margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

„Humanware“ – AI, stroje a lidé budoucnosti

Zuzana Hrubišková, 30. srpen 2016 11:30 2 komentářů
„Humanware“ – AI, stroje a lidé budoucnosti

„Umělá inteligence“, čili AI, není žádnou novinkou. Ještě do nedávna jsme se s ní však mohli setkat pouze v rámci sci-fi. Dnes je realitou v nejrůznějších oblastech života i byznysu. O AI jsme si povídali s Janem Skotákem, členem představenstva ABSL a ředitelem regionálního centra Infosys v České republice. Tato globální IT společnost vyvinula a provozuje platformu umělé intelligence založenou na znalostech a určenou pro firemní aplikace.

Co si dnes můžeme představit pod souslovím „umělá inteligence“?

Jde o široký pojem, v jehož centru je program vykazující známky inteligentního chování. Na základě dodaných informací se dokáže chovat podobně jako člověk: analyzovat data, učit se, vyvíjet se – reagovat na vstupy informací se snahou dosáhnout zadaného cíle. Jednoduchý příklad: Program s umělou inteligencí bude hrát počítačovou hru a dostane zadání „vyhraj hru“. Postupně pak zjišťuje, jak se hra ovládá, jak se získávají body, zkrátka vše, co jej dovede k danému cíli vyhrát. Stejně jako člověk. Nikdo mu neřekl, jak na to, anebo, jak se zlepšovat, přijde na to sám. To u klasických programů není možné. Ve většině případů jsou napsány pro realizaci konkrétních a stejných úkolů, nedokáží se samy rozvíjet a učit.

Co nám vlastně může umělá inteligence přinést

Přínos umělé inteligence pocítí celý svět - od obchodu, přes výrobu, až po souktomé uživatele. Všude, kde je k dispozici dostatek informací/dat k popisu a studiu problému, je možno použít její formu. Aplikace umělé inteligence také nebude omezená pouze na technické obory. Například nedávno chatbot na bázi umělé inteligence dokázal zpochybnit více než 100 tisíc pokut za špatné parkování v Londýně a New Yorku…

Jan Skoták, člen představenstva ABSL a ředitel regionálního centra Infosys v České republice
Jan Skoták, člen představenstva ABSL a ředitel regionálního centra Infosys v České republice

Nebo příklad z medicíny. V čem vlastně spočívá práce běžného praktického lékaře? Především v tom, že má ve svém mozku k dispozici databázi obrovského množství znalostí, které kombinuje na základě vyšetření pacienta a informací od něj. Výsledkem je diagnóza a stanovení léčby. To je úkol přesně pro umělou inteligenci. Kombinace ohromného množství informací, algoritmů a zkušeností.

Dalším příkladem, který funguje už nyní, jsou překlady. Téměř 100 procent jednoduchých textů dnes již dělá automat, třeba návody a manuály k nejrůznějším produktům.

Nemůže se stát, že v budoucnu umělá inteligence zcela nahradí lidi?

Nemyslím, že by mohla suplovat lidi, co se týče jejich kreativity. Ta je totiž založena na výjimkách, na netradičním, novátorském přístupu k problémům. To stroje nedokážou, anebo si dnes ještě nedovedeme představit, že by to dokázaly. Pořád mají zakódovaný algoritmus, který je pro jejich „myšlení“ určující. Například již zmiňovaní lékaři: Diagnózu typu chřipka či angína bude stroj moci učinit. Ale do „velkých“ rozhodnutí vstupují také intuice, city a pocity, a to jak na straně lékaře, tak pacienta. A právě zde člověk strojem nahraditelný není a zřejmě nikdy nebude.

Ve kterých oblastech je dnes umělá inteligence nejvíce využívaná?

Příkladem může být firma, v níž se zpracovává velké množství transakčních objednávek, třeba telekomunikační. Software na základě umělé inteligence sleduje jednotlivé objednávky, a pokud jsou chybné, dokáže nejen chyby napravit, ale na základě analýzy trendů chybovosti upravit proces zpracování zakázek tak, aby se už neopakovaly.

Také průmysl 4.0 se bez AI neobejde. Celý jeho koncept je postavený na propojení sensorů, strojového vnímání, sběru a zpracování ohromného množství dat o výrobním procesu včetně skladového hospodářství a dodavatelského řetězce, následné analýze dat a automatickém řízení. Tento proces není uskutečnitelný bez určité formy AI, i proto, že výroba dnes často neprobíhá pouze na jednom místě a je třeba koordinovat mnoho výrobních zařízení v různých zemích.

Jak s umělou inteligencí souvisí Internet věcí (Internet of Things - IoT)?

IoT je založen na výměně informací mezi jednotlivými zařízeními (stroji, atd.). AI se svojí schopností „inteligentně” analyzovat velké množství dat a následně rozhodovat otevírá ohromné možnosti pro optimalizaci využití nejen jednotlivých zařízení, nýbrž i celých sítí zařízení - místně i globálně. Jinými slovy: IoT a AI budou stálé více provázané.

Na závěr je však důležité říci jedno: lidé se nemusejí bát, že by byli nahrazeni stroji. V naší společnosti používáme výraz „Humanware“. Tím máme na mysli, že budoucnost je stále o lidech, protože žádná umělá inteligence nedokáže nahradit lidskou kreativitu, cit a intuici. A budoucnost spočívá v kombinaci lidí a strojů.


Komentáře

Dr. Zdenek Moravcik #0
Dr. Zdenek Moravcik 31. srpen 2016 16:41

"A právě zde člověk strojem nahraditelný není a zřejmě nikdy nebude."

Ale no tak, co je to za nesmysly? Bude ten pán také tvrdit že voda teče do kopce, že jablko padá ze země na strom, že 1 + 1 je 3 ?

Mnou vyvinuté mozkové algoritmy nahradí člověka úplně všude včetně kreativní činnosti.
Nevím, co ten pán v té firmě dělá, ale jedno vím jistě, že s takovými hloupými výroky ho stroj nahradí již brzy.
Vyvinul jsem mozkové algoritmy, které umožní robotům nahradit lidi teď hned a ne až někdy v budoucnu.
Nebude nutné pracovat, všeho bude dostatek.
http://www.moravcik.info

Skurut #1
Skurut 07. září 2016 07:07

"Dalším příkladem, který funguje už nyní, jsou překlady. Téměř 100 procent jednoduchých textů dnes již dělá automat, třeba návody a manuály k nejrůznějším produktům."
Hmmm, dělám skoro 9 let v překladatelském průmyslu, mám zkušenosti i se strojovým překládáním a vím jistě, že tohle tvrzení je naprosto nesmyslné a ještě poměrně dlouho bude. Automatizaci, AI atd. fandím a samozřejmě je to budoucnost, nicméně tady je očividné, že pán si ve svých tvrzeních upravuje realitu, jak se mu zrovna hodí...

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






RSS 

Zprávičky

Vloni bylo pravidelně na internetu 77 % Čechů

ITBiz.cz , 28. březen 2017 17:00

V roce 2016 používalo internet 6,7 miliónu obyvatel České republiky starších 16 let, tj. 76,5 %. Ve ...

Více 0 komentářů

Microsoft v Evropě investoval do datových center tři miliardy USD

ČTK , 28. březen 2017 15:30

Americká softwarová firma Microsoft investovala v Evropě do datových center a další infrastruktury, ...

Více 0 komentářů

T-Mobile od dubna nabídne nové neomezené tarify s více daty

ČTK , 28. březen 2017 13:24

Mobilní operátor T-Mobile od 2. dubna nabídne novou řadu neomezených tarifů se zvýšeným objemem dat....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

XS3200: nové úložné systémy SAN pro firmy

Pavel Houser , 28. březen 2017 13:00

Nová řada společnosti QSAN nabízí až 26 hotswap pozic SFF 2,5“ v 2U rack skříni....

Více 0 komentářů

Co Češi objednávají nejčastěji online

ITBiz.cz , 28. březen 2017 11:00

Oblečení, kosmetika a knihy. To jsou tři nejpopulárnější druhy zboží, jak je na internetu nakupují ž...

Více 0 komentářů

Brněnští vývojáři Konica Minolta testují metodiku scrum

Pavel Houser , 28. březen 2017 08:00

Moderní metodiky očekávají vysokou míru automatizace, která začíná už při psaní kódu....

Více 0 komentářů

Do Prahy dnes poprvé přijede šéf Microsoftu Satya Nadella

ČTK , 28. březen 2017 07:00

Nadella do české metropole přijede poprvé v roli výkonného ředitele firmy. ...

Více 0 komentářů