Jak najít a hlavně udržet klíčové lidi ve firmě

Jiří Kocourek , 21. leden 2009 06:10 0 komentářů

Lupa
Ještě před půl rokem řešily IT společnosti, jak vůbec najít lidi na téměř jakoukoliv pozici. S finanční krizí se situace prudce změnila, stejná však zůstává základní otázka: jak najít do firmy správné lidi a udržet si je? Na prvním Business Tuesday v roce 2009 se zúčastnění odborníci zaměřili na problematiku výběru zaměstnanců, kde a jak hledat, kolik stojí najít správného zaměstnance, využití internetové inzerce a sociálních sítí a také na práci se zaměstnanci a celou firmou.

Petr-sramek
Petr Šrámek, produktový manažer LMC

IT firmy nezastavily nábor

Business Tuesday jsou pravidelná setkání firemních i individuálních členů sdružení TUESDAY Business Network se zajímavými hosty, věnovaná vždy vybranému tématu. O něm hovoří a následně diskutují pozvané osobnosti s ostatními účastníky setkání. V neformální části pak mají všichni prostor pro pokračování v diskusích a seznamování se s novými lidmi, projekty či nápady v oblasti ICT. Hlavní cílem je pravidelné setkávání a získávání osobních kontaktů.

Lednové setkání Business Tuesday bylo věnováno strategiím, které firmy používají, aby jejich klíčoví zaměstnanci odolali svodům konkurence a nenechali se odlákat její nabídkou. I když se teď firmy obecně do náboru zrovna nehrnou a „čekají na lepší zprávy“, jak řekl v úvodu své přednášky o momentálním stavu na trhu práce expert na strategie HR marketingu společnosti LMC Petr Šrámek, v segmentu informačních technologií je situace přece jen o něco příznivější.

IT firmy přítomné v publiku potvrdily, že nábor nezastavily a občas se jim daří nacházet i o něco lepší kandidáty, než tomu bylo v posledních letech. V době menšího důrazu na nábor se naopak zvětšuje prostor zamyslet se nad tím, co bylo právě tématem setkání, a totiž jak pracovat se stávajícími zaměstnanci, jak je udržet a motivovat. Je třeba mít na paměti, že hrozba odchodu se vždy v první řadě týká těch nejlepších a velká část náboru nesouvisí s rozšiřováním pozic, ale s náhradou odcházejících lidí. V panelové diskuzi se k tomu postupně vyjadřovali Petr Šrámek – LMC, Petr Pacas – Le Cheque Dejeuner, Katarína Smrčeková – PWC, Jana Vichrová – Williams&Partners, Alexandr Jedrysek – MAFRA a Ratibor Líbal – Správný krok.

Větší platová motivace v Česku než v Evropě

Paneliste
Panelisté

Petr Pacas z Le Cheque Dejeuner představil zajímavý údaj. Podle něj je podíl benefitů, které firmy nabízejí zaměstnancům, na celkových mzdových nákladech v České republice pouhých pět procent, oproti průměru EU 14 %. Co z toho vyplývá? Firmy v Česku motivují více platem a méně alternativními složkami odměňování, které by pro ně byly výhodnější. Nepříliš kvalitní systém motivace a odměňování je zároveň údajně příčinou nespokojenost 62 % lidí zvažujících změnu zaměstnání.

Přitom na krizi, jak poznamenal Ratibor Líbal, mohou firmy i vydělat, pokud budou schopné zkvalitnit procesy i samotný nábor kandidátů. Katarína Smrčeková podotkla, že firmy podceňují význam firemní kultury, od pracovního prostředí, po kulturu chování a odměňování. Ač se nedají přesně kvantifikovat, na loajalitu zaměstnance mají obrovský vliv.

Zaměstnanci firem, kteří jsou hrdí na kulturu a prostředí své firmy, jsou pak nejlepšími pomocníky náboru. Jak doložil Petr Šrámek, podle průzkumu LMC přes 30 % lidí nachází zaměstnání díky doporučení známého a mnohé firmy se snaží tento trend podchytit a podpořit i finančními odměnami.

Význam doporučení známého v náboru

Mivvy
Zdroj: Průzkum společnosti LMC.

Právě o trendu pracovního trhu spočívajícím v hledání zaměstnání přes známé jsme informovali již ve dřívějším článku, který vycházel z výše zmiňované studie LMC. Takto našlo své současné, případně poslední zaměstnání 29 % obecné populace a 33 % aktivních uživatelů internetu.

Tento tradičně zavedený způsob se ale modernizoval a spřátelil s informačními technologiemi. Zaměstnavatelé doporučení nového zaměstnance někým ze stávajících zaměstnanců podporují vysokými finančními odměnami a přehled o tom, kdo kde právě pracuje a koho zná, upevňují sociální sítě na internetu.

Výhled do budoucna vypovídá o tom, že v budoucnu bude mít hledání práce na internetu dokonce větší váhu právě než doporučení známého. Ondřej Mysliveček, který výsledky průzkumu na podzim minulého roku prezentoval, se pokusil i o menší přirovnání upozornění známého s headhuntingem. Označil zaměstnání přes známé jako nižší formu headhuntingu.

Přečtěte si také

Průzkum: 45 % uživatelů Internetu plánuje změnu zaměstnání
Třetina absolventů vysokých škol si vybírá prestižní zaměstnavatele
eBay zřejmě využije k hledání zaměstnanců headhunting


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Virtuální realitou proti strachu ze smrti

Pavel Houser , 18. červenec 2017 07:00
Pavel Houser

Lidé, kteří reportují „zážitky blízké smrti“, pak mnohdy mají ze smrti menší strach. Nedalo by se to...

Více






Kalendář

22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
RSS 

Zprávičky

China Unicom má slíbeno od investorů 12 miliard dolarů

ČTK , 23. červenec 2017 10:14

Připravovaná investice je součástí snahy čínské vlády oživit státní giganty soukromým kapitálem. ...

Více 0 komentářů

Čína chce být do 2025 světovým lídrem v oblasti umělé inteligence

ČTK , 22. červenec 2017 09:00

Plán přichází v době, kdy USA chtějí více kontrolovat investice, včetně investic do umělé inteligenc...

Více 0 komentářů

Santa Fe se chystá na premiéru opery o Jobsovi

ČTK , 22. červenec 2017 08:00

Spád opery je stejně rychlý a dynamický jako technologie, které Jobs vytvořil, tvrdí autoři....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Policejní úřady USA a EU zakročily proti ilegálním serverům

ČTK , 21. červenec 2017 10:00

Kromě AlphaBay se zásah týkal také ilegálního tržiště darknetu Hansa....

Více 1 komentářů

Poskytovatelé IT služeb budou mít brzy problém uspokojit poptávku

Pavel Houser , 21. červenec 2017 09:00

Poskytovatelé řízených IT služeb (MSP – managed service providers) vidí ve službě cybersecurity-as-a...

Více 1 komentářů

Amazon spustil nákupní sociální síť Spark pro chytré telefony

ČTK , 21. červenec 2017 08:00

Jedná se de facto o křížence Instagramu, Pinterestu a e-shopu....

Více 0 komentářů

V Praze se instalují první chytré lavičky připojené přes síť LoRa

Pavel Houser , 20. červenec 2017 13:28

Lavička TreeSmart nabízí wi-fi připojení, nabíjení mobilních zařízení a senzory snímající vlhkost, t...

Více 3 komentářů