• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Roboti prý práci neberou, ale mění

ITBiz.cz
21. 3. 2017
| Články

Zavádění robotické automatizace do firem prý ovlivňuje lidské zdroje jinak, než napovídaly předpovědi expertů. Pracovní místa nezanikají, ale mění se jejich charakter. Hlavním přínosem je přitom snížení rutiny a zvýšení kvality – zatímco lidská práce vykazuje v průměru 78 % přesnost, v případě robotického softwaru může přesáhnout 95 %. Robot je také až 20krát rychlejší než člověk.
Z průzkumu asociace ABSL dále vyplynulo, že pokročilou automatizaci procesů nasazuje stále více společností. Zatímco v roce loňském ji využívalo 17 % firem ze segmentu podnikových služeb, dnes je jich již polovina. Další zajímavé údaje nabízí i výsledky šetření společnosti Deloitte, která je strategickým partnerem ABSL. Dle něj hodlá v letošním roce do projektů robotické automatizace investovat 58 % center podnikových služeb. Robotizace, dříve využívaná jen pro rutinní úkoly typu tvorby reportů či pro mechanické přepisování dat z jednoho systému do druhého, se dle obou průzkumů rozšiřuje i na další činnosti, jako je například tvorba smluv anebo procesy spojené s nástupem nového zaměstnance v oblasti personalistiky. Kromě podnikových služeb se robotizace masivně prosazuje i v jiných segmentech, např. v bankovnictví, pojišťovnictví, telekomunikacích, utilitách, ale postupně i v automobilovém průmyslu nebo veřejném sektoru. Lidé se však o svou práci bát nemusí – dokazuje to i 16% růst počtu zaměstnanců působících v segmentu podnikových služeb.

RPA – softwaroví roboti přicházejí

Robotická automatizace procesů (RPA – Robotic Process Automation) obnáší především konfiguraci softwaru tak, aby dokázal pracovat s aktuálními daty i aplikacemi, reagoval na události, dokázal bez zásahu člověka zpracovávat transakce a komunikovat s dalšími systémy. Softwarové prostředky dnes umožňují automatizovat nejen jednotlivé procesy, ale i komunikaci mezi nimi. Do kategorie takto automatizovaných činnosti patří např. reporting, analytika, vyplňování formulářů, práce s databázemi i opakované činnosti, které lze provádět pomocí maker a softwarových agentů.

„Pro robotickou automatizaci jsou vhodné zejména procesy, kde je možné se rozhodovat na základě jasných kritérií a proces má rozumnou složitost. Vesměs jde o typ práce, kdy člověk realizuje nějakou rutinní činnost a nemusí příliš přemýšlet,“ říká Milan Kulhánek ze společnosti Deloitte. Podnikové procesy lze rozlišovat také podle toho, jakou přinášejí přidanou hodnotu. Tam, kde se tvoří nejvyšší přidaná hodnota, bývá úloha přemýšlivého a kvalifikovaného člověka dosud nezastupitelná a robotizaci lze využít pouze v omezené míře.

V kombinaci s kognitivními technologiemi (strojové učení, umělá inteligence, zpracování přirozeného jazyka) může být automatizace velmi pokročilá. Jak vysvětluje Milan Kulhánek ze společnosti Deloitte, která se této oblasti intenzivně věnuje, příkladem z praxe může být e-mail s dotazem na fakturu, který přijde do systému. Robot e-mail přijme, pochopí základní sdělení, připojí se do účetního systému, zjistí příslušnou informaci a pošle ji zpět klientovi.

Náklady a přínosy

K výhodám RPA patří rychlá návratnost investic. Z průzkumu společnosti Deloitte vyplývá, že v průměru jde o 6–12 měsíců, ale v některých případech i pouhé 3 měsíce. Samotnou implementaci RPA lze často provést rychle, pilotní provoz trvá průměrně 6–12 týdnů a plnou automatizaci produkčního procesu lze zvládnout za 3–4 měsíce.

Zavedení robotizace nevyžaduje ani velké vstupní investice; po ujasnění podnikových procesů je téměř jediným výdajem samotný software a implementace. Příslušný software lze provozovat i na běžném PC, i když takové řešení se příliš nedoporučuje vzhledem k bezpečnosti a stabilitě; vhodnější je nasazení na serveru a ve virtualizovaném prostředí.

Pro některé z firem mohou náklady na robotizaci představovat i tak příliš vysokou vstupní investici. V takovém případě mají zákazníci možnost využívat model robotizace jako služby (RPA-as-a-service), kdy si klient roboty pronajímá. Dle údajů společnosti Deloitte je tato forma široce využívána.

