margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

CeBIT 2015: Růst a průmyslová revoluce

ITBiz.cz , 23. březen 2015 07:00 0 komentářů

Přes 200 tisíc lidí letos navštívilo CeBIT, největší světový B2B IT veletrh, z toho téměř čtvrtina byla ze zahraničí. Přijela řada IT osobností, prezentovalo se mnoho velkých jmen IT průmyslu a pozornost byla hodně upřena směrem k digitální ekonomice, další průmyslové revoluci a také k potenciálu technologií ERP, CRM, business intelligence a ECM.

Letošní CeBIT přivítal podle organizátorů 201 tisíc návštěvníků, o 6 % více než vloni. Ze zahraničí pocházelo 23 % příchozích, tedy téměř každý čtvrtý. CeBIT Global Conferences navštívilo v průběhu veletrhu 4 800 lidí a dalších 100 tisíc sledovalo online přenosy vystoupení 200 spíkrů. Druhým rokem se akce zaměřovala striktně na B2B. Celkem se zapojilo 3 300 vystavovatelů ze 70 zemí, z toho 350 start-upů. Mezi návštěvníky byl značný zájem o témata ERP, CRM, business intelligence a ECM.

CeBIT se mění. Hvězdou CeBITu 2002 byla například Dolly Buster.

Přítomni byli například SAP CEO Bill McDermott, Vishal Sikka, CEO největší indické softwarové firmy Infosys, Lei Jun, zakladatel Xiaomi, ekonom a futurolog Jeremy Rifkin, exhacker Kevin Mitnick a prostřednictvím videa Edward Snowden, který samotný na online přenos přitáhl pozornost 40 tisíc diváků.

Mezi velkými korporacemi nechyběly IBM, Microsoft, Hewlett-Packard, Intel, Samsung, Vodafone, vrátily se Alcatel Lucent, Konica Minolta, Schneider Electric a mezi nováčky byly i Amazon, Dropbox a Tesla Motors. Vystavovalo zde více než 600 čínských společností včetně firem jako Huawei, ZTE, Alibaba a Xiaomi.

Na CeBITu 2007 bylo představeno UMPC od Samsungu, herní konzole na velké obrazovce, mobilní kancelář Dicota a malé kamery s vyklápěcím displejem.

Pojem D!conomy byl jedním z hlavních trendů letošního CeBITu. V roce 2020 by mělo být prostřednictvím internetu vzájemně propojeno 50 miliard zařízení, přičemž 86 % neboli 43 miliard nebudou PC, telefony či tablety. Takové množství přístrojů samozřejmě nebudou schopni používat koncoví spotřebitelé. 60 % všech IoT (Internet of Things) zařízení se bude používat ve firmách a v průmyslu a 40 % všech posílaných dat bude M2M (Machine 2 Machine) neboli mezi dvěma zařízeními. Možnosti a příležitosti využití jsou obrovské. Více než polovina firem prý očekává v této souvislosti zvýšení kvality produkce, dále pak nárůst flexibility a produktivity. Do roku 2025 by celková hodnota IoT technologií měla překročit 6 miliard dolarů a největší uplatnění se očekává ve zdravotnictví a výrobních sektorech.

CeBIT 2009 byl ve znamení navigačních přístrojů, přenosných počítačů, zabezpečených USB flash disků a stylových kancelářských monitorů.

Americký futurolog Jeremy Rifkin hovořil o Super internetu věcí a demisi kapitalismu, který by měl být do roku 2050 postupně nahrazen sdílenou ekonomikou. V jeho vizi se například náklady na každou další produkovanou jednotku blíží nule - a je jedno, zda se jedná o energii, logistiku či komunikaci. Jakmile je k dispozici odpovídající infrastruktura mělo by být jedno, zda obsluhujete jednoho, tisíc či milion zákazníků, protože každý další vás v podstatě nic nestojí. Dopady počínajícího rozmachu sdílené ekonomiky už jsou prý viditelné - prodeje v hudebním průmyslu se propadly, e-learning konkuruje tradničním univerzitám a solární panely na střechách činí vlastníky alespoň trochu nezávislými na dodavatelích energií a fosilních palivech. Vzrůst by měla důležitost nejrůznějších družstev - 1,5 miliardy lidí prý už je členem nějakého a například ve Francii sestává druhý největší bankovní subjekt právě z družstev. Důležitou roli by v Rifkinově budoucnosti měly hrát také 3D tiskárny, které mají potenciál odstartovat další průmyslovou revoluci - udělat sklady zbytečnými, redukovat energetickou náročnost výroby a významně snížit náklady na logistiku. Se správným materiálem byste v budoucnu měli být schopni si vytisknout téměř vše - od těstovin, přes šperky až po auta či domy.

Industry 4.0 neboli Průmysl 4.0 či integrovaný průmysl má být další (přesně řečeno čtvrtou) průmyslovou revolucí. Obchod se postupně více mezinárodně propojuje, roste automatizace a flexibilní produkční struktury získávají na významu. Podle loňské studie německého výzkumného centra Fraunhofer Institute se tím otevírá prostor pro výrazný růst přidané hodnoty v mnoha sektorech. Kupříkladu Německo má mít v tomto ohledu velký potenciál – tato země by měla vytvářet celých 33 % průmyslové přidané hodnoty v rámci EU, následují Francie (13 %), Velká Británie (10 %) a Španělsko (7 %). Klíčovým elementem Průmyslu 4.0 je chytrá továrna s chytrými produkty a procesy s přímou komunikací mezi lidmi, stroji a zdroji. Například chytré výrobky mají informace o své výrobě a budoucím použití – vědí kdy, kde a s jakými parametry byly vyrobeny, pro koho byly vyrobeny a kam mají být doručeny. Potenciál je ohromný, podle několika studií mohou takto německé firmy zvýšit svoji produktivitu o 30 % a německý průmysl může zvýšit svůj hrubý produkt během 10 let o 267 miliard eur. Hlavních oblastí má být šest: mechanické inženýrství, automobilový průmysl, ICT, elektrické vybavení, chemický průmysl a zemědělství s lesnictvím. Nespí přitom ani globální konkurence – kupříkladu Čína chce během tří let investovat 1,2 bilionu eur do modernizace a transformace svého průmyslu.

Na letošním CeBITu 2015 se mimo jiné mluvilo o cloudových řešeních, zabezpečení dat, mobilních zařízeních s Windows 10 a tiskových řešeních, včetně 3D.

Zaznamenali jsme i pojem “Farming 4.0” v souvislosti s vystaveným traktorem vybaveným řadou telemetrických systémů, které za chodu vyhodnocují jeho činnost a optimalizují nastavení. Využívají se i meteorologická data, aby se činnost přizpůsobila počasí, indikuje se správné množství hnojiva pro konkrétní plodinu. Další digitální senzory, už ne na traktoru, pak mohou sledovat, jak rostliny rostou, jak potřebují hnojit a kdy jsou zralé pro slizeň. Technologie se jistě budou prosazovat i v tzv. živočišné výrobě - holandský startup vybavil senzory krávy, z nichž každá za rok přenese o svém zdravotním stavu přibližně 200 MB dat.

V rámci CeBITu probíhaly i další akce, včetně konference a výstavy věnované datovým centrům s názvem DCD Converged, kde vystoupil také Derek Cummins, ředitel společnosti Audatex pro ČR a SR, která poskytuje IT řešení pro oblast automobilového průmyslu a pojišťovnictví. Ten hovořil o přijetí cloudových řešení a přínosech pro firmy včetně reálných příkladů a vlastních zkušeností.

Příští rok bude CeBIT probíhat v termínu 14-18 března 2016.

Mohlo by vás zajímat:


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Sociální sítě pro B2B? Bláznovství!

Richard Jan Voigts , 17. květen 2017 07:00
Richard Jan Voigts

Agentura Ami Digital provedla průzkum ohledně využívání sociálních sítí v České republice. Ami Digit...

Více





RSS 

Zprávičky

Tři zranitelnosti a opravy: Samba, Joomla, videopřehrávače

Pavel Houser , 25. květen 2017 16:30

Vektorem útoku může být i soubor s titulky....

Více 0 komentářů

Lenovo opět v zisku

ČTK , 25. květen 2017 15:32

Lenovo se snaží omezit svou závislost na trhu s PC a rozšiřuje aktivity v oblasti chytrých telefonů ...

Více 0 komentářů

Zákon o elektronické identifikaci Sněmovna asi schválí beze změn

ČTK , 25. květen 2017 09:00

Jedním z cílů nových občanských průkazů je poskytnout držitelům elektronický podpis....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

PayPal rozšiřuje ochranu prodejců v ČR

Pavel Houser , 25. květen 2017 08:00

Tento program se dříve v České republice vztahoval jen na hmotné zboží, nyní se rozšiřuje i o služby...

Více 0 komentářů

Firmy zabývající se virtuální realitou zakládají asociaci

ČTK , 24. květen 2017 16:00

Cílem je propojit vývojářské týmy s universitami, investičními fondy a soukromým sektorem....

Více 0 komentářů

Sněmovna schválila novelu upravující přechod na vysílání DVB-T2

ČTK , 24. květen 2017 13:05

"Já jsem tam postrádal něco ve prospěch virtuálních mobilních operátorů," uvedl budoucí ministr fina...

Více 0 komentářů

Google chce propojit data z webové reklamy s nákupy v kamenných obchodech

ČTK , 24. květen 2017 10:46

Technologie dokáže propojit informace o tom, na co lidé na webu klikají a za co pak platí kartou v k...

Více 2 komentářů