Jak najít a hlavně udržet klíčové lidi ve firmě

Jiří Kocourek , 21. leden 2009 06:10 0 komentářů

Lupa
Ještě před půl rokem řešily IT společnosti, jak vůbec najít lidi na téměř jakoukoliv pozici. S finanční krizí se situace prudce změnila, stejná však zůstává základní otázka: jak najít do firmy správné lidi a udržet si je? Na prvním Business Tuesday v roce 2009 se zúčastnění odborníci zaměřili na problematiku výběru zaměstnanců, kde a jak hledat, kolik stojí najít správného zaměstnance, využití internetové inzerce a sociálních sítí a také na práci se zaměstnanci a celou firmou.

Petr-sramek
Petr Šrámek, produktový manažer LMC

IT firmy nezastavily nábor

Business Tuesday jsou pravidelná setkání firemních i individuálních členů sdružení TUESDAY Business Network se zajímavými hosty, věnovaná vždy vybranému tématu. O něm hovoří a následně diskutují pozvané osobnosti s ostatními účastníky setkání. V neformální části pak mají všichni prostor pro pokračování v diskusích a seznamování se s novými lidmi, projekty či nápady v oblasti ICT. Hlavní cílem je pravidelné setkávání a získávání osobních kontaktů.

Lednové setkání Business Tuesday bylo věnováno strategiím, které firmy používají, aby jejich klíčoví zaměstnanci odolali svodům konkurence a nenechali se odlákat její nabídkou. I když se teď firmy obecně do náboru zrovna nehrnou a „čekají na lepší zprávy“, jak řekl v úvodu své přednášky o momentálním stavu na trhu práce expert na strategie HR marketingu společnosti LMC Petr Šrámek, v segmentu informačních technologií je situace přece jen o něco příznivější.

IT firmy přítomné v publiku potvrdily, že nábor nezastavily a občas se jim daří nacházet i o něco lepší kandidáty, než tomu bylo v posledních letech. V době menšího důrazu na nábor se naopak zvětšuje prostor zamyslet se nad tím, co bylo právě tématem setkání, a totiž jak pracovat se stávajícími zaměstnanci, jak je udržet a motivovat. Je třeba mít na paměti, že hrozba odchodu se vždy v první řadě týká těch nejlepších a velká část náboru nesouvisí s rozšiřováním pozic, ale s náhradou odcházejících lidí. V panelové diskuzi se k tomu postupně vyjadřovali Petr Šrámek – LMC, Petr Pacas – Le Cheque Dejeuner, Katarína Smrčeková – PWC, Jana Vichrová – Williams&Partners, Alexandr Jedrysek – MAFRA a Ratibor Líbal – Správný krok.

Větší platová motivace v Česku než v Evropě

Paneliste
Panelisté

Petr Pacas z Le Cheque Dejeuner představil zajímavý údaj. Podle něj je podíl benefitů, které firmy nabízejí zaměstnancům, na celkových mzdových nákladech v České republice pouhých pět procent, oproti průměru EU 14 %. Co z toho vyplývá? Firmy v Česku motivují více platem a méně alternativními složkami odměňování, které by pro ně byly výhodnější. Nepříliš kvalitní systém motivace a odměňování je zároveň údajně příčinou nespokojenost 62 % lidí zvažujících změnu zaměstnání.

Přitom na krizi, jak poznamenal Ratibor Líbal, mohou firmy i vydělat, pokud budou schopné zkvalitnit procesy i samotný nábor kandidátů. Katarína Smrčeková podotkla, že firmy podceňují význam firemní kultury, od pracovního prostředí, po kulturu chování a odměňování. Ač se nedají přesně kvantifikovat, na loajalitu zaměstnance mají obrovský vliv.

Zaměstnanci firem, kteří jsou hrdí na kulturu a prostředí své firmy, jsou pak nejlepšími pomocníky náboru. Jak doložil Petr Šrámek, podle průzkumu LMC přes 30 % lidí nachází zaměstnání díky doporučení známého a mnohé firmy se snaží tento trend podchytit a podpořit i finančními odměnami.

Význam doporučení známého v náboru

Mivvy
Zdroj: Průzkum společnosti LMC.

Právě o trendu pracovního trhu spočívajícím v hledání zaměstnání přes známé jsme informovali již ve dřívějším článku, který vycházel z výše zmiňované studie LMC. Takto našlo své současné, případně poslední zaměstnání 29 % obecné populace a 33 % aktivních uživatelů internetu.

Tento tradičně zavedený způsob se ale modernizoval a spřátelil s informačními technologiemi. Zaměstnavatelé doporučení nového zaměstnance někým ze stávajících zaměstnanců podporují vysokými finančními odměnami a přehled o tom, kdo kde právě pracuje a koho zná, upevňují sociální sítě na internetu.

Výhled do budoucna vypovídá o tom, že v budoucnu bude mít hledání práce na internetu dokonce větší váhu právě než doporučení známého. Ondřej Mysliveček, který výsledky průzkumu na podzim minulého roku prezentoval, se pokusil i o menší přirovnání upozornění známého s headhuntingem. Označil zaměstnání přes známé jako nižší formu headhuntingu.

Přečtěte si také

Průzkum: 45 % uživatelů Internetu plánuje změnu zaměstnání
Třetina absolventů vysokých škol si vybírá prestižní zaměstnavatele
eBay zřejmě využije k hledání zaměstnanců headhunting


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Makroviry inspirují

Pavel Houser , 20. září 2017 06:30
Pavel Houser

Úspěšný návrat malwaru šířeného pomocí maker vedl útočníky k tomu, že svou pozornost obrátili k příb...

Více






Kalendář

25. 09.

29. 09.
Susecon 17
25. 09.

29. 09.
Microsoft Ignite 2017
27. 09. Startup Festival
RSS 

Zprávičky

EK:Digitální firmy platí poloviční daně oproti tradičním podnikům

ČTK , 25. září 2017 09:00

Krátkodobá řešení podle návrhu zahrnují např. zdanění digitálních podniků na základě jejich tržeb, n...

Více 0 komentářů

Hewlett Packard Enterprise propustí asi 5 000 lidí

ČTK , 25. září 2017 08:00

Plánované zrušení 10 % pracovních míst by mohlo být předehrou k dalšímu snižování počtu zaměstnanců....

Více 0 komentářů

Mobilní platby: Jak si ČR stojí ve srovnání s Evropou

Pavel Houser , 24. září 2017 09:00

Biometrii Češi považují za nejvhodnější formu ověření platby....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Důvěra Čechů v e-shopy roste

Pavel Houser , 23. září 2017 09:00

Drtivá většina české internetové populace nakupuje on-line dlouhodobě, dále však narůstá četnost nák...

Více 0 komentářů

Nové verze Javy: Java SE 9 a Java EE 8

Pavel Houser , 22. září 2017 14:51

Oracle oznamuje všeobecnou dostupnost nových verzí platformy Java: Java SE 9 (JDK 9), Java Platform ...

Více 0 komentářů

Baidu investuje do vývoje autonomního řízení

ČTK , 22. září 2017 13:00

Cílem projektu Apollo je vyvinout technologii pro samořízené automobily do roku 2020....

Více 0 komentářů

Kaprain koupil kabelovou Rio Media

ČTK , 22. září 2017 09:00

Spojením Nej.cz a Rio Media vznikne druhý největší poskytovatel kabelové televize a významný poskyto...

Více 0 komentářů