Netradiční způsoby marketingu: Bluecasting

Jana Budinská, 11. únor 2009 06:10 3 komentářů
Rubriky: Marketing

Bluecasting
V prvním díle seriálu o netradičních způsobech marketingu si dnes přiblížíme proximity marketing, zejména jeho variantu využívající technologii Bluetooth, takzvaný bluecasting. Tato metoda umožňuje distribuovat reklamní obsah v závislosti na místě, kde se příjemce a potenciální zákazník nachází. Reklamu tak lze šířit v okolí obchodu či provozovny, ale i na jiných zajímavých místech. Kam se bluecasting hodí a jaké jsou jeho výhody a nevýhody?

Bluecasting je označení pro jednu z odnoží tzv. proximity marketingu. To je marketing, využívající geografickou lokaci cílového objektu pro zasílání reklamního obsahu, souvisejícího s konkrétním místem. Vznik a rozšíření tohoto druhu marketingu závisely na rozšíření moderních, především mobilních technologií – reklamní sdělení je zasíláno na mobilní telefon, případně zařízení připojené k Internetu (jeho poloha se pak určuje přes přístupový bod Wi-Fi, k němuž je připojeno, popř. z vestavěné GPS).

Bluecasting
Bluecasting – možnosti využití

Reklama na mobil

Především mobilní telefon, který dnes nosí u sebe téměř každý, je lákavým cílem lokálně zaměřené reklamy. Jeho lokalizace i zasílání obsahu může být realizováno dvěma hlavními způsoby. První z nich je identifikace telefonu v buňce a reklamní sdělení jako informace o buňce (u nás v síti operátora O2). Toto řešení má několik nevýhod – obsah je pouze textový, navíc s omezenou délkou, jeho distribuce musí probíhat přes mobilního operátora a navíc na sebe nijak neupozorňuje, takže pokud se příjemce z nějakého důvodu na displej v konkrétní buňce nepodívá, reklamní sdělení vůbec nezaregistruje.

Využití Bluetooth

Pružnějším a přizpůsobivějším nástrojem je takzvaný bluecasting. Prostorově nenáročný vysílač lze umístit téměř kdekoli (můžeme se setkat například i s umístěním uvnitř tzv. citylightu). Zařízení nepřetržitě kontroluje výskyt mobilních telefonů se zapnutým Bluetooth v dosahu cca 100–150 metrů a rozesílá na ně žádost o potvrzení příjmu mobilního obsahu. Vzhledem k nutnosti potvrzení příjemcem tak nejde o nevyžádanou reklamu nebo spam. Přes Bluetooth lze poslat textový obsah, ale i obrázek, melodii, video, javovou hru nebo vizitku ve formátu Vcard. Mezi nevýhody patří omezený dosah a také fakt, že telefon musí mít pro příjem tohoto obsahu zapnutý Bluetooth ve zjistitelném módu. Ten má velká část majitelů mobilu vypnutý, ať už z obavy o výdrž baterie, nebo ve snaze vyhnout se obtěžování neznámými lidmi, náhodně přes Bluetooth rozesílajícími různé vzkazy (tzv. bluejacking).

Je tedy vhodné upozornit kolemjdoucí, aby si zapnuli Bluetooth do zjistitelného módu, např. letákem či vývěskou. Ti pochopitelně potřebují motivaci a důvod, proč by to měli udělat. Proto jim nabídneme spolu s reklamním obsahem něco užitečného či zábavného. To může být Java hra, tapeta, vyzváněcí melodie, popř. plánek obchodního centra, předpověď počasí nebo program kina. Pro kamenné obchody je zajímavá možnost rozesílat akční nabídku či slevový kupón.

Možnosti využití

Ondřej Mejzr, výkonný ředitel společnosti Blue2info, která se zabývá vývojem a distribucí platforem pro vysílání mobilního obsahu, uvádí: „Na rozdíl od ostatních oblastí běžného života jsou mobily zatím reklamou prakticky nezasažené. Existuje zde obrovský reklamní prostor, vždyť mobilní telefon máme téměř pořád u sebe. Lidé navíc nejsou na reklamu v mobilu zvyklí a tím pádem jsou k ní mnohem vnímavější.“

Mimo jiné bluecasting umožňuje rotovat několik různých reklamních sdělení, vyloučit z rozesílání telefony zaměstnanců nebo naopak posílat informace jen na vybrané telefony, např. jako jeden z kanálů firemního informačního systému. V souvislosti s rozesíláním obsahu lze generovat množství statistik, užitečných při vyhodnocování reklamních kampaní.

Koho je vhodné přes Bluetooth oslovit? „Bluecasting doporučuji využívat především ve dvou případech. Velmi vhodný je zejména tehdy, pokud chcete oslovit mladší publikum, cílovou skupinu zhruba do 30 let – to je navíc cílová skupina, která se tradičními médii zaměřuje velice špatně. S vhodným umístěním vysílacích platforem např. v blízkosti škol, zábavních center či sportovišť dokážete oslovit velké množství mládeže. A za druhé je bluecasting užitečný právě v případě těsného propojení s prodejnou či provozovnou. Dokáže upozornit kolemjdoucí na váš obchod a vhodně distribuovaným slevovým poukazem nebo obrázkem s akční nabídkou je povzbudit k jeho návštěvě,“ vypočítává Ondřej Mejzr. „Bluecasting je navíc nízkonákladová technologie, což by mohli ocenit ti zadavatelé, kteří v dnešní době ekonomické nestability hledají alternativní řešení propagace svých výrobků a služeb.“

Zhodnocení

Bluecasting má pravděpodobně svůj boom ještě před sebou. Zatím tento kanál využívá k propagaci jen málo subjektů a stejně tak není mnoho firem, které se touto technologií a souvisejícími službami zabývají. Pro lokální reklamu a oslovení mladších cílových skupin stojí rozhodně za zvážení, je však třeba mít na paměti, že ruku v ruce s moderní technologií musí jít i zajímavý a pro příjemce atraktivní obsah.


Komentáře

David #1
David 29. březen 2009 22:21

Jedna společnost, která má adresu na www.blueto.cz rozjela už v roce 2006 pilotní projekt využití bluetooth ve firemním prostředí jako další informační kanál pro zaměstnance.

Dopadlo to poměrně dobře, lidé si rychle zvykli, administrace fungovala dobře, jen pro úplné využití bych spíše doporučil spojení s JAVA aplikacemi.

Mějte se

David

#2
29. březen 2009 22:22

Jedna společnost, která má adresu na

<a href="http://www.blueto.cz">BlueTo</a>

rozjela už v roce 2006 pilotní projekt využití bluetooth ve firemním prostředí jako další informační kanál pro zaměstnance.

Dopadlo to poměrně dobře, lidé si rychle zvykli, administrace fungovala dobře, jen pro úplné využití bych spíše doporučil spojení s JAVA aplikacemi.

Mějte se

David

Kapa #3
Kapa 30. srpen 2013 20:11

Podrobnosti
URL: http://www.blueto.cz/
Proces: C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\f...
Infekce: JS:Clickjack-B [Trj]

Stranka obsahuje vir

RSS 

Komentujeme

Intel Inside aneb všichni jsme načipováni

Petr Zavoral , 10. prosinec 2017 18:20
Petr Zavoral

V Havlově hře Audience přesvědčuje Sládek Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe. Z pohledu letoš...

Více







Kalendář

09. 01.

13. 01.
CES 2018
18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
29. 01.

30. 01.
G2BTechEd
RSS 

Zprávičky

APEK: Dnes obrat za miliardu?

Pavel Houser , 11. prosinec 2017 13:04

Právě dnes očekává Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vrchol objednávek vánočních dárků na in...

Více 0 komentářů

Termínový kontrakt na bitcoin při debutu stoupl až na 18 700 dolarů

ČTK , 11. prosinec 2017 10:39

Termínový kontrakt na internetovou měnu bitcoin při svém debutu ve Spojených státech zpevnil o více ...

Více 0 komentářů

Western Digital zruší arbitráž proti Toshibě

ČTK , 11. prosinec 2017 08:00

Japonská společnost Toshiba a americká firma Western Digital se v zásadě dohodly na urovnání sporu o...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Spotify a Tencent se propojují

ČTK , 10. prosinec 2017 08:00

Přední světová služba pro streamování hudby Spotify a čínská konkurenční firma Tencent Music Enterta...

Více 0 komentářů

Bezpečnostní politika firem brání plně využít potenciál IoT

Pavel Houser , 09. prosinec 2017 08:00

Tři čtvrtiny účastníků průzkumu EY Global Information Security Survey 2017 pokládají za nejpravděpod...

Více 4 komentářů

Globální výdaje na bezpečnost IT porostou v příštím roce o 8 % na 96 miliard dolarů

Pavel Houser , 08. prosinec 2017 10:57

Nejrychleji porostou řešení SIEM, testování IT bezpečnosti a její outsourcing. ...

Více 1 komentářů

Soud EU: Luxusní značky mohou zakázat internetový prodej zboží

ČTK , 08. prosinec 2017 10:00

Oponenti poukazují na to, že omezení prodejů jde proti hospodářské soutěži....

Více 2 komentářů