Jak používají čeští lovci talentů online službu LinkedIn?

Jiří Kocourek , 12. březen 2008 00:07 0 komentářů

Trend
Reid Hoffman, zakladatel a majitel sociální sítě LinkedIn.com, vytvořil se svým týmem online webovou aplikaci pro sdílení kontaktů. Nyní ji používá 18 milionů lidí z celého světa a odhadované příjmy této sítě pro rok 2008 dosahují hodnoty 100 milionů dolarů. Zajímalo nás, jakým způsobem tuto službu využívají české HR firmy. Podíváme se také na historii a důvod vzniku této webové aplikace.

Názor osobnosti

Myšlenka hierarchického síťování nebo jak to nazvat může být funkční, ale ztrácí se původní smysl toho, co znamená někoho doporučit. Abych někoho mohl kvalitně doporučit, musím ho prostě osobně znát.

Ale v těchto systémech, které se rodí už i na českém Internetu, jde o to zainteresovat co nejvíce známých a dostat odměnu, pokud firma přijme někdo ze známých našich známých. Které já už vůbec osobně neznám.
Libor Malý, zakladatel Jobs.cz v rozhovoru.

Uživatelé socioware LinkedIn mají možnost vytvořit si svůj pracovní profil. Do svého kontaktního listu pak přidávají své bývalé nebo současné spolupracovníky, kontaktní osoby z jiných firem či studenty ze své školy. Kromě hledání kontaktů lze sociální síť využít také při hledání nových zaměstnanců, online diskuse a zjištění, kde nyní pracuje váš bývalý kolega nebo bývalý pracovník vybrané firmy.

Přes PayPal až k LinkedIn

LinkedIn vymyslel Reid Hoffman, ale nebyl to jeho jediný projekt. První příležitost, jak si nečekaně vydělat peníze, se Hoffmanovi naskytla, když ho jeho kamarád ze školy přivedl do společnosti PayPal. Hoffman tam pracoval jako výkonný viceprezident a vydělal první větší peníze, když se podílel na prodeji platebního systému. V roce 2002 se kupcem stala společnost eBay, která získala tuto on-line platební službu za 1,5 miliardy dolarů.

Poté se Hoffman díky kontaktům s přáteli a bývalými kolegy podílel na spuštění několika dalších internetových projektů. Své zkušenosti a naučené postupy získané především působením u PayPal poté zužitkoval při založení socioware LinkedIn.

V této době má svůj profil na LinkedIn kolem 18 milionů lidí, což je skoro dvojnásobek, než tomu bylo před rokem. Uživatelů této komunitní služby stále přibývá, za měsíc o více než jeden milion nových lidí. Navíc se v letošním roce očekává navýšení zisku sociální sítě ze 75 na 100 milionů dolarů.

Jediný profesionální socioware

Oproti ostatním sociálním sítím je LinkedIn profesní sítí zaměřenou hlavně na kontakty z business oblasti. To je hlavním odlišením oproti ostatním známým portálům jako Facebook či MySpace. Podle statistiky společnosti Nielsen Online roste LinkedIn rychleji než Facebook. Podle Nielsen Online je to až 189% růst pro LinkedIn proti 125% růstu Facebooku. Ještě odvážnější statistiku uvedla studie compete.com, která informovala o tom, že LinkedIn zažívá až 400% růst.

Spekuluje se také o potenciálním zájmu o koupi LinkedIn. V tuto chvíli je největším držitelem podílu ve společnosti Reid Hoffman. Ten připustil, že do roku 2010 by se mohlo začít obchodovat s akciemi firmy.

České HR firmy a využití sociálních sítí

Zajímaly nás praktické zkušenosti českých firem, a tak jsme několik z nich oslovili. Podle Lukáše Dobrovolného, produktového manažera společnosti LMC, je možné pomocí služeb typu LinkedIn zcela nahradit první osobní kontakt; nejdříve kontaktujete daného člověka elektronickou cestou a teprve poté osobně. Podle něj se to v dnešní době běžně děje. "LinkedIn je pro to ideální, jelikož se protějšek rovnou může podívat na vyplněný profil toho, kdo jej kontaktuje a zjistit, s kým má tu čest. Osobní kontakt to asi nikdy nenahradí, ale ten může následovat," řekl Dobrovolný.

Lukáš Dobrovolný sám přiznal, že několik lidí prostřednictvím LinkedIn oslovil. Potvrdil, že ho používají ho i někteří kolegové z LMC, kteří tam nacházejí užitečné kontakty pro svou práci. Podle Dobrovolného by určitě nebylo špatné, kdyby společnost LMC měla i vlastní interní sociální síť. Pro setkávání se s kamarády či k poznání nových lidí využívá produktový manažer LMC také sítě, jako jsou FaceBook.com, Líbímseti.cz či Lidé.cz.

"Kdo není LinkedIn není IN"

Ve společnosti Grafton Technologies má zkušenosti s využitím sociálních sítí Recruitment Consultant Roman Eibner. Podle něj nemohou služby typu LinkedIn zcela nahradit první osobní kontakt, pokud sázíte více na kvalitu než na kvantitu. Podle Eibnera se v personální agentuře Grafton Technologies upřednostňujeme spíše osobní kontakt: "Získáme tak osobní dojem z vystupování člověka, který kandidátovi můžeme následně zpětně předat a poradit mu, na čem může zapracovat během jeho celkové prezentace."

Roman Eibner prý osobně klasický elektronický kontakt neupřednostňuje, ovšem co se týče elektronického kontaktu LinkedIn, vidí značné rozdíly a to v informacích, kterých se člověku dostává. Dále řekl, že na Linkedin se nacházejí aktivní uživatelé, kteří se starají o svůj osobní profil a příchozí zprávy jsou jim automaticky přeposílány na osobní e-mail. "Naštěstí je spam na Linkedinu velice rychle odhalen a uživateli zamezeno další šíření. Nemusíte se proto obávat neustálých přívalů spamových zpráv," dodal Eibner.

Upozornil také, že pokud budete využívat Linkedin pouze pro vyhledávaní potenciálních kandidátů bez přepojování jiných zdrojů, nemáte možnost oslovit uživatele přímo. Nezbývá vám než čekat, až vám váš známý, který je s uživatelem přímo propojen, umožní kontakt. Což znamená, že si vzájemně potvrdili a akceptovali přepojení svých kontaktů.

Jde-li vám o rychlé kontaktování uživatele v co nejkratší době, je podle Eibnera výhodné zamyslet se nad propojením jednotlivých zdrojů, které máte k dispozici. Nabízí se například možnost využít vaší existující databázi nebo jiné pracovní servery a sociální sítě. V daném případě máte snadnější přístup k uživateli.

Menší firmy využívají sociální sítě méně

Iveta Baťková, jednatelka personální agentury HR solutions, si myslí, že zcela nahradit první osobní kontakt elektronicky nelze, ale že je nutné se na tuto otázku dívat uceleně i z dalších hledisek a především z hlediska toho, že na některé pozice a určitý typ lidí ani jinak kontaktovat prostě nejde. "Pak je tento způsob nejpřijatelnější možný," tvrdí Baťková. V agentuře HR solutions se zatím sociální sítě nevyužívají. Firma v tuto chvíli pracuje s veřejnými placenými databázemi a se soukromými kontakty.

V agentuře AHRA, která se zabývá lidskými zdroji, nemají se službami typu LinkedIn příliš zkušenost. Podle Kateřiny Michalíkové společnost spíše využívá referencí svých klientů a pořádá odborné akce, jako jsou besedy a konference týkající se oblasti řízení lidských zdrojů. Dále se firma snaží o benchmarking mezi klienty. Elektronickou cestou klienty agentura AHRA neoslovuje.

Bill Gates je také in v síti LinkedIn

Mezi uživateli sítě můžete narazit i na nejedno známé jméno. Sociální sítě LinkedIn využívá i Bill Gates, majitel softwarového gigantu Microsoft. Ten položil na LinkedIn otázku: Co můžeme udělat pro to, abychom povzbudili mladé lidi k tomu, aby své kariéry věnovali technologickým a vědním oborům? Během několika hodin mu odpovědělo více než 1200 lidí a nové komentáře mu chodily prakticky každou minutu. Hodně lidí si kladlo otázku, proč Gates tak otevřeně využívá této komunitní sítě. Okamžitě se začalo spekulovat o tom, že chce LinkedIn koupit.

V poslední době se služby LinkedIn týkaly i jisté inovace. Komunitní server LinkedIn začal v únoru testovat betaverzi služby News. Ve svém zpravodajství se snaží nabízet uživatelům informace na základě dat z jejich profilu. Ovšem služba se zatím setkala spíše s kritikou. Některým uživatelům vadilo, že zprávy obsahovaly neaktuální informace, které se týkaly odvětví, kterým se dotyční uživatelé už třeba vůbec nevěnují. Stalo se, že některým lidem přicházely News z odvětví, kterým se v životě nevěnovali.

Změny na LinkedIn se však týkaly také praktických inovací. Updatem prošly informace o činnosti lidí z vaší sítě. Nyní se například dozvíte, kdo se spojil s jakou skupinou (Group) nebo kdo takovou skupinu sám vytvořil.

Související


Libor Malý: prožíváme technologickou revoluci
Komiks: sociální sítě na Internetu
Kontakty na LinkedIn nově s fotografií


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 1 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů