Proč nejsou bezplatné linky opravdu bezplatné a kdo na nich skutečně vydělává?

ITbiz.cz, 16. listopad 2011 10:58 0 komentářů
Proč nejsou bezplatné linky opravdu bezplatné a kdo na nich skutečně vydělává?

Jako neregulovaný a především zlatý důl pro mobilní operátory se již několik let jeví „zdánlivě bezplatné“ linky s předčíslím 800. Zatímco cena terminace (ukončování hovorů) se za posledních šest let snížila skoro třikrát, originace byla po tlaku některých operátorů snížena až předminulý rok – a to jen velmi „kosmeticky“.

 Důsledek této cenové neregulace jasně ukazuje graf vývoje cen mobilní terminace a originace.
Důsledek této cenové neregulace jasně ukazuje graf vývoje cen mobilní terminace a originace.
To stále přináší problém jak poskytovatelům bezplatných linek, tak i jejich zákazníkům. Společnosti, jež chtějí svým zákazníkům poskytnout volání pro informace nebo objednávky zdarma, tak platí v Evropské unii nezvykle vysoké poplatky za originaci a terminaci.

Původně platilo cenové rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu 03/PROP/2003 z roku 2003, že cena za originaci hovoru je o 0,02 Kč vyšší než terminace. Když začala cena terminace klesat (před šesti lety), definoval telekomunikační zákon nový způsob regulace a metodiku vytváření ceny za koncové spojení. De facto tak stále platí cenové rozhodnutí z roku 2003, že cena za originaci hovoru je o 0,02 Kč vyšší než terminace v pevných sítích.

Finální analýza trhu, kterou provedl Český telekomunikační úřad, ukázala, že trh není efektivně konkurenčním trhem v pevných sítích. Zajímavé ale bylo, že jiná analýza trhu „přístup a původ volání (originace) ve veřejných mobilních telefonních sítích“ naopak zkonstatovala, že trh je efektivně konkurenčním trhem, neboť na něm nepůsobí žádný podnik s významnou tržní silou. Výsledkem bylo zrušení tohoto trhu pro účely jakékoliv analýzy a tudíž i kontroly.

Chybí dokonce i základní svoboda volby

Toto rozhodnutí umožnilo mobilním operátorům za technicky stejnou službu jako je terminace inkasovat vysoké ceny, které mají plně v moci. Rozhodnutí vyplývá jen z té skutečnosti, že tři velcí mobilní operátoři mají přibližně podobný objem minut v originaci. Vůbec nepřihlíží k faktu, že zákazník mobilního operátora volá na bezplatnou linku logicky pouze přes svého operátora a poskytovatel této linky nemá žádnou možnost ovlivnit, odkud mu volání přijde. Poskytovatel bezplatné linky si nemůže vybrat „svého“ operátora, protože potřebuje obsloužit všechny zákazníky mobilních sítí v České republice a nezbývá mu než mít smlouvu se všemi třemi operátory a přistoupit na jejich podmínky.

Co ČTÚ nechtěl

Český telekomunikační úřad vysvětluje své cenové rozhodnutí následovně: „Pro účely stanovení cen za propojení pro službu bezplatného volání se vychází z předpokladu, že volání na službu bezplatného volání je analogické službě koncového volání do veřejných telekomunikačních sítí, tzn. běžnému telefonnímu hovoru.“ Z toho vyplývá, že Český telekomunikační úřad před osmi lety prakticky nepředpokládal, že by se na bezplatné linky volalo z jiné než pevné linky. Od té doby své rozhodnutí nezměnil a volání z mobilních operátorů na bezplatné linky nezohlednil.

Český telekomunikační úřad zatím stále mlčí

Faktem stále však zůstává, že mobilní operátoři inkasují vysoké poplatky za volání na bezplatné linky, což přináší každodenní problémy poskytovatelům bezplatných linek (běžným firmám), které musí bezplatná volání platit, ale také ostatním navázaným společnostem i operátorům. Na tahu je nyní Český telekomunikační úřad, který by měl rozhodnout, a to v souladu s obecnými trendy v Evropské unii a rozhodnutím Evropské komise o snižování poplatků. Jelikož však jde o jednoho z nejhůře hodnocených telekomunikačních regulátorů v Evropě, je otázkou, kdy se podobného rozhodnutí vůbec dočkáme.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

AI i její tvůrci před soudem

Pavel Houser , 22. duben 2018 09:30
Pavel Houser

John Kingston z anglické University of Brighton poskytl pro The Register svůj pohled na právní odpov...

Více







RSS 

Zprávičky

Poskytování IT služeb mění podnikání Konica Minolta

Pavel Houser , 24. duben 2018 10:37

Prudký nárůst tržeb v segmentu IT služeb vedl společnost Konica Minolta ke změně přímého prodeje. ...

Více 0 komentářů

Čtvrtletní zisk Googlu výrazně překonal očekávání

ČTK , 24. duben 2018 08:48

Tržby firmy Alphabet se meziročně zvýšily o 26 procent na 31,1 miliardy dolarů....

Více 0 komentářů

EK zkoumá, zda nechá Apple převzít Shazam

ČTK , 24. duben 2018 08:00

Apple by za aplikaci mohl zaplatit asi 400 milionů dolarů....

Více 0 komentářů

Kalendář

24. 04.

25. 04.
IQRF Summit 2018
25. 04. IT mezi paragrafy 2018
30. 04.

03. 05.
Dell EMC World 2018

Starší zprávičky

Čínská služba pro streamování hudby Tencent míří na burzu

ČTK , 23. duben 2018 11:19

Spotify byla nedávno ohodnocena na 30 miliard dolarů. 25 miliard očekávaných u Tencentu je také obro...

Více 0 komentářů

Obchod s kryptoměnami se stěhuje mimo burzy

ČTK , 23. duben 2018 09:00

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční....

Více 0 komentářů

Čtvrtina Čechů vyzkoušela služby sdílené ekonomiky

ČTK , 23. duben 2018 08:00

Více než polovina lidí zná služby Zonky (74 procent) a Uber (62 procent)....

Více 0 komentářů

Před 25 lety byl zpřístupněn webový prohlížeč Mosaic

ČTK , 21. duben 2018 15:22

Mosaic se zrodil v průběhu roku 1992 v hlavě Marca Andreessena a jeho kolegy Erica Biny....

Více 0 komentářů