margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

„Humanware“ – AI, stroje a lidé budoucnosti

Zuzana Hrubišková, 30. srpen 2016 11:30 2 komentářů
„Humanware“ – AI, stroje a lidé budoucnosti

„Umělá inteligence“, čili AI, není žádnou novinkou. Ještě do nedávna jsme se s ní však mohli setkat pouze v rámci sci-fi. Dnes je realitou v nejrůznějších oblastech života i byznysu. O AI jsme si povídali s Janem Skotákem, členem představenstva ABSL a ředitelem regionálního centra Infosys v České republice. Tato globální IT společnost vyvinula a provozuje platformu umělé intelligence založenou na znalostech a určenou pro firemní aplikace.

Co si dnes můžeme představit pod souslovím „umělá inteligence“?

Jde o široký pojem, v jehož centru je program vykazující známky inteligentního chování. Na základě dodaných informací se dokáže chovat podobně jako člověk: analyzovat data, učit se, vyvíjet se – reagovat na vstupy informací se snahou dosáhnout zadaného cíle. Jednoduchý příklad: Program s umělou inteligencí bude hrát počítačovou hru a dostane zadání „vyhraj hru“. Postupně pak zjišťuje, jak se hra ovládá, jak se získávají body, zkrátka vše, co jej dovede k danému cíli vyhrát. Stejně jako člověk. Nikdo mu neřekl, jak na to, anebo, jak se zlepšovat, přijde na to sám. To u klasických programů není možné. Ve většině případů jsou napsány pro realizaci konkrétních a stejných úkolů, nedokáží se samy rozvíjet a učit.

Co nám vlastně může umělá inteligence přinést

Přínos umělé inteligence pocítí celý svět - od obchodu, přes výrobu, až po souktomé uživatele. Všude, kde je k dispozici dostatek informací/dat k popisu a studiu problému, je možno použít její formu. Aplikace umělé inteligence také nebude omezená pouze na technické obory. Například nedávno chatbot na bázi umělé inteligence dokázal zpochybnit více než 100 tisíc pokut za špatné parkování v Londýně a New Yorku…

Jan Skoták, člen představenstva ABSL a ředitel regionálního centra Infosys v České republice
Jan Skoták, člen představenstva ABSL a ředitel regionálního centra Infosys v České republice

Nebo příklad z medicíny. V čem vlastně spočívá práce běžného praktického lékaře? Především v tom, že má ve svém mozku k dispozici databázi obrovského množství znalostí, které kombinuje na základě vyšetření pacienta a informací od něj. Výsledkem je diagnóza a stanovení léčby. To je úkol přesně pro umělou inteligenci. Kombinace ohromného množství informací, algoritmů a zkušeností.

Dalším příkladem, který funguje už nyní, jsou překlady. Téměř 100 procent jednoduchých textů dnes již dělá automat, třeba návody a manuály k nejrůznějším produktům.

Nemůže se stát, že v budoucnu umělá inteligence zcela nahradí lidi?

Nemyslím, že by mohla suplovat lidi, co se týče jejich kreativity. Ta je totiž založena na výjimkách, na netradičním, novátorském přístupu k problémům. To stroje nedokážou, anebo si dnes ještě nedovedeme představit, že by to dokázaly. Pořád mají zakódovaný algoritmus, který je pro jejich „myšlení“ určující. Například již zmiňovaní lékaři: Diagnózu typu chřipka či angína bude stroj moci učinit. Ale do „velkých“ rozhodnutí vstupují také intuice, city a pocity, a to jak na straně lékaře, tak pacienta. A právě zde člověk strojem nahraditelný není a zřejmě nikdy nebude.

Ve kterých oblastech je dnes umělá inteligence nejvíce využívaná?

Příkladem může být firma, v níž se zpracovává velké množství transakčních objednávek, třeba telekomunikační. Software na základě umělé inteligence sleduje jednotlivé objednávky, a pokud jsou chybné, dokáže nejen chyby napravit, ale na základě analýzy trendů chybovosti upravit proces zpracování zakázek tak, aby se už neopakovaly.

Také průmysl 4.0 se bez AI neobejde. Celý jeho koncept je postavený na propojení sensorů, strojového vnímání, sběru a zpracování ohromného množství dat o výrobním procesu včetně skladového hospodářství a dodavatelského řetězce, následné analýze dat a automatickém řízení. Tento proces není uskutečnitelný bez určité formy AI, i proto, že výroba dnes často neprobíhá pouze na jednom místě a je třeba koordinovat mnoho výrobních zařízení v různých zemích.

Jak s umělou inteligencí souvisí Internet věcí (Internet of Things - IoT)?

IoT je založen na výměně informací mezi jednotlivými zařízeními (stroji, atd.). AI se svojí schopností „inteligentně” analyzovat velké množství dat a následně rozhodovat otevírá ohromné možnosti pro optimalizaci využití nejen jednotlivých zařízení, nýbrž i celých sítí zařízení - místně i globálně. Jinými slovy: IoT a AI budou stálé více provázané.

Na závěr je však důležité říci jedno: lidé se nemusejí bát, že by byli nahrazeni stroji. V naší společnosti používáme výraz „Humanware“. Tím máme na mysli, že budoucnost je stále o lidech, protože žádná umělá inteligence nedokáže nahradit lidskou kreativitu, cit a intuici. A budoucnost spočívá v kombinaci lidí a strojů.


Komentáře

Dr. Zdenek Moravcik #0
Dr. Zdenek Moravcik 31. srpen 2016 16:41

"A právě zde člověk strojem nahraditelný není a zřejmě nikdy nebude."

Ale no tak, co je to za nesmysly? Bude ten pán také tvrdit že voda teče do kopce, že jablko padá ze země na strom, že 1 + 1 je 3 ?

Mnou vyvinuté mozkové algoritmy nahradí člověka úplně všude včetně kreativní činnosti.
Nevím, co ten pán v té firmě dělá, ale jedno vím jistě, že s takovými hloupými výroky ho stroj nahradí již brzy.
Vyvinul jsem mozkové algoritmy, které umožní robotům nahradit lidi teď hned a ne až někdy v budoucnu.
Nebude nutné pracovat, všeho bude dostatek.
http://www.moravcik.info

Skurut #1
Skurut 07. září 2016 07:07

"Dalším příkladem, který funguje už nyní, jsou překlady. Téměř 100 procent jednoduchých textů dnes již dělá automat, třeba návody a manuály k nejrůznějším produktům."
Hmmm, dělám skoro 9 let v překladatelském průmyslu, mám zkušenosti i se strojovým překládáním a vím jistě, že tohle tvrzení je naprosto nesmyslné a ještě poměrně dlouho bude. Automatizaci, AI atd. fandím a samozřejmě je to budoucnost, nicméně tady je očividné, že pán si ve svých tvrzeních upravuje realitu, jak se mu zrovna hodí...


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 1 komentářů

Starší zprávičky

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů