Základní registry v den D očima architekta: výhra, nebo průšvih?

Ing. Jaromír Luhan , 29. červen 2012 12:47 12 komentářů

Předkladatelé zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech jistě předpokládali, že nesou do Vlády výbušný materiál. Jeho explozivní sílu a dosah ale zřejmě tušili jen velmi mlhavě. Sama myšlenka je chvályhodná a převratná, s její realizací je to ovšem již mnohem slabší. Z hektického shonu posledních měsíců je zřejmé, že ti, kteří by měli projekty ZR držet pevně v rukou, spíš doufají, že se jim rozjetý kolos nerozletí jako Héliův zlatý vůz v nepovolaných rukou.

Se značně smíšenými pocity jejich počínání sledují další dva početné tábory aktérů. V prvním jsou úředníci státní správy, kterým se v pondělí 2.7. od základů změní svět tak zásadním způsobem, že si to mnohdy ani nejsou ochotni představit. Přitom úroveň jejich informovanosti je v mnoha směrech velmi vágní a nelze se divit, že den D očekávají s velmi smíšenými pocity.

V těsné symbióze vedle nich nervózně přešlapují aktéři z druhého tábora - dodavatelé informačních systémů, kteří se více či méně úspěšně snaží zhostit úlohy prostředníka mezi rukou úředníka a datovým úložištěm Základních registrů.

Je jim co závidět?

Ani oni nemají na růžích ustláno. Gigantické zpoždění, které nabraly některé dílčí projekty díky nejrůznějším administrativním průtahům, a následné disproporce v jejich harmonogramech způsobují, že vývojářská dokumentace, možnost testování a technická podpora při jejich konání – tedy příprava agendových informačních systémů (AIS) na komunikaci se ZR – je zcela neadekvátní rozsahu a důležitosti projektu, pro jehož dopad se jen obtížně hledá paralela v celosvětovém měřítku. Připočteme-li administrativní zmatky s připojováním agend, lze očekávat, že připravenost systémů i úřadů bude nedostatečná.

Jediní, kdo zůstávají v těchto dnech v klidu, jsou sami občané, pro jejichž budoucí blaho Základní registry vznikají. Záměrem projektu je významně zjednodušit komunikaci mezi občanem a úřadem. Občané jako jediní totiž většinou netuší, co všechno pro ně může spuštění registrů znamenat. Patrně spoléhají na to, že se národ Švejků s humorem sobě vlastním přenese přes situace, které si lze nyní jen obtížně představovat a které mohou svými důsledky řádově převyšovat dopady ostatních mediálně proslavených průšvihů IT projektů státní správy posledních měsíců.

Pojďme se podívat, co nás může po 1.7. čekat

  • 1) Pro úřady, které v tichosti víceméně jenom z povzdálí sledovaly, co se bude dít, se toho moc nezmění. Dál budou po občanech a firmách vyžadovat papírové žádosti s nadbytečnými údaji a dál budou vyžadovat různá potvrzení a doložení všeho možného. Budou spoléhat na to, že bude chvíli trvat, než osvěta mezi občany přivede první „aktivisty“, kteří se začnou domáhat svých zákonných práv a odmítnou dokládat údaje, které si má úředník zjistit ze zákona přes systém Základních registrů. Pak samozřejmě začne Velký třesk i u těchto úřadů, ale je pravděpodobné, že tou dobou už budou cesty k Registrům prošlapané a dětské nemoci vyléčené.

  • 2) Aktivnější úřady, které se pokusily napojení svých agendových systémů do ZR realizovat, čeká několik postupných subvariant:

a) Vzhledem k prakticky nulové možnosti otestovat komunikaci AIS s Informačním systémem základních registrů je dost pravděpodobné, že jen máloco bude fungovat hned napoprvé už na úrovni komunikace se službami ISZR. Takže se bude postupovat postaru a bude se doufat, že se vše odladí dřív, než dorazí „aktivisté“.

b) Pokud bude vše fungovat správně na úrovni komunikace, je velmi pravděpodobné, že dalším krokem bude hluboký ponor do bažiny nepřesných a neúplných dat. S tím musí počítat nejen systémy na technologické úrovni, ale musí na to být připravené i procesy samotného úřadu. Situace, že žádost je předložena v pořádku, ale data v Registrech v pořádku nejsou, je pro ně totiž něco úplně nového. Samočisticí mechanismy navržené architekty ZR sice postupem času změní bažinu nepřesných dat v křišťálově čistý pramen dat přesných, ale kdo si troufne odhadnout, jestli to bude za měsíc nebo za deset let?

c) Další překážkou v cestě může být adopce nových procesů na straně úředníka, což samo o sobě může vydat za samostatnou kapitolu, protože se přece jedná o „ten nešťastný lidský faktor“. A že těch nových procesů nebude málo – bude potřeba vypořádat se např. s:

  1. ověřováním údajů v ZR (včetně řešení mnohoznačností, apod.),
  2. zpochybněním dat v ZR na základě údajů poskytnutých občanem,
  3. řešením změn referenčních údajů oprávněným provedených editorem,
  4. řešením zpochybnění, pokud já jsem editorem zpochybněného údaje,
  5. editací údajů v Registrech, pokud jsem jejich editorem.

d) Teprve pak dochází ke stavu, kdy AIS správně komunikuje s ISZR, zpátky se vrací validní referenční údaje, úředník si s nimi ví rady a přichází blaho občana.

  • 3) A pak tu máme nejaktivnější úřady, které se litery zákona chopily do důsledku a „zadrátovaly“ Základní registry tak napevno do svých agendových systémů, jak jen legislativa žádá. Tady může vedle variant a. až d. z předešlého odstavce nastoupit ještě varianta e., kdy úřad přestane fungovat úplně z důvodu jakékoliv nepřipravenosti systému ZR. Každý takto „aktivní“ úřad se stane zdrojem nadměrného stresu pro vlastní úředníky a vděčným tématem pro média – zejména v případě, pokud se bude jednat o některý celostátně užívaný systém. Lze jen doufat, že takto aktivních bude jen naprosté minimum úřadů a ostatní si ponechají zadní vrátka v podobě papírového vyřizování agend otevřená.

Zavedení Základních registrů do praxe se povleče

Zavedení Základních registrů do praxe bude dlouhý, velmi dlouhý proces. Srovnejme složitost ZR s jiným projektem oranžového panáčka eGONa – datovými schránkami a dobou jejich uvádění do běžného života. Je zřejmé, že se k očekávanému blahu občana bude projekt probojovávat ještě několik let.

Navíc je nutné pečlivě hlídat, aby myšlenka poměrně komplikovaného vnitřního uspořádání ZR, které má zabránit vzniku obávaného Velkého bratra, nebyla zašlapána do země nejrůznějšími provizorními opatřeními (typu „obecná agenda“) hekticky přijímanými pět minut před spuštění ostrého provozu z důvodu nepřipravenosti některých klíčových komponent systému (matice práv a oprávnění).

Od těchto nesystémových provizorií je k B. B. jen krůček – někdy je stačí pouze v tichosti ponechat v provozu i v době, kdy už nejsou potřeba. Držíme palce, ať se vše podaří, protože pak nepřijdou nazmar gigantické sumy finančních prostředků a státní správa se posune o pořádný kus blíž kýženému stavu – skutečné službě pro občany.

Ing. Jaromír Luhan

Ing. Jaromír Luhan

Autor pracuje jako Senior business konsultant ve společnosti Aquasoft. Náplní jeho práce je architektonická a technologická podpora obchodních procesů, komunikace se zákazníky a procesy strategického směrování firmy. Mezi jeho hlavní projekty patří Vnitřní informační systém České advokátní komory, Implementace ERP řešení pro Zdravotní ústavy ČR a Informační systém základních registrů pro Ministerstvo vnitra ČR.


Komentáře

Vývojář #1
Vývojář 30. červen 2012 20:32

Zajímavý článek, to je pravda. Hodně odpovídá tomu, co si o elektronizaci zákadních registrů myslím i já.
Že jeho autor pracuje ve firmě Aquasoft, která měla na starosti ERP a LEK13 pro SÚKL, bych ale raději nezmiňoval. Myslím že dost programátorů lékárenských a lékařských systémů má na Aquasoft pifku, protože LEK13 a ERP byly klasickým příkladem vyloženě odfláknutého projektu a se zástupci dodavatelů bylo jednáno navýsost arogantně a oprava chyb vám trvala opravdu dlouho, rozhraní skoro odporné, testovací prostředí zpočátku bídné.
Sakra, že by vlastní zkušenost jak jste s Devot Teamem (jmenovitě panem Slowioczkem) vedli projekty LEK13 a ERP pro SÚKL? Doufám, že se Aquasoft na elektronizaci registrů nepodílel.

lambada #2
lambada 30. červen 2012 23:04

1. Narod svejku? Prosim definujte tento pojem. Jak jsem si toto precetl, prestal jsem clanek cist. Bud se tedy autorovi nelibi, ze je cech, tak at se zrekne obcanstvi a tahne pryc. Nebo je to blb nekompetentni pro psani clanku... Kazdopadne si myslim, ze takoveto slovni spojeni nema v ceskych mediich co delat.

2. Aquasoft? Nu, nechci zde kritizovat, ale zazil jsem sve. lol

Josef Petrák #3
Josef Petrák 04. červenec 2012 15:26

No a jak to vypada ted? Jede to nebo ne? V televizi nic, urady jako ze jedou, na poste taky vsechno v pohode.... tak jede to nebo ne?

Luk #5
Luk 08. červenec 2012 15:43

Registry jedou, ale ne tak, jak mají. Není dořešen Registr práv a povinností, kde má být definováno, kdo má kam přístup (nejde ani tak o problém technický, jako o nedořešené kompetence úřadů) - proto místo novelizace zákona (což by bylo správné řešení, když už to podělali) vymysleli "obecnou agendu". Ta znamená, že (po dobu 1 roku, na kterou je to schváleno - případně déle, pokud to prodlouží) kterýkoli úředník může přistupovat k jakýmkoli údajům, a to nikoli přes agendový IS, který používá na svém úřadě, ale přes datovou schránku nebo CzechPoint - což je způsob, který vůbec není zakotven v zákoně. Takže teď bude celá veřejná správa fungovat v podstatě protizákonně. Možná to Ústavní soud dokonce zatrhne a pak teprve nastane ta správná legrace (pokud tam nebude dostatečně dlouhá lhůta k nápravě, jako je třeba u ZoEK).

Autor #9
Autor 12. červenec 2012 12:36

"Obecná agenda" nakonec použita nebyla, takže nekteré obavy je možné odložit.

Jarda #4
Jarda 07. červenec 2012 10:00

"...Tady může vedle variant a. až d. z předešlého odstavce nastoupit ještě varianta e.,..."
marně hledám v předešlém odstavci bod d), že by záměr ??

Autor #7
Autor 12. červenec 2012 11:22

Děkuji za upozornění. Pokud se jedná o záměr, tak pouze záměr tiskového šotka. Při přepisu článku se trochu pomíchaly odrážky. Odrážka 6. bodu c) s původně jmenovala d). Následující odrážka d) byla ve skutečnosti bod 3).

Karel Wolf 13. červenec 2012 08:02

Opraveno.

Marv-CZ #6
Marv-CZ 09. červenec 2012 21:08

Neví někdo, jak to bude fungovat prakticky z hlediska občana. Co po mě vlastně může úřad chtít? Jméno a datum narození - to je nejednoznačné. Pokud jsem pochopil, tak rodné číslo použít nepůjde. Tak podle čeho si ty údaje dohledají? Podle čísla občanky?

Autor #8
Autor 12. červenec 2012 12:33

Úřadu bude (měl by) stačit Občanský průkaz, aby si ověřil totožnost. Vše ostatní by si měl najít v Základních registrech. Neměl by tudíž chtít vyplňovat do formuláře jméno, příjmení, adrusu bydliště a další údaje, které poskytují ZR (a případně požadovat doložení jejich pravdivosti třeba rodným listem nebo druhým dokladem). I nadále bude samozřejmě požadovat věcné podklady ke konkrétnímu úkonu (např. doklad o nabytí vozidla, pokud jej jdete přihlásit). Postupem času by měly Základní registry poskytovat i tzv. informační údaje (tj. údaje uložené v jiných systémech veřejné správy), takže nebude potřeba dokládat třeba výpis z rejstříku trestů, protože si to úřad zjistí sám. Ale to je hudba budoucnosti, protože se na takových službách bude muset dvoustraně dohodnout provozovatel Základních registrů s provozovatelem konkrétního agendového systému a oba budou muset službu ve svých systémech implementovat.

eva #11
eva 02. srpen 2012 12:04

takže výsledkem zatím je, že nemusím vyplnit jméno a adresu do formuláře... za kolik mega?

Autor #12
Autor 07. srpen 2012 11:42

Je to trochu zjednodušený pohled, ale v podstatě ano. Možná se víc bude líbit efekt automatického šíření změn, který ocení občané v případě přestěhování, změny jména, apod. Změna se nahlásí / zaregistruje pouze 1x u oprávněného editora daného údaje (matrika, obecní úřad) a o víc se není nutné starat - ostatní úřady jsou povinny od daného okamžiku používat nové údaje a je jejich chybou, pokud je nepoužijí. Podobný efekt bude fungovat i vůči občanem vybraným komerčním subjektům (banky, pojišťovny, apod.), kterým ZR informaci o změně automaticky zašlou, pokud je občan uvede do seznamu subjektů, které mají být o změnách informovány. Nicméně toto je opět trochu hudba budoucnosti, protože zmíněné "komerční" subjekty uzavírají smlouvu s občanem přímo a budou muset tyto postupy teprve aplikovat do svých interních procesů a smluv.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
RSS 

Zprávičky

Nový zákon o výzkumu chystá "blacklist" příjemců i ministerstvo

ČTK , 09. prosinec 2016 16:31

Velké změny ve fungování Grantové a Technologické agentury, novou vědeckou radu ČR i takzvaný "black...

Více 0 komentářů

Fitbit koupil průkopníka chytrých hodinek Pebble

ČTK , 09. prosinec 2016 15:00

Americký výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit koupil software, patenty a další aktiva duševního...

Více 0 komentářů

Američané možná umožní v letadlech telefonování přes wi-fi

ČTK , 09. prosinec 2016 13:00

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím wi-fi...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Česká pošta od ledna zdraží posílání do zahraničí o pět až 20 Kč

ČTK , 09. prosinec 2016 11:39

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních zásilek do zahraničí o pět korun, balíky podr...

Více 0 komentářů

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů