EK rozšířila spor s Googlem o zneužívání dominantního postavení

ČTK , 14. červenec 2016 15:00 0 komentářů

Evropská komise dnes rozšířila svůj spor s americkou společností Google kolem údajného zneužívání dominantního postavení na trhu. Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová oznámila doplnění seznamu námitek, které firmě poslala už loni v dubnu kvůli zvýhodňování jejího vlastního produktu umožňujícího srovnávat nákupní nabídky. Nově navíc komise došla k závěru, že Google zneužívá svého postavení tím, že uměle omezuje možnosti zobrazování kontextové reklamy konkurentů na webových stránkách třetích stran.

Google, který je součástí skupiny Alphabet, má nyní možnost na názory komise reagovat do osmi a do deseti týdnů. "Jejich argumenty pečlivě posoudím, než rozhodnu, jak postupovat dál. Ale pokud naše vyšetřování dojde k závěru, že Google porušil naše antimonopolní pravidla, má komise povinnost bránit evropské zákazníky a spravedlivou soutěž na evropském trhu," uvedla Vestagerová.

Google sdělil, že nové námitky komise podrobně prostuduje a v nejbližších týdnech na ně odpoví. "Věříme, že naše inovace a vylepšování produktů dávají evropským spotřebitelům větší možnost výběru a prospívají konkurenci," řekl podle agentury Reuters mluvčí Googlu.

Nově se nyní komise zaměřila na oblast, která pro Google znamená výrazné finanční příjmy, tedy na internetovou reklamu. Tu společnost neumísťuje pouze na své stránky, ale prostřednictvím platformy AdSense jako zprostředkovatel také na weby třetích stran nejrůznějšího zaměření, včetně například internetových médií. Mnohé z nich mají na stránkách políčko pro vyhledávání. Kontextová reklama se objeví vždy, pokud uživatel na této stránce použije vyhledávání, Google i třetí strana získají provizi. Google je v Evropě dominantním poskytovatelem podobné služby, s podílem na trhu v posledním desetiletí okolo 80 procent.

Podle Vestagerové například Google od roku 2006 třetím stranám smluvně zakazoval využívat kontextovou reklamu od svých konkurentů, žádal přebírání minimálních počtů reklam, vyžadoval pro ně prominentní a nejvýnosnější umístění a další výhody. Kontextové reklamy konkurence se nesměly objevovat nad či v blízkosti těch, které poskytl Google. A třetí strany někdy musely žádat firmu o souhlas, jak reklamu konkurence umísťovat.

"Věříme, že tato omezení umožnila společnosti Google chránit svůj vysoký podíl na trhu kontextové reklamy. Poškodilo to soutěž a brzdilo vývoj a inovace na úkor zákazníků," prohlásila Vestagerová. "Čím více uživatelů vidí jím umístěné reklamy, tím více peněz Google vydělá," poznamenala.

Google už podle ní v důsledku prošetřování umožnil třetím stranám větší svobodu při zobrazování podobné reklamy. "Budeme to dál podrobně sledovat s tím, jaký to bude mít dopad na trhu," poznamenala eurokomisařka.

Komise dnes také rozšířila své argumenty ohledně už loni v dubnu zahájeného vyšetřování kvůli zvýhodňování vlastního produktu Google, který umožňuje srovnávání nákupních nabídek. Podle tiskové zprávy předložila komise dodatečné důkazy o způsobu, jak firma postupovala, a reagovala také na její vyjádření ke kauze.

Příslušné dokumenty jsou nyní adresovány jak firmě Google samotné, tak nově také její mateřské společnosti Alphabet. Komise zdůraznila, že dnešní krok nijak nepředjímá výsledek celého řízení.

Firmu pro možné zvýhodňování jejích vlastních služeb začala evropská exekutiva prověřovat už v roce 2010. Letos v dubnu také došla k předběžnému závěru, že Google porušuje evropská pravidla také v souvislosti s mobilním operačním systémem Android. Na tyto námitky Google dosud neodpověděl, vyžádal si prodloužení příslušné lhůty do září.

Vestagerová dnes připomněla, že komise dál prověřuje, zda firma nezneužívá své postavení také v dalších oblastech. "Dominance není podle evropského práva problém. Nicméně je nelegální zneužívat silnou pozici na trhu k omezování soutěže," zdůraznila eurokomisařka.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Makroviry inspirují

Pavel Houser , 20. září 2017 06:30
Pavel Houser

Úspěšný návrat malwaru šířeného pomocí maker vedl útočníky k tomu, že svou pozornost obrátili k příb...

Více






Kalendář

25. 09.

29. 09.
Susecon 17
25. 09.

29. 09.
Microsoft Ignite 2017
26. 09.

26. 08.
Affiliate konferencia 2017
RSS 

Zprávičky

Důvěra Čechů v e-shopy roste

Pavel Houser , 23. září 2017 09:00

Drtivá většina české internetové populace nakupuje on-line dlouhodobě, dále však narůstá četnost nák...

Více 0 komentářů

Nové verze Javy: Java SE 9 a Java EE 8

Pavel Houser , 22. září 2017 14:51

Oracle oznamuje všeobecnou dostupnost nových verzí platformy Java: Java SE 9 (JDK 9), Java Platform ...

Více 0 komentářů

Baidu investuje do vývoje autonomního řízení

ČTK , 22. září 2017 13:00

Cílem projektu Apollo je vyvinout technologii pro samořízené automobily do roku 2020....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Kaprain koupil kabelovou Rio Media

ČTK , 22. září 2017 09:00

Spojením Nej.cz a Rio Media vznikne druhý největší poskytovatel kabelové televize a významný poskyto...

Více 0 komentářů

Apple přiznává: Nové hodinky mají problémy s připojením

ČTK , 22. září 2017 08:00

Problémy s konektivitou mají hodinky v okamžiku, kdy mají použít veřejnou wi-fi síť....

Více 0 komentářů

Spíše než nové zákony k Airbnb je třeba zlepšit výběr daní

ČTK , 21. září 2017 13:00

Airbnb se svými službami v Praze už vyrovnala objemu obchodu klasických ubytovacích zařízení....

Více 0 komentářů

Potvrzeno: Google opravdu kupuje část HTC

ČTK , 21. září 2017 11:25

Dnes je HTC v žebříčku světových prodejů smartphonů na necelém procentu. Někteří analytici proto pří...

Více 0 komentářů