• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Seznam.cz ustoupí uživatelům a označí vlastní reklamu

itbiz
20. 8. 2007
| Články
Seznam.cz

Seznam.cz ustoupil svým uživatelům a začne ve výsledcích hledání označovat reklamu na vlastní služby. Pokud se některý z webů portálu dostane na první místo na základě hodnocení vyhledávacího robota, nebude nijak odlišen. Dosud se v několika případech zobrazoval na prvních místech odkaz na vlastní služby. Na první místo se však servery portálu nedostaly přirozeným způsobem, ale byly přidány administrátory. Seznam.cz tak zvýhodnil své vlastní služby před konkurencí. Kromě těchto změn oznámil zakladatel serveru Ivo Lukačovič spolupráci s Atlas.cz.

Sprace
Na prvním místě ve výsledcích
hledání se zobrazovala skrytá
a neoznačená reklama

Zakladatel serveru Seznam.cz Ivo Lukačovič zveřejnil na svém blogu informaci o skryté reklamě na služby portálu ve výsledcích hledání jejich vyhledávače. „Jedná se však o propagaci našich vlastních služeb na relevantní klíčová slova. Takový přístup považujeme za naprosto legitimní,“ uvedl Lukačovič. Vlastní weby portálu byly zobrazovány na prvních místech údajně u méně než deseti klíčových slov. Takto se propagoval například pracovní portál Sprace.cz.

Ostatní vyhledávače do výsledků hledání zřejmě nijak nezasahují, a tak jsou nalezené stránky řazeny čistě podle oblíbenosti a dalších algoritmů vyhledávacího robota. Například Centrum.cz označuje reklamu na vlastní služby jinou grafickou ikonou a před odkazem zároveň chybí pořadové číslo. „Pro nás je odlišení odkazu na naše služby standardem,“ vysvětlil ITBIZu výkonný ředitel Pavel Mucha ze společnosti NetCentrum, s. r. o., která portál provozuje. Ve webovém prohlížeči Opera 9.22 se však žádné číslování u ostatních výsledků vyhledávání nezobrazuje.

Rovněž Google by neměl výsledky nijak ovlivňovat. V materiálech pro tvůrce webových prezentací je uvedeno, že robot vyhledávače posuzuje web na základě více než 200 kritérií. „Když uživatel zadá dotaz, naše počítače prohledají index, zda neobsahuje odpovídající stránky, a uživateli zobrazí nejrelevantnější nálezy,“ uvádí se v příručce pro majitele webů. Také Google byl v minulosti kritizován, že příliš propaguje své služby a na základě odezvy uživatelů některé formy vlastní reklamy zrušil.

Vyhledávač z pohledu uživatele

Abychom zjistili, jaký dopad mělo upřednostnění vlastních služeb ve vyhledávači Seznam.cz na uživatele, podíváme se na jejich chování ve vyhledávači Google. Lze totiž očekávat, že se podobným způsobem lidé chovají i v jiných vyhledávačích. Odborníci v tomto případě zkoumali pomocí oční kamery, jak uživatelé

Test oční kamerou
Takto lidé vidí vyhledávač
Google

používají Google. Ukázalo se, že testované osoby často výsledky hledání nijak pečlivě nestudují. Pohledy uživatelů na výsledky hledání připomínají písmeno „F“. Uživatel prohlédne pravý okraj, uvidí první dvě pozice reklamy Google AdWords a poté se vrátí zpět k výsledkům hledání.

První tři nalezené weby přitom vidí nejvíce lidí, odkaz na čtvrté pozici zaznamenalo 85 % testovaných a například pátý řádek vidělo jen 60 % uživatelů. Pozice odkazu tedy ovlivňuje, kolik lidí na něj klikne. Návštěvníka vyhledávače také může zaujmout nebo naopak odradit vhodně zvolený titulek webu. Co z toho tedy vyplývá? Odhaduje se, že 70 až 90 % lidí přichází na stránky z vyhledávačů a katalogů. Jestliže Seznam.cz zasáhl do přirozených výsledků hledání, mohlo na ostatní odkazy kliknout méně návštěvníků vyhledávače. To by pro provozovatele ostatních webů teoreticky znamenalo snížení počtu příchozích návštěvníků na určitá klíčová slova.

Právě proto se portál stal terčem kritiky ze strany uživatelů i provozovatelů webů. „Nemám nic proti Seznamu, ale trošku mi tento přístup vadí. Je mi prostě líto, když se nemohu svou vlastní snahou dostat na první oficiálně nereklamní pozici,“ vyjádřil se v diskusi Radim Smička, provozovatel inzertního serveru Bazoš.cz a autor knihy Optimalizace pro vyhledávače – SEO. Na problém přitom upozornil už v roce 2005.

Ivo Lukačovič v úterý 7. 8. prostřednictvím svého blogu oznámil, že Seznam.cz bude textově nebo graficky označovat reklamu na vlastní služby. Tyto změny plánuje zavést do konce srpna a budou se týkat pouze reklamy přidané správci portálu. Bez označení zůstanou pouze takové odkazy na služby, které vyhodnotil robot vyhledávače přirozeně jako nejlepší. „Nadále budeme pracovat na zlepšování relevance fulltextu tak, aby se na prvních místech na dané klíčové slovo zobrazovaly ty nejrelevantnější stránky,“ slíbil uživatelům Lukačovič.

Seznam.cz na Atlasu

Reklamní kampaň
Neobvyklá reklamní kampaň

Portál Seznam.cz se také pochlubil neobvyklým úspěchem, když zvítězil ve výběrovém řízení na dodavatele vyhledávací technologie pro portál Atlas.cz. Ten dříve využíval technologii společnosti Jyxo, s.r.o. Jak nám potvrdil jednatel firmy Michal Illich, portál bude i nadále používat technologie pro hledání zboží, obrázků, databázových záznamů a slovenských stránek. „Rozhodli jsme se uživatelům Atlasu nabídnout vyhledávací technologii, kterou preferují a důvěřují ji. Pokud naši uživatelé měli potřebu chodit hledat na Seznam.cz, teď už nemusí. Nabídneme jim stejnou kvalitu,“ vysvětluje důvody změny Martin Březina, marketingový manažer serveru Atlas.cz.

Pomůže samotnému Atlasu vyhledávací technologie Seznamu? „Atlas se mění v čistě mediální společnost, Seznam jde spíše cestou společnosti technologické. Na jejich spojení vyděláme všichni,“ myslí si Martin Kopta, nezávislý analytik a konzultant. Podle něj vytváří Seznam.cz zajímavá pracovní místa, odvádí daně a pro Atlas je výhodné také spojení s reklamním systémem Sklik. Zároveň upozorňuje, že pro portál může být těžké přesvědčit uživatele, aby začali používat nové vyhledávání. Nyní proto můžete vidět na hlavní stránce portálu poměrně nezvyklou reklamní kampaň, kdy se na jednom reklamním proužku zobrazují vedle sebe loga obou portálů.

Také Marek Prokop, odborník na optimalizaci pro vyhledávače (SEO) z konzultační firmy H1, se nedomnívá, že by tato spolupráce pomohla zvýšit celkový podíl Seznam.cz na vyhledávání. Budou uživatelé používat vyhledávání Altasu častěji než bylo dříve zvykem? „Je to možné, ale neočekávám, že bude rozdíl měřitelný,“ domnívá se Marek Prokop.

Není to zřejmě poslední využití technologií a služeb externích partnerů. Jak nám potvrdil marketingový manažer portálu, společnost je připravena navázat další spolupráci. „Atlas chce své cílové skupině nabídnout to, co od Internetu očekávají. Pokud je na trhu v dané kategorii natolik kvalitní služba, kterou v současné době nedisponujeme v očekávané kvalitě, nebráníme se outsourcingu,“ prozrazuje strategii portálu Březina. Vývojové oddělení se v tuto chvíli zaměřuje na rozvoj služeb AMapy.cz, nového e-mailu, katalogu a obsahu.

Technologie pro malé a velké firmy

Ve výsledcích hledání se na Atlas.cz zobrazuje reklama pay-per-click systému Sklik. Za každé kliknutí potom získává portál dosud nezveřejněnou provizi. Obestřena tajemstvím zůstává rovněž cena za pronájem vyhledávací technologie. Seznam.cz však hodlá podobným způsobem nabízet tuto technologii malým a velkým firmám. Také vývojáři a majitelé webových stránek nezůstanou ochuzeni, protože zástupci portálu plánují bezplatné zpřístupnění svého vyhledávače pomocí API, což je rozhraní pro programátory, které zpřístupňuje možnosti vyhledávače třetím stranám.

Znamená to, že se dotaz zadaný na cizím webu předá ke zpracování vyhledávači Seznam.cz a výsledky by se zřejmě měly zobrazit ve vzhledu původních webových stránek. „Hlavní přínos by měl být pro majitele webů, kteří si na svůj web chtějí jednoduchým způsobem přidat vyhledávání,“ upřesňuje Rita Gabrielová, tisková mluvčí Seznamu. Podobnou službu nabízí například vyhledávač Google s tím, že je denně možné odeslat až 1000 dotazů. Služba je proto vhodná spíše pro menší webové prezentace.

Kromě vyhledávání je v plánu také rozšíření reklamního systému Sklik na další weby a zdokonalení stávajícího mapového API. Tím ovšem nabídka outsourcingu stávajících služeb končí. „Pronájem dalších technologických řešení v nejbližší době neplánujeme,“ uzavírá mluvčí.

Také portál Centrum.cz poskytuje své vyhledávací technologie. Jejich služeb využívá například polský server Onet.pl. Ve firmě se vážně uvažuje o vytvoření API, aby bylo možné nabídnout propojení služeb vyhledávačům dalším provozovatelům webů. Na rozdíl od Seznamu se zabývají myšlenkou, zda začít komerčně nabízet pronájem ostatních služeb jako je chat, katalog nebo blogy. Uživatelé by se mohli dočkat i hostovaných aplikací, například e-mailu s podporou vlastní domény.

Související

Seznam.cz ustoupí uživatelům

Rubriky: InternetPrávo

Související příspěvky

Gordic a Cybrela přinášejí komplexní řešení kybernetické bezpečnosti
Zprávičky

Firmy ze skupiny Unicorn stáhly některé žaloby vůči zkrachovalému Mamutu

7. 10. 2025
Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB
Zprávičky

Čtením obžaloby začal hradecký krajský soud projednávat kauzu falešných bankéřů

7. 10. 2025
Zprávičky

EU zahájila vyšetřování německého výrobce podnikového softwaru SAP

4. 10. 2025
Zprávičky

EU by měla zjednodušit předpisy pro AI, řekla šéfka Googlu pro Evropu

3. 10. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

EK podle své šéfky chystá pravidla na podporu rozvoje start-upů

ČTK
7. 10. 2025

Evropská komise hodlá v příštím roce navrhnout soubor pravidel pro start-upy, který by měl

Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů

Téměř polovina českých firem vyvíjejících AI vznikla v posledních pěti letech

ČTK
7. 10. 2025

Téměř polovina českých firem, které vyvíjejí nebo dodávají řešení založená na umělé inteligenci (AI),

Gordic a Cybrela přinášejí komplexní řešení kybernetické bezpečnosti

Firmy ze skupiny Unicorn stáhly některé žaloby vůči zkrachovalému Mamutu

ČTK
7. 10. 2025

Firmy skupiny Unicorn začaly v insolvenčním řízení kolem zkrachovalého e-shopu Mamut stahovat žaloby, které

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Čtením obžaloby začal hradecký krajský soud projednávat kauzu falešných bankéřů

ČTK
7. 10. 2025

Čtením obžaloby včera u Krajského soudu v Hradci Králové začalo hlavní líčení v případu

AMD uzavřela smlouvu o dodávkách čipů pro OpenAI, ta získá předkupní právo

ČTK
6. 10. 2025

Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých

Ocenění start-upů zaměřených na AI často neodpovídá tržbám

ČTK
6. 10. 2025

Start-upy zaměřené na umělou inteligenci (AI) přitahují rekordní investice od firem rizikového kapitálu. Někteří

Tchajwanský Foxconn má za třetí čtvrtletí rekordní tržby, pomohl zájem o AI

ČTK
5. 10. 2025

Tržby tchajwanské společnosti Foxconn, která je největším smluvním výrobcem elektroniky na světě, se ve

Možnost identifikovat zákazníky na dálku už i v Česku!

Šéf digitální agentury kvůli potížím s eDoklady při volbách nabídne rezignaci

ČTK
4. 10. 2025

Ředitel Digitální informační agentury (DIA) Martin Mesršmíd se rozhodl kvůli potížím s eDoklady při

Tiskové zprávy

Jak AI proměňuje bezpečnost dat i firemní odpovědnost: praktické pohledy odborníků nabídne konference Bezpečnost a dostupnost dat 2025

Enterprise Data Cloud společnosti Pure Storage sjednocuje data a poskytuje podnikům větší kontrolu nad jejich iniciativami v oblasti umělé inteligence

Sophos spouští poradenské služby pro zajištění proaktivní kybernetické odolnosti

Dell zpřístupňuje firmám v České republice rychlé nasazení on-premise AI

Huawei představuje upgradovaná řešení inteligentní sítě Xinghe pro Evropu

Studie Sophos: 3 ze 4 odborníků v kyberbezpečnosti trpí vyhořením

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Kalendář

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Lis 11
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

Bluetooth

Marketing manager

Flyspray

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.