• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Pohled na AI a chatboty pro byznys (1. díl)

itbiz
27. 3. 2018
| Články

Pojem AI (artificial intelligence, umělá inteligence) je v současné době asi nejfrekventovanějším výrazem posledních let v oblasti internetu nebo IT vůbec. V třídílném seriálu se podíváme, jak využít AI pro tvorbu chatbota. První díl se věnuje především tomu, co si představit pod AI a jaká je realita.

Co si kdo pod AI může představit

Filip Korbel

Filip Korbel

Laická veřejnost si představuje počítač, který dokáže sám „přemýšlet“ a dojít k nějakému závěru. Odborná část veřejnosti si vybaví rozsáhlé neuronové sítě, které je třeba připravit na pochopení tématu či dat a následné „trénování“, strojové učení. Byznysově orientované publikum si zase vybaví nástroj, který bude schopen dokonale plánovat správný čas a směr pro obchodování titulu na burze. Bezpečnostní složky si představují nástroj, který dokáže předcházet rizikům, nebo plánovat taktiku na základě historických zkušeností. Prodejní konglomeráty budou tušit, že umělá inteligence doporučí zboží nebo službu na základě interakce se zákazníkem, případně pomůže v komunikaci s podporou nebo servisem. Výrobci a průmysl mohou očekávat optimalizaci v procesech, řízení jakosti a přecházení výpadkům v produkci.

Jaká je realita

Jak je patrné z uvedeného výčtu, vždy jde o hledání odpovědi nebo dosažení nějakého zjištění na základě předchozích zkušeností. Bez přípravy, trénování a ověřování, vzdělání umělé inteligence, bude AI pouze prázdnou nádobou, stejně jako mozek narozeného dítěte.

Umělá inteligence je schopná se učit historickým datům, událostem, textu a spojovat je s dosaženým cílem. AI dokáže číst e-maily, konverzace na sociálních sítích, SMS zprávy, procházet nahrávané fotografie do alba na internetu a chápat, zda jde o úředníka, vašeho potomka či psa. Dokáže se učit poznávat povrchy předmětů na fotografiích nebo optikou a laserem sebrané informace o struktuře povrchu chápat jako identifikátor materiálu. Dokáže se naučit překládat a brzy již asi nahradit překlady mluveného slova, které bude možná za běhu filmu překládat pluginem v přehrávači do titulků zvoleného jazyka. Už velmi brzo se také naučí rozpoznávat s vysokou přesností emoce v hlase nebo psaném textu nebo pohybu těla a adekvátně na ně reagovat, chovat se jako velmi dobrá simulace partnera s emocemi nebo první pomoc psychologa. Jako zářný příklad lze uvést využívání AI Watson od IBM v onkologii, kdy se neuronová síť snaží doporučit na základě získaných znalostí o markrech a dalších indikátorech postupy, které můžou zvýšit úspěch v léčbě pacienta s rakovinou.

Přínosy chatbotu založeného na AI

Nejednoduší nasazení, a to jak z pohledu funkcí a trénovaní AI jsou call-centra a helpdesky. AI se nejlépe učí na opakovatelných událostech a podobnostech. Těch je v zákaznické podpoře nejvíce a nejbanálnějších zcela jistě naprostá většina. Lze odhadnout, že v oblasti bankovnictví bude 50 % dotazů směrovat na otázku, proč nedopadla karetní transakce nebo zda proběhla vůbec po chybové hlášce. Zkuste si jako provozovatel takové podpory představit, že elegantním řešením nad identickým dotazem zákazníků dokážete uvolnit 50 % zdrojů na důležitější aktivity, jako například outbound calling.

Chatbot může velmi jednoduše položit dvě-tři kontrolní otázky uživateli o čase, částce a případně ID transakce. Označení a čas se spojí s databází provedených karetních transakcí probíhající někde odděleně a vrátí se potvrzením pro uživatele, že transakce proběhla úspěšně. Takový dotaz na podpoře může být odbaven v řádu desítek sekund.

Přijímání chatbotů cílovými skupinami

Odpovědět jednou větou asi nelze. Téma přijímání chatbotů ve společnosti je totiž složitější, jak vyplývá ze studií o absorpci nových technologií různými skupinami. Mileniáni patří jednoznačně do spektra uživatelů, pro které je chatbot běžným nástrojem vedle Facebook Mesengeru nebo chatu s obsluhou e-shopu. Prostě raději pošlou krátkou zprávu s dotazem, než by se přesunuli ke svému telefonu a zavolali. To vlastně ani nemusí, protože jsou k němu vlastně velmi navázáni. Je to také jasný signál pro výstavbu komunikačních kanálů pro tuto skupinu. Telefon odemknou více než 100x za den a stráví na něm přes 220 minut za den.

Uživatelem chatbotů jsme ale skoro my všichni, aniž si to můžeme uvědomit.

V další části seriálu se podrobněji podíváme mimo jiné na Ne-úspěšnost chatbotů a její příčiny, historiská data, kvality chatbota a datové vědce.

Filip Korbel donedávna zastával pozici obchodního ředitele IBM pro segment Commercial a CSP v Čechách a na Slovensku.

Rubriky: ByznysCloudEkomerceInternetPodnikový softwareTechnologieVývoj a HTML

Související příspěvky

Zprávičky

Trump opět prodlouží lhůtu pro prodej TikToku v USA, tentokrát o 90 dní

18. 6. 2025
Zprávičky

Sociální sítě se poprvé staly nejčastějším zdrojem informací v USA

18. 6. 2025
HP Dimension s Google Beam posouvají virtuální spolupráci na vyšší úroveň
Zprávičky

HP Dimension s Google Beam posouvají virtuální spolupráci na vyšší úroveň

17. 6. 2025
Zprávičky

Německá policie vyřadila z provozu obří prodejnu drog na darknetu

17. 6. 2025

Zprávičky

Trump opět prodlouží lhůtu pro prodej TikToku v USA, tentokrát o 90 dní

ČTK
18. 6. 2025

Americký prezident Donald Trump opět prodlouží lhůtu pro prodej populární aplikace pro krátká videa

Trumpův chystaný chytrý telefon se podle expertů bude vyrábět v Číně

ČTK
18. 6. 2025

Chystaný chytrý telefon firmy The Trump Organization se podle expertů oslovených serverem CNBC bude

Sociální sítě se poprvé staly nejčastějším zdrojem informací v USA

ČTK
18. 6. 2025

Sociální sítě se poprvé staly komunikačním kanálem, odkud čerpalo zprávy nejvíce Američanů. Uvádí to

Evropská komise chce Ukrajinu v unijní roamingové zóně bez poplatků

ČTK
18. 6. 2025

Evropská komise (EK) navrhla, aby se Ukrajina od ledna 2026 připojila k unijní zóně

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Hackerská skupina zaútočila na banku íránských revolučních gard

ČTK
17. 6. 2025

Kybernetický útok dnes omezil provoz banky Sepah íránských revolučních gard. Systémy banky jsou spojené

HP Dimension s Google Beam posouvají virtuální spolupráci na vyšší úroveň

HP Dimension s Google Beam posouvají virtuální spolupráci na vyšší úroveň

Pavel Houser
17. 6. 2025

Společnost HP Inc. na veletrhu InfoComm 2025 představila HP Dimension with Google Beam (dříve

Vodafone pokryl sítí 5G část pražského metra

Policie odložila případ zakázek pražského magistrátu pro Operátora ICT

ČTK
17. 6. 2025

Policie odložila případ zakázek pražského magistrátu pro jím vlastněnou firmu Operátor ICT (OICT). ČTK

Německá policie vyřadila z provozu obří prodejnu drog na darknetu

ČTK
17. 6. 2025

Německá policie vyřadila z provozu velkou platformu na takzvaném darknetu, na které se prodávaly

Tiskové zprávy

Denní používání AI v kancelářích za půl roku vzrostlo o 233 %, ukazuje nový výzkum společnosti Slack

Pure Storage představuje cloud pro podniková data. Zákazníkům umožní spravovat data namísto úložišť

Falešní bankéři způsobili meziročně o 41 % vyšší škody

ELLIOT: Vlajková iniciativa pro vývoj otevřených multimodálních základních modelů pro robustní umělou inteligenci v reálném světě

GFI KerioControl 9.5: integrace VPN technologií a silnější ochrana proti zero day útokům

Novinky v Acronis Cyber Protect Cloud: přímé zálohování a archivace e-mailů v Microsoft 365

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

prodejna Business partnera

EIR

Marketingová komunikace

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Astrofoto: galaxie NGC 3718
  • Vědci z ÚOCHB krotí houbu, která je smrtelně nebezpečná pro pacienty s oslabenou imunitou
  • Astronomové našli chybějící baryonovou hmotu – nachází se mezi galaxiemi

RSS AbcLinuxu RSS

  • Open 3D Engine (O3DE) 25.05.0
  • X.Org X server 21.1.17 a Xwayland 24.1.7 řeší 6 bezpečnostních chyb
  • KDE Plasma 6.4

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.