Po nedávno schválené akvizici reklamní společnosti AdMob se Google pouští do dalšího riskantního projektu. Proti obchodu v hodnotě 700 milionů dolarů ale pravděpodobně vystoupí američtí regulátoři.

Plán na akvizici ITA Software za 700 milionů dolarů (zhruba 14,7 miliardy Kč), oznámený koncem minulého týdne okamžitě způsobil pozdvižení nejednoho obočí nejen mezi americkými kontrolními a regulačními úřady, ale především mezi jeho konkurenty. Ze strany Googlu se totiž jedná o přímý krok proti portálu Bing společnosti Microsoft, který se především na severoamerických trzích začíná pomalu prosazovat. Ten možnost vyhledávat a porovnávat lety nabízel už od svého spuštění v polovině loňského roku, přičemž se jednalo o jeden z hlavních „trháků“ nového vyhledávače.
ITA Software se specializuje na vývoj systémů určených pro vyhledávání v letových řádech leteckých společností a porovnávání cen a dostupnosti letů. Firma má klienty především mezi americkými aerolinkami, jako jsou American Airlines a Continental Airlines, ale také specializovanými cestovními portály Hotwire, Kaykak, Orbitz a Bing.
Podobně jako v případě na podzim loňského roku oznámené akvizice reklamní společnosti AdMob, bude i plán na koupi ITA Software představovat problém pro americké regulační úřady. Na rozdíl od AdMob, kde panovaly obavy, že Google získá v reklamní oblasti příliš velký vliv, je tentokrát ve hře možné poškození konkurenčních služeb, jako je Expedia, nebo Orbitz. Současný vliv Googlu na internetu je jednoduše dostatečně velký na to, aby obě služby připravil o zákazníky.
Samo vedení společnosti si riziko uvědomuje a ve speciální tiskové zprávě přislíbilo plnou účast při prošetřování obchodu, stejně jako detailní vizi budoucího vývoje ITA Software pod křídly Googlu. Zástupci firmy také veřejně přislíbili, že ITA Software i po případném završení akvizice dostojí všem závazkům vůči svým klientům, mezi které patří právě i konkurenční Bing.
Podle Erica Schimdta, CEO společnosti Google, firma v žádném případě neplánuje vstup mezi přímé prodejce letenek. Ovšem už při dnešním stavu, kdy Google používá mnohem zastaralejší systém porovnávání letů, dosahují příjmy z této oblasti 10 – 12% celkového ročního příjmu Googlu. Ten v minulém roce dosáhl 24 miliard dolarů (408 miliard Kč). Otázkou tak zůstává, jestli Google dostane posvěcení ITA Software pohltit, případně za cenu jakých ústupků se tak stane.
Zdroj: Reuters