Proč chce sám Google blokovat reklamy

Pavel Houser , 10. květen 2017 09:45 4 komentářů

Oznámení, že Google do nových verzí Chrome plánuje včlenit nějaký vlastní nástroj pro blokování reklamy, může působit, jako by firma nevěděla, co dělá.

Vždyť až 90 % veškerých příjmů Googlu pochází právě z reklamy a Google navíc možná blokátor zavede plošně, tj. v desktopové i mobilní verzi prohlížeče; a mobilní reklama představuje dnes jeden z motorů růstu.

Jak se nicméně shodují komentátoři prakticky napříč odbornými weby, Googlu jde prostě o to, aby i nad systémem blokování získal nějakou kontrolu – jinak hrozí, že se časem jiné nástroje pro blokování rozšíří natolik, až to ohrozí celý obchodní model PPC. Vše by se pak více fragmentovalo, což globální hráči potřebují ze všeho nejméně. Google se proto chová naprosto logicky a lze čekat, že bude mít i podporu poskytovatelů většiny obsahu (provozovatelů médií).

Celé to má jenom jednu vadu na kráse. Protože Chrome je nejpoužívanějším prohlížečem a Google největší reklamní firmou (přes pouhé dvě firmy, Google a Facebook, mělo za poslední rok protéct až 64 % veškeré on-line reklamy), ono spojení se až příliš snadno bude dát prezentovat jako poškozování konkurence nebo zneužití dominantního postavení na trhu. Provozovatel dominantní reklamní sítě může na úrovni svého prohlížeče snadno blokovat sítě konkurenční. Bez ohledu na to, jak si Google toto ošetří (na úrovni nějakých standardů organizací zastřešujících celý obor apod.), může čekat, že regulátoři po celém světě se na něj s chutí vrhnou. A blokování v mobilním prohlížeči se navíc ještě určitě bude dát spojit s tažením proti dominanci Androidu.

Jinak ovšem současný byznys kolem blokování reklamy (ano, i blokování reklamy je byznys) často připomíná raketýry vybírající výpalné. Firmy kolem různých bodů blokačního ekosystému vytvářejí blacklisty a whitelisty a pak vydírají různé reklamní sítě a nechávají si od jejich provozovatelů platit za zařazování (vyřazování) na seznam. Do kolonky „nepřijatelné reklamy“ lze nakonec zařadit kohokoliv. Pokud Google a další velcí hráči tento „trh“ nějak zkultivují, škoda to nebude. Čistě početně užívá Chrome jistě více lidí než AdBlock, takže síla by měla být na straně Googlu, ale takhle jednoduché „počty“ fungovat nemusí. Samozřejmě je to i otázka toho, nakolik dodavatelé prohlížečů budou chtít regulovat a ovládat systém plug-inů.


Komentáře

Antigoogle #0
Antigoogle 10. květen 2017 10:57

Sere si do vlastního hnízda ?!

Antigoogle #1
Antigoogle 10. květen 2017 10:59

Jo & vždy uBlock Origin,funguje skvěle ve všech browserech.

Antigoogle #2
Antigoogle 10. květen 2017 11:05

Chromej je nejpoužívanější browser,hm ?!Ale vždyť dneska je chromý všechno :chromej,chromium,opera,vivaldi,yandex & snad i novější mozilla,je to k zblití-chromej vůbec není rychlej.

matlafous #3
matlafous 17. květen 2017 05:33

>přes pouhé dvě firmy, Google a Facebook, mělo za poslední rok protéct až 64 % veškeré on-line reklamy

Hmm, to vypadá jako reklamní boj velkého G a velkého F. Google má tu výhodu, že vlastní část "infrastruktury" (prohlížeč) takže se bude nejspíš snažit, aby se v ideálním případě přestaly zobrazovat reklamy na Facebooku ale Googlovské PPC ano. Pěkně špinavý boj.

RSS 

Komentujeme

Intel Inside aneb všichni jsme načipováni

Petr Zavoral , 10. prosinec 2017 18:20
Petr Zavoral

V Havlově hře Audience přesvědčuje Sládek Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe. Z pohledu letoš...

Více







Kalendář

09. 01.

13. 01.
CES 2018
18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
29. 01.

30. 01.
G2BTechEd

RSS 

Zprávičky

Rozhodnutí ÚS o odložení EET může vést k žalobám na stát

ČTK , 16. prosinec 2017 09:00

Tisíce a možná desítky tisíc podnikatelů a zástupců různých profesí se na třetí a čtvrtou vlnu EET u...

Více 0 komentářů

E-shopy vyjmutí plateb kartou z EET vítají, přišlo prý ale pozdě

ČTK , 16. prosinec 2017 08:00

Podle ministerstva financí ze zrušení povinnosti evidovat platby kartou pro poplatníky nevyplývá nut...

Více 0 komentářů

Nové Embarcadero RAD Studio obsahuje i licenci pro aplikační server

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 10:00

Vývojové prostředí nabízí i nové prvky knihovny vizuálních komponent a nové možnosti grafického uživ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Botnet Necurs se vrátil a šíří nový ransomware

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 09:00

V listopadu došlo k oživení botnetu Necurs v souvislosti s distribucí nového ransomwaru Scarab. ...

Více 0 komentářů

Jižní Korea zvažuje, že zdaní obchody s bitcoinem

ČTK , 15. prosinec 2017 08:00

Vláda se obává dopadů, které s sebou může přinést náhlý cenový propad kryptoměn....

Více 0 komentářů

O2 v dalších dvou letech vykoupí až 1,25 % vlastních akcií

ČTK , 14. prosinec 2017 10:00

Cílem nového programu je optimalizace kapitálové struktury, uvedla firma....

Více 0 komentářů

10 spotřebitelských trendů pro rok 2018

Pavel Houser , 14. prosinec 2017 09:00

Sluchátka budeme nosit 24 hodin denně, i během spánku. Umělá inteligence bude vytvářet reklamy. Koli...

Více 0 komentářů