Webináře – nový nástroj pro online marketing a PR

Michal Martoch, 10. červen 2009 07:52 2 komentářů

Kravatak
Webinář je bezplatný seminář pořádaný přes Internet, a to v reálném čase s „živým“ přednášejícím. Jeho účelem je předat přínosné informace, které přitáhnou pozornost účastníků a umožní tak pořadateli představit své vlastní produkty a služby.

Einstein

Webináře umožňují firmám stát se odborníky v očích veřejnosti nebo zvýšit své prodeje. Všem zúčastněným stranám to navíc přináší značné úspory času a nákladů. Účastníci i pořadatelé se mohou se snadno připojit přímo z kanceláře nebo domova a nemusí nikam cestovat. Tím získávají možnost účasti také na akcích za normálních okolností nedostupných, například z důvodu velké vzdálenosti nebo časové náročnosti.
Spojení s účastníky probíhá přes internetový prohlížeč a jejich počet není nijak omezen. Běžně se webináře pořádají pro několik desítek účastníků, ovšem žádnou výjimkou nejsou ani stovky či dokonce tisíce posluchačů. Účastníci mohou vidět přednášejícího na obrazovce svého PC nebo notebooku a současně sledovat připravenou prezentaci, programy, videa či jiné dokumenty zveřejněné na jeho počítači. Dotazy se kladou prostřednictvím chatu nebo přímo s využitím mikrofonu. Jednotlivé části webináře lze doplnit nejrůznějšími anketami, které dokáží účastníky zapojit do dění a sejmou z nich nálepku pasivních posluchačů.

Proces přípravy a realizace webináře


V zahraničí jsou webináře často využívány jako „pozitivní" marketingový nástroj. Pořadatel vytvoří kvalitní a poutavý obsah na problematiku, o kterou má daná cílová skupina zájem a na konci webináře vyzve účastníky k akci. Příkladem může být výzva ke stažení a otestování softwaru nebo nabídka individuální konzultace s expertem za poloviční cenu, pokud si ji objednají do konce týdne.


  1. Stanovení cílů

  2. Správně nadefinovaný cíl webináře je polovina úspěchu. Ten by měl pořadatel stanovit ještě před začátkem jakýchkoliv dalších příprav a pokud to je možné, měl by být také kvantifikovatelný. Teprve správné stanovení cíle umožňuje dobře zvolit cílovou skupinu.

    Příklady obecných cílů:



    • představit určité téma a stát se odborníkem v očích publika

    • předat praktické informace, které povedou k získání nových zákazníků

    • realizovat průzkum nebo získat zpětnou vazbu

    • předat současným zákazníkům informace o nových službách nebo produktech a naučit je s nimi pracovat


    Příklady konkrétních cílů:


    Pořadatel: personální agentura provozující pracovní server
    Cíl: získat 10 nových zákazníků
    Obsah webináře: tipy a doporučení, jak vybírat kvalitní zaměstnance a vést výběrové řízení. Na konci webináře se představí služby a produkty firmy.

    Pořadatel: softwarová firma
    Cíl: dosáhnout 100 stažení nové verze softwaru a následně získat zpětnou vazbu
    Obsah webináře: rady, jak snížit náklady a ušetřit čas s novými funkcemi softwaru XYZ

    Pořadatel: politická strana
    Cíl: vysvětlit nerozhodnutým voličům svůj volební program nebo oslovit „skalní" příznivce s žádostí o pomoc při realizaci volební kampaně
    Obsah webináře: rozhovor představitele strany s moderátorem, proč volit stranu XYZ - představení volebního programu nebo plánu volební kampaně s možností seberealizace pro její příznivce

  3. Termín konání a obsah

  4. Příprava webináře by měla začít přibližně 4-6 týdnů před termínem konání. Během této doby lze vytvořit kvalitní obsah a udělat dostatečnou propagaci. Vlastní výběr termínu je nutné podřídit zamýšlené cílové skupině. Pro webináře zaměřené na pracovní oblast jsou nejlepší dopolední hodiny v průběhu pracovního týdne. Osobní témata je naopak lépe naplánovat na odpolední hodiny, kdy jsou již lidé doma z práce.
  5. Propagace

  6. V případě pravidelně konaných webinářů je vhodné vytvořit trvalou prezentaci na internetu podpořenou internetovým marketingem. Do takové prezentace již stačí pouze doplňovat aktuální termíny a obsah webinářů. Vlastní propagace konkrétního termínu by měla začít přibližně 2-3 týdny před konáním akce. Pokud se začne s propagací dříve, tak někteří lidé snadno zapomenou na motivaci, proč se na webinář přihlásili. Naopak při pozdější propagaci se nemusí podařit dosáhnout požadovaného počtu účastníků.

    Doporučené způsoby propagace:


    • oslovení současných zákazníků

    • emailová kampaň

    • reklamní bannery

    • PPC reklama

    • trvalá internetová prezentace s kvalitními zpětnými odkazy a SEO

  7. Realizace webináře

  8. Webinář se koná v tzv. virtuální místnosti, která je zřízena v den konání a po jeho ukončení se automaticky uzavře. Z tohoto důvodu je nezbytné účastníkům zaslat den před webinářem přihlašovací údaje společně s odkazem na virtuální místnost. Webinář by měl začít vždy přesně ve stanovenou dobu. Jen málokdy se totiž stává, že se zúčastní skutečně všichni přihlášení a na opozdilé tedy nemá smysl čekat. Běžně se bezplatných webinářů zúčastní pouze 50 až 70% z celkového počtu přihlášených. S těmito čísly je vhodné počítat již od začátku a brát to jako fakt. Odráží to normální životní situace, kdy jeden zapomene, druhému nefunguje auto a třetí musel zařídit něco důležitějšího.
    V úvodu webináře je nutné vysvětlit celý jeho průběh a taktéž upozornit na opatření v případě výpadku účastníka. Obvyklá délka webináře je 60 - 90 minut, z toho by mělo být vyhrazeno na dotazy 20-30% času. Po ukončení webináře je doporučené od účastníků získat zpětnou vazbu nejlépe prostřednictvím automatického dotazníku. Pořadatel tak získá cenné informace o potenciálních zákaznících nebo místech, které by se měly při pořádání následujícího webináře zlepšit.

Technické řešení pro webináře


Webináře lze realizovat pomocí řady online systémů. Pořadatel se musí rozhodnout, jestli systém zakoupí a instaluje na vlastním serveru, nebo si jej pronajme v podobě tzv. SaaS – software jako služba (software as a service). Nejčastěji se využívají systémy Adobe Acrobat Connect Pro, Webex od společnosti Cisco, Citrix a jejich GoToWebinar a řada dalších. Každý z těchto systémů má své přednosti i nevýhody a volbu systému je lépe přenechat odborníkům. Ti by měli být schopni nejen poradit při výběru nejvhodnější systému, ale především poskytnout kompletní podporu s realizací vlastního webináře.

Ukázka prostředí pro pořádání webinářů





Pořadatelé webinářů


Webináře, webcasty a online školení pořádá tisíce subjektů po celém světě. Pro představu jen několik příkladů z české republiky i zahraničí.

Příklady v ČR


Portál Workline.cz – odborníci na pořádání a propagaci webinářů a online školení. Široká nabídka webinářů a online školení pořádaných v České republice.

Google – webináře, jak využít Google Adwords a Google Analytics pro zvyšování návštěvnosti a zlepšování návratnosti investic

Příklady v zahraničí


TMC NET – komunita pro IT a komunikační technologie
International institute for Learning – projektové řízení, Microsoft Office Project, Lean Six Sigma, business Analysis, Microsoft Excel
Webex webináře – desítky témat z různých oblastí realizovaných i budoucích webinářů

Názory účastníků webinářů


"Webinář byl pro mě velice přínosný. Určitě je to krok správným směrem. Jednak je to dnes dostupné pro velkou většinu lidí, kteří nejen hledají nové příležitosti, ale mohou se aktivně vzdělávat z domova. Zejména mám na mysli lidi silně tělesně postižené anebo jinak handicapované, kteří nemohou z jakýchkoliv důvodů pracovat jiným způsobem než komunikací po internetu. Pro ostatní je to příležitost navazovat jak osobní, tak i obchodní kontakty ke zviditelnění svých produktů a služeb. Možnosti, kterých se nabízí k využití, je nevyčerpatelné množství a nelze je ani všechny popsat.“
Ing. Radovan Juhász
předseda představenstva Družstvo SEKO

"Webináře považuji za velmi zajímavou a aktuální formu vzdělávání. Přednášející byl dobře slyšet, díky interaktivním anketám mi nedělalo problémy udržet pozornost. Zaujaly mě také možnosti sdílet různý obsah (prezentace, webové stránky) a na obrazovce přesouvat okna podle potřeby. Líbí se mi i marketingový potenciál webinářů - lze je využít jako ukázku lektorské práce nebo upoutávku na fyzické školení či poradenské služby. A to nemluvím o referencích. Když to shrnu, webináře bych doporučila nejen velkým firmám, ale především drobným podnikatelům a živnostníkům - je to jednoduché, levné, moderní a není potřeba kvůli tomu vstávat ze židle..."
Mgr. Magdaléna Čevelová
marketingová poradkyně a lektorka

Profil autora


Michal Martoch získal zkušenosti s online komunikací v mezinárodních společnostech Procter & Gamble a Hyundai. V současné době řídí společnost Idealine Solutions, která se mimo jiné zabývá poradenstvím a zaváděním řešení pro online školení, kurzy a přednášky přes Internet. Pro bližší představení celé problematiky práce, komunikace a školení online spustila firma na podzim 2008 portál Workline.


Komentáře

Thomas Prochazka #1
Thomas Prochazka 31. červenec 2009 22:04

z mých zkušeností můžu potvrdit, že webináře začínají být u zákazníků v zahraničí hodně oblíbené a zpětná vazba je dobrá. v rámci našich školení je používáme pro trénink zákazníků našeho systému pro email marketing. pěkný den. thomas

Náhodný kolemjdoucí #2
Náhodný kolemjdoucí 03. únor 2011 10:08

To máte pravdu :) Využití je spousta. Nedávno jsem se bavil s lidmi z Ruska a prý se to tam ve velkém začíná také rozjíždět...


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů