Jak optimalizovat web pro SEO - 1. část

ITBiz.cz , 16. červenec 2015 11:00 0 komentářů
Rubriky: SEO
Jak optimalizovat web pro SEO - 1. část

Optimalizace webu pro vyhledávače představuje téma celkem často problematické. O SEO každý něco slyšel a strašné množství lidí si myslí, že právě oni tomu rozumí sami nejlépe. V rámci firemních procesů to může představovat problém, asi podobně, jako když všichni mají nějaký názor na grafiku webu.

Potíže může činit i druhá strana, tedy nabídka. Služby zde poskytuje velké množství firem i jednotlivých konzultantů, řada „zaručených“ doporučení je zcela nesolidních, nebo příslušné triky fungují jen dočasně.

Radit je nevděčné také proto, že se vždy přímo nabízejí poznámky o kovářovic kobyle. Následující text nemá být souhrnem závazných doporučení ve stylu „jak to udělat, abych byl v Googlu první“, ale spíše přehledem témat, kterým se vyplatí věnovat pozornost.

Lze optimalizaci SEO přidat dodatečně?

Budujete nový web, provádíte větší aktualizace, redesign... Otázka zní: je SEO integrální součástí návrhu, nebo jde o aspekt, který lze od zbytku webu oddělit a přidat dodatečně (jako dejme tomu grafiku)? V redakčních systémech existují plug-iny pro SEO, nakolik jsou ale účinné? A vyplatí se provádět optimalizaci aspoň u nově přidávaného obsahu (typu článků), bez toho, aby se řešil starší obsah a web jako celek?

Se zahrnutím SEO do projektu souvisejí i otázky rozpočtu. Pokud se na SEO nevyčlení prostředky už v době budování nového webu nebo komplexního projektu, hrozí, že už se k němu nedojde nikdy.

Na druhé straně ale technicky má SEO zčásti prostě podobu určitých tagů přidaných do kódu. Ty lze vřazovat jak do nově přidávaného obsahu, tak i zpětně, zčásti i automatizovaně. Nemá cenu se zabývat SEO jen „jako celkem“, až když se definitivně odladí, co má být H1 a co H2. To se pak projekt utopí v detailech; samozřejmě rozhodnutí, co je věc zásadní a co prkotina, je poněkud subjektivní a navíc hrozí u jakékoliv činnosti, v tom SEO nepředstavuje žádnou výjimku.

Duplicitní obsah

Vyhledávače penalizují duplicitní obsah, tedy stejný obsah skrývající se za různými URL. Problém je ovšem složitější. Při přechodu na nový systém se typicky mění i způsob generování URL (a to včetně SEO optimalizace, tj. titulky založené na URL vs. číselné kódy generované z položek databáze). Stará URL již zaindexovaná ve vyhledávačích nebo odkazovaná z jiných webů by měla zůstat funkční. Jak konkrétně realizovat přesměrování? Představte si, že problém může mít i více stupňů. Stávající verze v sobě obsahuje přesměrování z adres předešlého systému. Další verze bude mít zřejmě kompatibilitu o 1 verzi zpět, nebo by to chtělo více? A co se pak stane s historickým prolinkováním? Co s připojenými soubory?

Něco podobného platí i při změnách titulků článků – co se má stát s URL? Dvě adresy, přesměrování (jak?) nebo jednou vygenerované URL se již nebude měnit?

K tomu se samozřejmě přidává fungování odkazů bez www, ale i různé koncovky htm vs. html, otázky vedle sebe existujících klasických a mobilních verzí. Přichází doba https, jak se vypořádat s tím?

Problém opakujícího se obsahu je skoro nekonečný, firma třeba provozuje více webů a na každém z nich je odkaz „o firmě“. Logicky by všechny tyto odkazy měly směřovat na jediný web, jinak půjde o duplicitní obsah. Jenže různým uživatelům můžete chtít servírovat primárně různé věci, může mít smysl příslušnou položku editovat pro různé weby zvlášť, jak napříč weby pracovat s přihlášenými uživateli?

Pozornost je třeba věnovat nefunkčním odkazům (existují nástroje pro hromadnou kontrolu) i podobě odpovědi na žádost o neexistující (automatické přesměrování? kam?).

Správná optimalizace webu pro vyhledávače zkrátka není tak jednoduchou záležitostí, jak se na první pohled může zdát. Přitom jsme stále teprve na začátku... Příště se zaměříme na HTML a podporu dalších formátů, válku vyhledávačů a SEO kouzelníků, Page Rank a PPC, používání vyhledávacích frází a nakonec i na sociální média.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Bezpečnost IT a tygří logika

Pavel Houser , 14. únor 2017 11:00
Pavel Houser

Jak praví známý vtip, běží-li za vámi tygr, netřeba se pohybovat rychleji než šelma – stačí předběhn...

Více






Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
25. 03. INSPO 2017
28. 04. Oracle Code 2017
RSS 

Zprávičky

Japonská Softbank zakládá s Foxconnem společný investiční podnik

ČTK , 24. únor 2017 18:03

Japonská skupina Softbank, která investuje převážně v sektoru vyspělých technologií, a tchajwanský s...

Více 0 komentářů

3D tisk ocelových konstrukcí

Pavel Houser , 24. únor 2017 17:37

Podařilo se "vytisknout" jeřábový hák....

Více 0 komentářů

Třetina operátora mobilní sítě Sigfox je na prodej

Pavel Houser , 24. únor 2017 17:17

Zájemci o investici v oblasti internetu věcí mohou získat až 34% podíl společnosti SimpleCell Networ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Hodnota kybernetické měny bitcoin vystoupila na nový rekord

ČTK , 24. únor 2017 15:30

Hodnota kybernetické měny bitcoin se dnes zvýšila o 4,7 procenta a vystoupila na nový rekord 1218,85...

Více 0 komentářů

Apple v dubnu otevře v Kalifornii novou centrálu

ČTK , 24. únor 2017 11:30

Americká společnost Apple v dubnu otevře v kalifornském Cupertinu svou novou centrálu. Stěhování 12....

Více 0 komentářů

Ransomware funguje a generuje útočníkům zisky

Pavel Houser , 23. únor 2017 16:45

Ransomware je stále více centralizovaný a několik významných malwarových rodin dominuje celému "trhu...

Více 0 komentářů

Loni rychle rostl prodej mobilů a chytrých hodinek

ČTK , 23. únor 2017 14:43

Prodej technického spotřebního zboží v Česku loni vzrostl o 2,2 procenta na 74 miliard korun. ...

Více 0 komentářů