Na internetu nakupují víc muži než ženy, mužů jsou dvě třetiny

Jiří Kocourek , 18. listopad 2008 16:40 0 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Trend
Dvě třetiny lidí, kteří nakupují na internetu, jsou muži. Čtvrtinu internetových nákupů dělají lidé starší padesáti let. To se blíží současným trendům v Evropě, kde je rovněž patrný nečekaně vysoký počet nakupujících přes internet ve vyšším věku. Poměr mužů a žen je však v zemích EU vyrovnanější. Vyplývá to ze spotřebitelského průzkumu českého internetového obchodu KASA.cz, který proběhl v měsících červenci až září letošního roku.

Moms-magazine
Rozdíly v internetovém nakupování mužů a žen


Pouze třetina zákazníků na českém internetu jsou ženy. Na Slovensku podle stejného průzkumu muži představují dokonce téměř 80 procent nakupujících. Eurostat uvádí mnohem vyrovnanější poměr mezi muži a ženami. V roce 2007 v zemích EU-27 bylo mezi internetovými nakupujícími 57 % mužů.

Psycholog Vilém Urban vysvětluje: „Na internetu je sice nakupování snadnější, ale ženy si chtějí nakupování užít, potřebují si zboží osahat. A to jim internet neumožňuje. Naopak tento způsob nákupu vyhovuje mužům, kteří preferují jednoduchý a rychlý nákup toho, pro co se již předem rozhodli.“

Nečekaná věková skladba

Průzkum potvrdil fakt, že čeští penzisté přišli na chuť internetu. V e-shopu KASA.cz jich totiž nakupuje o dvě procenta víc než studentů (devět, respektive sedm procent). V Česku přitom zatím převažuje dojem, že internet a moderní technologie vůbec se týkají především mladých lidí. V západní Evropě jsou přitom lidé v penzijním věku nejen významnými internetovými uživateli, ale zároveň představují značnou kupní sílu. „Podle údajů Eurostatu za rok 2007 spadá v zemích EU-27 z celkového počtu nakupujících na internetu 28 % do věkové skupiny nad 55 let a dalších 22 % do skupiny 45-54 let“, říká Petr Koubský, analytik trhu IT.

Více než 26 respondentů přitom uvedlo věk vyšší než 50 let. I tento údaj napovídá, že dosavadní klišé o tom, že internet je záležitostí mladých, přestává platit. Jen o zlomky procenta totiž celkově vyhrává nejsilnější věková skupina v rozmezí 30–39 let. K té se totiž přihlásilo téměř 28 procent odpovídajících. Lidé starší 40 let představovali v průzkumu 48 procent účastníků.

Vzdělání nerozhoduje

Zajímavé je, že podle průzkumu není výraznější rozdíl mezi počtem nakupujících vysokoškoláků (22 %) a lidí, kteří mají pouze výuční list (17 %). „Podle mého názoru naše zjištění dokládá, že internet už není jen záležitostí vzdělanějších nebo movitějších lidí. Potvrzuje to světový trend, že internet je zajímavý pro všechny lidi bez rozdílu. I to, že s ním může pracovat každý,“ domnívá se Tomáš Richter z KASA.cz.
Tento názor potvrzuje rozdělení nakupujících podle velikosti místa bydliště, jež je v podstatě rovnoměrné. Z obcí do 999 obyvatel česká internetová dvojka dostává celých 15 procent objednávek.

Srovnání se Slovenskem

Pouze 20 procent odpovědí na Slovensku poslaly ženy. Výrazný rozdíl je mezi zeměmi i v počtu odpovídajících starších 50 let. Do této věkové skupiny patřilo pouze 17 procent těch, kteří odpovídali prostřednictvím obchodu HEJ.sk. Tento obchod je dceřinou firmou KASA.cz. Naopak vítězně z mezistátního srovnání vycházejí Slováci ve věkové skupině 30–39 let, která tvořila 33 procent odpovídajících.

Na rozdíl od Česka je zde pro internetový nákup zjevně určujícím kritériem dosažené vzdělání. Celých 36 procent odpovídajících totiž absolvovalo vysokou školu, dalších 46 procent pak představují středoškoláci s maturitou.

Rozložení respondentů podle krajů je na Slovensku oproti Česku prakticky vyrovnané. Ze všech přišlo mezi 10–12 procenty odpovědí. Pozoruhodnou výjimku však představuje Bratislava a Bratislavský kraj. Z hlavního města bylo 20 procent odpovídajících, z jeho okolí však jen pět procent, což je nejméně z celého Slovenska. V Česku přitom Praha a střední Čechy v průzkumu jednoznačně dominují.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Pravidlo dvou pizz

Petr Zavoral , 22. květen 2018 00:00
Petr Zavoral

Úvodem pozdrav všem nerdům a geekům. Prostě celé naší IT komunitě. Zdá se to být zbytečné, ale věřte...

Více







RSS 

Zprávičky

V Amazonu prý manažeři vyhoří, navíc je o ně zájem jinde

ČTK , 22. květen 2018 10:00

Amazon přišel o dalšího klíčového muže. Firmu opustil Jim Freeman, který stál za virtuální asistentk...

Více 0 komentářů

Výrobce Nokií získává 100 milionů dolarů pro financování dalšího růstu

Pavel Houser , 22. květen 2018 09:00

Současná tržní hodnota firmy HMD Global, který stojí za telefony Nokia, přesahuje miliardu dolarů....

Více 0 komentářů

Fujifilm hodlá žalovat Xerox kvůli odstoupení od dohody o spojení

ČTK , 22. květen 2018 08:00

Japonská společnost Fujifilm Holdings plánuje zažalovat amerického výrobce kopírek a tiskáren Xerox ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Umělá inteligence v dohledné době většinu odvětví zásadně nepromění

Pavel Houser , 21. květen 2018 11:56

AI bude ale významně přispívat k obchodním výsledkům, ať už cestou úspor nebo růstem obratu. ...

Více 1 komentářů

Británie hodlá vypsat tendry na rivala systému Galileo už letos

ČTK , 21. květen 2018 11:42

Británie preferuje zůstat členem programu Galileo. Pokud však bude odříznuta, je připravena reagovat...

Více 0 komentářů

Apple začal irské vládě splácet daňový nedoplatek

ČTK , 21. květen 2018 08:00

Doplacení nařídila Evropská komise, podle níž Irsko řadu let poskytovalo Applu neoprávněné daňové vý...

Více 0 komentářů

ČR má v Evropě 3. nejvyšší platbu za 1 GB mobilních dat

ČTK , 20. květen 2018 16:04

Ve výši průměrného měsíčního tarifu patří ČR s 33 dolary k evropskému průměru....

Více 0 komentářů