Proč chce sám Google blokovat reklamy

Pavel Houser , 10. květen 2017 09:45 4 komentářů

Oznámení, že Google do nových verzí Chrome plánuje včlenit nějaký vlastní nástroj pro blokování reklamy, může působit, jako by firma nevěděla, co dělá.

Vždyť až 90 % veškerých příjmů Googlu pochází právě z reklamy a Google navíc možná blokátor zavede plošně, tj. v desktopové i mobilní verzi prohlížeče; a mobilní reklama představuje dnes jeden z motorů růstu.

Jak se nicméně shodují komentátoři prakticky napříč odbornými weby, Googlu jde prostě o to, aby i nad systémem blokování získal nějakou kontrolu – jinak hrozí, že se časem jiné nástroje pro blokování rozšíří natolik, až to ohrozí celý obchodní model PPC. Vše by se pak více fragmentovalo, což globální hráči potřebují ze všeho nejméně. Google se proto chová naprosto logicky a lze čekat, že bude mít i podporu poskytovatelů většiny obsahu (provozovatelů médií).

Celé to má jenom jednu vadu na kráse. Protože Chrome je nejpoužívanějším prohlížečem a Google největší reklamní firmou (přes pouhé dvě firmy, Google a Facebook, mělo za poslední rok protéct až 64 % veškeré on-line reklamy), ono spojení se až příliš snadno bude dát prezentovat jako poškozování konkurence nebo zneužití dominantního postavení na trhu. Provozovatel dominantní reklamní sítě může na úrovni svého prohlížeče snadno blokovat sítě konkurenční. Bez ohledu na to, jak si Google toto ošetří (na úrovni nějakých standardů organizací zastřešujících celý obor apod.), může čekat, že regulátoři po celém světě se na něj s chutí vrhnou. A blokování v mobilním prohlížeči se navíc ještě určitě bude dát spojit s tažením proti dominanci Androidu.

Jinak ovšem současný byznys kolem blokování reklamy (ano, i blokování reklamy je byznys) často připomíná raketýry vybírající výpalné. Firmy kolem různých bodů blokačního ekosystému vytvářejí blacklisty a whitelisty a pak vydírají různé reklamní sítě a nechávají si od jejich provozovatelů platit za zařazování (vyřazování) na seznam. Do kolonky „nepřijatelné reklamy“ lze nakonec zařadit kohokoliv. Pokud Google a další velcí hráči tento „trh“ nějak zkultivují, škoda to nebude. Čistě početně užívá Chrome jistě více lidí než AdBlock, takže síla by měla být na straně Googlu, ale takhle jednoduché „počty“ fungovat nemusí. Samozřejmě je to i otázka toho, nakolik dodavatelé prohlížečů budou chtít regulovat a ovládat systém plug-inů.


Komentáře

Antigoogle #0
Antigoogle 10. květen 2017 10:57

Sere si do vlastního hnízda ?!

Antigoogle #1
Antigoogle 10. květen 2017 10:59

Jo & vždy uBlock Origin,funguje skvěle ve všech browserech.

Antigoogle #2
Antigoogle 10. květen 2017 11:05

Chromej je nejpoužívanější browser,hm ?!Ale vždyť dneska je chromý všechno :chromej,chromium,opera,vivaldi,yandex & snad i novější mozilla,je to k zblití-chromej vůbec není rychlej.

matlafous #3
matlafous 17. květen 2017 05:33

>přes pouhé dvě firmy, Google a Facebook, mělo za poslední rok protéct až 64 % veškeré on-line reklamy

Hmm, to vypadá jako reklamní boj velkého G a velkého F. Google má tu výhodu, že vlastní část "infrastruktury" (prohlížeč) takže se bude nejspíš snažit, aby se v ideálním případě přestaly zobrazovat reklamy na Facebooku ale Googlovské PPC ano. Pěkně špinavý boj.

RSS 

Komentujeme

Umělá inteligence rozpoznává tvář zločince

Pavel Houser , 27. červen 2017 12:30
Pavel Houser

Když dnes člověk prohlásí, že rysy tváře souvisejí se zločinností, bude za šarlatána, který chce kří...

Více






Kalendář

25. 06.

29. 06.
Cisco Live 2017
22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
RSS 

Zprávičky

Amazon usnadní službami českým podnikům prodej v zahraničí

ČTK , 28. červen 2017 12:00

České firmy při prodeji v jiných zemích často bojují s bariérami, jako jsou vysoké dopravní náklady ...

Více 0 komentářů

Lenovo představuje nové portfolio datových center

Pavel Houser , 28. červen 2017 10:00

Portfolio produktů ThinkSystem spojuje pod jednotnou značkou servery, úložiště a síťové systémy. ...

Více 0 komentářů

Do systému eReceptů zapojena čtvrtina lékařů a většina lékáren

ČTK , 28. červen 2017 09:00

Od 1. ledna příštího roku bude vydávání elektronických receptů pro všechny lékaře povinné. ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Nvidia bude spolupracovat s Volvem a VW na samořízených autech

ČTK , 28. červen 2017 08:00

Volvo hodlá uvést autonomní auta na trh do roku 2021, Audi o rok dříve....

Více 0 komentářů

ČR mezi 10 nejpostiženějšími zeměmi ransomwarového útoku

Pavel Houser , 28. červen 2017 07:00

K aktuálním útokům ransomwarem, který byl zaznamenán nejprve na Ukrajině a v Rusku, začaly vydávat s...

Více 0 komentářů

Hackeři napadli ukrajinské banky a podniky, i ruskou Rosněfť

ČTK , 27. červen 2017 18:27

Ukrajinu dnes zasáhla největší vlna hackerských útoků v historii země, informovalo ukrajinské minist...

Více 0 komentářů

Google dostal od Evropské komise rekordní pokutu 2,4 miliardy eur

ČTK , 27. červen 2017 13:06

Google se musí začít ke konkurenčním srovnávačům cen chovat stejně jako k vlastní službě. ...

Více 1 komentářů