Jak najít a hlavně udržet klíčové lidi ve firmě

Jiří Kocourek , 21. leden 2009 06:10 0 komentářů

Lupa
Ještě před půl rokem řešily IT společnosti, jak vůbec najít lidi na téměř jakoukoliv pozici. S finanční krizí se situace prudce změnila, stejná však zůstává základní otázka: jak najít do firmy správné lidi a udržet si je? Na prvním Business Tuesday v roce 2009 se zúčastnění odborníci zaměřili na problematiku výběru zaměstnanců, kde a jak hledat, kolik stojí najít správného zaměstnance, využití internetové inzerce a sociálních sítí a také na práci se zaměstnanci a celou firmou.

Petr-sramek
Petr Šrámek, produktový manažer LMC

IT firmy nezastavily nábor

Business Tuesday jsou pravidelná setkání firemních i individuálních členů sdružení TUESDAY Business Network se zajímavými hosty, věnovaná vždy vybranému tématu. O něm hovoří a následně diskutují pozvané osobnosti s ostatními účastníky setkání. V neformální části pak mají všichni prostor pro pokračování v diskusích a seznamování se s novými lidmi, projekty či nápady v oblasti ICT. Hlavní cílem je pravidelné setkávání a získávání osobních kontaktů.

Lednové setkání Business Tuesday bylo věnováno strategiím, které firmy používají, aby jejich klíčoví zaměstnanci odolali svodům konkurence a nenechali se odlákat její nabídkou. I když se teď firmy obecně do náboru zrovna nehrnou a „čekají na lepší zprávy“, jak řekl v úvodu své přednášky o momentálním stavu na trhu práce expert na strategie HR marketingu společnosti LMC Petr Šrámek, v segmentu informačních technologií je situace přece jen o něco příznivější.

IT firmy přítomné v publiku potvrdily, že nábor nezastavily a občas se jim daří nacházet i o něco lepší kandidáty, než tomu bylo v posledních letech. V době menšího důrazu na nábor se naopak zvětšuje prostor zamyslet se nad tím, co bylo právě tématem setkání, a totiž jak pracovat se stávajícími zaměstnanci, jak je udržet a motivovat. Je třeba mít na paměti, že hrozba odchodu se vždy v první řadě týká těch nejlepších a velká část náboru nesouvisí s rozšiřováním pozic, ale s náhradou odcházejících lidí. V panelové diskuzi se k tomu postupně vyjadřovali Petr Šrámek – LMC, Petr Pacas – Le Cheque Dejeuner, Katarína Smrčeková – PWC, Jana Vichrová – Williams&Partners, Alexandr Jedrysek – MAFRA a Ratibor Líbal – Správný krok.

Větší platová motivace v Česku než v Evropě

Paneliste
Panelisté

Petr Pacas z Le Cheque Dejeuner představil zajímavý údaj. Podle něj je podíl benefitů, které firmy nabízejí zaměstnancům, na celkových mzdových nákladech v České republice pouhých pět procent, oproti průměru EU 14 %. Co z toho vyplývá? Firmy v Česku motivují více platem a méně alternativními složkami odměňování, které by pro ně byly výhodnější. Nepříliš kvalitní systém motivace a odměňování je zároveň údajně příčinou nespokojenost 62 % lidí zvažujících změnu zaměstnání.

Přitom na krizi, jak poznamenal Ratibor Líbal, mohou firmy i vydělat, pokud budou schopné zkvalitnit procesy i samotný nábor kandidátů. Katarína Smrčeková podotkla, že firmy podceňují význam firemní kultury, od pracovního prostředí, po kulturu chování a odměňování. Ač se nedají přesně kvantifikovat, na loajalitu zaměstnance mají obrovský vliv.

Zaměstnanci firem, kteří jsou hrdí na kulturu a prostředí své firmy, jsou pak nejlepšími pomocníky náboru. Jak doložil Petr Šrámek, podle průzkumu LMC přes 30 % lidí nachází zaměstnání díky doporučení známého a mnohé firmy se snaží tento trend podchytit a podpořit i finančními odměnami.

Význam doporučení známého v náboru

Mivvy
Zdroj: Průzkum společnosti LMC.

Právě o trendu pracovního trhu spočívajícím v hledání zaměstnání přes známé jsme informovali již ve dřívějším článku, který vycházel z výše zmiňované studie LMC. Takto našlo své současné, případně poslední zaměstnání 29 % obecné populace a 33 % aktivních uživatelů internetu.

Tento tradičně zavedený způsob se ale modernizoval a spřátelil s informačními technologiemi. Zaměstnavatelé doporučení nového zaměstnance někým ze stávajících zaměstnanců podporují vysokými finančními odměnami a přehled o tom, kdo kde právě pracuje a koho zná, upevňují sociální sítě na internetu.

Výhled do budoucna vypovídá o tom, že v budoucnu bude mít hledání práce na internetu dokonce větší váhu právě než doporučení známého. Ondřej Mysliveček, který výsledky průzkumu na podzim minulého roku prezentoval, se pokusil i o menší přirovnání upozornění známého s headhuntingem. Označil zaměstnání přes známé jako nižší formu headhuntingu.

Přečtěte si také

Průzkum: 45 % uživatelů Internetu plánuje změnu zaměstnání
Třetina absolventů vysokých škol si vybírá prestižní zaměstnavatele
eBay zřejmě využije k hledání zaměstnanců headhunting


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Sociální sítě pro B2B? Bláznovství!

Richard Jan Voigts , 17. květen 2017 07:00
Richard Jan Voigts

Agentura Ami Digital provedla průzkum ohledně využívání sociálních sítí v České republice. Ami Digit...

Více





RSS 

Zprávičky

Tři zranitelnosti a opravy: Samba, Joomla, videopřehrávače

Pavel Houser , 25. květen 2017 16:30

Vektorem útoku může být i soubor s titulky....

Více 0 komentářů

Lenovo opět v zisku

ČTK , 25. květen 2017 15:32

Lenovo se snaží omezit svou závislost na trhu s PC a rozšiřuje aktivity v oblasti chytrých telefonů ...

Více 0 komentářů

Zákon o elektronické identifikaci Sněmovna asi schválí beze změn

ČTK , 25. květen 2017 09:00

Jedním z cílů nových občanských průkazů je poskytnout držitelům elektronický podpis....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

PayPal rozšiřuje ochranu prodejců v ČR

Pavel Houser , 25. květen 2017 08:00

Tento program se dříve v České republice vztahoval jen na hmotné zboží, nyní se rozšiřuje i o služby...

Více 0 komentářů

Firmy zabývající se virtuální realitou zakládají asociaci

ČTK , 24. květen 2017 16:00

Cílem je propojit vývojářské týmy s universitami, investičními fondy a soukromým sektorem....

Více 0 komentářů

Sněmovna schválila novelu upravující přechod na vysílání DVB-T2

ČTK , 24. květen 2017 13:05

"Já jsem tam postrádal něco ve prospěch virtuálních mobilních operátorů," uvedl budoucí ministr fina...

Více 0 komentářů

Google chce propojit data z webové reklamy s nákupy v kamenných obchodech

ČTK , 24. květen 2017 10:46

Technologie dokáže propojit informace o tom, na co lidé na webu klikají a za co pak platí kartou v k...

Více 2 komentářů