Marek Bališ: U nás v Telefónice hledáme osobnosti

Klára Antošová, 01. prosinec 2010 10:00 1 komentářů

Byznys

V Telefónice neustále hledáme nové zaměstnance, je to nutné, neboť telekomunikační byznys rychle roste. Strategie v ČR a na Slovensku se hodně liší, způsobuje to mentalita trhu. Nabídka služeb na Slovensku je výrazně jednodušší, tvrdí HR ředitel slovenské Telefóniky O2.



Bališ
Marek Bališ

Kde jste čerpal zkušenosti před nástupem do Telefóniky O2?

Začínal jsem v „consultingu“ a to na projektech, které nějakým způsobem souvisely s HR, jednalo se o jednak o transformaci a pak také o zlepšování efektivity HR týmu. Své začátky kariéry jsem zahájil u IBM v Irsku, následně jsem chvíli pracoval v Accenture, taktéž v Irsku. To byla zajímavá zkušenost, přístup bych nazval „oblast lidských zdrojů pro 21. Století, kde se hlavně jedná o přidanou hodnotu HR“. Šlo o snahu chápat klienty z pohledu byznysu.

Jak jste se dostal do Telefoniky?

Já jsem byl v podstatě headhuntován, ale pravda je, že se mi velice líbila společnost a její firemní kultura. Nešlo jen o samotnou pozici, ale i tom jaká ta společnost je, jací lidé tam jsou, jak funguje management. Nastoupil jsem rovnou na pozici HR ředitele pro Slovensko a to v červnu tohoto roku. V současnosti má Telefonica O2 Slovak republic kolem 500 zaměstnanců.

Bylo to těžké rozhodování přijmout tuto pozici?

Bylo to těžké, můj život už je tady v Praze. Dlouho jsem přemýšlel, jestli ještě zůstat v poradenství, nebo se věnovat klientům.

Co vše máte na starosti a jaký máte tým?

Je nás sedm a snažíme se o nový způsob řízení lidských zdrojů. Máme evropský model, který rozděluje HR na operativu a byznys partnering. To je pro Slovensko úplně nové, proto jsme se dívali spíše po lidech z praxe než z HR, když jsme někoho nabírali do týmu. Staráme se také o administrativu, péči o zaměstnance, školení a strategické věci jako nový způsob řízení výkonu.

Přemýšlel jste kam by ty vaše kroky mohli vést dál?

Asi by to byla evropská role a nějaká specializace, např. Organizační efektivita.

Jaká je současná strategie pro Slovensko, případně jak se liší od České republiky?

Strategie se liší, protože byznys na Slovensku není stejný jako v ČR. Nabídka služeb na Slovensku je výrazně jednoduší. Vývoj společnosti byl úplně jiný, u nás na Slovensku to byl ten „green field“ proces. Proto si můžeme dovolit nové způsoby řízení. Co se týče lidských zdrojů strategie je jednotná. Snažíme se být strategickým partnerem, aby když je potřeba něco měnit v organizační struktuře, abychom my byli ti první, kteří to vědí.

Na co kladete důraz při výběru zaměstnanců do Telefóniky?

Určitě by to měl být člověk, který je transparentní, flexibilní a zároveň je to osobnost. Dále je důležité řízení talentu a zároveň výkon.

Jak nové kolegy hledáte?

U nás se neustále hledají noví zaměstnanci a to proto, že tento byznys stále roste. Snažíme se mít nějakou databázi a u specialistů, protože hledáme hodně technologických pozic, například v oblasti mobilních sítí, tam se obracíme na agentury.

Máte ve firmě hodně cizinců?

Ano, náš generální ředitel je Skot, a máme také hodně „cizinců“ z České republiky, přímo tady z O2.

Kde hledáte nové kolegy?

Mně ještě jeden koncept na trhu chybí a to jsou profesní organizace, kde se sdružují a vychovávají odborníci. Rád bych s takovými organizacemi spolupracoval. Občas hledáme kandidáty v rámci Evropského regionu O2.

Spolupracujete s vysokými školami?

Momentálně ne, máme program pro absolventy VŠ. Zatím ne, ten trh je tak malý a zatím nebyla ta nutnost někoho vychovávat. Kritéria, která hledáme, lidé splňují.

Jak vypadá program pro vysokoškoláky?

Je to evropský program, který je platný pro všechny země Telefoniky. Je to takové adaptační kolečko. Program trvá rok a když člověk nastoupí a v něm shledán ten talent, může projít adaptačním programem. Dostane se do různých částí byznysu.

Máte nějaké další programy pro zaměstnance?

Pracujeme na konceptu talent managementu. Pokud objevíme talent, máme pro něj naplánován rozvoj. Máme 9 center Excellentnosti. Jenom jeden z nich je o talentu, další je o rozvoji.

Máte pocit, že na Slovenském trhu chybí nějaké konkrétní profily kandidátů?

Ano, pro oblast síťových mobilních služeb se těžko hledají specialisté. Pozice, které jsou úzce zaměřené jenom pro telekomunikační sektor.

Víte co pro zaměstnance znamená být součástí společnosti?

Z mého pohledu to pro ně znamená dobrý platový standard, ratio mezi výkonem a volným časem. Často připravujeme týmové aktivity, které podporují určitou věc, například rozvíjení mezitýmových komunikačních aktivit. Dalším znakem je otevřená komunikace, u nás to opravdu platí, politika otevřených dveří.

Došlo ke změnám v oblasti řízení lidských zdrojů v souvislosti s ekonomickou recesí?

Na trhu se po vysoce kvalifikovaných zaměstnancích byla ještě větší poptávka, protože spousta firem udělala ze dvou míst jedno. TELCO trh jakoby krize úplně obešla.

Jak měříte spokojenost zaměstnanců?

Momentálně děláme průzkum spokojenosti zaměstnanců jako celokorporátní program, který se jmenuje Reflect. Lidé zde reflektují to co se zrovna děje. Průzkum probíhá každoročně a obsahuje 40 otázek. Ptáme se na odpovědi pro oblast managerských dovedností, spokojenost, možnosti uplatnění, ale jsou tam také otázky pro oblast výkonného managementu.

Co uděláte s výsledky toho průzkumu?

Loni byl koeficient spokojenosti 78, což bylo hodně vysoké číslo v rámci Telefoniky, třetí nejlepší. Pak vytváříme plány na zlepšení situace a pravidelně je komunikujeme zaměstnancům.

Máte i zaměstnance na jiný než klasický hlavní pracovní poměr?

Máme v týmu i kolegyni na poloviční pracovní úvazek. Také zaměstnáváme hodně studentů formou personálního leasingu. Často jsou na pozicích operátorů, nebo podpora různých oddělení.

Splnila Vaše nová role to, co jste očekával?

Řekl bych, že předčila moje očekávání. Je zde fantastický managerský tým, jedná se o mladou společnosti, lidé jsou otevření. Můj tým byl z části vytvořen a z té druhé jsem jej poskládal po mém nástupu.

Proč pracovat pro Telefoniku O2?
{seealso}
Myslím si, že Telefónica O2 je společnost kde, když se člověk opravdu snaží, může snadno rozvíjet svůj talent. Společnost do něj investuje čas i peníze. Hodně se mi líbí, že když něco potřebujete, vždy se vám snaží lidé pomoci, poradit.


Komentáře

Náhodný kolemjdoucí #1
Náhodný kolemjdoucí 02. prosinec 2010 05:49

Ách jo...! Po období, kdy se O2 KONEČNĚ zbavila využitelných+všestranně použitelných, protože IT i manažerské praxe znalých, vesměs vysokoškolsky vzdělaných a pro zákazníky perfektně fungujících "lidských zdrojů", je nutno počítat s obdobím, kdy se budou stále hledat/headhuntovat nové lidské zdroje, protože "byznys stále roste" a talenty je nutno řídit. Resume pro zákazníka: služby zlevněny ani zkvalitněny nebudou (byznys by holt nerostl), zhoustne bombardování nabídkami nepotřebných a předražených služeb, zhoustne předlouhé čekání na infolince, jakož i bezpohlavními hlasy sdělení, že "v tomto případě se musíte obrátit na XY služby" (samozřejmě pro O2 placené).Víte co, vážený pane headhuntovaný manažere, běžte se i s Vašimi v Irsku(!!!), jakož i v celé EU získanými zkušenostmi vycpat! Být Vaším zaměstnavatelem + přečíst si Váš rozhovor, budete první, koho z "lidských zdrojů" nahradím adekvátním "lidským zdrojem".
S pozdravem - zatím ještě stále, ale nevím, jak ještě dlouho - zákazník O2. (Ani já, ani nikdo z rodiny nepracoval u O2. Ani u konkurenčních firem.)

RSS 

Komentujeme

HTC: Měl to Google zapotřebí?

Pavel Houser , 24. říjen 2017 06:01
Pavel Houser

Ihned poté, co Google oznámil záměr koupit část HTC, se ozvaly hlasy zpochybňující smysl celé transa...

Více







Kalendář

24. 10. VeeamON Forum 2017
25. 10.

26. 10.
Profesia days 2017
26. 10. Acronis Roadshow 2017
RSS 

Zprávičky

České e-shopy letos opět dosáhnou rekordních obratů

Pavel Houser , 24. říjen 2017 10:00

Internetové obchody od poloviny listopadu obvykle dosahují více než 200 % obratů oproti standardním ...

Více 0 komentářů

Valeo rozšiřuje v ČR své vývojové centrum pro autonomní auta

Pavel Houser , 24. říjen 2017 09:00

V areálu se kromě laboratoří nachází testovací plocha pro systémy automatického parkování....

Více 0 komentářů

Slovensko pozastavilo vydávání průkazů s elektronickým podpisem

ČTK , 24. říjen 2017 08:00

Dosud vydané elektronické podpisy zůstávají v platnosti, ale deaktivují se všechny služby eGovernmen...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ÚOHS začal posuzovat změnu vlastníka AutoContu

ČTK , 23. říjen 2017 11:15

V IT má Komárkova skupina rychle rostoucí byznys datových center své firmy DataSpring....

Více 0 komentářů

Google investoval do alternativní taxislužby Lyft

ČTK , 23. říjen 2017 09:00

Už v květnu podepsal Lyft dohodu o spolupráci s divizí samořídících aut Alphabetu.

...

Více 0 komentářů

Objem digitálních plateb i nadále roste

Pavel Houser , 23. říjen 2017 08:00

Nastupuje nový platební ekosystém...

Více 0 komentářů

ČSÚ: Volební weby byly nedostupné kvůli útoku DDoS

Pavel Houser , 22. říjen 2017 17:43

Výpadky prezentačních server vznikly na straně externího dodavatele komunikačních služeb. ...

Více 0 komentářů