Jak najít a hlavně udržet klíčové lidi ve firmě

Jiří Kocourek , 21. leden 2009 06:10 0 komentářů

Lupa
Ještě před půl rokem řešily IT společnosti, jak vůbec najít lidi na téměř jakoukoliv pozici. S finanční krizí se situace prudce změnila, stejná však zůstává základní otázka: jak najít do firmy správné lidi a udržet si je? Na prvním Business Tuesday v roce 2009 se zúčastnění odborníci zaměřili na problematiku výběru zaměstnanců, kde a jak hledat, kolik stojí najít správného zaměstnance, využití internetové inzerce a sociálních sítí a také na práci se zaměstnanci a celou firmou.

Petr-sramek
Petr Šrámek, produktový manažer LMC

IT firmy nezastavily nábor

Business Tuesday jsou pravidelná setkání firemních i individuálních členů sdružení TUESDAY Business Network se zajímavými hosty, věnovaná vždy vybranému tématu. O něm hovoří a následně diskutují pozvané osobnosti s ostatními účastníky setkání. V neformální části pak mají všichni prostor pro pokračování v diskusích a seznamování se s novými lidmi, projekty či nápady v oblasti ICT. Hlavní cílem je pravidelné setkávání a získávání osobních kontaktů.

Lednové setkání Business Tuesday bylo věnováno strategiím, které firmy používají, aby jejich klíčoví zaměstnanci odolali svodům konkurence a nenechali se odlákat její nabídkou. I když se teď firmy obecně do náboru zrovna nehrnou a „čekají na lepší zprávy“, jak řekl v úvodu své přednášky o momentálním stavu na trhu práce expert na strategie HR marketingu společnosti LMC Petr Šrámek, v segmentu informačních technologií je situace přece jen o něco příznivější.

IT firmy přítomné v publiku potvrdily, že nábor nezastavily a občas se jim daří nacházet i o něco lepší kandidáty, než tomu bylo v posledních letech. V době menšího důrazu na nábor se naopak zvětšuje prostor zamyslet se nad tím, co bylo právě tématem setkání, a totiž jak pracovat se stávajícími zaměstnanci, jak je udržet a motivovat. Je třeba mít na paměti, že hrozba odchodu se vždy v první řadě týká těch nejlepších a velká část náboru nesouvisí s rozšiřováním pozic, ale s náhradou odcházejících lidí. V panelové diskuzi se k tomu postupně vyjadřovali Petr Šrámek – LMC, Petr Pacas – Le Cheque Dejeuner, Katarína Smrčeková – PWC, Jana Vichrová – Williams&Partners, Alexandr Jedrysek – MAFRA a Ratibor Líbal – Správný krok.

Větší platová motivace v Česku než v Evropě

Paneliste
Panelisté

Petr Pacas z Le Cheque Dejeuner představil zajímavý údaj. Podle něj je podíl benefitů, které firmy nabízejí zaměstnancům, na celkových mzdových nákladech v České republice pouhých pět procent, oproti průměru EU 14 %. Co z toho vyplývá? Firmy v Česku motivují více platem a méně alternativními složkami odměňování, které by pro ně byly výhodnější. Nepříliš kvalitní systém motivace a odměňování je zároveň údajně příčinou nespokojenost 62 % lidí zvažujících změnu zaměstnání.

Přitom na krizi, jak poznamenal Ratibor Líbal, mohou firmy i vydělat, pokud budou schopné zkvalitnit procesy i samotný nábor kandidátů. Katarína Smrčeková podotkla, že firmy podceňují význam firemní kultury, od pracovního prostředí, po kulturu chování a odměňování. Ač se nedají přesně kvantifikovat, na loajalitu zaměstnance mají obrovský vliv.

Zaměstnanci firem, kteří jsou hrdí na kulturu a prostředí své firmy, jsou pak nejlepšími pomocníky náboru. Jak doložil Petr Šrámek, podle průzkumu LMC přes 30 % lidí nachází zaměstnání díky doporučení známého a mnohé firmy se snaží tento trend podchytit a podpořit i finančními odměnami.

Význam doporučení známého v náboru

Mivvy
Zdroj: Průzkum společnosti LMC.

Právě o trendu pracovního trhu spočívajícím v hledání zaměstnání přes známé jsme informovali již ve dřívějším článku, který vycházel z výše zmiňované studie LMC. Takto našlo své současné, případně poslední zaměstnání 29 % obecné populace a 33 % aktivních uživatelů internetu.

Tento tradičně zavedený způsob se ale modernizoval a spřátelil s informačními technologiemi. Zaměstnavatelé doporučení nového zaměstnance někým ze stávajících zaměstnanců podporují vysokými finančními odměnami a přehled o tom, kdo kde právě pracuje a koho zná, upevňují sociální sítě na internetu.

Výhled do budoucna vypovídá o tom, že v budoucnu bude mít hledání práce na internetu dokonce větší váhu právě než doporučení známého. Ondřej Mysliveček, který výsledky průzkumu na podzim minulého roku prezentoval, se pokusil i o menší přirovnání upozornění známého s headhuntingem. Označil zaměstnání přes známé jako nižší formu headhuntingu.

Přečtěte si také

Průzkum: 45 % uživatelů Internetu plánuje změnu zaměstnání
Třetina absolventů vysokých škol si vybírá prestižní zaměstnavatele
eBay zřejmě využije k hledání zaměstnanců headhunting


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 2 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů