Proč chce sám Google blokovat reklamy

Pavel Houser , 10. květen 2017 09:45 4 komentářů

Oznámení, že Google do nových verzí Chrome plánuje včlenit nějaký vlastní nástroj pro blokování reklamy, může působit, jako by firma nevěděla, co dělá.

Vždyť až 90 % veškerých příjmů Googlu pochází právě z reklamy a Google navíc možná blokátor zavede plošně, tj. v desktopové i mobilní verzi prohlížeče; a mobilní reklama představuje dnes jeden z motorů růstu.

Jak se nicméně shodují komentátoři prakticky napříč odbornými weby, Googlu jde prostě o to, aby i nad systémem blokování získal nějakou kontrolu – jinak hrozí, že se časem jiné nástroje pro blokování rozšíří natolik, až to ohrozí celý obchodní model PPC. Vše by se pak více fragmentovalo, což globální hráči potřebují ze všeho nejméně. Google se proto chová naprosto logicky a lze čekat, že bude mít i podporu poskytovatelů většiny obsahu (provozovatelů médií).

Celé to má jenom jednu vadu na kráse. Protože Chrome je nejpoužívanějším prohlížečem a Google největší reklamní firmou (přes pouhé dvě firmy, Google a Facebook, mělo za poslední rok protéct až 64 % veškeré on-line reklamy), ono spojení se až příliš snadno bude dát prezentovat jako poškozování konkurence nebo zneužití dominantního postavení na trhu. Provozovatel dominantní reklamní sítě může na úrovni svého prohlížeče snadno blokovat sítě konkurenční. Bez ohledu na to, jak si Google toto ošetří (na úrovni nějakých standardů organizací zastřešujících celý obor apod.), může čekat, že regulátoři po celém světě se na něj s chutí vrhnou. A blokování v mobilním prohlížeči se navíc ještě určitě bude dát spojit s tažením proti dominanci Androidu.

Jinak ovšem současný byznys kolem blokování reklamy (ano, i blokování reklamy je byznys) často připomíná raketýry vybírající výpalné. Firmy kolem různých bodů blokačního ekosystému vytvářejí blacklisty a whitelisty a pak vydírají různé reklamní sítě a nechávají si od jejich provozovatelů platit za zařazování (vyřazování) na seznam. Do kolonky „nepřijatelné reklamy“ lze nakonec zařadit kohokoliv. Pokud Google a další velcí hráči tento „trh“ nějak zkultivují, škoda to nebude. Čistě početně užívá Chrome jistě více lidí než AdBlock, takže síla by měla být na straně Googlu, ale takhle jednoduché „počty“ fungovat nemusí. Samozřejmě je to i otázka toho, nakolik dodavatelé prohlížečů budou chtít regulovat a ovládat systém plug-inů.


Komentáře

Antigoogle #0
Antigoogle 10. květen 2017 10:57

Sere si do vlastního hnízda ?!

Antigoogle #1
Antigoogle 10. květen 2017 10:59

Jo & vždy uBlock Origin,funguje skvěle ve všech browserech.

Antigoogle #2
Antigoogle 10. květen 2017 11:05

Chromej je nejpoužívanější browser,hm ?!Ale vždyť dneska je chromý všechno :chromej,chromium,opera,vivaldi,yandex & snad i novější mozilla,je to k zblití-chromej vůbec není rychlej.

matlafous #3
matlafous 17. květen 2017 05:33

>přes pouhé dvě firmy, Google a Facebook, mělo za poslední rok protéct až 64 % veškeré on-line reklamy

Hmm, to vypadá jako reklamní boj velkého G a velkého F. Google má tu výhodu, že vlastní část "infrastruktury" (prohlížeč) takže se bude nejspíš snažit, aby se v ideálním případě přestaly zobrazovat reklamy na Facebooku ale Googlovské PPC ano. Pěkně špinavý boj.

RSS 

Komentujeme

Sociální sítě pro B2B? Bláznovství!

Richard Jan Voigts , 17. květen 2017 07:00
Richard Jan Voigts

Agentura Ami Digital provedla průzkum ohledně využívání sociálních sítí v České republice. Ami Digit...

Více





RSS 

Zprávičky

Hodnota bitcoinu stoupla na nový rekord přes 2100 dolarů

ČTK , 22. květen 2017 18:49

Posilování napomáhají mj. spekulace, že americká Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) by mohla změn...

Více 0 komentářů

Firewall pro koncentraci VPN

Pavel Houser , 22. květen 2017 17:29

Zyxel Communications představil hardwarový VPN firewall USG2200-VPN. Zákazníkům má toto řešení přiné...

Více 1 komentářů

ČTU hájí novelu zákona o přechodu na DVB-T2

Pavel Houser , 22. květen 2017 14:47

Přechod na nový standard bude spojen s náklady na straně spotřebitele....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

V Česku využívají satelitní pirátský příjem desítky tisíc lidí

ČTK , 22. květen 2017 10:53

Evropský soudní dvůr ale nedávno rozhodl, že prodávat multimediální přehrávače umožňující pirátský s...

Více 2 komentářů

Fond získal téměř 100 miliard dolarů pro technologické investice

ČTK , 22. květen 2017 08:00

Softbank Vision Fund chce investovat do oborů, jako je umělá inteligence nebo robotika. Peníze získa...

Více 0 komentářů

Apple I v Kolíně nad Rýnem vydražili za 110 000 eur

ČTK , 21. květen 2017 09:38

V podobně dobrém stavu se ve světě vyskytuje jen osm těchto přístrojů....

Více 0 komentářů

Rekordní pokuta za spam

Pavel Houser , 20. květen 2017 11:00

Na některé adresy byla obchodní sdělení doručena v řádech několika desítek obtěžujících e-mailů....

Více 2 komentářů