Na začátku dělníci stroje rozbíjeli

Zuzana Hrubišková, 09. září 2016 16:00 0 komentářů
Na začátku dělníci stroje rozbíjeli

Robotizace a automatizace podnikových procesů je velké téma a více méně každá firma se snaží zavádět automatizaci, kdekoli je to možné. Spojení s umělou inteligencí je v praxi zatím v začátcích, ale samoučící se systémy mají určitě velkou budoucnost. Podle Oty Kulhánka, prezidenta ABSL, asociace sdružující firmy z oboru sdílených podnikových služeb, zanikne rutinní lidská práce, ale vznikne mnoho dalších a zajímavějších příležitostí.

V současné době je ČR zajímavá pro firmy z oblasti podnikových služeb. Myslíte si, že za pár let nastane podobná situace jako v průmyslové výrobě, že se tyto aktivity začnou přesouvat více na východ, směrem např. na Ukrajinu, do Rumunska a podobně?

Osobně si myslím, že taková situace v případě podnikových služeb nenastane. Na rozdíl od průmyslové výroby je totiž pro tento segment velmi důležitý vztah se zákazníkem, stejně jako vysoká kvalifikace zaměstnanců, a to nejen v co se odborných znalostí týče, ale také schopností hovořit cizími jazyky. Proto firmy svá centra s oblibou zakládají v regionu střední Evropy, neboť zde nacházejí velmi dobrou kombinaci kvality, dostupnosti i nákladů. Svou neoddiskutovatelnou roli hraje i naše členství v EU a stabilní politická i ekonomická situace.

Zmínil jste náklady, jak velkou roli hrají v případě rozhodování investorů o lokalitě nového centra podnikových služeb?

O úsporu nákladů šlo především v úplném začátcích vzniku center podnikových služeb. Dnes se již mnohem více hledí na kvalitu a řízení rizik, a proto jsou některé regiony pro zakládání center nevhodné. I proto si myslím, že ohrožení přesunu práce v rámci relativně malých vzdáleností není. Navíc, rozdíl nákladů například mezi Českou republikou a Ukrajinou či Rumunskem není až tak významný, aby se firmám taková změna vyplatila. Konkurenci spíš vidím v asijských zemích, kde už je rozdíl nákladů významnější, ovšem kde v současné době nejsou schopni plně pokrýt požadavky trhu, a to hlavně co se jazykové podpory týče.

Co by měla ČR dělat, aby zůstala pro zahraniční firmy atraktivní?

Rozhodně nemůžeme usnout na vavřínech, budoucí vývoj a rozvoj sektoru podnikových služeb bude totiž do značné míry záležet na nás. V prvé řadě bude nutné se zaměřit na výchovu mladé generace, a to na všech stupních školního vzdělávání. Důležitá je maximální podpora a rozvoj výuky jazyků a zlepšení analytických a obchodní dovedností studentů.

Rovněž bychom se měli zaměřit na spolupráci škol s firmami, což by studentům umožnilo, aby získávali více praktických a pracovních zkušeností. Firmy totiž stále více pociťují skutečnost, že český vzdělávací systém není dostatečně propojen s praxí – samotní pedagogové často postrádají praktické zkušenosti a učební osnovy nejsou přizpůsobeny tak, aby odpovídaly požadavkům trhu práce (například neobsahují studie a simulace obchodních případů). Velkým problémem také je, že školy nedisponují nejmodernějšími technologiemi, a proto mají absolventi nedostatečné IT znalosti.

Nejrůznější průzkumy přitom ukazují, že zvládnutí moderních technologií bude hrát v profesním uplatnění současné generace dětí naprosto klíčovou roli. Vzdělávání však není jediná složka, na kterou se budeme muset zaměřit. Celou řadu zlepšení by si zasloužil i samotný trh práce, a to především co se jeho flexibility a možností zaměstnávání cizinců týče. Vše dohromady nám pak umožní budovat a udržovat kvalitní podnikatelské prostředí, které zahraniční investoři hledají.

Jak velký je v tuto chvíli segment podnikových služeb v ČR a jaký růst očekáváte?

Segment podnikových služeb v České republice roste velmi dynamicky. Každoročně vytvoří zhruba 10 000 nových pracovních míst. Ta vznikají nejen u stávajících zaměstnavatelů, ale i díky příchodu investorů nových. V ČR je dnes kolem 200 center podnikových služeb, ve kterých pracuje kolem 70 000 zaměstnanců. Z podnikových služeb se tak stává jeden z největších zdejších zaměstnavatelů, který generuje roční obrat ve výši 100 mld. korun, což reprezentuje zhruba 2 % HDP České republiky.

Jaký je podíl IT firem?

Podle našich údajů je podíl služeb v IT oblasti kolem 25%.

Pro segment podnikových služeb je charakteristické velké využívání robotiky. Jak segment ovlivní příchod umělé inteligence?

Robotizace a automatizace podnikových procesů je v našem sektoru velké téma a více méně každá firma se snaží zavádět automatizaci, kdekoli je to možné. Spojení s umělou inteligencí je v praxi zatím v začátcích, ale samoučící se systémy mají určitě velkou budoucnost a v této oblasti probíhá mnoho výzkumů a vývoje. V budoucnosti asi nikoho nepřekvapí, že “roboti” budou nedílnou součásti práce “v kanceláři”, stejně jako jsou dnes třeba ve výrobě.

Ota Kulhánek, prezident ABSL
Ota Kulhánek, prezident ABSL

K čemu se v současné době využívá robotizace/automatizace především a kde spatřujete její hlavní potenciál do budoucna, v horizontu 3-5 let i dlouhodobě?

Robotizace a automatizace podnikových činností se v současné době uplatňuje hlavně ve velkoobjemových a často se opakujících operacích, kde je jednoduché popsat pracovní postup a definovat podmínky pro správné rozhodnutí. Rozhodně vývoj v této oblasti jde rychleji, než jsme ještě před několika lety očekávali, takže je poměrně obtížné popsat vývoj v horizontu několika příštích let. Urcitě se budeme stále více setkávat s prvky umělé inteligence, kdy se systémy budou schopni samy učit a zdokonalovat.

Nepřipraví automatizace podnikových procesů o práci nemalé množství administrativních pracovníků? Co budou dělat, ať je nahradí "stroje"?

Já bych tu otázku otočil a zeptal se, jestli zavedení robotů ve výrobě znamenalo zásadní dopad na zaměstnanost. Ano, na začátku dělníci stroje rozbíjeli, protože se báli o práci, ale ze zavedení lepší technologie nakonec profitovali nejen oni sami, ale profituje z ní celé lidstvo. Všichni máme auta, počítače, mobily, moderní vybavení domácností. Jistě, některé profese zanikly, ale na druhou stranu vzniklo mnoho nových a určitě zajímavějších pracovních pozic, než jak tomu bylo v době manuální výroby. Myslím, že to stejné nastane i v administrativě. Zanikne rutinní lidská práce, ale vznikne mnoho dalších a zajímavějších příležitostí. Jen se podívejte kolem sebe. Stále si všichni stěžují, že nemohou najít zaměstnance.

Jaká jsou vaše hlavní doporučení pro studenty SŠ/VŠ z hlediska jejich budoucího úspěchu na pracovním trhu?

Studovat, studovat, studovat. Pracovat na sobě. Být flexibilní, vnímavý a připravený na výzvy. Rozvoj znalostí a vědomostí neustále roste a co jsem se naučil včera, nemusí již zítra stačit. Myslím, že již nebude něco jako celoživotní zaměstnání. Bude to nahrazeno celoživotním vzděláváním. Malým příspěvkem k němu je i naše každoroční konference, která letos v říjnu přinese informace o trendech a novinkách z oboru podnikových služeb, robotizace procesů i kariérních příležitostí.

Trendy oboru podnikových služeb budou hlavním tématem výroční konference ABSL, která se uskuteční 17.-18. října v Praze.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Sinclair, Jobs a Watson

Richard Jan Voigts , 31. prosinec 2016 08:00
Richard Jan Voigts

ZX Spectrum byla hračka, kterou nám dal před l...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů

Uber se dohodl s Google na využití jeho map

ČTK , 15. leden 2017 12:32

Internetová firma Google nově propojila své mapy s poskytovatelem přeprav Uber. S novou aktualizací ...

Více 1 komentářů

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii

ITBiz.cz , 14. leden 2017 16:30

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první letošní Den otevř...

Více 0 komentářů