*Roboti a lidé *

„Lidská činnost se díky tomuto fenoménu posouvá od rutinních operací k sofistikovanějším úkolům. Vzniká nová generace odborníků, kteří díky své znalosti procesů a IT mohou naprogramovat pro roboty ty správné algoritmy a pak již jen sledovat jejich výkonnost a řešit nestandardní situace. Proměňuje se proto profil nejčastěji hledaných zaměstnanců,“ uvádí v této souvislosti ředitel asociace ABSL Jonathan Appleton. Dodává přitom, že v segmentu podnikových služeb není na pořadu dne zánik některých profesí v důsledku zavádění automatizace či umělé inteligence. „Firmy jednoduše lidi převedou na jiné činnosti a kompetence, což jim umožní zkvalitnit služby a růst podnikání.“

Tohle tvrzení je přitom potvrzeno i celou řadou studií – například z nedávného globálního průzkumu společnosti Infosys vyplývá, že 80 % podniků, které chtějí moderními technologiemi nahrazovat současné pracovní pozice, hodlá dotčené zaměstnance přesunout na jinou práci nebo rekvalifikovat. „Tento údaj reflektuje celý trh napříč všemi segmenty. Pokud bychom se bavili pouze o sektoru podnikových služeb, procento bude ještě vyšší,“ okomentoval Jan Skoták, člen představenstva ABSL.

Klíčové pro úspěšnou implementaci RPA je ovšem pochopení, co se od inovace očekává a jak bude včleněna do dalších firemních procesů. Pokročilá automatizace není pouze projektem v rámci oddělení IT, ale zasahuje i do oddělení lidských zdrojů (HR), vztahuje se k legislativně a regulačním předpisům (compliance, zabezpečení…). Softwarový robot přitom působí v týmu lidí, takže např. manažer po příslušné implementaci řídí stejně tak zaměstnance jako roboty, včetně všech souvisejících interakcí.

Rubriky: ByznysČeské ITCloudPodnikový softwareTechnologieVývoj a HTML

Související příspěvky

Zprávičky

Čeští a zahraniční policisté zastavili na Ukrajině čtyři podvodná call centra

16. 12. 2025
Zprávičky

Counterpoint: Odbyt chytrých telefonů příští rok kvůli nedostatku čipů klesne

16. 12. 2025
Zprávičky

Nová čínská společnost má řešit nadměrnou kapacitu v produkci polysilikonu

16. 12. 2025
Články

Trhy zapochybovaly o návratnosti investic do AI

15. 12. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Čeští a zahraniční policisté zastavili na Ukrajině čtyři podvodná call centra

ČTK
16. 12. 2025

Čeští kriminalisté spolu se zahraničními policisty zastavili při dvou operacích činnost čtyř call center

Counterpoint: Odbyt chytrých telefonů příští rok kvůli nedostatku čipů klesne

ČTK
16. 12. 2025

Celosvětový odbyt chytrých telefonů v příštím roce klesne o 2,1 procenta. Na vině bude

Nová čínská společnost má řešit nadměrnou kapacitu v produkci polysilikonu

ČTK
16. 12. 2025

Čínští výrobci polykrystalického křemíku, tzv. polysilikonu, založili akviziční společnost, která má pomoci restrukturalizovat odvětví,

EU pravděpodobně potrestá Google za preferování vlastních služeb

ČTK
15. 12. 2025

Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise

Izrael od února zakáže mobilní telefony na základních školách, píše AFP

ČTK
14. 12. 2025

Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury

Mají státní orgány vstupovat do soukromých interních systémů?

NÚKIB představuje Národní politiku CVD pro bezpečné hlášení zranitelností

Pavel Houser
13. 12. 2025

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností,

Peking protestuje proti britským sankcím vůči dvěma čínským kybernetickým firmám

ČTK
13. 12. 2025

Čínská vláda odsoudila britské sankce uvalené na dvě čínské společnosti, které se podle Londýna

Macron: Francie by měla zavést věkové omezení pro přístup na sociální sítě

ČTK
12. 12. 2025

Emmanuel Macron potvrdil, že by si přál, aby Francie zavedla povinnost ověřování věku pro

Tiskové zprávy

Konference Dell Technologies Forum ukázala cestu, jak může ČR stát v čele rozvoje AI

Výrobní průmysl stále více pokusů o ransomware zablokuje, útočníci se zaměřují na odcizení dat

Česko je digitálně silné, ale naráží na limity sítí a energetiky, ukazuje globální index

AR RESCUE: český systém s rozšířenou realitou má zvýšit bezpečnost záchranářů v prostředí s nebezpečnými látkami

Podvodníci zneužívají jména EPH Invest a odvolávají se na Českou národní banku

Kyberpohádky učí bezpečnému chování na internetu

Zpráva dne

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Redakce
5. 12. 2025

Na Mikuláše ani sladkosti, už vůbec ne uhlí ani brambory, ale radši nový software,...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

Casting

Decision maker

Index produkčních cen

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy podn Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.