Na internetu nakupují víc muži než ženy, mužů jsou dvě třetiny

Jiří Kocourek , 18. listopad 2008 16:40 0 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Trend
Dvě třetiny lidí, kteří nakupují na internetu, jsou muži. Čtvrtinu internetových nákupů dělají lidé starší padesáti let. To se blíží současným trendům v Evropě, kde je rovněž patrný nečekaně vysoký počet nakupujících přes internet ve vyšším věku. Poměr mužů a žen je však v zemích EU vyrovnanější. Vyplývá to ze spotřebitelského průzkumu českého internetového obchodu KASA.cz, který proběhl v měsících červenci až září letošního roku.

Moms-magazine
Rozdíly v internetovém nakupování mužů a žen


Pouze třetina zákazníků na českém internetu jsou ženy. Na Slovensku podle stejného průzkumu muži představují dokonce téměř 80 procent nakupujících. Eurostat uvádí mnohem vyrovnanější poměr mezi muži a ženami. V roce 2007 v zemích EU-27 bylo mezi internetovými nakupujícími 57 % mužů.

Psycholog Vilém Urban vysvětluje: „Na internetu je sice nakupování snadnější, ale ženy si chtějí nakupování užít, potřebují si zboží osahat. A to jim internet neumožňuje. Naopak tento způsob nákupu vyhovuje mužům, kteří preferují jednoduchý a rychlý nákup toho, pro co se již předem rozhodli.“

Nečekaná věková skladba

Průzkum potvrdil fakt, že čeští penzisté přišli na chuť internetu. V e-shopu KASA.cz jich totiž nakupuje o dvě procenta víc než studentů (devět, respektive sedm procent). V Česku přitom zatím převažuje dojem, že internet a moderní technologie vůbec se týkají především mladých lidí. V západní Evropě jsou přitom lidé v penzijním věku nejen významnými internetovými uživateli, ale zároveň představují značnou kupní sílu. „Podle údajů Eurostatu za rok 2007 spadá v zemích EU-27 z celkového počtu nakupujících na internetu 28 % do věkové skupiny nad 55 let a dalších 22 % do skupiny 45-54 let“, říká Petr Koubský, analytik trhu IT.

Více než 26 respondentů přitom uvedlo věk vyšší než 50 let. I tento údaj napovídá, že dosavadní klišé o tom, že internet je záležitostí mladých, přestává platit. Jen o zlomky procenta totiž celkově vyhrává nejsilnější věková skupina v rozmezí 30–39 let. K té se totiž přihlásilo téměř 28 procent odpovídajících. Lidé starší 40 let představovali v průzkumu 48 procent účastníků.

Vzdělání nerozhoduje

Zajímavé je, že podle průzkumu není výraznější rozdíl mezi počtem nakupujících vysokoškoláků (22 %) a lidí, kteří mají pouze výuční list (17 %). „Podle mého názoru naše zjištění dokládá, že internet už není jen záležitostí vzdělanějších nebo movitějších lidí. Potvrzuje to světový trend, že internet je zajímavý pro všechny lidi bez rozdílu. I to, že s ním může pracovat každý,“ domnívá se Tomáš Richter z KASA.cz.
Tento názor potvrzuje rozdělení nakupujících podle velikosti místa bydliště, jež je v podstatě rovnoměrné. Z obcí do 999 obyvatel česká internetová dvojka dostává celých 15 procent objednávek.

Srovnání se Slovenskem

Pouze 20 procent odpovědí na Slovensku poslaly ženy. Výrazný rozdíl je mezi zeměmi i v počtu odpovídajících starších 50 let. Do této věkové skupiny patřilo pouze 17 procent těch, kteří odpovídali prostřednictvím obchodu HEJ.sk. Tento obchod je dceřinou firmou KASA.cz. Naopak vítězně z mezistátního srovnání vycházejí Slováci ve věkové skupině 30–39 let, která tvořila 33 procent odpovídajících.

Na rozdíl od Česka je zde pro internetový nákup zjevně určujícím kritériem dosažené vzdělání. Celých 36 procent odpovídajících totiž absolvovalo vysokou školu, dalších 46 procent pak představují středoškoláci s maturitou.

Rozložení respondentů podle krajů je na Slovensku oproti Česku prakticky vyrovnané. Ze všech přišlo mezi 10–12 procenty odpovědí. Pozoruhodnou výjimku však představuje Bratislava a Bratislavský kraj. Z hlavního města bylo 20 procent odpovídajících, z jeho okolí však jen pět procent, což je nejméně z celého Slovenska. V Česku přitom Praha a střední Čechy v průzkumu jednoznačně dominují.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Makroviry inspirují

Pavel Houser , 20. září 2017 06:30
Pavel Houser

Úspěšný návrat malwaru šířeného pomocí maker vedl útočníky k tomu, že svou pozornost obrátili k příb...

Více






Kalendář

25. 09.

29. 09.
Susecon 17
25. 09.

29. 09.
Microsoft Ignite 2017
26. 09.

26. 08.
Affiliate konferencia 2017
RSS 

Zprávičky

Mobilní platby: Jak si ČR stojí ve srovnání s Evropou

Pavel Houser , 24. září 2017 09:00

Biometrii Češi považují za nejvhodnější formu ověření platby....

Více 0 komentářů

Důvěra Čechů v e-shopy roste

Pavel Houser , 23. září 2017 09:00

Drtivá většina české internetové populace nakupuje on-line dlouhodobě, dále však narůstá četnost nák...

Více 0 komentářů

Nové verze Javy: Java SE 9 a Java EE 8

Pavel Houser , 22. září 2017 14:51

Oracle oznamuje všeobecnou dostupnost nových verzí platformy Java: Java SE 9 (JDK 9), Java Platform ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Baidu investuje do vývoje autonomního řízení

ČTK , 22. září 2017 13:00

Cílem projektu Apollo je vyvinout technologii pro samořízené automobily do roku 2020....

Více 0 komentářů

Kaprain koupil kabelovou Rio Media

ČTK , 22. září 2017 09:00

Spojením Nej.cz a Rio Media vznikne druhý největší poskytovatel kabelové televize a významný poskyto...

Více 0 komentářů

Apple přiznává: Nové hodinky mají problémy s připojením

ČTK , 22. září 2017 08:00

Problémy s konektivitou mají hodinky v okamžiku, kdy mají použít veřejnou wi-fi síť....

Více 0 komentářů

Spíše než nové zákony k Airbnb je třeba zlepšit výběr daní

ČTK , 21. září 2017 13:00

Airbnb se svými službami v Praze už vyrovnala objemu obchodu klasických ubytovacích zařízení....

Více 0 komentářů