margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

„Humanware“ – AI, stroje a lidé budoucnosti

Zuzana Hrubišková, 30. srpen 2016 11:30 2 komentářů
„Humanware“ – AI, stroje a lidé budoucnosti

„Umělá inteligence“, čili AI, není žádnou novinkou. Ještě do nedávna jsme se s ní však mohli setkat pouze v rámci sci-fi. Dnes je realitou v nejrůznějších oblastech života i byznysu. O AI jsme si povídali s Janem Skotákem, členem představenstva ABSL a ředitelem regionálního centra Infosys v České republice. Tato globální IT společnost vyvinula a provozuje platformu umělé intelligence založenou na znalostech a určenou pro firemní aplikace.

Co si dnes můžeme představit pod souslovím „umělá inteligence“?

Jde o široký pojem, v jehož centru je program vykazující známky inteligentního chování. Na základě dodaných informací se dokáže chovat podobně jako člověk: analyzovat data, učit se, vyvíjet se – reagovat na vstupy informací se snahou dosáhnout zadaného cíle. Jednoduchý příklad: Program s umělou inteligencí bude hrát počítačovou hru a dostane zadání „vyhraj hru“. Postupně pak zjišťuje, jak se hra ovládá, jak se získávají body, zkrátka vše, co jej dovede k danému cíli vyhrát. Stejně jako člověk. Nikdo mu neřekl, jak na to, anebo, jak se zlepšovat, přijde na to sám. To u klasických programů není možné. Ve většině případů jsou napsány pro realizaci konkrétních a stejných úkolů, nedokáží se samy rozvíjet a učit.

Co nám vlastně může umělá inteligence přinést

Přínos umělé inteligence pocítí celý svět - od obchodu, přes výrobu, až po souktomé uživatele. Všude, kde je k dispozici dostatek informací/dat k popisu a studiu problému, je možno použít její formu. Aplikace umělé inteligence také nebude omezená pouze na technické obory. Například nedávno chatbot na bázi umělé inteligence dokázal zpochybnit více než 100 tisíc pokut za špatné parkování v Londýně a New Yorku…

Jan Skoták, člen představenstva ABSL a ředitel regionálního centra Infosys v České republice
Jan Skoták, člen představenstva ABSL a ředitel regionálního centra Infosys v České republice

Nebo příklad z medicíny. V čem vlastně spočívá práce běžného praktického lékaře? Především v tom, že má ve svém mozku k dispozici databázi obrovského množství znalostí, které kombinuje na základě vyšetření pacienta a informací od něj. Výsledkem je diagnóza a stanovení léčby. To je úkol přesně pro umělou inteligenci. Kombinace ohromného množství informací, algoritmů a zkušeností.

Dalším příkladem, který funguje už nyní, jsou překlady. Téměř 100 procent jednoduchých textů dnes již dělá automat, třeba návody a manuály k nejrůznějším produktům.

Nemůže se stát, že v budoucnu umělá inteligence zcela nahradí lidi?

Nemyslím, že by mohla suplovat lidi, co se týče jejich kreativity. Ta je totiž založena na výjimkách, na netradičním, novátorském přístupu k problémům. To stroje nedokážou, anebo si dnes ještě nedovedeme představit, že by to dokázaly. Pořád mají zakódovaný algoritmus, který je pro jejich „myšlení“ určující. Například již zmiňovaní lékaři: Diagnózu typu chřipka či angína bude stroj moci učinit. Ale do „velkých“ rozhodnutí vstupují také intuice, city a pocity, a to jak na straně lékaře, tak pacienta. A právě zde člověk strojem nahraditelný není a zřejmě nikdy nebude.

Ve kterých oblastech je dnes umělá inteligence nejvíce využívaná?

Příkladem může být firma, v níž se zpracovává velké množství transakčních objednávek, třeba telekomunikační. Software na základě umělé inteligence sleduje jednotlivé objednávky, a pokud jsou chybné, dokáže nejen chyby napravit, ale na základě analýzy trendů chybovosti upravit proces zpracování zakázek tak, aby se už neopakovaly.

Také průmysl 4.0 se bez AI neobejde. Celý jeho koncept je postavený na propojení sensorů, strojového vnímání, sběru a zpracování ohromného množství dat o výrobním procesu včetně skladového hospodářství a dodavatelského řetězce, následné analýze dat a automatickém řízení. Tento proces není uskutečnitelný bez určité formy AI, i proto, že výroba dnes často neprobíhá pouze na jednom místě a je třeba koordinovat mnoho výrobních zařízení v různých zemích.

Jak s umělou inteligencí souvisí Internet věcí (Internet of Things - IoT)?

IoT je založen na výměně informací mezi jednotlivými zařízeními (stroji, atd.). AI se svojí schopností „inteligentně” analyzovat velké množství dat a následně rozhodovat otevírá ohromné možnosti pro optimalizaci využití nejen jednotlivých zařízení, nýbrž i celých sítí zařízení - místně i globálně. Jinými slovy: IoT a AI budou stálé více provázané.

Na závěr je však důležité říci jedno: lidé se nemusejí bát, že by byli nahrazeni stroji. V naší společnosti používáme výraz „Humanware“. Tím máme na mysli, že budoucnost je stále o lidech, protože žádná umělá inteligence nedokáže nahradit lidskou kreativitu, cit a intuici. A budoucnost spočívá v kombinaci lidí a strojů.


Komentáře

Dr. Zdenek Moravcik #0
Dr. Zdenek Moravcik 31. srpen 2016 16:41

"A právě zde člověk strojem nahraditelný není a zřejmě nikdy nebude."

Ale no tak, co je to za nesmysly? Bude ten pán také tvrdit že voda teče do kopce, že jablko padá ze země na strom, že 1 + 1 je 3 ?

Mnou vyvinuté mozkové algoritmy nahradí člověka úplně všude včetně kreativní činnosti.
Nevím, co ten pán v té firmě dělá, ale jedno vím jistě, že s takovými hloupými výroky ho stroj nahradí již brzy.
Vyvinul jsem mozkové algoritmy, které umožní robotům nahradit lidi teď hned a ne až někdy v budoucnu.
Nebude nutné pracovat, všeho bude dostatek.
http://www.moravcik.info

Skurut #1
Skurut 07. září 2016 07:07

"Dalším příkladem, který funguje už nyní, jsou překlady. Téměř 100 procent jednoduchých textů dnes již dělá automat, třeba návody a manuály k nejrůznějším produktům."
Hmmm, dělám skoro 9 let v překladatelském průmyslu, mám zkušenosti i se strojovým překládáním a vím jistě, že tohle tvrzení je naprosto nesmyslné a ještě poměrně dlouho bude. Automatizaci, AI atd. fandím a samozřejmě je to budoucnost, nicméně tady je očividné, že pán si ve svých tvrzeních upravuje realitu, jak se mu zrovna hodí...


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů