Jak optimalizovat web pro SEO - 1. část

ITBiz.cz , 16. červenec 2015 11:00 0 komentářů
Rubriky: SEO
Jak optimalizovat web pro SEO - 1. část

Optimalizace webu pro vyhledávače představuje téma celkem často problematické. O SEO každý něco slyšel a strašné množství lidí si myslí, že právě oni tomu rozumí sami nejlépe. V rámci firemních procesů to může představovat problém, asi podobně, jako když všichni mají nějaký názor na grafiku webu.

Potíže může činit i druhá strana, tedy nabídka. Služby zde poskytuje velké množství firem i jednotlivých konzultantů, řada „zaručených“ doporučení je zcela nesolidních, nebo příslušné triky fungují jen dočasně.

Radit je nevděčné také proto, že se vždy přímo nabízejí poznámky o kovářovic kobyle. Následující text nemá být souhrnem závazných doporučení ve stylu „jak to udělat, abych byl v Googlu první“, ale spíše přehledem témat, kterým se vyplatí věnovat pozornost.

Lze optimalizaci SEO přidat dodatečně?

Budujete nový web, provádíte větší aktualizace, redesign... Otázka zní: je SEO integrální součástí návrhu, nebo jde o aspekt, který lze od zbytku webu oddělit a přidat dodatečně (jako dejme tomu grafiku)? V redakčních systémech existují plug-iny pro SEO, nakolik jsou ale účinné? A vyplatí se provádět optimalizaci aspoň u nově přidávaného obsahu (typu článků), bez toho, aby se řešil starší obsah a web jako celek?

Se zahrnutím SEO do projektu souvisejí i otázky rozpočtu. Pokud se na SEO nevyčlení prostředky už v době budování nového webu nebo komplexního projektu, hrozí, že už se k němu nedojde nikdy.

Na druhé straně ale technicky má SEO zčásti prostě podobu určitých tagů přidaných do kódu. Ty lze vřazovat jak do nově přidávaného obsahu, tak i zpětně, zčásti i automatizovaně. Nemá cenu se zabývat SEO jen „jako celkem“, až když se definitivně odladí, co má být H1 a co H2. To se pak projekt utopí v detailech; samozřejmě rozhodnutí, co je věc zásadní a co prkotina, je poněkud subjektivní a navíc hrozí u jakékoliv činnosti, v tom SEO nepředstavuje žádnou výjimku.

Duplicitní obsah

Vyhledávače penalizují duplicitní obsah, tedy stejný obsah skrývající se za různými URL. Problém je ovšem složitější. Při přechodu na nový systém se typicky mění i způsob generování URL (a to včetně SEO optimalizace, tj. titulky založené na URL vs. číselné kódy generované z položek databáze). Stará URL již zaindexovaná ve vyhledávačích nebo odkazovaná z jiných webů by měla zůstat funkční. Jak konkrétně realizovat přesměrování? Představte si, že problém může mít i více stupňů. Stávající verze v sobě obsahuje přesměrování z adres předešlého systému. Další verze bude mít zřejmě kompatibilitu o 1 verzi zpět, nebo by to chtělo více? A co se pak stane s historickým prolinkováním? Co s připojenými soubory?

Něco podobného platí i při změnách titulků článků – co se má stát s URL? Dvě adresy, přesměrování (jak?) nebo jednou vygenerované URL se již nebude měnit?

K tomu se samozřejmě přidává fungování odkazů bez www, ale i různé koncovky htm vs. html, otázky vedle sebe existujících klasických a mobilních verzí. Přichází doba https, jak se vypořádat s tím?

Problém opakujícího se obsahu je skoro nekonečný, firma třeba provozuje více webů a na každém z nich je odkaz „o firmě“. Logicky by všechny tyto odkazy měly směřovat na jediný web, jinak půjde o duplicitní obsah. Jenže různým uživatelům můžete chtít servírovat primárně různé věci, může mít smysl příslušnou položku editovat pro různé weby zvlášť, jak napříč weby pracovat s přihlášenými uživateli?

Pozornost je třeba věnovat nefunkčním odkazům (existují nástroje pro hromadnou kontrolu) i podobě odpovědi na žádost o neexistující (automatické přesměrování? kam?).

Správná optimalizace webu pro vyhledávače zkrátka není tak jednoduchou záležitostí, jak se na první pohled může zdát. Přitom jsme stále teprve na začátku... Příště se zaměříme na HTML a podporu dalších formátů, válku vyhledávačů a SEO kouzelníků, Page Rank a PPC, používání vyhledávacích frází a nakonec i na sociální média.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Intel Inside aneb všichni jsme načipováni

Petr Zavoral , 10. prosinec 2017 18:20
Petr Zavoral

V Havlově hře Audience přesvědčuje Sládek Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe. Z pohledu letoš...

Více







Kalendář

09. 01.

13. 01.
CES 2018
18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
29. 01.

30. 01.
G2BTechEd
RSS 

Zprávičky

APEK: Dnes obrat za miliardu?

Pavel Houser , 11. prosinec 2017 13:04

Právě dnes očekává Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vrchol objednávek vánočních dárků na in...

Více 0 komentářů

Termínový kontrakt na bitcoin při debutu stoupl až na 18 700 dolarů

ČTK , 11. prosinec 2017 10:39

Termínový kontrakt na internetovou měnu bitcoin při svém debutu ve Spojených státech zpevnil o více ...

Více 0 komentářů

Western Digital zruší arbitráž proti Toshibě

ČTK , 11. prosinec 2017 08:00

Japonská společnost Toshiba a americká firma Western Digital se v zásadě dohodly na urovnání sporu o...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Spotify a Tencent se propojují

ČTK , 10. prosinec 2017 08:00

Přední světová služba pro streamování hudby Spotify a čínská konkurenční firma Tencent Music Enterta...

Více 0 komentářů

Bezpečnostní politika firem brání plně využít potenciál IoT

Pavel Houser , 09. prosinec 2017 08:00

Tři čtvrtiny účastníků průzkumu EY Global Information Security Survey 2017 pokládají za nejpravděpod...

Více 4 komentářů

Globální výdaje na bezpečnost IT porostou v příštím roce o 8 % na 96 miliard dolarů

Pavel Houser , 08. prosinec 2017 10:57

Nejrychleji porostou řešení SIEM, testování IT bezpečnosti a její outsourcing. ...

Více 1 komentářů

Soud EU: Luxusní značky mohou zakázat internetový prodej zboží

ČTK , 08. prosinec 2017 10:00

Oponenti poukazují na to, že omezení prodejů jde proti hospodářské soutěži....

Více 2 komentářů