Na internetu nakupují víc muži než ženy, mužů jsou dvě třetiny

Jiří Kocourek , 18. listopad 2008 16:40 0 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Trend
Dvě třetiny lidí, kteří nakupují na internetu, jsou muži. Čtvrtinu internetových nákupů dělají lidé starší padesáti let. To se blíží současným trendům v Evropě, kde je rovněž patrný nečekaně vysoký počet nakupujících přes internet ve vyšším věku. Poměr mužů a žen je však v zemích EU vyrovnanější. Vyplývá to ze spotřebitelského průzkumu českého internetového obchodu KASA.cz, který proběhl v měsících červenci až září letošního roku.

Moms-magazine
Rozdíly v internetovém nakupování mužů a žen


Pouze třetina zákazníků na českém internetu jsou ženy. Na Slovensku podle stejného průzkumu muži představují dokonce téměř 80 procent nakupujících. Eurostat uvádí mnohem vyrovnanější poměr mezi muži a ženami. V roce 2007 v zemích EU-27 bylo mezi internetovými nakupujícími 57 % mužů.

Psycholog Vilém Urban vysvětluje: „Na internetu je sice nakupování snadnější, ale ženy si chtějí nakupování užít, potřebují si zboží osahat. A to jim internet neumožňuje. Naopak tento způsob nákupu vyhovuje mužům, kteří preferují jednoduchý a rychlý nákup toho, pro co se již předem rozhodli.“

Nečekaná věková skladba

Průzkum potvrdil fakt, že čeští penzisté přišli na chuť internetu. V e-shopu KASA.cz jich totiž nakupuje o dvě procenta víc než studentů (devět, respektive sedm procent). V Česku přitom zatím převažuje dojem, že internet a moderní technologie vůbec se týkají především mladých lidí. V západní Evropě jsou přitom lidé v penzijním věku nejen významnými internetovými uživateli, ale zároveň představují značnou kupní sílu. „Podle údajů Eurostatu za rok 2007 spadá v zemích EU-27 z celkového počtu nakupujících na internetu 28 % do věkové skupiny nad 55 let a dalších 22 % do skupiny 45-54 let“, říká Petr Koubský, analytik trhu IT.

Více než 26 respondentů přitom uvedlo věk vyšší než 50 let. I tento údaj napovídá, že dosavadní klišé o tom, že internet je záležitostí mladých, přestává platit. Jen o zlomky procenta totiž celkově vyhrává nejsilnější věková skupina v rozmezí 30–39 let. K té se totiž přihlásilo téměř 28 procent odpovídajících. Lidé starší 40 let představovali v průzkumu 48 procent účastníků.

Vzdělání nerozhoduje

Zajímavé je, že podle průzkumu není výraznější rozdíl mezi počtem nakupujících vysokoškoláků (22 %) a lidí, kteří mají pouze výuční list (17 %). „Podle mého názoru naše zjištění dokládá, že internet už není jen záležitostí vzdělanějších nebo movitějších lidí. Potvrzuje to světový trend, že internet je zajímavý pro všechny lidi bez rozdílu. I to, že s ním může pracovat každý,“ domnívá se Tomáš Richter z KASA.cz.
Tento názor potvrzuje rozdělení nakupujících podle velikosti místa bydliště, jež je v podstatě rovnoměrné. Z obcí do 999 obyvatel česká internetová dvojka dostává celých 15 procent objednávek.

Srovnání se Slovenskem

Pouze 20 procent odpovědí na Slovensku poslaly ženy. Výrazný rozdíl je mezi zeměmi i v počtu odpovídajících starších 50 let. Do této věkové skupiny patřilo pouze 17 procent těch, kteří odpovídali prostřednictvím obchodu HEJ.sk. Tento obchod je dceřinou firmou KASA.cz. Naopak vítězně z mezistátního srovnání vycházejí Slováci ve věkové skupině 30–39 let, která tvořila 33 procent odpovídajících.

Na rozdíl od Česka je zde pro internetový nákup zjevně určujícím kritériem dosažené vzdělání. Celých 36 procent odpovídajících totiž absolvovalo vysokou školu, dalších 46 procent pak představují středoškoláci s maturitou.

Rozložení respondentů podle krajů je na Slovensku oproti Česku prakticky vyrovnané. Ze všech přišlo mezi 10–12 procenty odpovědí. Pozoruhodnou výjimku však představuje Bratislava a Bratislavský kraj. Z hlavního města bylo 20 procent odpovídajících, z jeho okolí však jen pět procent, což je nejméně z celého Slovenska. V Česku přitom Praha a střední Čechy v průzkumu jednoznačně dominují.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Tržby IBM klesaly i ve 4.čtvrtletí loňského roku, akciím se daří

ČTK , 21. leden 2017 07:00

Americká počítačová společnost International Business Machines (IBM) zaznamenala další, již devatená...

Více 0 komentářů

Facebook postaví v Dánsku datové centrum

ČTK , 20. leden 2017 14:00

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v dánském městě Odense nové datové centrum, kte...

Více 0 komentářů

Americký Oracle převezme českou programátorskou firmu Apiary

ČTK , 20. leden 2017 12:00

Americký výrobce podnikového softwaru Oracle podepsal dohodu o převzetí české programátorské firmy A...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů