Jak vybírat ERP: Seznamem potenciálních dodavatelů to spíš končí

ITBiz.cz , 10. listopad 2017 06:30 0 komentářů
Jak vybírat ERP: Seznamem potenciálních dodavatelů to spíš končí

Na co myslet při výběru nového ERP systému? Samozřejmě ideálně na všechno – a celkem na to bývá i čas, protože v průměru trvá jen volba ERP celých 7 měsíců. Tak to alespoň vyšlo ze studie analyzující více než 300 ERP projektů.

Kathryn Beesonová na webu ERPFocus.com uvádí několik klíčových tipů pro fázi předcházející vlastní implementaci. V první řadě především stojí za zvážení, zda stávající ERP systém (pomiňme podniky, které s ERP začínají) vůbec vyžaduje změnu. Hlavními relevantními důvody zde bývá: firma se rozšířila své podnikání do nových oblastí, které stávající ERP systém nedokáže pokrýt. Současný systém nedokáže vyhovět aktuálním legislativním požadavkům/regulačním předpisům. Eventuálně firma používá moderní software, který se současným ERP nelze integrovat, a přitom je to třeba. Jak vidno, dle Beesonová existuje rozumných důvodů pro změnu ERP celkem omezený počet. To, že např. stávající řešení je používáno již dlouho, důvodem k upgradu/změně samo o sobě není – ani to, že stávající systém např. nepodporuje přístup z mobilních zařízení, by samo o sobě nemělo představovat dostatečný motiv, když to konkrétní firmě nevadí.

Teprve pokud se skutečně rozhodne o nasazení nového ERP systému, má smysl začít shromažďovat požadavky. Seznam toho, co by ERP software mohl umět, je potenciálně nekonečný. Spíše než od efektních funkcí má proto smysl začít od klíčových podnikových procesů, které by měl podporovat. V této fázi je třeba přesně identifikovat nedostatky stávajícího ERP. A nastává i čas si trochu pohrát s křišťálovou koulí: jak se nejspíš změní podnikání v blízké budoucnosti? Plánuje se třeba rozšíření stávajících aktivit o nové činnosti? S ERP systémem i v největších firmách pracuje až 20 % zaměstnanců. U menších firem tento podíl stoupá až třeba k 50 %, alespoň dle další studie ERPFocus. V ideálním případě by výběr měl být konzultován se všemi lidmi, jichž se změna bude týkat (v praxi samozřejmě může být těžko realizovatelné, ale je třeba zapojit někoho z každé skupiny uživatelů – např. prodejny, účetní oddělení, vedení společnosti, oddělení HR...).

V současnosti je u ERP stejně jako u jiných typů podnikového softwaru důležité rozhodnout, zda se implementuje v podobě on-premise nebo cloudu. Výhody a nevýhody obou přístupů nemá smysl znovu opakovat, nicméně v případě ERP je zajímavé, že volba se dost liší podle jednotlivých oborů podnikání. Cloud více nasazují distribuční firmy a dodavatelé služeb, méně oblíben je u výrobních firem (ať už jde o diskrétní nebo procesní výrobu). Zřejmě hraje roli např. to, že cloudu se dává přednost tam, kde se vyžaduje větší integrace s partnery a dodavateli. Naopak výrobní firmy se obávají, že systém provozovaný vzdáleně by mohl způsobovat zpoždění, což pro řízení výroby může znamenat vážný problém. Celá záležitost je samozřejmě mnohem komplexnější, Beesonová pouze doporučuje, aby se firmy nedaly svést tím, že cloud je moderní a módní. Pokud on-premise nasazení vyjde po analýze jako vyhovující nebo i výhodnější, není rozhodně třeba se mu vyhýbat.

Dále je třeba se rozhodnout, zda by se měl nasadit ERP systém specifický pro daný obor podnikání. Pokud příslušnou funkcionalitu již zastává jiný software, je vhodnější zvolit systém obecný, který by měl být levnější – neplatí se za ony specifickou funkcionality. (A samozřejmě – pro zákazníky v ČR je důležité si také uvědomit, jaké funkce jsou specifické lokálně.)

Teprve po rozhodnutí výše uvedených otázek má smysl začít zkoumat konkrétní dodavatele a vytvořit si jejich seznam. Dále se už pak postupuje podobně jako při výběru jiného softwaru/služeb: co používá konkurence, co partneři/dodavatelé/zákazníci, s čím mají zkušenost v IT oddělení, co říkají recenze a analytické studie, následuje pak oslovení potenciálních dodavatelů. Nicméně to hlavní se možná odehraje už předtím...


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Pravidlo dvou pizz

Petr Zavoral , 22. květen 2018 00:00
Petr Zavoral

Úvodem pozdrav všem nerdům a geekům. Prostě celé naší IT komunitě. Zdá se to být zbytečné, ale věřte...

Více







RSS 

Zprávičky

Hospodářská komora: Zavedení GDPR vyjde české firmy na 25 miliard korun

ČTK , 25. květen 2018 16:00

Podle komory by podnikatelům pomohlo, kdyby jim stát průběžně sděloval, jaké nedostatky v rámci kont...

Více 1 komentářů

IBM v čele celosvětové iniciativy na využití cloudu, dat, AI a blockchainu

Pavel Houser , 25. květen 2018 13:57

Firma IBM dnes se svými partnery spustila iniciativu Call for Code. ...

Více 0 komentářů

Baterie lithium-síra mají vystřídat li-ion

Pavel Houser , 25. květen 2018 10:00

Ještě pravděpodobně přijde jedna generace li-ion, která opět navýší kapacitu, ale pak už začne naráž...

Více 0 komentářů

Kalendář

25. 05.

27. 05.
openSUSE Conference 2018
25. 05.

26. 05.
ActInSpace 2018
29. 05.

31. 05.
Reklama Polygraf 2018

Starší zprávičky

Lenovo: propad do ztráty

ČTK , 25. květen 2018 09:00

Tržby ale ve finančním roce do konce března stouply o 5 % na 45,35 miliardy dolarů....

Více 0 komentářů

Trh IT i kancelářské techniky v ČR klesl

Pavel Houser , 25. květen 2018 08:00

V rámci přenosných počítačů se podle GfK dařilo segmentu ultratenkých a herních zařízení....

Více 0 komentářů

Nové telefony Android mají předinstalovaný malware

Pavel Houser , 24. květen 2018 15:25

Infikovány jsou telefony ve více než 100 zemích světa, včetně ČR, Německa, Velké Británie, Ruska, It...

Více 0 komentářů

Dvě třetiny tuzemských e-shopů nejsou připraveny na GDPR

ČTK , 24. květen 2018 10:00

Reklamní sdělení posílaná e-mailem tvoří v průměru až 25 % obratu on-line obchodů. ...

Více 0 komentářů