Na internetu nakupují víc muži než ženy, mužů jsou dvě třetiny

Jiří Kocourek , 18. listopad 2008 16:40 0 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Trend
Dvě třetiny lidí, kteří nakupují na internetu, jsou muži. Čtvrtinu internetových nákupů dělají lidé starší padesáti let. To se blíží současným trendům v Evropě, kde je rovněž patrný nečekaně vysoký počet nakupujících přes internet ve vyšším věku. Poměr mužů a žen je však v zemích EU vyrovnanější. Vyplývá to ze spotřebitelského průzkumu českého internetového obchodu KASA.cz, který proběhl v měsících červenci až září letošního roku.

Moms-magazine
Rozdíly v internetovém nakupování mužů a žen


Pouze třetina zákazníků na českém internetu jsou ženy. Na Slovensku podle stejného průzkumu muži představují dokonce téměř 80 procent nakupujících. Eurostat uvádí mnohem vyrovnanější poměr mezi muži a ženami. V roce 2007 v zemích EU-27 bylo mezi internetovými nakupujícími 57 % mužů.

Psycholog Vilém Urban vysvětluje: „Na internetu je sice nakupování snadnější, ale ženy si chtějí nakupování užít, potřebují si zboží osahat. A to jim internet neumožňuje. Naopak tento způsob nákupu vyhovuje mužům, kteří preferují jednoduchý a rychlý nákup toho, pro co se již předem rozhodli.“

Nečekaná věková skladba

Průzkum potvrdil fakt, že čeští penzisté přišli na chuť internetu. V e-shopu KASA.cz jich totiž nakupuje o dvě procenta víc než studentů (devět, respektive sedm procent). V Česku přitom zatím převažuje dojem, že internet a moderní technologie vůbec se týkají především mladých lidí. V západní Evropě jsou přitom lidé v penzijním věku nejen významnými internetovými uživateli, ale zároveň představují značnou kupní sílu. „Podle údajů Eurostatu za rok 2007 spadá v zemích EU-27 z celkového počtu nakupujících na internetu 28 % do věkové skupiny nad 55 let a dalších 22 % do skupiny 45-54 let“, říká Petr Koubský, analytik trhu IT.

Více než 26 respondentů přitom uvedlo věk vyšší než 50 let. I tento údaj napovídá, že dosavadní klišé o tom, že internet je záležitostí mladých, přestává platit. Jen o zlomky procenta totiž celkově vyhrává nejsilnější věková skupina v rozmezí 30–39 let. K té se totiž přihlásilo téměř 28 procent odpovídajících. Lidé starší 40 let představovali v průzkumu 48 procent účastníků.

Vzdělání nerozhoduje

Zajímavé je, že podle průzkumu není výraznější rozdíl mezi počtem nakupujících vysokoškoláků (22 %) a lidí, kteří mají pouze výuční list (17 %). „Podle mého názoru naše zjištění dokládá, že internet už není jen záležitostí vzdělanějších nebo movitějších lidí. Potvrzuje to světový trend, že internet je zajímavý pro všechny lidi bez rozdílu. I to, že s ním může pracovat každý,“ domnívá se Tomáš Richter z KASA.cz.
Tento názor potvrzuje rozdělení nakupujících podle velikosti místa bydliště, jež je v podstatě rovnoměrné. Z obcí do 999 obyvatel česká internetová dvojka dostává celých 15 procent objednávek.

Srovnání se Slovenskem

Pouze 20 procent odpovědí na Slovensku poslaly ženy. Výrazný rozdíl je mezi zeměmi i v počtu odpovídajících starších 50 let. Do této věkové skupiny patřilo pouze 17 procent těch, kteří odpovídali prostřednictvím obchodu HEJ.sk. Tento obchod je dceřinou firmou KASA.cz. Naopak vítězně z mezistátního srovnání vycházejí Slováci ve věkové skupině 30–39 let, která tvořila 33 procent odpovídajících.

Na rozdíl od Česka je zde pro internetový nákup zjevně určujícím kritériem dosažené vzdělání. Celých 36 procent odpovídajících totiž absolvovalo vysokou školu, dalších 46 procent pak představují středoškoláci s maturitou.

Rozložení respondentů podle krajů je na Slovensku oproti Česku prakticky vyrovnané. Ze všech přišlo mezi 10–12 procenty odpovědí. Pozoruhodnou výjimku však představuje Bratislava a Bratislavský kraj. Z hlavního města bylo 20 procent odpovídajících, z jeho okolí však jen pět procent, což je nejméně z celého Slovenska. V Česku přitom Praha a střední Čechy v průzkumu jednoznačně dominují.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
RSS 

Zprávičky

Nový zákon o výzkumu chystá "blacklist" příjemců i ministerstvo

ČTK , 09. prosinec 2016 16:31

Velké změny ve fungování Grantové a Technologické agentury, novou vědeckou radu ČR i takzvaný "black...

Více 0 komentářů

Fitbit koupil průkopníka chytrých hodinek Pebble

ČTK , 09. prosinec 2016 15:00

Americký výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit koupil software, patenty a další aktiva duševního...

Více 0 komentářů

Američané možná umožní v letadlech telefonování přes wi-fi

ČTK , 09. prosinec 2016 13:00

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím wi-fi...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Česká pošta od ledna zdraží posílání do zahraničí o pět až 20 Kč

ČTK , 09. prosinec 2016 11:39

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních zásilek do zahraničí o pět korun, balíky podr...

Více 0 komentářů

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů