Homeworking – zavádění a přínosy práce z domova

Michal Martoch, 25. únor 2009 06:10 2 komentářů

Notebook
Homeworking je nový moderní způsob práce z domova. Firmám i pracovníkům přináší výrazné úspory nákladů. Mimo to působí jako silný nástroj pro dlouhodobou stabilitu a motivaci zaměstnanců. Pro maximální využití homeworkingu je důležité kvalitní zavedení, jež obnáší vhodnou počítačovou podporu a dále určité změny ve způsobech komunikace i řízení pracovníků.

Martoch
Michal Martoch

Současná situace v ČR i ve světě

Homeworking neboli práce z domova či home office jsou pojmy vyjadřující způsob práce, kdy pracovník provádí část nebo celou svou práci z domova. Jedná se o jednu z možností využití teleworkingu neboli práce online. Podle výzkumů by chtělo minimálně občas pracovat z domova 3/4 lidí. Velmi silný motivační prvek je homeworking pro mladší generaci, která považuje vyrovnaný pracovní a osobní život za jednu ze svých priorit a současně má výborné znalosti informačních technologií.

V USA a Kanadě nabízí homeworking jako alternativu k práci v kanceláři více než 40 % firem. V severní Evropě se jedná taktéž o desítky procent. V USA je dokonce v platnosti nařízení, které ukládá postupně zvyšovat počet federálních zaměstnanců pracujících z domova. Celosvětový trend je jasně nastaven směrem k maximálnímu využití homeworkingu.

V České republice je homeworking stále na začátku. Jeho plošné prosazení je spojeno s dostatečně kvalitním připojením k Internetu, jež bylo donedávna úzkým místem. To však bylo za poslední dva roky odstraněno a kvalitní internetové připojení je dnes běžně dostupné. V ČR pracuje v režimu některého druhu homeworkingu přibližně 5 % zaměstnanců. V následujících letech lze očekávat jeho výrazný nárůst. Nejvíce rozšířený je homeworking mezi lidmi na volné noze.

Homeworking nabízí v současné době jako alternativu běžné práce v kanceláři nebo jako firemní benefit desítky společností z řad malých firem (Atweb Consulting) i velkých korporací – T-Mobile či IBM.

Druhy homeworkingu

Občasná práce z domova – většinu času zůstává pracovník na pracovišti jako obvykle a pouze příležitostně vykonává práci z domova. Zaměstnavatel i pracovník získají příležitost vyzkoušet si homeworking na vlastní kůži a zjistit jednotlivé přínosy i úskalí. Ani jedna ze stran nemá co ztratit a pokud se to osvědčí, mohou z toho pouze profitovat.

Kombinace kanceláře a práce z domova – po získání základních dovedností (obvykle 3–6 měsíců) a vyhodnocení přínosů je možné přikročit k začlenění homeworkingu do běžných pracovních procesů. Kombinovaný homeworking je vhodný pro všechny profese, které nejsou podmíněny fyzickým pobytem na pracovišti. Existují 2 formy:

-- část týdne v kanceláři, část týdne práce z domova
-- jeden týden v kancelář, druhý týden práce z domova

Plný homeworking – vyžaduje větší zkušenosti na straně zaměstnavatele i pracovníka. Po jejich získání jej lze využít pro řadu profesí a povolání. Na důležité schůzky mohou pracovníci dojíždět např. 1–2x za měsíc.

Profese a povolání vhodné pro homeworking

Do nejrozšířenější skupiny patří lidé mající vyšší kvalifikaci, např. jde o překladatele, redaktory, obchodníky, konzultanty, programátory, grafiky, projektové manažery, architekty, účetní a jiné. Další skupinou jsou administrativní činnosti jako zpracování dat, provoz internetových obchodů, operátoři call center nebo tzv. virtuální sekretářky, což je nová profese vykonávaná výhradně z domova.

V oblasti manuální práce je situace poněkud jiná. Zde jsou možnosti značně omezené a většinou se jedná o nárazové akce než o dlouhodobý pracovní vztah. Manuální práce z domova jsou v ČR rájem pro podvodníky, kteří se snaží důvěřivé lidi nalákat na nejrůznější podvodné nabídky. Je s podivem, kolik lidí stále věří slibům o úžasné práci z domova za mnoho desítek tisíc Kč měsíčně bez jakékoliv kvalifikace a s minimem úsilí.

Výhody a nevýhody pro zaměstnavatele

Finanční a nefinanční přínosy

-- úspory za pronájem kanceláře a energie
-- snížení nákladů na nákup, opravy a udržování firemních automobilů
-- nižší nemocnost zaměstnanců
-- vyšší produktivita práce
-- snížení nákladů na nábor a zaučení nových zaměstnanců z důvodu nižší fluktuace
-- úspory času na porady a diskuze
-- nezávislost firmy na okolním dění – např. živelních událostech, dopravní situaci
-- možnost udržet si částečně zaměstnance i v případě náhlé nemoci nebo odchodu na mateřskou dovolenou
-- úspory mzdových nákladů při zaměstnání postižených lidí

Potenciální rizika a dodatečné náklady

-- náročnější řízení pracovníků
-- zabezpečení dat
-- nákup a instalace softwaru a hardwaru

Většinu rizik lze vhodným přístupem a dobře nastavenými procesy eliminovat.

Výhody a nevýhody pro pracovníky

Finanční a nefinanční přínosy

-- nižší náklady na cestování a dopravu
-- úspory času na cestování
-- flexibilní pracovní doba
-- možnost pracovat i s některými zdravotními problémy
-- méně stresu
-- větší klid na práci
-- vyšší spokojenost

Rizika při práci z domova

-- horší oddělení pracovního a osobního života
-- osamělost
-- nutnost sebekázně
-- menší respekt a šance na povýšení

Většinu rizik lze vhodným proškolením pracovníků odstranit.

Nástroje pro podporu homeworkingu

Homeworking vyžaduje kvalitní komunikaci mezi pracovníky a vedením i vzájemně mezi spolupracovníky. Pro tyto účely je nezbytné využívat vhodné softwarové a hardwarové řešení nebo nejrůznější online služby:

-- telefonování přes Internet – VoIP
-- telekonference
-- videokonference
-- chat – instant messaging
-- sdílené online dokumenty včetně online zálohování
-- sdílení pracovní plochy počítače
-- vzdálený přístup k počítači
-- online kalendáře a plánovače
-- firemní diskusní fóra, blogy a komunitní sítě
-- firemní databáze znalostí ve stylu Wikipedie
-- systémy pro efektivní sběr dat a informací
-- online CRM (řízení vztahů se zákazníky)
-- PDA a blackberry
-- a mnoho dalších

Zavádění do firmy či instituce

Hlavní překážky pro zavádění práci z domova ze strany firem jsou především nedůvěra vedoucích pracovníků v zaměstnance, kteří „nesedí“ ve vedlejší kanceláři. Skutečnost je však taková, že ani při práci v kanceláři často netuší, co pracovník dělá. Přitom kvalitně zavedená práce z domova umožňuje firmě získat systémy, jež vedou k přesnější evidenci dosažených výsledků odvedené práce, než je tomu běžně v kanceláři.

Nejdůležitější je skutečnost, že zavedení homeworkingu musí být v souladu s politikou a strategií firmy a musí vyhovovat jejímu způsobu fungování. Neméně důležité je dát zaměstnancům na výběr, zda budou částečně z domova pracovat či raději zůstanou u práce v kanceláři. Velmi podstatné je také právně nastavit systémy, které manažerům umožní mít neustálý přehled o stavu plnění úkolů. S tím souvisí i správně zvolené komunikační kanály pro předávání informací, sdílení výsledků, vedení online porad apod.

Zavádění homeworkingu je proces, který vyžaduje kvalitní přípravu a dodržení určitých zásad. Správný přístup vede rychle k viditelným výsledkům a firmám se to více než vyplatí. Nejvhodnější variantou je na začátku vybrat několik pracovníků, ty proškolit a poté jim umožnit práci z domova 1–2 týdně. Teprve po seznámení managementu firmy s procesem práce z domova lze přistoupit k plošnějšímu zavádění do firmy a případnému rozšíření o další dny v týdnu.

Jak vidíte možnost využití homeworkingu nebo teleworkingu ve vaší společnosti? Máte-li s nimi zkušenosti, přemýšlíte o jejich zavedení či řešíte nějaký problém, ozvěte se, rád si o nich popovídám: michal.martoch@idealine.cz

Video příloha



Komentáře

Alena Grünvaldová #1
Alena Grünvaldová 01. duben 2009 08:34

Dobrý den, ráda bych prováděla práci z domova, ne však práci typu prodej potravinářských doplňků nebo letadlo. Chtěla bych poctivě pracovat. Děkuji za pomoc a přeji příjemný jarní den. Grünvaldová

Michal Martoch #2
Michal Martoch 21. duben 2009 14:10

Dobrý den paní Grünvaldová,

pokud Vás zajímají informace o práci z domova, jak najít vhodného zaměstnavatele, tak vám doporučuji se přihlásit na bezplatnou online přednášku <a href="http://www.workline.cz/Skoleni-a-prednasky-online/Prednaska-jak-hledat-praci-z-domova.aspx">Jak hledat práci z domova</a> na portálu Workline.cz . Nejbližší termín se koná 28.4. Další termíny se budou opakovat přibližně každý měsíc.

Michal Martoch


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů