Homeworking – zavádění a přínosy práce z domova

Michal Martoch, 25. únor 2009 06:10 2 komentářů

Notebook
Homeworking je nový moderní způsob práce z domova. Firmám i pracovníkům přináší výrazné úspory nákladů. Mimo to působí jako silný nástroj pro dlouhodobou stabilitu a motivaci zaměstnanců. Pro maximální využití homeworkingu je důležité kvalitní zavedení, jež obnáší vhodnou počítačovou podporu a dále určité změny ve způsobech komunikace i řízení pracovníků.

Martoch
Michal Martoch

Současná situace v ČR i ve světě

Homeworking neboli práce z domova či home office jsou pojmy vyjadřující způsob práce, kdy pracovník provádí část nebo celou svou práci z domova. Jedná se o jednu z možností využití teleworkingu neboli práce online. Podle výzkumů by chtělo minimálně občas pracovat z domova 3/4 lidí. Velmi silný motivační prvek je homeworking pro mladší generaci, která považuje vyrovnaný pracovní a osobní život za jednu ze svých priorit a současně má výborné znalosti informačních technologií.

V USA a Kanadě nabízí homeworking jako alternativu k práci v kanceláři více než 40 % firem. V severní Evropě se jedná taktéž o desítky procent. V USA je dokonce v platnosti nařízení, které ukládá postupně zvyšovat počet federálních zaměstnanců pracujících z domova. Celosvětový trend je jasně nastaven směrem k maximálnímu využití homeworkingu.

V České republice je homeworking stále na začátku. Jeho plošné prosazení je spojeno s dostatečně kvalitním připojením k Internetu, jež bylo donedávna úzkým místem. To však bylo za poslední dva roky odstraněno a kvalitní internetové připojení je dnes běžně dostupné. V ČR pracuje v režimu některého druhu homeworkingu přibližně 5 % zaměstnanců. V následujících letech lze očekávat jeho výrazný nárůst. Nejvíce rozšířený je homeworking mezi lidmi na volné noze.

Homeworking nabízí v současné době jako alternativu běžné práce v kanceláři nebo jako firemní benefit desítky společností z řad malých firem (Atweb Consulting) i velkých korporací – T-Mobile či IBM.

Druhy homeworkingu

Občasná práce z domova – většinu času zůstává pracovník na pracovišti jako obvykle a pouze příležitostně vykonává práci z domova. Zaměstnavatel i pracovník získají příležitost vyzkoušet si homeworking na vlastní kůži a zjistit jednotlivé přínosy i úskalí. Ani jedna ze stran nemá co ztratit a pokud se to osvědčí, mohou z toho pouze profitovat.

Kombinace kanceláře a práce z domova – po získání základních dovedností (obvykle 3–6 měsíců) a vyhodnocení přínosů je možné přikročit k začlenění homeworkingu do běžných pracovních procesů. Kombinovaný homeworking je vhodný pro všechny profese, které nejsou podmíněny fyzickým pobytem na pracovišti. Existují 2 formy:

-- část týdne v kanceláři, část týdne práce z domova
-- jeden týden v kancelář, druhý týden práce z domova

Plný homeworking – vyžaduje větší zkušenosti na straně zaměstnavatele i pracovníka. Po jejich získání jej lze využít pro řadu profesí a povolání. Na důležité schůzky mohou pracovníci dojíždět např. 1–2x za měsíc.

Profese a povolání vhodné pro homeworking

Do nejrozšířenější skupiny patří lidé mající vyšší kvalifikaci, např. jde o překladatele, redaktory, obchodníky, konzultanty, programátory, grafiky, projektové manažery, architekty, účetní a jiné. Další skupinou jsou administrativní činnosti jako zpracování dat, provoz internetových obchodů, operátoři call center nebo tzv. virtuální sekretářky, což je nová profese vykonávaná výhradně z domova.

V oblasti manuální práce je situace poněkud jiná. Zde jsou možnosti značně omezené a většinou se jedná o nárazové akce než o dlouhodobý pracovní vztah. Manuální práce z domova jsou v ČR rájem pro podvodníky, kteří se snaží důvěřivé lidi nalákat na nejrůznější podvodné nabídky. Je s podivem, kolik lidí stále věří slibům o úžasné práci z domova za mnoho desítek tisíc Kč měsíčně bez jakékoliv kvalifikace a s minimem úsilí.

Výhody a nevýhody pro zaměstnavatele

Finanční a nefinanční přínosy

-- úspory za pronájem kanceláře a energie
-- snížení nákladů na nákup, opravy a udržování firemních automobilů
-- nižší nemocnost zaměstnanců
-- vyšší produktivita práce
-- snížení nákladů na nábor a zaučení nových zaměstnanců z důvodu nižší fluktuace
-- úspory času na porady a diskuze
-- nezávislost firmy na okolním dění – např. živelních událostech, dopravní situaci
-- možnost udržet si částečně zaměstnance i v případě náhlé nemoci nebo odchodu na mateřskou dovolenou
-- úspory mzdových nákladů při zaměstnání postižených lidí

Potenciální rizika a dodatečné náklady

-- náročnější řízení pracovníků
-- zabezpečení dat
-- nákup a instalace softwaru a hardwaru

Většinu rizik lze vhodným přístupem a dobře nastavenými procesy eliminovat.

Výhody a nevýhody pro pracovníky

Finanční a nefinanční přínosy

-- nižší náklady na cestování a dopravu
-- úspory času na cestování
-- flexibilní pracovní doba
-- možnost pracovat i s některými zdravotními problémy
-- méně stresu
-- větší klid na práci
-- vyšší spokojenost

Rizika při práci z domova

-- horší oddělení pracovního a osobního života
-- osamělost
-- nutnost sebekázně
-- menší respekt a šance na povýšení

Většinu rizik lze vhodným proškolením pracovníků odstranit.

Nástroje pro podporu homeworkingu

Homeworking vyžaduje kvalitní komunikaci mezi pracovníky a vedením i vzájemně mezi spolupracovníky. Pro tyto účely je nezbytné využívat vhodné softwarové a hardwarové řešení nebo nejrůznější online služby:

-- telefonování přes Internet – VoIP
-- telekonference
-- videokonference
-- chat – instant messaging
-- sdílené online dokumenty včetně online zálohování
-- sdílení pracovní plochy počítače
-- vzdálený přístup k počítači
-- online kalendáře a plánovače
-- firemní diskusní fóra, blogy a komunitní sítě
-- firemní databáze znalostí ve stylu Wikipedie
-- systémy pro efektivní sběr dat a informací
-- online CRM (řízení vztahů se zákazníky)
-- PDA a blackberry
-- a mnoho dalších

Zavádění do firmy či instituce

Hlavní překážky pro zavádění práci z domova ze strany firem jsou především nedůvěra vedoucích pracovníků v zaměstnance, kteří „nesedí“ ve vedlejší kanceláři. Skutečnost je však taková, že ani při práci v kanceláři často netuší, co pracovník dělá. Přitom kvalitně zavedená práce z domova umožňuje firmě získat systémy, jež vedou k přesnější evidenci dosažených výsledků odvedené práce, než je tomu běžně v kanceláři.

Nejdůležitější je skutečnost, že zavedení homeworkingu musí být v souladu s politikou a strategií firmy a musí vyhovovat jejímu způsobu fungování. Neméně důležité je dát zaměstnancům na výběr, zda budou částečně z domova pracovat či raději zůstanou u práce v kanceláři. Velmi podstatné je také právně nastavit systémy, které manažerům umožní mít neustálý přehled o stavu plnění úkolů. S tím souvisí i správně zvolené komunikační kanály pro předávání informací, sdílení výsledků, vedení online porad apod.

Zavádění homeworkingu je proces, který vyžaduje kvalitní přípravu a dodržení určitých zásad. Správný přístup vede rychle k viditelným výsledkům a firmám se to více než vyplatí. Nejvhodnější variantou je na začátku vybrat několik pracovníků, ty proškolit a poté jim umožnit práci z domova 1–2 týdně. Teprve po seznámení managementu firmy s procesem práce z domova lze přistoupit k plošnějšímu zavádění do firmy a případnému rozšíření o další dny v týdnu.

Jak vidíte možnost využití homeworkingu nebo teleworkingu ve vaší společnosti? Máte-li s nimi zkušenosti, přemýšlíte o jejich zavedení či řešíte nějaký problém, ozvěte se, rád si o nich popovídám: michal.martoch@idealine.cz

Video příloha



Komentáře

Alena Grünvaldová #1
Alena Grünvaldová 01. duben 2009 08:34

Dobrý den, ráda bych prováděla práci z domova, ne však práci typu prodej potravinářských doplňků nebo letadlo. Chtěla bych poctivě pracovat. Děkuji za pomoc a přeji příjemný jarní den. Grünvaldová

Michal Martoch #2
Michal Martoch 21. duben 2009 14:10

Dobrý den paní Grünvaldová,

pokud Vás zajímají informace o práci z domova, jak najít vhodného zaměstnavatele, tak vám doporučuji se přihlásit na bezplatnou online přednášku <a href="http://www.workline.cz/Skoleni-a-prednasky-online/Prednaska-jak-hledat-praci-z-domova.aspx">Jak hledat práci z domova</a> na portálu Workline.cz . Nejbližší termín se koná 28.4. Další termíny se budou opakovat přibližně každý měsíc.

Michal Martoch


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
18. 02. WordCamp Praha 2017
RSS 

Zprávičky

Čtvrtletní zisk Samsungu se díky čipům více než zdvojnásobil

ČTK , 24. leden 2017 11:00

Zisk jihokorejského výrobce elektroniky Samsung Electronics se ve čtvrtém čtvrtletí více než zdvojná...

Více 0 komentářů

Rockaway získala minoritní podíl v Techloop.io

ČTK , 23. leden 2017 16:30

Investiční firma Rockaway Ventures získala minoritní podíl ve firmě Techloop.io, která zprostředkov...

Více 0 komentářů

Za vznícení mobilů Samsungu mohly baterie, firma odloží Galaxy S8

ČTK , 23. leden 2017 12:00

Za případy vznícení chytrých telefonů Galaxy Note 7 jihokorejské společnosti Samsung Electronics stá...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Foxconn zvažuje velkou investici do továrny v USA

ČTK , 23. leden 2017 08:29

Tchajwanská společnost Foxconn zvažuje, že investuje přes sedm miliard dolarů (zhruba 177 miliard Kč...

Více 0 komentářů

ČTÚ pohrozil O2 a Vodafonu odebráním licencí na LTE kvůli cenám

ČTK , 22. leden 2017 14:00

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) znovu vyzval operátory O2 a Vodafone, aby do měsíce snížili velkoob...

Více 1 komentářů

Menší e-shopy kvůli EET zruší platbu kartou

ČTK , 22. leden 2017 07:00

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET...

Více 2 komentářů

Na další rozvoj ekonomického systému bude Praha vypisovat tendry

ČTK , 21. leden 2017 14:00

Na další rozvoj ekonomického systému Ginis bude Praha vypisovat jednotlivé veřejné zakázky. Pražští ...

Více 0 komentářů