Proč chce sám Google blokovat reklamy

Pavel Houser , 10. květen 2017 09:45 4 komentářů

Oznámení, že Google do nových verzí Chrome plánuje včlenit nějaký vlastní nástroj pro blokování reklamy, může působit, jako by firma nevěděla, co dělá.

Vždyť až 90 % veškerých příjmů Googlu pochází právě z reklamy a Google navíc možná blokátor zavede plošně, tj. v desktopové i mobilní verzi prohlížeče; a mobilní reklama představuje dnes jeden z motorů růstu.

Jak se nicméně shodují komentátoři prakticky napříč odbornými weby, Googlu jde prostě o to, aby i nad systémem blokování získal nějakou kontrolu – jinak hrozí, že se časem jiné nástroje pro blokování rozšíří natolik, až to ohrozí celý obchodní model PPC. Vše by se pak více fragmentovalo, což globální hráči potřebují ze všeho nejméně. Google se proto chová naprosto logicky a lze čekat, že bude mít i podporu poskytovatelů většiny obsahu (provozovatelů médií).

Celé to má jenom jednu vadu na kráse. Protože Chrome je nejpoužívanějším prohlížečem a Google největší reklamní firmou (přes pouhé dvě firmy, Google a Facebook, mělo za poslední rok protéct až 64 % veškeré on-line reklamy), ono spojení se až příliš snadno bude dát prezentovat jako poškozování konkurence nebo zneužití dominantního postavení na trhu. Provozovatel dominantní reklamní sítě může na úrovni svého prohlížeče snadno blokovat sítě konkurenční. Bez ohledu na to, jak si Google toto ošetří (na úrovni nějakých standardů organizací zastřešujících celý obor apod.), může čekat, že regulátoři po celém světě se na něj s chutí vrhnou. A blokování v mobilním prohlížeči se navíc ještě určitě bude dát spojit s tažením proti dominanci Androidu.

Jinak ovšem současný byznys kolem blokování reklamy (ano, i blokování reklamy je byznys) často připomíná raketýry vybírající výpalné. Firmy kolem různých bodů blokačního ekosystému vytvářejí blacklisty a whitelisty a pak vydírají různé reklamní sítě a nechávají si od jejich provozovatelů platit za zařazování (vyřazování) na seznam. Do kolonky „nepřijatelné reklamy“ lze nakonec zařadit kohokoliv. Pokud Google a další velcí hráči tento „trh“ nějak zkultivují, škoda to nebude. Čistě početně užívá Chrome jistě více lidí než AdBlock, takže síla by měla být na straně Googlu, ale takhle jednoduché „počty“ fungovat nemusí. Samozřejmě je to i otázka toho, nakolik dodavatelé prohlížečů budou chtít regulovat a ovládat systém plug-inů.


Komentáře

Antigoogle #0
Antigoogle 10. květen 2017 10:57

Sere si do vlastního hnízda ?!

Antigoogle #1
Antigoogle 10. květen 2017 10:59

Jo & vždy uBlock Origin,funguje skvěle ve všech browserech.

Antigoogle #2
Antigoogle 10. květen 2017 11:05

Chromej je nejpoužívanější browser,hm ?!Ale vždyť dneska je chromý všechno :chromej,chromium,opera,vivaldi,yandex & snad i novější mozilla,je to k zblití-chromej vůbec není rychlej.

matlafous #3
matlafous 17. květen 2017 05:33

>přes pouhé dvě firmy, Google a Facebook, mělo za poslední rok protéct až 64 % veškeré on-line reklamy

Hmm, to vypadá jako reklamní boj velkého G a velkého F. Google má tu výhodu, že vlastní část "infrastruktury" (prohlížeč) takže se bude nejspíš snažit, aby se v ideálním případě přestaly zobrazovat reklamy na Facebooku ale Googlovské PPC ano. Pěkně špinavý boj.

RSS 

Komentujeme

Další na řadě je bezpečnost

Richard Jan Voigts , 09. říjen 2017 00:00
Richard Jan Voigts

Co všechno lze automatizovat pomocí strojového učení? Larry Ellison, technologický ředitel společnos...

Více







RSS 

Zprávičky

Vůz bez řidiče Link & Go jezdil v Plzni, ve středu se chystá do Prahy

ČTK , 17. říjen 2017 17:49

Vůz Link & Go je pro inženýry vzor, který už je odzkoušený a funguje jako prototyp....

Více 0 komentářů

Závažná chyba v protokolu WPA2 (aktualizace)

Pavel Houser , ČTK , 17. říjen 2017 16:25

Odborníci z univerzity v belgické Lovani odhalili závažnou chybu ohrožující bezpečnost internetového...

Více 0 komentářů

Nová zero day zranitelnost v Adobe Flash

Pavel Houser , 17. říjen 2017 14:04

Po úspěšném zneužití zranitelnosti dojde k nainstalování malwaru FinSpy....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Americký a japonský stroj bojovaly v prvním robotím zápase

ČTK , 17. říjen 2017 14:00

Eagle Prime se pohybuje na pásech jako tank, zatímco Kurata jezdí na čtyřech kolech....

Více 0 komentářů

Vědci z Brna našli slabinu při generování kryptografických klíčů

ČTK , 17. říjen 2017 12:33

Brněnským vědcům se podařilo odhalit vážné bezpečnostní riziko spojené s čipy německého výrobce Infi...

Více 0 komentářů

Bělobrádek chce evropská pravidla pro internetová média

ČTK , 17. říjen 2017 00:55

Podle expertů na internetová média jde o předvolební proklamaci. ...

Více 2 komentářů

Mobilní signál bude i v tunelech pražského metra

ČTK , 16. říjen 2017 15:19

V první fázi by měl být signál na trase metra C mezi stanicemi Muzeum a Roztyly....

Více 0 komentářů