Podle nedávné studie společnosti Roland Berger ano, neustálý tlak na ceny ze strany regulátorů a zhýčkaní zákazníci vyžadující vysokorychlostní bezdrátový standard bez velkých latencí ukrajují operátorům zisky. Dokonce již i těm českým, kteří dlouhodobě patří v poměru mezi ziskovostí k nízkým provozním nákladům ke špičce Evropy.
Boj o tržní podíl v telekomunikacích se přiostřuje, nejde však o novinku, jen vyhrocení dlouhotrvající nerovnováhy. Zatímco kapacita sítí neustále naráží na své limity, velcí poskytovatelé online služeb zahlcují trh novými a novými službami, které generují enormní datový provoz. Zatímco ještě před pár lety byl trh s provozem telekomunikační infrastruktury zlatý důl a internetové startu-py (tehdy ještě včele s Google) čekaly na svoji příležitost, dnes je situace prakticky naruby.
To by mohlo mít v dlouhodobém měřítku dramatické důsledky. Experti predikují, že prodeje tradičních operátorů v Evropě mohou klesnout až o 20 %, EBITDA o 40 %.
„Aby se operátoři vyrovnali s tímto krizovým scénářem, musí se zaměřit na své klíčové služby a přístup do sítě zaměřit se na růstové oblasti a zeštíhlit operační modely. Vzhledem k požadovaným investicím do infrastruktury ve výši 600 miliard EUR do roku 2020, operátoři musí vytvořit flexibilnější firemní strukturu a začít spolupracovat v rámci nových společných podniků,“ říká studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants „Telekomunikace v roce 2020 – transformace v éře smartfonů.“
„Pět největších internetových firem nám ukázalo, jak se to má dělat,“ uvedl Constantin Kinský, řídící partner pražské pobočky Roland Berger. „Pouze se zaměřením na zákazníka a konstantní analýzou jeho potřeb a chování mohou operátoři růst v dnešní digitální éře a dále tak zlepšovat svůj tržní podíl,“ dodává Kinský.
5 největších internetových firem – Amazon, Apple, Facebook, Google a Microsoft, vytlačuje z trhu tradiční operátory. Dohromady mají 3 miliardy zákazníků po celém světě v oblasti terminálů, e-commerce, sociálních médií, internetových vyhledávačů a obsahu. Jejich úspěšný model je založen na silné značce, uživatelsky jednoduchém ovládání a efektivním využití dat o zákazníkovi. To vytváří tlak na tradiční telekomunikační operátory.
„Ačkoli vysokorychlostní přístup zůstane základním kamenem digitální komunikace, operátoři se musí zaměřit na zákazníkovy potřeby a přinášet mu vyhovující řešení,“ vysvětluje Kinský. „Klíčová oblast podnikání operátorů trpí poklesem cen za vysokorychlostní připojení i při výrazném nárůstu objemu prodejů. Zákazníci již nechtějí platit pouze za připojení k internetu. Chtějí personalizované a jednoduché komunikační platformy a produkty,“ dodává Kinský.
Pokud operátoři chtějí udržet konkurenceschopnost v tomto náročném kontextu, musí zeštíhlit své obchodní modely.
Jaké jsou možné scénáře dalšího vývoje?
Experti z Roland Berger vidí tři možné cesty:
-
„Pouze přístup“: V tomto scénáři, telekomunikační firmy nabízejí pouze přístup do sítí a mají omezený kontakt s koncovým uživatelem. V kontrastu s tím, firmy nabízející cloud řešení nabízí své služby pod silnou značkou. V tomto scénáři se zaměří operátoři na svou klíčovou oblast služeb.
-
„Více než přístup“: V tomto scénáři firmy budou nabízet nejen své sítě, ale také vybrané služby s přidanou hodnotou prostřednictvím partnerství s poskytovali B2B2C služeb. Sítě se stanou komoditou.
-
„Skupiny služeb“: Operátoři se stanou plně integrovanými poskytovateli služeb, založených na jejich vlastní síti a nabídnou svá vlastní řešení v oblasti B2B2C služeb. Díky své silné značce dosáhnou lepší pozice na trhu.
Ale abychom z operátorů nedělali nějaké chudáky, přístup k sítím je strategický a vždycky bude významným zdrojem zisku, nyní generuje prodeje ve výši přibližně 300 miliard EUR, z čehož dvě třetiny jdou právě na účet telekomunikačních firem.
A jak vypadá situace v ČR?
Popis obrázku: tržby mobilních operátorů za léta 2008-2010 v poměru k a) čistému zisku (označeno jako „Marže I“); b) k EBITDA15 (označeno jako „Marže II“)., Zdroj: CIBULKA Petr. STUDIE O SELHÁNÍ ČTÚ: OLIGOPOL MOBILNÍCH OPERÁTORŮ. Informační Institut 2012
Například český T-Mobile si podle nedávno zveřejněných finančních výsledků v tržbách za loňský rok v meziročním srovnání pohoršil hned o 8 procent (pokles na 26,8 miliardy) a provozní zisk mu klesl na 12,5 miliardy korun. O něco lépe jsou na tom ostatní operátoři, ale lépe na tom nejsou ani ostatní operátoři. Telefónice Czech Republic loni klesl za loňský rok v meziročním srovnání čistý zisk o 29 procent na 8,7 miliardy korun. Celkové konsolidované výnosy se snížily o 5,7 procenta na 52,4 miliardy korun. Vodafone lokální výsledky raději neuvádí. Oproti zbytku Evropy jsou na tom ale čeští operátoři pořád královsky, mohou za to dlouhodobě velmi nízké investice do infrastruktury a nadprůměrné marže.