dTest žaluje O2 kvůli změnám podmínek datových tarifů

ČTK , 12. červenec 2016 14:00 0 komentářů

Spotřebitelská organizace dTest podala žalobu na mobilního operátora O2 kvůli změnám podmínek u datových tarifů. O2 nebude od poloviny července klientům, kteří vyčerpají datový limit, zpomalovat mobilní internetové připojení, ale bez přikoupení dat je od internetu rovnou odpojí. Zákazníci o tom nebyli podle dTestu včas informováni, což organizace považuje za protiprávní jednání. ČTK o tom informoval její mluvčí Vojtěch Dřevíkovský. Operátor obvinění odmítá, žalobu zatím neobdržel.

"Vyjednávání s O2 nevedlo k tomu, aby operátor změnil svůj postoj, a proto dTest podává žalobu na zdržení se protiprávní činnosti vůči spotřebitelům," uvedl dTest. Organizace žalobu podala dnes k Obvodnímu soudu pro Prahu 4. Zákon o ochraně spotřebitele umožňuje spotřebitelským organizacím podobné žaloby podávat.

Operátor potvrdil, že se s organizací dTest sešel a jejich názory na věc se liší. "To, že nemáme stejný pohled, však neznamená, že klameme spotřebitele. Návrh na nařízení předběžného opatření ani žalobu nám zatím soud nezaslal," sdělila ČTK mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Společnost je podle ní připravena svůj výklad vysvětlit při soudním řízení a poskytnout soudu všechny potřebné informace.

Operátor podmínky změní k 15. červenci. Zákazníkům s velkou spotřebou dat nabídne možnost automatické obnovy datového limitu, možnost přikoupení dat v rámci jednorázového balíčku, nebo si mohou nastavit jiný datový tarif. Před vyčerpáním limitu bude operátor klienty varovat prostřednictvím SMS.

Podle dTestu jde ale o podstatnou změnu uzavřené smlouvy. Zákazníci prý měli být informováni, že smlouvu mohou k datu účinnosti změny ukončit, což se nestalo. V žalobě dTest navrhuje, aby soud označil změnu podmínek a ceníku O2 za protiprávní a zakázal mu ji na spotřebitelích uplatňovat. "Soud by tak vlastně vrátil ceník do stavu před 15. červencem. Celá situace by se bývala mohla vyřešit, kdyby operátor informoval své zákazníky o možnosti ukončit smlouvu a nechal odejít bez sankcí ty, kterým se změna nelíbí," uvedl právní poradce dTestu Miloš Borovička.

Žaloba nemá přímý vliv na jednotlivé zákazníky a nelze se k ní individuálně přidat. Pokud ale soud rozhodne o protiprávnosti jednání operátora, může to podle dTestu zpochybnit všechny následovné změny podmínek a smluv. Pravomocný rozsudek by prý mohl sloužit jako podklad pro reklamace a námitkové řízení nebo proti vymáhání pokut, které by po zákazníkovi operátor chtěl za předčasné ukončení smlouvy. "Riziko soudního sporu tak na sebe bereme my. Dopadne-li podle našeho návrhu, může pomoci každému, kdo se změnou nesouhlasil," dodal Borovička.

O2 namítá, že zákon o elektronických komunikacích dává právo zákazníkovi ukončit smlouvu bez sankce při splnění několika podmínek, mimo jiné pouze za podmínky, že úprava nastavení představuje podstatnou změnu smlouvy nebo že tato změna nebyla nařízena rozhodnutím příslušného úřadu. "V tomto konkrétním případě není splněna ani jedna z těchto podmínek, protože se jedná pouze o změnu faktického nastavení služby, k jehož udržování se O2 smlouvami nezavázala," uvedla Pecháčková. Firma prý byla navíc nucena vyhovět výzvě ČTÚ na úpravu velkoobchodní nabídky LTE, což nebylo možné bez zrušení nabídky bezplatného čerpání dat omezenou rychlostí.

Podobné opatření, které chystá O2, zavedl loni T-Mobile u svých levnějších tarifů. Podle operátorů se počet zákazníků, kteří překračují datové limity, pohybuje kolem čtyř procent.

Český telekomunikační úřad soudí, že poté, co operátoři získali další frekvence v aukci kmitočtů, není nutné čerpání dat zákazníky jakkoliv omezovat. Odhad průměrné spotřeby dat na jednu SIM kartu využívající datové služby byl loni v Česku 598 MB, například ve Finsku ale připadá na každou SIM kartu v průměru desetinásobek spotřebovaných dat.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 1 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů