Microsoft a Novell spolu!

Filip Molčan , 04. listopad 2006 12:02 25 komentářů
Rubriky: Linux

MS a NovellSpolečnosti Microsoft a Novell, odvěcí úhlavní nepřátelé, oznámily v pátek rozsáhlou spolupráci v oblasti Windows a Linuxu. Pamatujete si ještě silná slova společnosti Microsoft o tom, že Linux je rakovina? Vzpomínáte si na to, jak zástupci Microsoftu tvrdili, že Linux v podstatě není použitelný systém? Že není vhodný pro firmy? Doba se mění a i Microsoft si uvědomil, že pokud nemůže nepřítele porazit, musí se s ním spojit.



Otevřený dopis, který oba rivalové vydali, je vyústěním šestiměsíčních rozhovorů vedení obou společností o formě a možnostech spolupráce. Na oficiální tiskové konferenci nové možnosti spolupráce představili přímo Steve Ballmer (Microsoft) a Ron Hovsetian (Novell).

Celá smlouva, která byla mezi společnostmi uzavřena, pokrývá řadu aktivit Microsoftu i Novellu. Týká se především jakéhosi patentového příměří - Microsoft se zavázal nestíhat žádné open-source vývojáře pracující na projektu openSUSE ani samotné zákazníky Novellu. Ti tak mají relativní jistotu, že je využívání Linuxu a Open Source aplikací nedostane do právních sporů s Microsoftem, které v minulosti hrozily. Na druhou stranu se Novell zavázal doplatit Microsoftu patenty, které v současné době používá ve svých produktech.

Dalším směrem spolupráce je vybudování společného vývojového centra. Obě společnosti se budou věnovat vývoji technologie XEN pro virtualizaci, kterou využívají ve svých produktech již nyní.

Velice zajímavým bodem spolupráce je oblast dokumentových formátů. Výsledkem společné dohody by měla být obrovská výhra uživatelů - V MS Office otevřete bez problémů dokumenty z OpenOffice.org a obráceně.

Opravdovou perličkou celé dohody je ta část, ve které se Microsoft zavazuje doporučovat svým zákazníkům, kteří chtějí využívat kombinovanou IT infrastrukturu (Windows a Linux) SUSE Linux a dokonce distribuovat kupóny na technickou podporu SUSE Linux Enterprise.

Celá dohoda je jednoznačně jednou z nejvýznamnějších událostí ve světě IT tohoto roku. Asi nikdo z nás s něčím takovým nepočítal - Novell a Microsoft spolu? Možná snad jedině naše redakce, která se rozhodla věnovat právě i jiným technologiím, které souvisí s Linuxem, na svém novém portálu ITBIZ, který nahradil LINUXBIZWORLD :-). Samozřejmě jsme teprve na začátku a není možné nic hodnotit. Podle dosavadních informací by mohli zvítězit především uživatelé obou systémů. Jaký bude ale opravdový výsledek, si budeme muset počkat.

Komunita uživatelů systému openSUSE je zatím šokována a očekává další informace. Já jsem přesvědčen, že je příliš brzy cokoliv hodnotit. Pokud půjde vše tak, jak je naplánováno, výhod se dočkáme my - uživatelé. Samozřejmě je ale nutné brát v úvahu chování Microsoftu jako velké korporace, která vlastní většinu trhu s OS i kancelářským balíkem a jako společnosti, která je proslavena svými nekorektními obchodními praktikami.

V každém případě ale vítejte v nové době - Microsoft a Novell jsou nyní velcí přátelé...


Komentáře

#1
04. listopad 2006 12:05

Tak to je bomba :o). Jsem HODNE zvedav, co z toho nakonec bude! Kazdopadne se doba opravdu meni - Apple prechazi na Intel, Microsoft spolupracuje s Novellem, IBM predstava vyrabet pocitace, co se nam to deje?:-)

#6
04. listopad 2006 18:34

Obavam se, ze nic prizniveho. Kazdopadne na tom vsem uzivatele a danovi poplatnici poradne prodelaji. Nejde o nic jineho nez o pokus MS ovladnout alespon cast slibne se rozvijejiciho Linuxoveho trhu a pomaly konec jedne skvele distribuce (SUSE).
Jeste, ze je Linux tak variablilni a lze prejit na distribuci jinou, ktera s tim nema nic spolecneho. Ale toho SUSE bude skoda...:-( Take do Enterprise Desktopu 10 od Novellu jsem vkladal velke nadeje - myslim, ze s temi je ted konec - zanedlouho se muzeme dockat prohlaseni kravat z Novellu o tom, jak v ramci spoluprace doporucuji uzivatelum pouzivat nejakou reinkarnaci Windows, protoze jsou stejne "nejlepčí".
Pan Ballmer nevypada jako korektne se chovajici clovek. Nikdy jsem necekal, ze si s nim bude Linuxova firma podavat ruce.

#14
05. listopad 2006 16:07

Taky jsem v šoku, a vnímám to jako podraz. Zdarma jsem tvořil pro openSuse a ty americké s.v.i.n.ě mně okradli. Dělal jsem to pro lidi, pro komunitu, ne pro MS. S psaním programů zdarma pro Linux jsem skončil, od teď jen binárky za prachy. Na mé zdrojáky ať Linux zapomene.

#15
05. listopad 2006 17:47

Me rozcarovani je stejne. SUSE oddil prave formatuju. Rozhodl jsem se prejit na Kubuntu/Debian. Rekl bych ze u DEBIANu je jistota, ze se nic podobneho nemuze stat! Komunita se neda koupit... ani mi neni jasne, jak by se to technicky provedlo :o).. nakup komunity...:o)

#17
05. listopad 2006 19:49

pěkné, smažte to a odsuďte Novell i SUSE. Zajímalo by mě, jestli budete třeba vy osobně financovat většinou velkých open-source projektů a jejich vývojářů. Nejsem si jist, jak by vypadal Linux, KDE, Gnome, OpenOffice.org či Mozilla bez pomoci firem jako Novell, RedHat, IBM apod. Komunita je skvělá věc, ale potřebujete i komerční firmy, aby měla z čeho žít!

Opravdu nechápu ty, kteří likvidují SUSE apod. Copak SUSE končí? openSUSE není komunitní projekt?? Připadáte mi jako padlí na hlavu, jako nějací fanatici :-(((

Když se podíváte po internetu, tak většina inteligentních lidí a osobností světa open-source a linuxu zatím mlčí - čeká, co bude dál. Jen ti, kteří jsou úplně mimo mísu v tuto chvíli formátují oddíly apod.

Jinak, když už budete na něco přecházet, tak doporučuji Debian jako takový a ne žádné Kubuntu/Ubuntu, to je také někým financováno... ale on i ten Debian někde bere peníze, takže nevím... začněte se psát svůj linux ;-).

#18
05. listopad 2006 21:52

Podpora velkych firem je opravdu zadouci a vzdy jsem ji vital a vitam. Nepatrim k fanatikum, kteri museji mit z ideologickych duvodu totalne vse free a open source. Angazma Microsoftu je vrcholne nezadouci - ten jen sleduje strategicky zajem Linux poskodit, protoze stoji v ceste jeho "svetovlade". Divim se, ze se nepoucite z historie a prekvapuje me, ze se nepouci ani vedeni Novellu a dobrovolne strka hlavu do opratky.
OpenSUSE je sice formalne komunitni projekt, ale schvalne se zkuste zajimat o to, kolik lidi, kteri na nem delaji, je zamestnanci Novellu (!!). Neni jich malo. Zamestnanci museji delat to co chce jejich zamestnavatel anebo odejit. Co se asi stane, az zacne fungovat mozna existujici, ale verejne nedeklarovana dohoda o tom, ze si MS a Novell nebudou lezt vzajemne do zeli ? Co jineho nez utlum veskerych desktopovych aktivit kolem OpenSUSE ? Co jineho nez odchod casti vyvojaru ? Co jineho nez skomirani OpenSUSE v rukach male komunity bez prostredku a bez lidi a postupny zanik ?
Ja jen doufam, ze se mylim. Byl bych opravdu rad, ale ty cerne scenare jsou sakra realne :-(
Zatim nic nemazu. SUSE jsem si koupil a nelituji. Je to dobra distribuce. Ovsem pri sebemensim naznaku, ze me penize neprimo plynou i na ucty MS, samozrejme se SUSE koncim.

#19
06. listopad 2006 10:16

Tady vubec nejde o nejaky fanatismus, nebo nenavist k Microsoftu. Novell vyrostl na opensource a ted se spojuje s jeho hlavnim nepritelem. Dohoda Novellu s MS je plna vselijakych zaludnosti. napr. 6lety patentovy smir. Co bude pak? MS nainfikuje SUSE svym closed-source kodem a co pak? Navic jak bylo receno mnohokrat, v uzavrenem kodu softwaru MS se ztrati vse, a GPL bude k nicemu. Navic Novell jak to tak vypada v implementaci MS jeste pomuze....

Ted trochu globalne. Ukazte mi jedinou firmu, ktera na spolupraci s MS vydelala? MS vsechny bud zkoupil nebo zlikvidoval. Ted rozdeluje svet Linuxu na ten, ktery je Microsoftem posveceny (SUSE) a ten "zakazany" (hrozba patentovych zalob). Uz tenhl fakt povazuji za velmi nebezpecny!

A na zaver, kdyz jste tak chytry, reknete mi, jak jinyk muzu dat najevo Novellu, ze s nim nesouhlasim? Jedine tak, ze prestanu pouzivat SUSE. Ostatne, Windows jsem taky prestal pouzivat kvuli praktikam Microsoftu, ne kvuli toho ze by to byl zas tak otresny OS...

#21
11. listopad 2006 10:58

Krok Novellu lze pochopit pouze pokud vite, jak se vyvijela jeho pozice na trhu. Doufam, ze o tom nekdo napise clanek, aby se ukoncily debaty plne pochybnych argumentu.

Fakt 1: Prodej SUSE Linuxu a sluzeb s nim spojenych predstavuje pro Novell pouze relativne maly zdroj prijmu. Vetsina jde z prodeje reseni a podpory pro NetWare a sitovani, ale tam je kvuli tlaku Windows trvaly pokles.

Fakt 2: Jako vychodisko z vlastni krize se Novell zacal plne orientovat na Linux, ale tim zacal potencialne ohrozovat Microsoft. Dojna krava Microsoftu (MS Office) by kvuli OpenOffice.org mohla mene vynaset a NLD je pro Microsoft kukacci vejce v podnikove sfere.

Fakt 3: Microsoft je natolik silny, ze dokaze znicit libovolnou softwarovou firmu.

Kdyz si ta fakta v hlave preberete, tak Vam vyjde, ze bylo jen otazkou casu, kdy Microsoft Novell znici podobne, jako to udelal napriklad s Corelem nebo Netscape. Novellu v podstate nezbyvalo nez tu dohodu s Microsoftem uzavrit. MOZNA mu to umozni prezit jeste dalsich 5 let jako vyznama IT firma.

Svuj nesouhlas s postupem Novellu samozrejme najevo davat muzete, ale uvedomte si, ze SW trh je deformovany monopolnim postavenim Microsoftu a SW firmy s vetsim obratem mnoho manevrovaciho prostoru nemaji.

#23
11. listopad 2006 12:05

Pokud je tlak ze strany MS na konkurenty tak obrovsky, ze potrebuji spojence, co brani Novellu spojit se s RED-HATem a dalsimi?

Microsoft nikdy nebyl schopny delat kvalitni software, takze bych se neobaval toho, ze by byl schopen temto firmam konkurovat na poli GNU/Linuxu. Pak by byla jen otazka casu, kdy poklesne pocet uzivatelu Windows natolik, ze MS prestane hrat monopolni ulohu... Neni mi jasne, jak by mohl Microsoft Linuxove firmy znicit, kdyby tahly za jeden provaz!

#24
11. listopad 2006 16:48

Nemohu se zbavit dojmu, ze to vidite detskyma ocima. Novell, RedHat a dalsi linuxove firmy maji sve vlastniky a akcionare, pro ktere jsou tyto firmy zdrojem prijmu. Spojeni by pro ne nebylo vyhodne. Jako priklad si vezmete lidi, kteri zakladali SuSE - po spojeni s Novellem jich rada odesla. Linuxove firmy se naopak snazi diferenciovat (proto se ukazal projekt United Linuxu jako neprilis zivotny). Navic silna konkurence mezi linuxovymi firmami zene vyvoj rychle dopredu a to je jen dobre. Ke spojovani mozna dojde u krachujicich firem, ale prosperujici linuxove firmy na nem zajem nemaji.

Nicmene i kdyby se linuxove firmy spojily, pozici Microsoftu by to neohrozilo. Linux ukusuje z podilu Unixu na poli serveru, ale na ohrozeni pozice Microsoftu na desktopu zatim nema a pravdepodobne jeste dlouho mit nebude (kvuli existenci bariery pro vstup na tento trh). Krome toho podil Microsoftu na poli serveru neustale roste. Kdyz to shrnete, tak zjistite, ze o Linuxu se v posledni dobe sice hodne hovori a pise, ale v praxi Microsoft svou pozici spise posiluje, nez aby ji ztracel.

#25
13. listopad 2006 07:28

.. kdyz v nasich skolach demagogicky vytvarime z deti automaticky Microsoft-uzivatele, a jeste za to MicroSoftu platime obrovske licencni poplatky....

Typicky absolvent stredni skoly ma dneska predstavu: Pocitac=Windows! A tohle povazuji za nejvetsi tragedii! Z vlastni zkusenosti totiz vim, ze kdo z jakehokoli duvodu zkusil privetivy Linuxovy desktop, vetsinou se pak uz k Windows nevraci!

#16
05. listopad 2006 21:43

no to musí bejt ztráta pro celej linuxovej svět...kvůli tobě, mistře, se teď na to novell vybodne, protože představa že by nemoh použít tvůj kód ho určitě dostává do kolen :-D

#2
04. listopad 2006 12:54

Jak uz jsem psal k "bleskove zprave", se SuSE koncim. Zitra formatuju oddil a prechazim na DEBIAN/Ubuntu/Kubuntu a pripadne kouknu blize na Fedoru. Asi netreba vysvetlovat, ze me Novell pekne n*a*s*r*a*l (prominte mi ten vyraz).

Ano podle vzletnych prohlaseni obou firem, to bude mit vyhody hlavne pro zakazniky. Kdo tomuhle veri je hloupy naivka. Jeste zadna firma, ktera se spojila s Microsoftem na tom nevydelala. Bud ji MS znicil (pripadne z toho mela ztraty) nebo ji zkoupil ci pohltil. Nesjem si jist, ktera z techto variant je pro SuSE horsi, ale ruku na srdce, obe dve jsou strasne! Novell si holt vykopal hrob!

A ted si predstavte, jake rozcarovani muselo rozhodnuti Novellu zpusobit mezi vyvojari. Hlavne temi v komunite. Ti se nikdy nesmiri s timto paktem, takze ocekavam, ze OpenSUSE velmi brzo zkonci. Navic, to co tvrdi obe firmy je okata LEZ! O zadnou kompatibilitu tady vubec nejde! Kdyby Microsoft chtel, bez problemu by dodrzoval jakekoli standardy, pripadne by vyuzil sveho vlivu a vytvarel standardy nove. Ale Microsoft svuj bussines zalozil na naproste nekompatibilite s nikym a nicim, takze vetsina jeho zakazniku vlastne ma pocit, ze ani alternativu nemaji. Microsoft zije z uzavrenych formatu! Standard je pro nej nepitel... Jediny cil, ktery pravdepodobne ma, je ovladnuti casti komercniho Linuxoveho trhu, kde mu utikaji zisky... nic vic nic min...

Se SuSE jsem zkoncil. Uziuvatele jsou v soku a ten uprk bude masivni. SuSE je mrtve, at zije SUSE.

Close the Windows, shut the Gates!

#7
04. listopad 2006 13:56

Hele, neberte si to tak osobne, jste typicky zastance "filozoficke komunity", ktery odmita cokoliv, co ma co spolecneho s MIcrosoftem. Pokud to dopadne tak, ze clovek si bude moci otevrit stejny dokument v MSO i OO.o a dokument bude vypadat naprosto stejne, pak je to vyhra hlavne pro Linuxovou komunitu! SUSE si klidne smazte, ale co tim vyresite? :-) openSUSE je open-source projekt komunity, tak to je a zustane, takze nevim co resite...

Proste si myslim, ze zatim neni vhodna doba cokoliv zatracovat ci vychvalovat, chce to chladnou hlavu a pockat, co z toho VE SKUTECNOSTI bude ;-).

Hezky den,

Jirka J.

Filip Molčan 04. listopad 2006 14:00

Přesně tak, s tímto mohu jedině souhlasit. Zatím je příliš brzy vynášet jakékoliv soudy.

Uvědomte si, že Microsoft zatím nic neudělal, openSUSE je pořád stejný projekt, nic se neděje, takže nevidím jediný důvod k migraci k Ubuntu? Kdyby mělo Ubuntu možnost, mysllím, že by udělalo to stejné, co Novell ;-).

Vyčkejme, co z toho skutečně bude. Smluv o významné spolupráci už tu byla hromada, většinou z toho nic konkrétního není, uvidíme, jak tomu bude v tomto případě ;-).

#11
04. listopad 2006 14:34

Jak jsem rekl. O kompatibilitu tu vubec nejde. K te Microsoft prece nikoho nepotrebuje. Tady jde hlavne o prachy a kontrolu nad casti trhu.

Patrim k tem lidem, kteri k GNU/Linuxu presli hlavne proto, ze je neskutecne stval Microsoft. Samozrejme jsem obevil mnoho skvelych vlastnosti Linuxu, ale ty mi jaksi nechybely.. protoze jsem jednoduse nic jineho nez Windows neznal... Takze tezko mohu spokojene sedet, a sledovat, jak se vlastnik meho oblibeneho SUSE riti do chrtanu Microsoftu... Tohle si uprimne myslim. Novell na to dojede!

Co se tyce Ubuntu, tam si tak moc jisty nejsem ze by udelalo to same. Cannonical je sice soukroma firma, ale Ubuntu tvori hlavne komunita, kterou zkrze Cannonical sponzoruje M.Shuttelworth. A kdyz uz nic, tak Ubuntu je z 95% jen jinak zabaleny DEBIAN. A chce mi tady nekdo z vas tvrdit, ze kdyby DEBIAN mohl, vesele by sel obchodovat s Microsoftem....?

Muj pohled neni "moc filozoficky" jak tady nekdo uvedl. Spinave praktiky Microsoftu jsou vsem velmi dobre zname a Novell mel me sympatie (stejne jako sympatie mnoha dalsich SuSáků) prave diky boji proti temto praktikam. Jenze, kdyz zacnou vydelavat spolu, tezko muzeme od novellu ocekavat tlak na Microsoft... ruka ruku myje... a prachy jsou prachy. Chapu postoj: "vyckejme, co se z toho vyvine". Ale ja povazuji za dulezite, aby uzivatele dali jasne "Linuxovy firmam" najevo, ze si tohle nepreji.... Protoze Linux nezivi jen komunita, ale take prave tyto firmy... a postoje ale hlavne ciny Microsoftu, jsou s primym rozporem s ideami opensource a software pro kazdeho..... (ostatne za rok si vzpomenete, az bude Novellacke komercni reseni ukladat dokumenty do MSopen-XML misto do ODF....

Jak rikam, kdyby Ms chtel kompatibilitu, uz ji mel davno. Tohle fakt smrdi. a fest.

#13
06. listopad 2006 09:35

ver ci never je to pre MS vyhodne

ISO/IEC 26300
Information technology -- Open Document Format for Office Applications (OpenDocument) v1.0
Current stage: 60.00

60

Publication
stage

60.00
International Standard under publication

60.60

International Standard published

http://www.iso.org/iso/en/CatalogueDetailPage.CatalogueDetail?CSNUMBER=43485&scopelis t=PROGRAMME

ta stage 60.00 plati od 2.11.2006 a EU uz dva roky dozadu povedala, ze v EU sa bude pouzivat na Office, XML based standard, ktory schvali ISO. Tu Ms citil problem, lebo jeho ODT plugin vedel import ale nevedel export. A tym by v EU prisiel o zakaznikov....

jarok #12
jarok 21. říjen 2007 23:26

Myslim ze ubuntu ma slubnu buducnost aj bez toho aby sa spajalo s microsoftom.Je to vhodna distribucia v podstate pre vsetky typy pouzivatelou.Ja som taktiez po 2 rokoch staleho skusania roznych distribucii pricom som prioritne pouzival windows presiel na ubuntu.Tentop system ma fakt zaujal a myslim ze ma pred sebou slubnejsiu buducnost ako suse.Myslim ze suse je dobra distribucia no neviem ci tym spolcenim sa s ms bude ozaj nejak profitovat pouzivatel alebo iba novell.
Nech zije Ubuntu.

#10
11. listopad 2006 19:18

Kancelarsky soft neni urcen k tomu, aby v nem dokument vypadal vsude stejne! Od toho jsou softy na sazbu, jejihz vystupen je vesmes postscript. Vzhledem k tomu jaka je kompatibilita jednotlivych verzi M$o v ramci jednoho uzavreneho formatu, bylo by naivni se domnivat, ze to pujde mezi dvema ruznymi programy.
Kancelarske baliky obecne jsou k nicemu: na dopis ci prezentaci mi staci HTML, ktere pojede na cemkoliv od ZX Spectra po EarthSimulator ci podobnou lightweight zalezitost, na pocitani ciselnych dat jsou tu zalezitosti typu matlab, mathematica, maple, root... s nimi se nejaky excel opravdu rovnat nemuze. Potreba aplikaci, ktere zabiraji sto-tisici nasobky zpracovavaneho byla umele vytvorena marketingem M$. Pripomel bych, ze excel tusim verze 5 obsahoval docela promaknuty letecky simulator - obsahoval ho proto, ze nova verze musela zabirat o desitky MB vic nez predchozi a oni zrovna dokazali ruznymi optimalizacemi cely excel zmensit i s novymi vlastnostmi, tak zaplacli misto flight simulatorem.
Linux mam na desktopu osmy rok jako jediny system, takze vidim jak se od doby, co je potreba aby jej pouzivali kreteni rozezral. Hlavne, ze se v tom pohodlne klika...

#8
06. listopad 2006 13:53

např. Apple vydělal. MS do něho napumpoval 150 milionů dolarů a nyní Apple kraluje v online hudbě.
kerala

#3
05. listopad 2006 19:53

Uživatelé Applu řadu let uctívali procesory PowerPC a nenáviděli Intel - dnes? Macy jsou na Intelu.

Uživatelé Applu řadu let nesnáší Microsoft - dnes? Microsoft vlastní část Applu.

Stala se z Applu společnost závislá na MS? Je s ním jedna ruka? Vadí to uživatelům?

Přeberte si to sami, vy, kteří opouštíte SUSE, aniž by se cokoliv stalo... Zkuste chvilku normálně uvažovat ;-)

Pavel

#20
05. listopad 2006 21:42

Apple je v nekterych vecech dnes s MS opravdu jiz jedna ruka (oficialni podpora behu Windows na Macich bez emulace hovori jasne) a mnoha uzivatelum to opravdu vadi, protoze se mohou dockat konce MacOS.
Prodelame na tom vsichni. Tam, kde neni konkurence, nastupuje vazalstvi, smirovani a vydirani.

#4
10. listopad 2006 09:43

Jen ve zkratce zacinal jsem na Atari s kazetama,pak ZX Spectrum,Didaktik,trochu Amiga,pak DOS,Win 95,98,Me,ruzne prvni trochu pouzitelne distribuce GNU/Linux,Win 2000,XP tak trosku jiz neco o vyvoji a postupu vim.Posledni pul rok jsem jiz pokukoval po PC-BSD,FreeBSD,NetBSD a nakonec jsem skoncil a jiz zustavam u OpenBSD,protoze tam vidim snahu,kvalitu,privetivost,jednoduchost a podrobne navody se zarukou ze to tak vzdy bude a nikdo si je nedokaze koupit.BTW: kdo umi obstojne anglicky,sleduje trochu deni tak se zarucene pobavi na teto strance jak u pisnicek tak textu a jejich vysvetleni <a href="http://www.openbsd.org/lyrics.html">Pisne a texty o deni v IT</a>

#22
11. listopad 2006 12:33

Take znam duverne ZX Spectra, Atari ST, Amigu...
Na osobnim PC jsem od DR-DOSu presel rovnou k Macu a k Linuxu, ve Windows byvam sporadicky - pokud to pracovni povinnosti vyzaduji (podpora uzivatelu, testovani atd...).
Ono je krasne se rozplyvat nad cistotou BSD. Jenze pokud potrebujete pocitac pouzivat i trochu prakticky - ne jen pro ucely mensich Web serveru ci mail serveru, pripadne softwarovych routeru - stejne nakonec u Linuxu skoncite. Mimo jine bude mit i daleko sirsi podporu hardwaru. BSD je jiste velmi stabilni a elegantni, ale pouzitelne to je spise ve specifickych pripadech. Ani na tom serveru - pokud treba mimo jine potrebujete databazi Oracle (velmi casty pripad) vam BSD mnohdy moc nepomuze...
BSD komunita je velmi povysena a bohuzel musim konstatovat - tak trochu odtrzena od reality.

#5
11. listopad 2006 19:34

Novell si pri nakupu vybral SuSe z prosteho duvodu: zadna jina distribuce nemela tak narocny instalacni program. Tim ziskal do portfolia dalsi podobne zmrseny system jako tehdejsi NetWare (verze 5.5 umi behat na 48MB ram pro desitky uzivatelu, ale instalace na takove konfiguraci neni mozna).
Ted proste pribira widle jakozto jeste o kousek zmrsenejsi (rozumej vychytanejsi) system. S Novellimi produkty se prubezne setkavam, jejich DOS je ultimatni, NetWare 4.x byl genialni souborovy server s obrovskym vykonem a snadnosti obsluhy, ale od 5 to jde do riti. Suse linux verze 6.4 (rozumej ukradli jsme redhat6 a predelali ho) byl jeste celkem pricetnej system, dost podobnej redhatu, takze me sice neokouzlil, ale neodehnal. Verzi 7 jsem tusim nikdy nevidel ale 8 uz byla tak brutalne pomala na cokoliv, ze aktualizace naseho skolniho routeru (nez jsem tam dal OpenBSD) trvala den a pul (z toho cca 20 hodin vyzadovala aktivni spolupraci admina v zhruba dvouhodinovych intervalech), inu pentium 120/64ram. Ale jako router to behalo pekne...

Metoda strojového učení pomáhá lékařům vyhodnocovat rentgenové snímky
Seznam.cz se servery Made in Czech Republic?
Snímání mozku je odolné vůči hackerům

RSS 

Zprávičky

Čínský konkurent Uberu Didi vstoupí na burzu v roce 2018

Martin Stančík , 24. květen 2016 09:00

Společnost Didi Chuxing, která je v Číně hlavním konkurentem amerického Uberu oznámila, že v roce 20...

Více 0 komentářů

Finský podnik otevřel "digitální dálnici" napříč Baltským mořem

ČTK , 23. květen 2016 14:00

Finská technologická společnost Cinia Group dnes zpřístupnila podmořský kabel pro rychlý přenos dat,...

Více 0 komentářů

Výdrž baterií lithium-kov mají zvýšit nanovlákna zylonu

Pavel Houser , 23. květen 2016 10:30

Baterie typu lithium-kov dokáží skladovat velké množství energie, problém však mají s životností. Bě...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Oracle: nekoupili jsme Sun, abychom mohli žalovat Google

Martin Stančík , 23. květen 2016 09:00

Šéfka Oraclu Safra Catzová uvedla, že Oracle nekoupil v roce 2009 firmu Sun Microsystems proto, aby ...

Více 0 komentářů

Po Alze zvažují odchod z Heureky i e-shopy společnosti HP Tronic

ČTK , 21. květen 2016 20:00

Po e-shopu Alza.cz zvažují ukončení spolupráce se srovnávačem cen Heureka.cz internetové obchody Kas...

Více 0 komentářů

Alza.cz končí se srovnávačem cen Heureka, prý ztrácí nezávislost

ČTK , 20. květen 2016 17:00

Největší český internetový obchod Alza.cz přestal nabízet své zboží přes srovnávač cen Heureka.cz. P...

Více 1 komentářů

Spotify navzdory tvrdé konkurenci stále roste

Martin Stančík , 20. květen 2016 12:00

Společnost Spotify oznámila, že růst její uživatelské základny od spuštění konkurenční služby Apple ...

Více 0 komentářů