ABSL: robotická automatizace je trend, využívá ji většina center sdílených podnikových služeb

23. březen 2016 08:00 0 komentářů

Centra sdílených podnikových služeb v České republice ve stále větší míře využívají technologie pokročilé automatizace, které dokáží eliminovat rutinní činnosti. Lidská práce v tomto sektoru se tak může soustředit na činnosti, které přinášejí přidanou hodnotu. Asociace ABSL, která sdružuje společnosti působící v segmentu sdílených podnikových služeb v ČR, zveřejňuje výsledky průzkumu, který ukazuje míru automatizace v tomto oboru a přínosy, které s sebou tento fenomén nese.

Průzkum ABSL: Využití automatizace v centrech sdílených podnikových služeb
Průzkum ABSL: Využití automatizace v centrech sdílených podnikových služeb

Jak ukazují výsledky průzkumu, stále více center sdílených podnikových služeb využívá procesy založené na komplexních makrech a skriptech, a ve větších centrech se uplatňuje i pokročilá robotizace. Nejpokročilejší formy automatizace najdeme již v 17 % středních a velkých centrech sdílených podnikových služeb (střední centra – 200–500 zaměstnanců; velká centra – nad 500 zaměstnanců). Prakticky veškerá velká centra využívají komplexních maker a alespoň jednoduchou robotizaci.

Robotická automatizace procesů (RPA – Robotic Process Automation) obnáší především konfiguraci softwaru tak, aby dokázal pracovat s aktuálními daty i aplikacemi, reagoval na události, dokázal bez zásahu člověka zpracovávat transakce a komunikovat s dalšími systémy. Softwarové prostředky dnes umožňují automatizovat nejen jednotlivé procesy, ale i komunikaci mezi nimi.

Do kategorie takto automatizovaných činnosti patří např. reporting, analytika, vyplňování formulářů, práce s databázemi i opakované činnosti, které lze pomocí maker a softwarových agentů řešit nejen v prostředí kancelářských aplikací. Technologie RPA procházejí v současné době rychlým vývojem a dostává se jim stále širšího přijetí, protože ve srovnání s lidskou prací jsou cenově efektivnější, rychlejší a dochází při nich k menšímu množství chyb.

Podle analýzy organizace ACCA (Association of Chartered Certified Accountants, celosvětová organizace certifikovaných finančních specialistů) představuje softwarové řešení přibližně pouhou 1/9 nákladů v porovnání s tím, kdyby stejnou činnost musel vykonávat člověk. Pokud se k tomu připočítá vyšší rychlost a spolehlivost transakcí, návratnost investice do automatizace procesů se může pohybovat už v řádu 6–12 měsíců.

„Z nasazení robotické automatizace následně profitují nejen zaměstnanci, kteří nemusí řešit rutinní a nezajímavé činnosti, ale soustředit se na kreativní práci, ale především zákazníci, kterým se dostane lepších služeb,“ okomentoval závěry průzkumu Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, a dodal: „Robotická automatizace je dnes skutečným fenoménem. Dokonce se v souvislosti s ní hovoří o trendu Průmysl 4.0 či čtvrté průmyslové revoluci. I když mnozí analytici hrozí, že kvůli zavádění automatizace může dojít k úbytku pracovních míst, segment sdílených podnikových služeb patří k sektorům, které dokazují, že tento trend dává smysl a přináší mnoho benefitů, například vznik nových služeb.“

K určitému posunu dochází v tomto oboru z hlediska požadavků na kvalifikaci zaměstnanců. Vedle jazykové vybavenosti zaměstnanců je důraz kladen i na další schopnosti, umožňující přinášet přidanou hodnotu: komunikační dovednosti, kritické myšlení, schopnost spojovat znalosti z více oborů, kreativita, ale i konkrétní pokročilé technické znalosti. V souvislosti s robotizací se jedná samozřejmě například o schopnost příslušné automatizované řešení vytvořit, nasadit, udržovat a dále rozvíjet.

„Centra sdílených podnikových služeb se v posledních letech zaměřovala na zlepšení výkonnosti a automatizaci. I přesto, že mnoho center udělalo velký pokrok, nadále zůstává prostor pro robotizaci procesů, což umožní zvýšit efektivitu klíčových operací,“ řekl Mike Jennings z PwC, která je strategickým partnerem ABSL.

Sdílené podnikové služby dnes výrazně rostou především v zemích, které mohou nabídnout kvalifikovanou pracovní sílu. Jak ukázal předcházející průzkum asociace ABSL, ČR v tomto segmentu roste nejrychleji z celého regionu CEE. Za rok 2015 realizovaly sdílené podnikové služby v ČR obrat 75 miliard Kč, což představuje přibližně 1,5 % HDP České republiky.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů