Jak optimalizovat web pro SEO - 1. část

ITBiz.cz , 16. červenec 2015 11:00 0 komentářů
Rubriky: SEO
Jak optimalizovat web pro SEO - 1. část

Optimalizace webu pro vyhledávače představuje téma celkem často problematické. O SEO každý něco slyšel a strašné množství lidí si myslí, že právě oni tomu rozumí sami nejlépe. V rámci firemních procesů to může představovat problém, asi podobně, jako když všichni mají nějaký názor na grafiku webu.

Potíže může činit i druhá strana, tedy nabídka. Služby zde poskytuje velké množství firem i jednotlivých konzultantů, řada „zaručených“ doporučení je zcela nesolidních, nebo příslušné triky fungují jen dočasně.

Radit je nevděčné také proto, že se vždy přímo nabízejí poznámky o kovářovic kobyle. Následující text nemá být souhrnem závazných doporučení ve stylu „jak to udělat, abych byl v Googlu první“, ale spíše přehledem témat, kterým se vyplatí věnovat pozornost.

Lze optimalizaci SEO přidat dodatečně?

Budujete nový web, provádíte větší aktualizace, redesign... Otázka zní: je SEO integrální součástí návrhu, nebo jde o aspekt, který lze od zbytku webu oddělit a přidat dodatečně (jako dejme tomu grafiku)? V redakčních systémech existují plug-iny pro SEO, nakolik jsou ale účinné? A vyplatí se provádět optimalizaci aspoň u nově přidávaného obsahu (typu článků), bez toho, aby se řešil starší obsah a web jako celek?

Se zahrnutím SEO do projektu souvisejí i otázky rozpočtu. Pokud se na SEO nevyčlení prostředky už v době budování nového webu nebo komplexního projektu, hrozí, že už se k němu nedojde nikdy.

Na druhé straně ale technicky má SEO zčásti prostě podobu určitých tagů přidaných do kódu. Ty lze vřazovat jak do nově přidávaného obsahu, tak i zpětně, zčásti i automatizovaně. Nemá cenu se zabývat SEO jen „jako celkem“, až když se definitivně odladí, co má být H1 a co H2. To se pak projekt utopí v detailech; samozřejmě rozhodnutí, co je věc zásadní a co prkotina, je poněkud subjektivní a navíc hrozí u jakékoliv činnosti, v tom SEO nepředstavuje žádnou výjimku.

Duplicitní obsah

Vyhledávače penalizují duplicitní obsah, tedy stejný obsah skrývající se za různými URL. Problém je ovšem složitější. Při přechodu na nový systém se typicky mění i způsob generování URL (a to včetně SEO optimalizace, tj. titulky založené na URL vs. číselné kódy generované z položek databáze). Stará URL již zaindexovaná ve vyhledávačích nebo odkazovaná z jiných webů by měla zůstat funkční. Jak konkrétně realizovat přesměrování? Představte si, že problém může mít i více stupňů. Stávající verze v sobě obsahuje přesměrování z adres předešlého systému. Další verze bude mít zřejmě kompatibilitu o 1 verzi zpět, nebo by to chtělo více? A co se pak stane s historickým prolinkováním? Co s připojenými soubory?

Něco podobného platí i při změnách titulků článků – co se má stát s URL? Dvě adresy, přesměrování (jak?) nebo jednou vygenerované URL se již nebude měnit?

K tomu se samozřejmě přidává fungování odkazů bez www, ale i různé koncovky htm vs. html, otázky vedle sebe existujících klasických a mobilních verzí. Přichází doba https, jak se vypořádat s tím?

Problém opakujícího se obsahu je skoro nekonečný, firma třeba provozuje více webů a na každém z nich je odkaz „o firmě“. Logicky by všechny tyto odkazy měly směřovat na jediný web, jinak půjde o duplicitní obsah. Jenže různým uživatelům můžete chtít servírovat primárně různé věci, může mít smysl příslušnou položku editovat pro různé weby zvlášť, jak napříč weby pracovat s přihlášenými uživateli?

Pozornost je třeba věnovat nefunkčním odkazům (existují nástroje pro hromadnou kontrolu) i podobě odpovědi na žádost o neexistující (automatické přesměrování? kam?).

Správná optimalizace webu pro vyhledávače zkrátka není tak jednoduchou záležitostí, jak se na první pohled může zdát. Přitom jsme stále teprve na začátku... Příště se zaměříme na HTML a podporu dalších formátů, válku vyhledávačů a SEO kouzelníků, Page Rank a PPC, používání vyhledávacích frází a nakonec i na sociální média.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 2 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů