Google: jak si stojí české firmy na Internetu

ITbiz.cz, 15. březen 2013 11:00 0 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Internet, Byznys
Google: jak si stojí české firmy na Internetu

Český Google vydal ve spolupráci s agenturou Millward Brown a Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR druhou studii o využívání internetových technologií českými firmami a podnikateli, studie s názvem České firmy na internetové vlně navazuje na „Zemi internetovou“, co se za dva roky změnilo?

Google chce aby firmy více inzerovaly, ty ale mají často strach z nízké efektivity

 Jaké reklamní kanály firmy preferují (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)
Jaké reklamní kanály firmy preferují (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)
Využití Internetu a online nástrojů v podnikání firem se v Česku podle průzkumu dostává do další fáze. Poté, co firmy překonaly počáteční strach z Internetu a online prezentace, začínají si pomalu uvědomovat i možnosti online reklamy. Přestože čtvrtina firem by do ní chtěla investovat i více, ti, co ji nevyužívají, mají obavy, že je drahá, neefektivní a příliš komplikovaná. Samotný Google chce tyto obavy překonat prostřednictvím sítě expertů specializovaných na MaSP a také vzděláváním, včetně nového webu www.navlneinternetu.cz ve spolupráci s AMSP. Dnešním dnem spouští také novou zjednodušenou reklamní službu pod názvem AdWords Express.

Internet je silnou zbraní hlavně pro SMB se zaměřením na prodej

 Kdo se neobejde bez pravidelné reklamy (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)
Kdo se neobejde bez pravidelné reklamy (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)

Fakt, že Česko je Zemí internetovou, je důležitý i pro segment malých a středních podniků. Podle studie BCG Internet vytváří pro cenově sensitivní české spotřebitele atraktivní alternativu k drahým nákupům a malému výběru, který je k dispozici v kamenných obchodech. Stačí vzít v potaz, že více než tři čtvrtiny nakupujících Čechů (76%) dělají před nákupem průzkum na Internetu a celá třetina online nakupuje.

Více než čtyři z deseti nákupů v českém kamenném obchodě jsou údajně ovlivněny Internetem (zdroj: consumerbarometer.eu). Na základě studie „České firmy na internetové vlně” [PDF] je možné konstatovat, že české firmy se ve využívání Internetu a online nástrojů posunuly do dalšího stádia. 60% firem je online prostřednictvím vlastních webových stránek. Ty jsou zatím také číslem jedna z hlediska míry další investice do jejich vylepšení a lepšího využití.

I přesto se zatím firmy jen zřídka věnují zlepšení samotné dohledatelnosti webu, a to buď pomocí reklamy ve vyhledávání (28%) nebo prostřednictvím SEO (search engine optimization 7%). Jenom málo z nich má e-shop nebo využívá reklamu na sociálních sítích (méně než 10%). Zejména firmy do 10 zaměstnanců zatím pořád sázejí na tradiční offline formáty jako letáky, místní outdoor nebo reklamu v tisku.

„Víme, že firmy zájem mají, ale chybí jim hlavně čas na to, aby - pro ně zatím velmi složitý svět online marketingu - probádaly samy. Určitě potřebují pomocnou ruku od komerčních společností a odborníků na českém trhu,” říká Eva Svobodová, ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, která s podnikateli a firmami dlouhodobě spolupracuje, a dodává: „Ve spolupráci s Googlem navazujeme na realizované vzdělávací projekty a podnikatelům a firmám dáváme k dispozici webovou stránku, která nabídne důležité zdroje informací a rady, jak se zorientovat ve světě online reklamy a marketingu.”

Jiný pohled na internetovou reklamu

Nejčastější důvody obav z internetové reklamy (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)
Nejčastější důvody obav z internetové reklamy (Zdroj: České firmy na internetové vlně; březen 2013)
Posun je vidět také ve vnímání online reklamy, kterou firmy považují za třetí nejdůležitější nástroj propagace. Investovat do online reklamy v budoucnu chtějí převážně firmy z oblasti nemovitostí, prodeje a opravy aut. Zájem mají i expertní profese (právo, výzkum, apod.) a také technologické obory. Nicméně přes mnohem vyšší deklarovaný zájem ji zatím skutečně využívá pouze třetina z nich. Z těch, kteří online reklamu nevyužívají, si až třetina myslí, že je drahá, pětina, že není efektivní (nevidí návratnost investic). Každá sedmá firma má za to, že online reklama je komplikovaná, sami si s ní podnikatelé prý neporadí a potřebují pomoc zvenčí.

Pokud online reklamu využívají, většinou (70%) jde o reklamu ve vyhledávání, která dokáže velmi efektivně zachytit zájem potenciálních zákazníků, kteří si tak firmu najdou sami. Po webu je to hned druhá oblast, do které chtějí firmy investovat.

Společnosti oceňují možnost přesně cílit na uživatele Internetu v určité lokalitě nebo regionu, jasnou kontrolu nad rozpočtem a možnost vše ovládat „online”. Problémem reklamy ve vyhledávání může být podle průzkumu její samotné nastavení, jelikož ho za snadné považuje jenom 20% firem.

„Oblast internetového marketingu se vyvíjí velmi dynamicky, a tak není divu, že se firmy bojí, že půjde o časově i finančně náročnou investici. Přitom díky tomu, že Internet umožňuje reklamu přesně cílit, měřit a mít tak plnou kontrolu nad rozpočtem, je riziko ve srovnání s ostatními formáty téměř nulové. A nezáleží na velikosti rozpočtu, reklamu na Internetu může vyzkoušet každý,” myslí si Martina Laresová, marketingová manažerka pro B2B z českého Googlu, a dodává: „Každý třetí nakupující v Česku už nakoupil na Internetu a firmy by si měly vyzkoušet, zda náhodou tu jejich „online výlohu,” tj. web nebo internetový obchod, nehledá marně. Nebo v horším případě, když hledá, tak nachází jejich konkurenci.”


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Jak probíhá adopce cloudu

Pavel Houser , 16. únor 2018 09:45
Pavel Houser

Cloud už neznamená jen SaaS, jenže… K dispozici je řada analýz i prognóz, které dokládají, jak se po...

Více








RSS 

Zprávičky

V ČR rostl prodej elektroniky i kancelářské techniky

Pavel Houser , 25. únor 2018 09:00

Nejvíc průměrná cena rostla u tabletů a notebooků. Prodalo se víc inkoustových tiskáren, méně lasero...

Více 0 komentářů

Pokles prodeje smartphonů potvrzuje i Gartner

ČTK , 24. únor 2018 12:04

Meziroční nárůst čtvrtletního prodeje zaznamenaly v rámci první pětky pouze Huawei a Xiaomi....

Více 0 komentářů

Broadcom snížil nabídku na rivala Qualcomm na 117 miliard dolarů

ČTK , 23. únor 2018 10:00

Převzetí Qualcommu by bylo největší akvizicí v historii technologického sektoru....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

T-Mobile měl úspěšný rok

Pavel Houser , 23. únor 2018 09:00

T-Mobile oznámil finanční výsledky za rok 2017. Celkové tržby z mobilních a pevných služeb včetně pr...

Více 0 komentářů

NÚKIB loni řešil méně hlášení o kybernetických incidentech

ČTK , 23. únor 2018 08:00

Na podzim NÚKIB musel řešit i útok na weby, na kterých se zobrazovaly aktuální volební výsledky....

Více 0 komentářů

Hackeři zneužili cloudový systém Tesly k těžbě kryptoměn

ČTK , 22. únor 2018 10:00

Průnik se odehrál přes konzoli systému Kubernetes pro optimalizaci cloudových aplikací. ...

Více 0 komentářů

Dvakrát ze světa open source CRM: Sugar a SuiteCRM

Pavel Houser , 22. únor 2018 09:00

CRM systém Sugar je nabízen v několika edicích. Placené edice lze standardně provozovat formou služb...

Více 0 komentářů