Již brzy vás váš počítač bude znát lépe než kterýkoliv člověk, tvrdí viceprezidentka Gartneru

Pavel Kolář, 31. březen 2014 10:00 3 komentářů
Již brzy vás váš počítač bude znát lépe než kterýkoliv člověk, tvrdí viceprezidentka Gartneru

Do českých kin zamířil minulý čtvrtek nenápadný snímek o lásce k operačnímu systému. Za filmem s prozaickým názvem „Ona“ stojí scenárista a režisér Spike Jonze s Joaquinem Phoenixem a hlasem Scarlett Johansson v hlavních rolích. Protože snímek v zahraničí zabodoval na několika soutěžích a vzbudil poměrně vášnivé debaty o realističnosti scénáře, zeptali jsme se viceprezidentky a společnici agentury Gartner, Jackie Fenn, jaký je skutečný dnešní stav umělé inteligence a jestli by se mohl ubírat směrem, jaký byl ve filmu naznačen.

Příběh snímku „Ona“ (v orig. Her) se zaměřuje na muže, který se zamiluje do inteligentního operačního systému s ženským hlasem a osobností. Podle viceprezidentky Gartneru to není až zase tak nerealistický scénář. Den, kdy vás váš počítač bude znát lépe než kterýkoliv člověk, není prý tak vzdálený, jak si možná myslíte.

Je inteligentní operační systém jaký je zobrazen ve filmu možností?

Mnoho ze schopností Samanthy, inteligentního operačního systému z filmu "Ona", již existuje, včetně řeči a rozpoznání přirozeného jazyka, a některých konverzačních schopností. Mnoho současného pokroku je díky pokrokům ve strojovém učení, díky nimž systém nemusí být předprogramovaný pro každou možnost, ale učí se ze zkušenosti. Už existují virtuální osobnosti jako Cleverbot, které se učí ze svých rozhovorů s lidmi, a to s impresivními výsledky, jak ukazuje video, na němž konverzují dva Cleverboti:

Když se počítač dokáže učit z nových informací, nic nebrání tomu, aby byl stejně dobrý, a nakonec lepší než osoba provádějící stejný úkon. Už jsme byli svědky toho, že úlohy považované za "unikátně lidské" jako je hodnocení studentských esejů a rozhodnutí, které víno nejlépe uzraje. Každý den se objeví nový příklad úlohy, o níž bychom si mysleli, že ji dokáže vyřešit jen člověk, avšak dnes ji dokáže stroj vyřešit lépe. Takže co potom brání tomu, aby se operační systém stal lepším společníkem než většina lidí? Čím více s vámi komunikuje, tím více se učí, co máte rádi a co ne, až vás nakonec zná lépe než vy sami.

Humor a kreativita budou mezi těmi obtížnějšími úkoly pro umělou inteligenci, ale i zde výzkumníci experimentují s chytrými algoritmy a hlubinným učením. Když se počítač s pomocí pozorování a analýzy naučí, čemu se lidé smějí, a ještě podstatněji, čemu se smějete právě vy, neexistuje žádný teoretický důvod, proč by počítač nemohl projevovat a reagovat na humor. Podobně je tomu s hudbou a uměním. Experimentováním, analyzováním a učení by se počítač mohl naučit, které kompozice vytvářejí nejlepší emocionální odezvu v lidském mozku.

Až umělá inteligence dosáhne těchto milníků, dostaneme se k obtížné výzvě vědomí a vůle. Pokud umělá inteligence projeví své vlastní jedinečné cíle a emoce vhodným způsobem, jak budeme moci rozhodnout, zdali je vědomá nebo ne? I když naše filozofie života neumožňuje připisovat vědomí neživému objektu (ale co kdyby byl počítač nebo robot vytvořen z organické živé tkáně?), možná na tom nezáleží. Nizozemští vědci zjistili, že lidé váhají s vypnutím roztomilé robotické kočky, která prosí, aby ji nevypínali, a trvalo jim to třikrát tak dlouho, když kočku vnímali jako inteligentní a sympatickou. Způsob, jakým reagujeme na vtipnou, inteligentní a vstřícnou entitu je zakódován v lidském mozku, takže máme možná méně na výběr než si myslíme ohledně našeho budoucího vztahování se k našim umělým společníkům.

Zatímco se společnost potýká se stigmatem sledování a krádeže identity, která hrozí vyrušit některé nejnovější inovace v interakci člověka s počítačem, jiné přirozené technologie uživatelského interface si razí cestu do popředí. Zájem se točí obzvláště okolo úsilí o vylepšení rozpoznání přirozené řeči a ještě ambicióznějšího projektu rozpoznání nálad či emocí s pomocí interakce s mozkovými vlnami. Jak se tyto technologie vyvinou a jak se budou využívat?

Ve filmu byl Samanthin input omezen na hlas a video, které již poskytují dostatek informací o emocionálním stavu za hranicí toho, co by rozpoznali lidé. Například mikrovýrazy, které odhalují skutečné pocity nějaké osoby, trvají méně než pětinu sekundy a ostatní lidé si jich většinou nevšimnou, počítač dokáže na videozáznamu snadno rozpoznat.

V roce 2013 na akci Emerging Technologies Hype Cycle byly podniky vyzvány, aby opustily úzkou perspektivu, která vidí pouze budoucnost, v níž stroje a počítače nahrazují lidi. Pozorováním toho, jak jsou nové technologie používány ranými uživateli, se odhalily tři výrazné trendy. Za prvé to je trend augmentace lidských bytostí s pomocí technologií, za druhé jde o trend nahrazování lidí stroji a za třetí je tu trend spolupráce lidí se stroji. Jak by se podniky měly k těmto trendům postavit?

Na prvním místě je uznání toho, že umělá inteligence a chytré stroje, včetně robotů, budou hrát v příštích deseti letech významnou roli. Je na místě přehodnotit úlohy, které mohou zastat pouze lidé. Je možné změnit design procesů a rozhodování ve vašem podniku v závislosti na nových chytrých technologiích? Jak se budou možnosti zlepšovat, bude třeba takové přehodnocení provádět každé dva roky.

Podívejme se především na rovnováhu úloh vykonávaných lidmi, softwarem a roboty, tak, aby se využily schopnosti všech co nejlépe. Je stále mnoho obtížných úkolů, včetně šachu, kde je nejlepším řešení spolupráce člověka s počítačem.

Najměte si odborníka na etiku, protože etické otázky zůstávají stále pevně v doméně lidí. Počítače mohou být schopny zodpovědět otázku rychleji a přesněji než jakákoliv osoba, ale rozhodnout o tom, jakou otázku položit, může stále jedině člověk.


Komentáře

Luk #1
Luk 01. duben 2014 01:26

Jméno?

Karel Wolf 01. duben 2014 09:56

Jackie Fenn

Luk #3
Luk 01. duben 2014 11:51

Díky ;-)


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 2 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů