou stránku, která nabídne důležité zdroje informací a rady, jak se zorientovat ve světě online reklamy a marketingu.”

Jiný pohled na internetovou reklamu

Nejčastější důvody obav z internetové reklamy (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)
Nejčastější důvody obav z internetové reklamy (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)
Posun je vidět také ve vnímání online reklamy, kterou firmy považují za třetí nejdůležitější nástroj propagace. Investovat do online reklamy v budoucnu chtějí převážně firmy z oblasti nemovitostí, prodeje a opravy aut. Zájem mají i expertní profese (právo, výzkum, apod.) a také technologické obory. Nicméně přes mnohem vyšší deklarovaný zájem ji zatím skutečně využívá pouze třetina z nich. Z těch, kteří online reklamu nevyužívají, si až třetina myslí, že je drahá, pětina, že není efektivní (nevidí návratnost investic). Každá sedmá firma má za to, že online reklama je komplikovaná, sami si s ní podnikatelé prý neporadí a potřebují pomoc zvenčí.

Pokud online reklamu využívají, většinou (70%) jde o reklamu ve vyhledávání, která dokáže velmi efektivně zachytit zájem potenciálních zákazníků, kteří si tak firmu najdou sami. Po webu je to hned druhá oblast, do které chtějí firmy investovat.

Společnosti oceňují možnost přesně cílit na uživatele Internetu v určité lokalitě nebo regionu, jasnou kontrolu nad rozpočtem a možnost vše ovládat „online”. Problémem reklamy ve vyhledávání může být podle průzkumu její samotné nastavení, jelikož ho za snadné považuje jenom 20% firem.

„Oblast internetového marketingu se vyvíjí velmi dynamicky, a tak není divu, že se firmy bojí, že půjde o časově i finančně náročnou investici. Přitom díky tomu, že Internet umožňuje reklamu přesně cílit, měřit a mít tak plnou kontrolu nad rozpočtem, je riziko ve srovnání s ostatními formáty téměř nulové. A nezáleží na velikosti rozpočtu, reklamu na Internetu může vyzkoušet každý,” myslí si Martina Laresová, marketingová manažerka pro B2B z českého Googlu, a dodává: „Každý třetí nakupující v Česku už nakoupil na Internetu a firmy by si měly vyzkoušet, zda náhodou tu jejich „online výlohu,” tj. web nebo internetový obchod, nehledá marně. Nebo v horším případě, když hledá, tak nachází jejich konkurenci.”


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Menší e-shopy kvůli EET zruší platbu kartou

ČTK , 22. leden 2017 07:00

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET...

Více 0 komentářů

Na další rozvoj ekonomického systému bude Praha vypisovat tendry

ČTK , 21. leden 2017 14:00

Na další rozvoj ekonomického systému Ginis bude Praha vypisovat jednotlivé veřejné zakázky. Pražští ...

Více 0 komentářů

Tržby IBM klesaly i ve 4.čtvrtletí loňského roku, akciím se daří

ČTK , 21. leden 2017 07:00

Americká počítačová společnost International Business Machines (IBM) zaznamenala další, již devatená...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Facebook postaví v Dánsku datové centrum

ČTK , 20. leden 2017 14:00

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v dánském městě Odense nové datové centrum, kte...

Více 0 komentářů

Americký Oracle převezme českou programátorskou firmu Apiary

ČTK , 20. leden 2017 12:00

Americký výrobce podnikového softwaru Oracle podepsal dohodu o převzetí české programátorské firmy A...

Více 0 komentářů

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů